Permalänk

Ny laptop för kontorsändamål

Den dator jag har och bokför på åt en förening är väldigt seg (den som köpte den gjorde ett dåligt val, hjälper inte att formatera eller liknande, den måste bytas ut så småningom).

När jag tittar på nya laptops så har de en SSD hårddisk på 64 GB eller 128 GB. Jag begriper inte vitsen med så små hårddiskar. 256 GB stora hårddiskar har jag också sett, det börjar kännas OK. Begriper inte hur en dator med 64 GB hårddisk kan vara snabb, bara Windows tar ju runt 50 GB om jag inte minns fel och sen vill man ju ha 50 GB ledigt hörde jag en som sa. Så 64 GB lagring ligger väl på gränsen ...

Min egen, 5 år gamla laptop har nästan 1 TB stor hårddisk. Det är onödigt med så stor. Men den laggar och är knepig.

Jag ska främst bokföra åt en förening i Edison och använda Libre Office eller motsvarande för att skapa textdokument och kalkylark. Sköter även medlemsregistret som finns på en hemsida (molntjänst). Dokument och bokföringsfiler sparar jag på ett USB-minne.

Helst vill jag ju också ha numeriskt tangentbord.

När jag kikar runt finna det ju företag som rekonditionerar använda datorer. De säljer dem från runt 2000 kr och uppåt. Oftast får man ge minst runt 3000 kr för en vettig burk.

Och varför har moderna datorer sällan en inbyggd DVD-läsare? I så fall måste jag.klpa en extern DVD-läsare för att kunna få in bokföringsprogrammet igen.

Ny laptop eller rekonditonerad? Den ska ju helat hålla i fyra-fem år. Det är viktigt att det går snabbt att öppna webbsidor och program. Att den inte "jobbar ihjäl sig" om jag har flera saker igång samtidigt.

Tips på hur jag ska tänka? Åker jag till Elgiganten och köper första bästa? Windows 10s vill jag helst undvika, vill ha vanliga Windows 10.

Jag använder mest mobil och surfplatta. Men behöver en laptop också, en pålitlig och snabb dator som snällt skriver ut allt jag vill utan att knota.

Kör Samsung laserskrivare med wifi, Xpress 2020w.

Permalänk
Medlem

Kanske går att hyfsa till datorn med en SSD och ominstallation av Windows? Fem år är trots allt inte uråldrigt. Vad är det för hårdvara i övrigt?

Angående DVD-läsare: Spara ner installationsfilerna till ett USB-minne (och någon molntjänst) så kan du kasta antikviteten sen...

Permalänk

Eftersom att du vill att datorn ska ha egenskaperna.
1.Nummer tangentbord --> 15" eller större
2 Kunna lagra lite saker utan att för den del inte måste tjur-hushålla med utrymme 3. Den ska kännas snabb >200GB SSD
4. Den tidigare var riktigt seg och du vill ha igen lite saker utan att den här ska bli seg >6GB RAM.

Punkt #4 är troligen orsaken till att den gamla är sådär riktigt seg. Om du satsar på 8GB RAM så klarar den många år framöver. Allt över det i det här sammanhanget är definitivt overkill.
128GB SSD Kan lätt bli för trångt med uppdateringan o.dyl medans nästa steg 200-256GB kommer att ha lite utrymme till övers. Tänk också på att du bör lagra backuper på HDD och/eller en molntjänst p.g.a bit rot.

Annat än det så kan du ha en lastgammal Laptop med nästan vilken sunkig CPU som helst. Det du ska göra är inte processorkrävande för 5öre.

Anekdotiskt så har jag låtit min mor ta över min gamla burk vilken hon använder för utskrifter och bankärenden. Det är 2kärning 2,4Ghz processor (AMD 4600+) med 4 GB RAM och 256GB SSD. Den är låst så att inget utöver uppdateringar för Windows10 och uppdateringar program kan installeras. Det fungerar förvånanasvärt bra! Men då är det bara till för det också, ingentig annat.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk

"Kontorsdatorn" jag fick av föreningen när jag blir kassör är av okänd ålder.
Det är en Asus X5535 med Intel4Core processor. Den har 8 GB RAM men kan använda 1,9 GB. Hårddisken är på 500 GB. C: har använt 47,4 GB och har 137 GB ledigt. D: har använt 6,4 GB och har 279 GB ledigt.
Det är den här datorn som visar den runda blå ringen, att den jobbar, så fort man ens klickar på nåt. Inte så konstigt, när den bara kan använda 1,9 GB RAM av de 8 GB den har.

Min egen dator är cirka fem år. Det är en HP med Intel Core i5 processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillagumman:

"Kontorsdatorn" jag fick av föreningen när jag blir kassör är av okänd ålder.
Det är en Asus X5535 med Intel4Core processor. Den har 8 GB RAM men kan använda 1,9 GB. Hårddisken är på 500 GB. C: har använt 47,4 GB och har 137 GB ledigt. D: har använt 6,4 GB och har 279 GB ledigt.
Det är den här datorn som visar den runda blå ringen, att den jobbar, så fort man ens klickar på nåt. Inte så konstigt, när den bara kan använda 1,9 GB RAM av de 8 GB den har.

Min egen dator är cirka fem år. Det är en HP med Intel Core i5 processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att du kör 32bitars os pga av minnet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Bägge datorerna har numeriskt tangentbord Min egen vägrar starta för tillfället trots att den är ansluten till Internet.

Jag har ett USB-minne där jag sparar bokföringen. Jag exporterar en SIE4-fil och lägger på USB-minnet.

Jag ska ta en dag och föra över alla andra viktiga filer till USB-minnet också.

Frågan är varför inte alla 8 GB RAM på kontorsdatorn används? Är de trasiga? Javisst, program slukar RAM. Men datorn har endast:
Edison bokföring
LibreOffice
Firefox
Chrome
Textdokument, kalkyler, nästan 1 år gammal säkerhetskopia av bokföringen.

Och, när allt är stängt kan bara 1,9 GB användas..Så, då borde väl RAM minnena vara trasiga? Är det dyrt att byta?

RAM minne bytte jag på min IBM PS/1 1996 eller nåt, efter en annons jag satte in i PC Hemma. Och ja, numera har jag ingen koll på sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dax:

Gissar på att du kör 32bitars os pga av minnet.

Det är Windows 10, 64 bitars operativsystem, x64 baserad processor. Så, du tror inte minnet är trasigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skriver just nu på en 2009 core2duo-burk med 6GB minne och 120GB SSD; den skulle med lätthet klara kraven för bokföring, Libreoffice osv. Mekanisk hårddisk är givetvis helt kass och borde inte användas som systemdisk efter år 2010, men med 8GB minne borde den 4-kärniga dator du använder ändå gå rimligt bra bara man fått igång den.

Så det borde undersökas om det är nåt fel på den.

Angående DVD-läsare så håller jag ju med dig, jag tycker om optiska skivor (helt överlägsna till säkerhetskopior), men annars går det ju att först föra över till USB.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Min gamla dator kan använda nästan allt RAM minne. Massor av ledigt på hårddisken. Inga virus. Den är ändå seg som kola.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snurrande blå ring och att du klickar i fönstret, det blir grått och "svarar ej" är oftast långsam hårddisk-access. Fick liknande när vi körde Visma Administration (SPCS) över VPN på långsam anslutning.

Lösningen i ditt fall, byt ut hddn till en SSD. Samsungs SSDer kommer med "licens" för Samsung Magician (vilket du laddar ner från samsungs hemsida). Med detta kan du klona den gamla disken bara du kopplar in en av dem via USB såvida det inte finns plats för fler diskar vilket kan vara fallet om det är en 15"-modell pga numpad-kravet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillagumman:

Tips på hur jag ska tänka? Åker jag till Elgiganten och köper första bästa? Windows 10s vill jag helst undvika, vill ha vanliga Windows 10.

Windows 10S är helt gratis att byta till vanliga 10.
Sök bara på windows 10S i Store, klicka på hämta och logga in med ett Microsoft konto så är det klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Lillagumman:

När jag tittar på nya laptops så har de en SSD hårddisk på 64 GB eller 128 GB. Jag begriper inte vitsen med så små hårddiskar. 256 GB stora hårddiskar har jag också sett, det börjar kännas OK. Begriper inte hur en dator med 64 GB hårddisk kan vara snabb, bara Windows tar ju runt 50 GB om jag inte minns fel och sen vill man ju ha 50 GB ledigt hörde jag en som sa. Så 64 GB lagring ligger väl på gränsen ...

Windows tar ungefär 25-30GB, annars hade man legat illa till med alla 32GB Windows surfplattor som finns.
Hårddisk vill du absolut inte ha, men antar att du menar SSD då det inte finns 64GB HDD i nya laptops längre.
Du behöver inte ha 50GB ledigt, men man vill heller aldrig skriva en SSD full.
64GB räcker fint, har 12GB kvar på 64GB Surfacen jag skriver det här på nu och den är hur kvick som helst.

Skrivet av Lillagumman:

Och varför har moderna datorer sällan en inbyggd DVD-läsare? I så fall måste jag.klpa en extern DVD-läsare för att kunna få in bokföringsprogrammet igen.

För att få använder dem och platsen kan användas till batteri eller kylning istället.
Har du ingen intern i din bärbara eller i den gamla bärbara som skall bytas ut, så att du kan skapa en ISO image på den och flytta över med USB?

Skrivet av Lillagumman:

Det är den här datorn som visar den runda blå ringen, att den jobbar, så fort man ens klickar på nåt. Inte så konstigt, när den bara kan använda 1,9 GB RAM av de 8 GB den har.

Om du inte glr något tungt så alokerar programmen i datorn inte mer minne än vad de behöver.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Jag börjar fatta. Men jag har två datorer som lin förbaskat är sega som sirap. Vad gör jag nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Lillagumman: Du gör som @tuomi tipsar om ch skaffar SSD.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Lillagumman: Du gör som @tuomi tipsar om ch skaffar SSD.

Köpa SSD hårddisk till laptop, alltså. Uppfattat. Gäller bara att hitta en som passar till datorn, jag.googlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Lillagumman:

Köpa SSD hårddisk till laptop, alltså. Uppfattat. Gäller bara att hitta en som passar till datorn, jag.googlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde vara en 2,5" SATA SSD.
Typ denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13335241

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|