Permalänk
Medlem

CPU AIO Block till custom loop

Både min gpu och cpu är vattenkyld igenom varsin AIO.
Så jag har alltså blocken redan, Betalda.

Så mina dumma fråga är ifall man kan använda sig av sina AIO block till att bygga en custom loop, för att spara pengar. Enda anledningen till varför jag undrar...

För isåfall känns det som att det enda jag behöver är lite rör, fittings, ,reservoar med pump. och tid.
Verktyg osv.

Mina AIOs är :
GPU = alphacool eiswolf 240 gpx pro rtx 2080/2080ti
CPU = Fractal designe celsius S36 360mm

Visa signatur

dator

Permalänk

bägge systemen har pump inbyggd i kylblocket så vill du inte använda pumparna i blocken så ska du nog isf ta ur rotorn i dem då den kommer bromsa rätt hårt så du får fritt flöde till flänsarna i dem.

i övrigt så ser ju bägge blocken ut att använda antingen 3/8" eller 1/4" gängade kopplingar till slangarna men kanske bara är gjort att se ut så hitta ingen bra demonteringsguide för blocken så vet inte exakt hur de är uppbyggda mer än att de har en pump i sig som trycker vattnet mot kylflänsarna i blocket.

men väldigt tveksamt att en reservoar och lite slangar kommer göra någon större skillnad då största restriktionen troligen ändå kommer vara kylblocken tack vare sina små portar för slang/rörkopplingar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Frågan är också om det finns metall i dina komponenter som inte är av koppar eller mässing, då passar de inte heller till en custom loop.

Permalänk
Medlem

@sweborn:

Det har jag faktiskt ingen aning om.
iaf suttit här och drömt om att ha alphacoolers cpu block med rgb. så satans snyggt.
och även phanteks distribution plate.

men tycker det blir för lite vatten.
måste man inte ha med en extra vattenbehållare om man ska ha denna
https://www.inet.se/produkt/5322612/phanteks-glacier-d140-dis...

Visa signatur

dator

Permalänk
Skrivet av Data9000:

@sweborn:

Det har jag faktiskt ingen aning om.
iaf suttit här och drömt om att ha alphacoolers cpu block med rgb. så satans snyggt.
och även phanteks distribution plate.

men tycker det blir för lite vatten.
måste man inte ha med en extra vattenbehållare om man ska ha denna
https://www.inet.se/produkt/5322612/phanteks-glacier-d140-dis...

att ha en tank i loopen är helt valfritt bara att fylla loopen tills man har tillräckligt lite luft i slingan för att inte dra runt massa luftbubblor ihop med vattnet.

dock väldigt smidigt att ha en tank på då man kan se när det är dax att fylla på vatten efter ett par år pga avdunstningen genom materialet slangar/rör osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows