Knapp som triggar en andra knapp

Permalänk
Medlem

Knapp som triggar en andra knapp

Hej,

Jag har ett litet dilemma, jag har monterat upp datorn på väggen i hörnet bakom ett hörnskrivbord, men jag glömde den lilla detaljen att det ska vara smidigt att starta datorn.
Som det är nu så måste jag sträcka mig över bordet för att starta datorn (startknappen sitter ovanpå chassit).
Hade jag tänkt på detta innan hade jag bara dragit en +- från moderkortet till bordet för en fast knapp, men nu har jag mätt och kabelstrumpat allt i lister redan och vill helst inte klippa upp det.
Jag hittade en "smart" knapp på gearbest för några år sedan som var kopplad till en annan knapp, så när du klickade på knappen klickade den andra knappen ner fysiskt, som i sin tur triggar igång det som ska igång.
Men nu kan jag inte hitta en sådan knapp när jag söker, och söker man på knapp som klickar på knapp får man inget relaterat.

SÅ MIN FRÅGA ÄR:

Vad är den enklaste lösningen som inte innebär en fysisk kabel från datorn, för att kunna starta datorn utan att nå startknappen?

Permalänk
Medlem

Kör sleep i windows istället för att stänga av alternativt kolla i bios efter wake on keyboard.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Moderator
Forumledare

@t3ddyyy: Hmmm, borde det inte fungera med att ställa bios på att återställa/starta datorn vid återkomst av ström (eller vad det nu heter) och koppla in en grenkontakt med brytare? När då stängt av datorn bryter du strömmen på grenkontakten. När grenkontakten åter ger datorn ström ska datorn starta av sig själv

Edit: heter visst "Restore on AC/Power Loss" Eller liknande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Kör sleep i windows istället för att stänga av alternativt kolla i bios efter wake on keyboard.

skulle ju funka, men föredrar att stänga av datorn, och tycker det är kul att ha en lösning "bara för att", if it makes sense.
ska kolla wake on keyboard, är nog ett bra alternativ om det går att göra fån avstängt läge.
edit: verkar kräva PS/2 för att kunna starta med tangentbord då CPU måste rulla för att USB portarna ska ha ström.

skulle kunna funka, men måste isåfall montera ut halva datorn då jag kör en noctua nh d15 i mini itx.
kanske låter lat men har byggt ett gaming rum nu i några veckor och är trött på att mecka dag in dag ut

Skrivet av NordhNet:

@t3ddyyy: Hmmm, borde det inte fungera med att ställa bios på att återställa/starta datorn vid återkomst av ström (eller vad det nu heter) och koppla in en grenkontakt med brytare? När då stängt av datorn bryter du strömmen på grenkontakten. När grenkontakten åter ger datorn ström ska datorn starta av sig själv

Edit: heter visst "Restore on AC/Power Loss" Eller liknande

grenuttaget sitter fastlimmat under bordet längst in i hörnet också

Permalänk
Hedersmedlem

En del moderkort stöder power on by keypress, kolla om du har någon sådan inställning i bios.

Annars vore det enkelt löst med Wake on LAN om man redan kör lite hemautomation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-40364748/

och sen ställer du in i bios att power on efter AC loss eller vad det heter, att datorn startar after att den får ström

slipper du startknappen helt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det finns ett antal olika om du verkligen vill trycka på knappen fysiskt (det finns som sagt bättre/enklare lösningar). Sök efter robot button pusher, button pusher solenoid eller remote button pusher och liknande på de vanliga sidorna så kommer du nog hitta exakt det du söker.

Här är en tillgänglig från en svensk sida på CDON.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

grenuttaget sitter fastlimmat under bordet längst in i hörnet också

haha limmar du fat grenuttaget, buntband eller dubbelhäftande tejp hade nog varit bättre. mitt grenuttag sitter på ena skrivbordsbenet.

angående på och av lösningen verkar den där trådlösa "bildosan" som någon länkade till vara rätt för dig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Helt klart någon lösning med Wake on keyboard eller Wake on lan. Lite inspiration https://cloud4rpi.io/chip-projects/remote-power-button-for-pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-40364748/

och sen ställer du in i bios att power on efter AC loss eller vad det heter, att datorn startar after att den får ström

slipper du startknappen helt.

också en bra lösning!

Skrivet av gabriel15:

Skrivet av MH25:

Det finns ett antal olika om du verkligen vill trycka på knappen fysiskt (det finns som sagt bättre/enklare lösningar). Sök efter robot button pusher, button pusher solenoid eller remote button pusher och liknande på de vanliga sidorna så kommer du nog hitta exakt det du söker.

Här är en tillgänglig från en svensk sida på CDON.

Direkt kompatibel med google home, då kan jag starta datorn med röstkommando, blir toppen (datorn sitter ganska högt monterad så knappen lär inte synas, precis den lösning jag letar efter, tack.

Skrivet av Aka_The_Barf:

haha limmar du fat grenuttaget, buntband eller dubbelhäftande tejp hade nog varit bättre. mitt grenuttag sitter på ena skrivbordsbenet.

angående på och av lösningen verkar den där trådlösa "bildosan" som någon länkade till vara rätt för dig?

Dubbelhäftande tejp för 500 kr rullen sitter som berget, satte upp led lister med den under en säng, led listerna fick följa med sängen i skroten då de gick sönder av trycket när man skulle plocka bort dem. (Såhär i efterhand vet jag att jag hade kunnat skära bort listen med en smal kniv).

Ja det var en bra lösning, behöver bara en högtalare som låter som när man låser upp en bil samt en orange led som blinkar till, hade varit dunder.

Skrivet av Chibariku:

Helt klart någon lösning med Wake on keyboard eller Wake on lan. Lite inspiration https://cloud4rpi.io/chip-projects/remote-power-button-for-pc

Skrivet av Aphex:

En del moderkort stöder power on by keypress, kolla om du har någon sådan inställning i bios.

Annars vore det enkelt löst med Wake on LAN om man redan kör lite hemautomation.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt moderkort verkar inte stödja power on by keyboard, men jag ska gräva ner mig lite i att kunna starta över LAN med google home, om det inte lyckas får det bli en sån där knapp som länkades ovan med en google home som var originalidén.

Till alla andra, tack för alla förslag, har tillräckligt med info nu för att förverkliga denna dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Dubbelhäftande tejp för 500 kr rullen sitter som berget, satte upp led lister med den under en säng, led listerna fick följa med sängen i skroten då de gick sönder av trycket när man skulle plocka bort dem. (Såhär i efterhand vet jag att jag hade kunnat skära bort listen med en smal kniv).

Ja det var en bra lösning, behöver bara en högtalare som låter som när man låser upp en bil samt en orange led som blinkar till, hade varit dunder.

Har använt sådan tejp också, färgen från köks bänken och lite av trät fick följa med när jag bytte bänkbelysning, den nya sitter med samma tejp

Bäst vore att ha en lite leksaks bil med leds i och en liten högtalare som låter när du "låser upp" datorn

EDIT: kräver bygglogg om du gör bil grejen med leksaks bil

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

också en bra lösning!

Direkt kompatibel med google home, då kan jag starta datorn med röstkommando, blir toppen (datorn sitter ganska högt monterad så knappen lär inte synas, precis den lösning jag letar efter, tack.

Dubbelhäftande tejp för 500 kr rullen sitter som berget, satte upp led lister med den under en säng, led listerna fick följa med sängen i skroten då de gick sönder av trycket när man skulle plocka bort dem. (Såhär i efterhand vet jag att jag hade kunnat skära bort listen med en smal kniv).

Ja det var en bra lösning, behöver bara en högtalare som låter som när man låser upp en bil samt en orange led som blinkar till, hade varit dunder.

Mitt moderkort verkar inte stödja power on by keyboard, men jag ska gräva ner mig lite i att kunna starta över LAN med google home, om det inte lyckas får det bli en sån där knapp som länkades ovan med en google home som var originalidén.

Till alla andra, tack för alla förslag, har tillräckligt med info nu för att förverkliga denna dröm.

Du har inte angett var du har för moderkort, så det är svårt att säga bu eller bä.

Om du vill köra vidare på spåret "Power On by keyboard":
Endel moderkort kräver att du ändrar en bygel på moderkortet för att ens skicka ström till usb-enheter när datorn är avstängd men ansluten till elnätet.
Ingen aning on detta kan påverka inställningar i BIOS/UEFI, du bör titta efter någon inställning som säger något like "Power On by USB device", sätta "enable" på denna och sedan se vad du får mer för alternativ.
Det kan även finnas andra inställningar som kräver ändring för att göra dessa inställningar tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du har inte angett var du har för moderkort, så det är svårt att säga bu eller bä.

Om du vill köra vidare på spåret "Power On by keyboard":
Endel moderkort kräver att du ändrar en bygel på moderkortet för att ens skicka ström till usb-enheter när datorn är avstängd men ansluten till elnätet.
Ingen aning on detta kan påverka inställningar i BIOS/UEFI, du bör titta efter någon inställning som säger något like "Power On by USB device", sätta "enable" på denna och sedan se vad du får mer för alternativ.
Det kan även finnas andra inställningar som kräver ändring för att göra dessa inställningar tillgängliga.

asus z270i, jag har Erp på disabled, vilket då ger mig alternativen power on by RTC eller restore AC power loss. googlade lite och hittade trådar om att efter z170 så försvann power on by USB på ASUS mobos för många, hittar heller inget på ASUS sida för moderkortet om always on USB ports, vilket enligt mig verkar konstigt att den inte ska ha det. om du lyckas hitta något så hojta.

värt att nämna är att tangentbordet sitter i skärmen, en xb271hu, som alltid har ström sålänge skärmen har ström, rent teoretiskt borde den slussa vidare signalen till datorn om den usb sladden sedan sitter i en always powered on usb port.
Anledningen till att jag nämner det är för att allt sitter i kabelstrumpor och om jag måste köra tangentbordet direkt i datorn räcker inte sladden då det är för lång avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Mitt moderkort verkar inte stödja power on by keyboard, men jag ska gräva ner mig lite i att kunna starta över LAN med google home, om det inte lyckas får det bli en sån där knapp som länkades ovan med en google home som var originalidén.

Till alla andra, tack för alla förslag, har tillräckligt med info nu för att förverkliga denna dröm.

Jag satt i en liknande situation en bunt moderkort sen, men den hade tydligen Power on LMB (vänster musknapp), så det funkade galant. Drygt två moderkort senare saknades funktionaliteten helt, men den hade Power on LAN, så laddade ner en liten app till min android som kunde pinga datorn (och confade routern att redirecta ping från min mobil till den datorn så jag kunde sätta på datorn från jobbet när jag behövde access till något). Skaffade även VLC remote app så jag kunde njuta av bio utan att dra mus och tangentbord till fåtöljen (som även autopausade när någon ringde, vilket var fantastiskt). Putty för android är också grymt fantastiskt, och varmt rekommenderas om du vill komma åt din hemmaserver/raspberries etc på resande fot.

Teknologi är så fascinerande underbart!

Permalänk
Medlem

Har sett sådana fjärrstyrda fingrar, men vet inte om det är hemmabyggen på youtube eller färdiga produkter. Hittade det här vid en snabb googling https://www.amazon.com/SwitchBot-app-controlled-device-mechan...

Permalänk