AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Prime95, OCCT, Aida64, Realbench, CPUID, burntest, osv. Vissa kommer vara elakare än andra och en del kommer pressa ner klockfrekvenser hårdare än andra, du kan också sätta cinebench R20 på en loop för & se vad tempen kan orka upp i.

Så vilket skulle du rekomendera?

Skrivet av tellus82:

En lång & lite pratig video angående degradering men ändå vettig ifall man vill veta vad som orsakar det och hur det funkar rent basalt.

https://youtu.be/uMHUz16MuYA

Det finns såklart rätt många forskningspapper på detta men de är inte helt enkla att plöja igenom om man bara vill ha lite grundkunskap.

Tack, jag ska försöka kolla igenom videon har tyvärr jätte svårt med koncentration :/

Skrivet av Mocka:

Package temp är väl mer intressant än per-core temp? I alla fall för generellt spelande? Måste säga att jag aldrig tänkt på om temperaturerna stämmer eller inte, alltid utgått från att de gör det. Har heller inte jämfört med HWInfo eller HWMonitor men inser att jag borde dubbelkollat. Hursomhelst är det trevligt att 4.62 har bättre läsning än tidigare.

Angående höjda temperaturer i menyn, nu minns jag inte hur den ser ut men det kan vara någon form av DoF eller något som stressar CPUn som gör att temperaturerna går upp. Har du V-sync på? Vad kör du i för upplösning? Vad ligger GPUn på i menyn jämfört med under en match?

Ett enklare stresstest kan du göra via CPU-Z, tuffare tester kan du göra via Cinebench R15 eller R20.

Måste säga att du har låg idle temperatur, har för mig att jag låg på runt 50 idle när jag testade den men så var nog inte min fläktsetup idealisk vid det tillfället. Personligen tycker jag inte att 70-75 är någon konstig temperatur med tanke på att det trots allt inte är någon speciell biffig kylare. Jämför man den med en Noctua eller BeQuiet så är det ändå stor skillnad i storlek.

Ja temperaturen ligger väldigt bra i idle tycker jag.

Jag kör med 1920 x 1080p, ingen v-sync. Vad menar du med "Vad ligger GPUn på i menyn jämfört med under en match?" Om du menar temperaturen så kommer jag inte ihåg men kan hålla ett öga på det.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Så vilket skulle du rekomendera?

Kör cinebench R20 & loopa testandet, det är ett relativt snällt test.

Skrivet av Whaea:

Tack, jag ska försöka kolla igenom videon har tyvärr jätte svårt med koncentration :/

Var kanske mer riktat åt andra som påstått en del underligheter angående degradering

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Per CCD är väl det bästa hitintills så man kan se exakt vad som orsakar värme, speciellt på dubbel CCD processorer, även io-die kan förskjuta temp rätt duktigt under viss belastning så att se CCD temp är inte fel och för min del en bättre avläsning i slutändan. Generell Tdie är dock inte helt missvisande heller men det är fortfarande högsta tempen på någon av chippen, inte hela processorn pga hur de är uppdelade. En monolitisk processor som Intel kör är det en annan femma med men på Zen2 har man 2 eller 3 separata fysiska chip som kommer hålla olika temperaturer på en nivå som inte är möjligt med en monolitisk design.

Jaha, visste inte att man skulle tolka temperaturen på det sättet. Är van vid Intel så jag tänker nog fortfarande i dem banorna.

Skrivet av Whaea:

Jag kör med 1920 x 1080p, ingen v-sync. Vad menar du med "Vad ligger GPUn på i menyn jämfört med under en match?" Om du menar temperaturen så kommer jag inte ihåg men kan hålla ett öga på det.

Sorry menar att du kikar på vad grafikkortets temperatur ligger på i BFV menyn kontra vad den ligger på när du kör en BFV match.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Åhh vad de kliar i mina uppgraderingsfingrar.
Tror jag bestämt mig för ett Aorus x570 master. Grym vrm vad jag förstått. Någon som har erfarenhet av detta moderkort?
Kommer skaffa en 3600x bara för att uppgradera till 4000 när den kommer. De är väl sagt att x570 kommer stödja 4000 serien? Sen blir de såklart och smälla på ett vattenblock över CPU och vrm. Till detta g.skills 3600mhz cl14.

Inte så ofta jag uppgraderar. Så brukar slå på stort. Så man klarar sig 6år+.
https://imgur.com/a/dUnZZN1

Blir säkerligen bra använder en 3900x tillsammans med ett x570 master och har inte haft några problem.
Överklockar iofs inte för vem behöver det ? kör därimot med xmp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roysan:

Blir säkerligen bra använder en 3900x tillsammans med ett x570 master och har inte haft några problem.
Överklockar iofs inte för vem behöver det ? kör därimot med xmp på.

Ja nu blir de ju bara en 3600X till att börja med. Tanken är att uppgradera till 4800X (uppföljaren till 3800x) när dessa cpuer kommer.
Kommer nog sätta in mig lite i överklockning också, men de blir ett nytt kapitel sen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jaha, visste inte att man skulle tolka temperaturen på det sättet. Är van vid Intel så jag tänker nog fortfarande i dem banorna.

Sorry menar att du kikar på vad grafikkortets temperatur ligger på i BFV menyn kontra vad den ligger på när du kör en BFV match.

GPUn har varit som högst i 71c. Det intressanta är att då jag är i menyn eller att spelet laddar så kan CPUn gå upp till 81c men går snabbt ned igen, alltså den stannar nog inte mer än 2 sekunder på den tempen och sen under spelets gång så pendlar den väldigt mycket men övergår inte 72c

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Har precis installerat min nya dator nu, Aorus x570 Master, 3900x, 64gb 3200mhz minnen.

Kör just nu prime95, hur länge bör den gå för att man ska känna att dator och temps är ok?
Ok vad är ok temps på en 3900x med en noctua nh-u12s under prime95?

Senast jag byggde dator var min 3770k, så var ju några år sen

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har precis installerat min nya dator nu, Aorus x570 Master, 3900x, 64gb 3200mhz minnen.

Kör just nu prime95, hur länge bör den gå för att man ska känna att dator och temps är ok?
Ok vad är ok temps på en 3900x med en noctua nh-u12s under prime95?

Senast jag byggde dator var min 3770k, så var ju några år sen

Under Prime95 belastning når mitt exemplar redan efter några minuter ~95 grader (d.v.s. max Tdie) medan Precision Boost tvingar ner frekvensen på alla trådarna till ~3.6 GHz, detta med en Noctua NH-L12 med enbart 92mm fläkten monterad undertill. Ditt exemplar tillsammans med din kylare kanske inte når max TDC men jag skulle gissa på att du kommer att få se lägre CPU-frekvenser (kanske ner till ca 3.9 GHz?) under Prime95 belastning.

Gamers Nexus förklarar väldigt ingående hur Ryzen 3000-seriens Precision Boost fungerar i följande artikel (rekommenderar att läsa igenom för att få ett bättre hum on hur Ryzen 3000-serien fungerar i helhet) men följande bit summerar det hela ganska bra:

Precision Boost takes into account three numbers in deciding how many cores can boost and when, and those numbers are PPT, TDC, and EDC, as well as temperature and the chip’s max boost clock.

https://www.gamersnexus.net/guides/3491-explaining-precision-...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: tack för svar, ska läsa det där imorgon.
Efter 15min låg den på ungefär 90 grader. Kollade jag task manager stod det 4.1ghz.

Vilket vettigt program kan man använda för att se clock på varje enskild core?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Icte: tack för svar, ska läsa det där imorgon.
Efter 15min låg den på ungefär 90 grader. Kollade jag task manager stod det 4.1ghz.

Vilket vettigt program kan man använda för att se clock på varje enskild core?

coretemp

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Icte: tack för svar, ska läsa det där imorgon.
Efter 15min låg den på ungefär 90 grader. Kollade jag task manager stod det 4.1ghz.

Vilket vettigt program kan man använda för att se clock på varje enskild core?

Tror inte att det är möjligt att läsa av enskilda cores på Ryzen 3000-serien, men respektive CCD (CCD = die med två CCX, där varje CCX i fallet 3900X innehåller tre aktiva kärnor) kan man läsa av iaf med hjälp av HWInfo:

https://www.hwinfo.com/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

haha, fick precis syn på en sak jag missat med senaste biosen på mitt x370, tydligen är EDC avläsning buggad & det grövsta, har en VRM belastning på 60A totalt med core+SoC och EDC visar 263A, visst är en h150i bra men att den skulle hålla 263A belastning under 47 grader var imponerande Intressanta är att TDC är spot on för core sektionen med 40A. Möjligt att detta kan få konsekvenser om man kör ren stock ifall precision boost får samma värden, PBO lirar dock som det ska så det är en enkel fix.

Möjligt att det är samma beteende på Taichi x370 också då det är samma bios i stort sett.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ännu en i familjen, denna gång ett budgetbygge/överraskning åt morsan

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tror ni klockfrekvenserna kommer öka med 7nm+ och 5nm?
https://www.semiconductor-digest.com/2020/02/05/tsmc-to-discu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

GPUn har varit som högst i 71c. Det intressanta är att då jag är i menyn eller att spelet laddar så kan CPUn gå upp till 81c men går snabbt ned igen, alltså den stannar nog inte mer än 2 sekunder på den tempen och sen under spelets gång så pendlar den väldigt mycket men övergår inte 72c

När spelet laddar kan man förstå att CPU temperaturen går upp Processorn ska ju hantera laddningen av kartan och allt som hör till mao inget som GPUn behöver bry sig om. Däremot trodde jag du menade att CPUn svettades under hela tiden du var i menyn. Tex om du skulle stanna där i 20min så skulle CPUn vara varm hela tiden.

Skrivet av Jonathanknet:

Tror ni klockfrekvenserna kommer öka med 7nm+ och 5nm?
https://www.semiconductor-digest.com/2020/02/05/tsmc-to-discu...

Det sägs att vi kan förvänta oss runt 200MHz mer så inget astronomiskt med andra ord.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är auto OC + PBO i ryzen master bästa sättet att överklocka sin 3800x? Provade lite manuell överklockning igår. Hur mycket ström vågar man mata på innan det blir degradering?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Är auto OC + PBO i ryzen master bästa sättet att överklocka sin 3800x? Provade lite manuell överklockning igår. Hur mycket ström vågar man mata på innan det blir degradering?

Jag kör AUTO OC+PBO i UEFI. borde ge samma resultat som i Ryzen master om man ställer in det rätt.

Om du håller dig i från saker som att medvetet trigga buggar som stänger av FIT-tabellen så är inte degradering en risk då det finns kontrollmekanismer som håller strömdensiteten under gränsvärden för degradering.

Nu har jag visserligen en 3900X men det är ju samma princip. "Bästa" sätter borde vara att göra det i UEFI men Ryzen master är bra att labba runt i tills man hittar värden man är nöjd med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

Jag kommer nog bli nöjd, har tyvärr inte fått alla delar ännu så jag har inte kunnat testa något.

Inet rekommenderade Aorus Elite så det blir nog ett sådant till sist. Väntar bara på svar gällande om mina minnen stöds eller inte, de saknas nämligen i Gigabytes QVL som iofs är från Augusti. Däremot står det på G.Skills QVL att moderkortet stöds så antar att jag borde gå på den informationen.

Skrivet av Insanyrd:

Är auto OC + PBO i ryzen master bästa sättet att överklocka sin 3800x? Provade lite manuell överklockning igår. Hur mycket ström vågar man mata på innan det blir degradering?

Testat allt på Auto, PBO +200 samt All-core OC och måste säga att gällande de två första alternativen så varierar resultatet. Bäst multiscore fick jag med all-core OC men det är ju också varmast och kanske inte värt att köra i långa loppet. Har för mig jag drog till med 1,43v vilket fungerade för mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:
Skrivet av Icte:

Tror inte att det är möjligt att läsa av enskilda cores på Ryzen 3000-serien, men respektive CCD (CCD = die med två CCX, där varje CCX i fallet 3900X innehåller tre aktiva kärnor) kan man läsa av iaf med hjälp av HWInfo:

https://www.hwinfo.com/

Tackar. Efter en timme prime95 så ligger average core clock på 4ghz och average temp på 73 grader. Maxtemp på 92. Just nu ligger temp på 60. Så den verkar hoppa mycket upp å ner under last

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tackar. Efter en timme prime95 så ligger average core clock på 4ghz och average temp på 73 grader. Maxtemp på 92. Just nu ligger temp på 60. Så den verkar hoppa mycket upp å ner under last

Kör du p95 blended (eller vad det heter)? Belastning varierar jättemycket med de olika storlekarna. Kör man small FFT får man den värsta belastning med jämn hög temp om du vill ha torryrtest...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En lång & lite pratig video angående degradering men ändå vettig ifall man vill veta vad som orsakar det och hur det funkar rent basalt.

https://youtu.be/uMHUz16MuYA

Det finns såklart rätt många forskningspapper på detta men de är inte helt enkla att plöja igenom om man bara vill ha lite grundkunskap.

Men han missar en viktig orsak till degradering, nämligen att det kan fastna laddningar i oxidskikt och på andra ställen som ändrar egenskaperna hos transistorerna (typiskt blir de långsammare). Har man fått den degraderingen så går det utmärkt köra vidare (lång tid) om man sänker frekvensen lite. (nära besläktat till vad som begränsar antal skrivningar till ett flash-minne.)

De fenomen han tar upp leder till att komponenten "dör" helt, inte att den kan köra vidare med lägre prestanda.

Sen kan ju nämnas att "oxide breakdown" är extremt olinjärt, för gammal C-mos logik som gick att köra på upp till 15V så kunde man räkna med en faktor 10 i livslängdsökning för varje volt man sänkte spänningen vid konstant temperatur. Dessutom även kraftigt beroende av temperatur också.

Finns lite att läsa om det här:
https://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/transisto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Men han missar en viktig orsak till degradering, nämligen att det kan fastna laddningar i oxidskikt och på andra ställen som ändrar egenskaperna hos transistorerna (typiskt blir de långsammare). Har man fått den degraderingen så går det utmärkt köra vidare (lång tid) om man sänker frekvensen lite. (nära besläktat till vad som begränsar antal skrivningar till ett flash-minne.)

De fenomen han tar upp leder till att komponenten "dör" helt, inte att den kan köra vidare med lägre prestanda.

Sen kan ju nämnas att "oxide breakdown" är extremt olinjärt, för gammal C-mos logik som gick att köra på upp till 15V så kunde man räkna med en faktor 10 i livslängdsökning för varje volt man sänkte spänningen vid konstant temperatur. Dessutom även kraftigt beroende av temperatur också.

Finns lite att läsa om det här:
https://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/transisto...

Han tar ju dock upp elektromigration och de typiska orsakerna till de normala degraderingarna man kan råka ut för, just elektromigration orsakar degradering som visar sig som sänkt klockfrekvens vid samma vcore som tidigare varit stabil före degraderingen, elektromigration orsakar inte direkt död på en gång, det orsakar till en början förhöjd resistans och lägre tålighet för ampere samt pga resistans en förhöjd temperatur, kretsen kan inte längre leverera den spänning och ström vidare som den kunde innan vilket orsakar instabilitet.

Du kanske missade den biten av videon? Den är som sagt en aning pratig.

Dessutom så tar artikeln du länkat upp fenomen som kanske inte är helt enkla att härleda till överklockning och dess inverkan utan handlar om generell livslängd för transistorer på en nivå som kanske blir en aning Overkill för den som undrar vad som händer när man tar i för mycket med sin OC.
Skickades från m.sweclockers.com

Autocorrect från helvetet...
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Han tar ju dock upp elektromigration och de typiska orsakerna till de normala degraderingarna man kan råka ut för, just elektromigration orsakar degradering som visar sig som sänkt klockfrekvens vid samma vcore som tidigare varit stabil före degraderingen, elektromigration orsakar inte direkt död på en gång, det orsakar till en början förhöjd resistans och lägre tålighet för ampere samt pga resistans en förhöjd temperatur, kretsen kan inte längre leverera den spänning och ström vidare som den kunde innan vilket orsakar instabilitet.

Du kanske missade den biten av videon? Den är som sagt en aning pratig.

Nej, jag såg den, men degradering pga elektromigration leder rätt snabbt till avbrott på ledningsbanan så så är ju kretsen snart helt död. Laddningar som fastnar i oxidskikt ("trapped charges") mm ger ju en degradering som gör att man måste gå ned med frekvens i överklockningen efter ett tag (kan vara från veckor till flera år innan det händer) för att det ska gå stabilt men kretsen fungerar helt OK i övrigt. Sen nämner han ju en cpu där han inte riktigt förstår varför den inte klockar lika bra längre vilket jag misstänker beror på "trapped charges" snarare än de saker han tar upp i videon.

Skrivet av tellus82:

Dessutom så tar artikeln du länkat upp fenomen som kanske inte är helt enkla att härleda till överklockning och dess inverkan utan handlar om generell livslängd för transistorer på en nivå som kanske blir en aning Overkill för den som undrar vad som händer när man tar i för mycket med sin OC.
Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer nog, men de generella problemen som begränsar funktionen vid normal användning förstärks ju normalt vid överklockning. Nu är ju Zen2 i princip fabriksöverklockad och AMD har lagt in nån avkänning av kislet så man får "klock-stretchning" om spänningen är för låg i förhållande till frekvens. Så ska bli intressant om prestanda/frekvens på Zen2 kommer att minska med tiden när denna degradering borde börja märkas. Eller så har de kommit tillrätta med det problemet.

Hade själv en dual-celeron 300A överklockad till 450 MHz, den gick bra i flera år innan den började bli instabil pga degradering. Nu hade jag bara behövt höja spänningen med ca 10% på ena processorn och 5% på den andra så det relativt lite jämfört mot vad ser andra kör med. Vid 375 MHz gick den sen hur bra som helst, men det var ju inte lika kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Är auto OC + PBO i ryzen master bästa sättet att överklocka sin 3800x? Provade lite manuell överklockning igår. Hur mycket ström vågar man mata på innan det blir degradering?

Auto OC + PBO (låt scalar vara auto eller 1x) är safe, men du kommer högst antagligen inte få bättre resultat i benchmarks eftersom klockfrekvensen begränsas av temperaturen. PBO + Auto OC 200MHz låter dock min 3900x stiga upp till 4.65Hz mycket korta tidsfönster, vilket förstås ska hjälpa en aning då man öppnar program etc.

Bästa sättet att maximera prestandan är att skaffa bra kylning och trimma minnet. That's it. Alla all-core överklockningar med fixed voltage över FIT voltage leder till snabbare degradering.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, jag såg den, men degradering pga elektromigration leder rätt snabbt till avbrott på ledningsbanan så så är ju kretsen snart helt död. Laddningar som fastnar i oxidskikt ("trapped charges") mm ger ju en degradering som gör att man måste gå ned med frekvens i överklockningen efter ett tag (kan vara från veckor till flera år innan det händer) för att det ska gå stabilt men kretsen fungerar helt OK i övrigt. Sen nämner han ju en cpu där han inte riktigt förstår varför den inte klockar lika bra längre vilket jag misstänker beror på "trapped charges" snarare än de saker han tar upp i videon.

Stämmer nog, men de generella problemen som begränsar funktionen vid normal användning förstärks ju normalt vid överklockning. Nu är ju Zen2 i princip fabriksöverklockad och AMD har lagt in nån avkänning av kislet så man får "klock-stretchning" om spänningen är för låg i förhållande till frekvens. Så ska bli intressant om prestanda/frekvens på Zen2 kommer att minska med tiden när denna degradering borde börja märkas. Eller så har de kommit tillrätta med det problemet.

Hade själv en dual-celeron 300A överklockad till 450 MHz, den gick bra i flera år innan den började bli instabil pga degradering. Nu hade jag bara behövt höja spänningen med ca 10% på ena processorn och 5% på den andra så det relativt lite jämfört mot vad ser andra kör med. Vid 375 MHz gick den sen hur bra som helst, men det var ju inte lika kul.

Nej, mig veterligen är absolut vanligaste orsaken till tappad frekvens vid samma vcore just elektromigration och nej, det dödar absolut inte på en gång, det tar en jäkla tid normalt men kan snabbas på genom OC men du dödar fortfarande inte på en gång, det tar ändå tid. Vet inte vart du fått det ifrån att elektromigration dödar direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Funderar över det där med degradering. Med manuell OC på min Ryzen 3600 får jag ner temperaturen runt 10 grader i load jämfört med stock settings i tex CB R20. Kör CCX0 i 4.3ghz och CCX1 i 4.2ghz på offset voltage 0.0875, vilket resulterar i ca 1.15v Cpu Core Voltage (SVI2 TFN) i load enligt hwinfo.

Stresstestade genom ett antal iterationer CB R20 följt av 4h RealBench. Vill understryka att denna OC inte är stabil i prime95 small fft med avx. Känns som extrem stress för min del. Använder datorn till gaming, programmering och surfande och har inte stött på några problem.

Testade dock att köra prime95 small fft i stock för att läsa av vcore, PPT,TDC och EDC under extrem stress. Då låg vcore på 1.29 i hwinfo. Vad jag förstår borde det vara lugnt så länge jag håller mig under det med min manuella OC, eftersom den självmant lägger sig där när FIT är enabled. Så temperatur, vcore, PPT och TDC får lägre värden än stock då jag kör manuell OC som presterar bättre. Däremot sticker EDC från 67-80 i stock till 110-115.

Så frågan är hur försiktig man bör vara med EDC?

Om jag förstått det rätt är EDC max specat till 90A för 65W TDP och 140A för 105W. Finns det någon anledning att en vanlig 3600 skulle ta mer stryk med tex EDC 110A än en 3600X?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Kör en Ryzen 3600 på en MSI Tomahawk MAX med allt på stock. I spel så ligger CPU VCORE på runt 1.44V enligt HWMonitor. Är det här rimligt, känns rätt högt. Finns det en risk för degradering eller gällde det endast manuell OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Kör en Ryzen 3600 på en MSI Tomahawk MAX med allt på stock. I spel så ligger CPU VCORE på runt 1.44V enligt HWMonitor. Är det här rimligt, känns rätt högt. Finns det en risk för degradering eller gällde det endast manuell OC?

Gäller endast manuell OC eller lägen då man stänger av FIT, FIT är en grundbult i Precision boost så kör man PB eller PBO kommer FIT vara aktivt så då behöver man inte vara orolig.

Skrivet av lilu:

Funderar över det där med degradering. Med manuell OC på min Ryzen 3600 får jag ner temperaturen runt 10 grader i load jämfört med stock settings i tex CB R20. Kör CCX0 i 4.3ghz och CCX1 i 4.2ghz på offset voltage 0.0875, vilket resulterar i ca 1.15v Cpu Core Voltage (SVI2 TFN) i load enligt hwinfo.

Stresstestade genom ett antal iterationer CB R20 följt av 4h RealBench. Vill understryka att denna OC inte är stabil i prime95 small fft med avx. Känns som extrem stress för min del. Använder datorn till gaming, programmering och surfande och har inte stött på några problem.

Testade dock att köra prime95 small fft i stock för att läsa av vcore, PPT,TDC och EDC under extrem stress. Då låg vcore på 1.29 i hwinfo. Vad jag förstår borde det vara lugnt så länge jag håller mig under det med min manuella OC, eftersom den självmant lägger sig där när FIT är enabled. Så temperatur, vcore, PPT och TDC får lägre värden än stock då jag kör manuell OC som presterar bättre. Däremot sticker EDC från 67-80 i stock till 110-115.

Så frågan är hur försiktig man bör vara med EDC?

Om jag förstått det rätt är EDC max specat till 90A för 65W TDP och 140A för 105W. Finns det någon anledning att en vanlig 3600 skulle ta mer stryk med tex EDC 110A än en 3600X?

Vid manuell OC/CCX OC är upp till 1.3-1.325V ganska lugnt även om man tar i med tunga multicore AVX laster, över detta så kommer man se degradering med 24/7 avx multicore last typ rendering, kör du däremot aldrig tung multicore last kan du faktiskt gå över detta utan direkta problem, speciellt om du håller temperaturer inom rimliga nivåer (under 80, gärna mindre).

Kör en hel del multicore laster själv men de är inte så farliga i ampere hänseende eller temperatur så under load ligger jag på 1.337V i SVi2 vcore med rätt låg temp och det har hitintills inte haft negativ effekt.

Att kliva över ~1.325V ger sällan speciellt mycket i fråga om frekvens, just skalningen blir extremt ineffektiv över just 1.325V vilket gör att varje 25MHz steg över det som är stabilt vid 1.325V kommer kosta mer & mer spänning, för att komma 50MHz högre än jag gör vid 1.337 måste jag upp i 1.42V, detta gäller alla kärnorna även om det är olika frekvenser för dom, vcore väggen är dock lika för alla men vid lite olika frekvenser. Med andra ord är det mycket bortkastat att kliva långt över 1.325V om man vill ha en stabil dator oavsett last, om du däremot kan acceptera en instabil burk vid al core AVX laster så kan man komma undan med lite högre spänning & frekvens för spel exempelvis, gäller bara & se upp med vad man lastar processorn med i det läget.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Kör en Ryzen 3600 på en MSI Tomahawk MAX med allt på stock. I spel så ligger CPU VCORE på runt 1.44V enligt HWMonitor. Är det här rimligt, känns rätt högt. Finns det en risk för degradering eller gällde det endast manuell OC?

HWMonitor funkar sådär med Zen 2 - använd senaste HWInfo64.
Upp till 1,5V är ok om man kör stock enligt AMD.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Hur är det med PBO? Har kört med den igång någon vecka nu processorn har inte boostat högre än 4.2Ghz på en kärna, samma som stock. Har en 280 mm AIO kylare och temperaturen i spel går sällan över 50 grader. Är det bara dåligt silikon eller är det annat i BIOS som behöver ändras? Såg att moderkortet hade ytterligare 4 enhanced inställningar för PBO förutom bara enabled.