Permalänk
Medlem

Ny dator tar tre försök innan POST

Under black friday uppgraderade jag i princip allt i datorn med helt nya komponenter förutom grafikkortet och hårddiskar. Med de nya komponenterna har jag märkt av att det tar flera försök innan datorn POSTar. Det ser ut som att datorn gör om startcykeln tre gånger innan jag faktiskt får bild på skärmen.

*Trycker på startknappen*
- Fläktarna hoppar igång
- CPU fläkten stannar
- CPU fläkten varvar upp igen
- CPU fläkten stannar till återigen
- CPU fläkten varvar upp ännu en gång

- POST

Jag kan leva med detta, men såhär ska det ju inte vara, och jag vill helst hitta en lösning. Jag har googlat runt en hel del, och jag är inte ensam om detta problemet. Vad jag läst så kan det ha att göra med MemOK funktionen, att moderkortet har problem med att träna RAM-minnena vid uppstart. RAM-minnena jag använder är med i moderkortets QVL-lista, och ska vara fullt kompatibla.

Jag har tagit ut och satt i minnena flera gånger, bytt plats på dem, och sett till att de sitter i de korrekta platserna för dual-channel enligt moderkortsmanualen. Alltså på Slot_2 och Slot_4. Jag har även dubbelkollat alla anslutningar till strömförsörjning, och uppdaterat till senaste BIOS-version. Jag kör ingen överklockning, och den enda ändringen jag har gjort i BIOS är att aktivera D.O.C.P, som är motsvarigheten till XMP-profil. Jag har även provat avaktivera detta, och rensat CMOS flera gånger men problemet kvarstår.

Specs:

Moderkort: Asus ROG STRIX B450-F GAMING
CPU: Ryzen 5 3600X
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 Mhz DDR4
PSU: Corsair RM750X V2
GPU: MSI R9 390 8GB

Jag är oerhört tacksam för alla eventuella förslag och tips.

Permalänk
Medlem

@Orman: Helt bör du ta bort allt som inte behöv för att utesluta tex mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, pci kort chassi fläktar, fläktkontroller mm.

Grafikkortet kan du också ta bort eftersom du ser på CPU fläkten om felet är kvar.

Viss behövde ta bort det som orsakade fel och sen nollställa bios (CMOS) innan datorn startade normalt igen. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Om du tror att det är minnes relaterat kan du testa att ta bort dom när du ska nollställa men efteråt behöver du troligen sätta tillbaka åtminstone 1 minne som funkar fört att starta datorn normalt. Hur noga det är med minnes platser och antal har varierat mellan olika generationer av moderkort.

Minnen blir inte alltid rätt inställda med XMP. Om du gör det själv eller vill minnes överklocka själv så ställer du först in minnenas spänning (volt) och timing (latens) så du börjar från rätt siffror. Många gör misstaget att bara höja minnenas hastighet (frekvens). Om siffrorna inte står på minnena så finnas dom på tillverkarnas och många butikers hemsidor.

Permalänk
Medlem

Jag köpte RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200 Mhz DDR4

Som inte klarade att köra i hastigheten angiven av XMP profilen. tRC enligt spec gick inte att köra.

Bara som test kan du testa att köra med nån låg hastighet och lösa timings och se om det är stabilt då.

Ibland finns det också autoinställningar för minnet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem när jag köpte mer minne och skulle få alla modulerna att fungera tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bryter du strömmen till datorn mellan gångerna? Gör man det är det normalt att minnesträningen kan ta ett försök eller två.

Om inte, har du kollat om det finns någon inställning för DRAM Training/Boot Voltage? Skulle även kolla vad ProcODT ställs till. Min X470-bräda satte samma ProcODT på en 3600:a som en 2700:a (60 Ohm har jag för mig) när det stod på Auto trots att det är betydligt lägre värde som gäller för Zen 2 (32-36.9). ProcODT kan ha rätt stor inverkan på minnesträning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Bryter du strömmen till datorn mellan gångerna? Gör man det är det normalt att minnesträningen kan ta ett försök eller två.

Om inte, har du kollat om det finns någon inställning för DRAM Training/Boot Voltage? Skulle även kolla vad ProcODT ställs till. Min X470-bräda satte samma ProcODT på en 3600:a som en 2700:a (60 Ohm har jag för mig) när det stod på Auto trots att det är betydligt lägre värde som gäller för Zen 2 (32-36.9). ProcODT kan ha rätt stor inverkan på minnesträning.

Jag bryter sällan strömmen till datorn, om jag inte ska flytta på den eller dylikt. Då tar det alltid 3 försök vid första uppstarten. Ett till två försök tar det för varje normal uppstart jag gör, utan att bryta strömmen.

Jag har lekt runt med ProcODT och ställt in det på ett värde mellan 32-36,9, men det hjälpte inte alls. Jag har testat köra lösare timings, ökat SOC-voltage, ökat DRAM-voltage, sänkt frekvensen på minnena till något fruktansvärt lågt som t.ex 2000 Mhz. Ingenting av detta har hjälpt. DRAM Training/Boot Voltage hittar jag tyvärr inte i BIOS på mitt moderkort.

Naturligtvis har jag testat starta upp datorn i barebones konfiguration, utan hårddiskar, grafikkort osv, men det gjorde inte heller någon skillnad. Jag har ingen aning vad nästa steg i felsökningen är.

Jag börjar undra om jag inte har fått ett måndagsexemplar på antingen moderkort eller RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Jag bryter sällan strömmen till datorn, om jag inte ska flytta på den eller dylikt. Då tar det alltid 3 försök vid första uppstarten. Ett till två försök tar det för varje normal uppstart jag gör, utan att bryta strömmen.

Jag har lekt runt med ProcODT och ställt in det på ett värde mellan 32-36,9, men det hjälpte inte alls. Jag har testat köra lösare timings, ökat SOC-voltage, ökat DRAM-voltage, sänkt frekvensen på minnena till något fruktansvärt lågt som t.ex 2000 Mhz. Ingenting av detta har hjälpt. DRAM Training/Boot Voltage hittar jag tyvärr inte i BIOS på mitt moderkort.

Naturligtvis har jag testat starta upp datorn i barebones konfiguration, utan hårddiskar, grafikkort osv, men det gjorde inte heller någon skillnad. Jag har ingen aning vad nästa steg i felsökningen är.

Jag börjar undra om jag inte har fått ett måndagsexemplar på antingen moderkort eller RAM.

Låter som du har haft riktigt otur då. Är minnena 100% stabila i HCl Memtest eller motsvarande? Tagit ur en sticka? Om det är precis likadant oavsett inställningar så känns det ju som att något är bra skumt. Moderkort eller minneskontroller på CPU som är riktigt kinkig. Vore ju intressant och se om det försvinner med andra RAM-stickor. Antar att du varit och pillat på VDDG, CAD_BUS osv. också? Inte för att det ska behövas men ...

Har du testat att köra viloläge istället för att stänga av? Om datorn är helt stabil i övrigt är ju det en temporär "lösning" i alla fall..

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Orman:
Har du provat att sätta dom i slot 1 och 3 istället för att sen aktivera D.O.C.P?
Har du någon mer exakt specifikation på dina minnen som t.ex: CMK16GX4M2B3000C15R? Borde stå på kvittot eller om du kan länka till minnena.

Jag hade liknande problem nyligen. Köpte Ryzen 7 2700x med G-skill 3600 Mhz minnen som var på QVL listan men fick frångå manualen för att få D.O.C.P att funka. Efter bytet av slot så gick D.O.C.P funktionen igång direkt utan knorr.

Bakgrunden verkar vara att XMP är något Intel har tagit fram och D.O.C.P förstår inte riktigt den biten när det gäller Ryzen.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Testa ett annat grafikkort. Har sett system där problem med kompatibiliteten med grafikkorten gör att systemet rebootar flera gånger innan post.

Men normalt sett är det för nya grafikkort än äldre, men men har du nåt annat liggandes så testa.