Radeon RX 5700 funkar riktigt dåligt..

Permalänk
Medlem

Radeon RX 5700 funkar riktigt dåligt..

Hej,

Köpte just ett: MSI Radeon RX 5700 8GB EVOKE GP OC.
Dock funkar detta sämre än mitt gamla MSI GTX 970 4GB...

Har blåst datorn och bara installerat Radeon-softwaren med nyaste drivrutinerna.
Spelar endast Black Desert Online just nu och fick mer lagg och dålig FPS nu med 5700 :/

PC specs:
PRIME Z370-A
Intel I5 8600k
Noctua NH-D15
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz
MSI Radeon RX 5700 8GB EVOKE GP OC

Kör dock 2 skärmar nu, verkar dock inte bli bättre FPS då jag kopplar ur sekundären.
Någon som kan ha nå tips varför GPUn inte verkar jobba som den ska?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C Svart | Moderboard: ASUS PRIME Z370-A | CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | CPU-Kylare Noctua NH-D15 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | HDD: WD Black 500GB 7200rpm | SSD: Samsung 840 Pro 128GB | PSU: Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Då det sitter samma kylare som på 5700XT så kan den lida av dålig kontakt med VRM/Minnen.

Ta kontakt med butik eller MSI supporten direkt så ska det fixas eller bytas ut, de ska ha fixat detta på senare kort men du har kanske fått en tidig batch.

Kortet i sig när det är åtgärdat är ett av de bättre 5700 XT korten.

Radeon mjukvaran visar nog inte tempen på VRM/Minnen så man får ta till HWinfo eller liknande för att hitta tempen på dem om man vill testa.

Permalänk
Medlem

Säker på att det är GPU? Om du blåst datorn kan det ju vara något annat som blivit galet.

En du kanske varit inne i bios och råkat få till något dumt där. (testa med att nollställa till standard där)

MSI afterburner kan du använda för att få upp grafer över temperatur och prestanda på grafikkortet kör det i bakgrunden när du spelar 30 minuter och visa ett screenshot så kanske någon kan se om det beter sig underligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Synd att du köpte kanske en av de sämre 5700xt som finns där ute.

Permalänk
Medlem

Lämna in det på öppet köp och ta istället sapphire pulse eller powercolors.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Blir å göra så, skickat in felanmälan så bara vänta nu.
Ska man ta ett Sapphire Pulse lr Nitro+?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C Svart | Moderboard: ASUS PRIME Z370-A | CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | CPU-Kylare Noctua NH-D15 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | HDD: WD Black 500GB 7200rpm | SSD: Samsung 840 Pro 128GB | PSU: Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

@Arrakk: Stängt av dessa funktioner i radeon inställningarna för grafik?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael:

Jopp allting av, ändå dålig fps :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C Svart | Moderboard: ASUS PRIME Z370-A | CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | CPU-Kylare Noctua NH-D15 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | HDD: WD Black 500GB 7200rpm | SSD: Samsung 840 Pro 128GB | PSU: Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för 5700XT kort? Mest prisvärda?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C Svart | Moderboard: ASUS PRIME Z370-A | CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | CPU-Kylare Noctua NH-D15 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | HDD: WD Black 500GB 7200rpm | SSD: Samsung 840 Pro 128GB | PSU: Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrakk:

Vad rekommenderar ni för 5700XT kort? Mest prisvärda?

Saphire nitro + eller Red Devil från Powercolor (sitter på sistnämnda).

Inget fel på det kortet du har prestandamässigt men det är tyvärr detta med kylaren och skruven som många haft problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Sapphire Nitro är bra grejer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

@Izenoz:

Okok, mitt presterar dock j**** dåligt... bra temp men värdelös fps.. Så blir att skicka tillbaks å byta, tänkte köra Sapphire Nitro+ isåfall lr så går jag tillbaks till Nvidia

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C Svart | Moderboard: ASUS PRIME Z370-A | CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | CPU-Kylare Noctua NH-D15 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | HDD: WD Black 500GB 7200rpm | SSD: Samsung 840 Pro 128GB | PSU: Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrakk:

@Izenoz:

Okok, mitt presterar dock j**** dåligt... bra temp men värdelös fps.. Så blir att skicka tillbaks å byta, tänkte köra Sapphire Nitro+ isåfall lr så går jag tillbaks till Nvidia

Har du overlay på i spel så du ser klockfrekvenserna? Kommer GPU upp i rätt hastighet?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Ja köpte ny dator med Asrock xt5700 xt 8gb oc å vilket skit har alltid kört radeon så vill tro ja valde fel till verkare kan inte spela kortet brinner upp 95 grader topp på 100 helt katastrofalt...sen blir det svart skärmar titt som tätt så det kortet nej nej.....hatar å tala illa om radeon då jag alltid vart lag röd...men men kan va andra måndags exemplaret det första höll i 3 dagar så inte nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med mitt RX 5700xt, eller ja det laggar väl inte men jag har problem med FPS i äldre spel.

Det som är största funderingen är varför kortet inte utnyttjas. I iRacing t.ex. körde ett VRS race på sebring ca 45min kom aldrig över 66W total energiförbrukning, fläktarna startade aldrig och kortet gick aldrig över 58°C. Visst jag kommer upp i 144FPS ibland men den droppar ner till runt 100. Varför går kortet med så låg fart i dessa spel med gamla spelmotorer.
ETS2 är likadant fläktarna startar aldrig då kortet inte kommer över 58°C p.g.a. att det används knappt helt enkelt.
ETS2 är väl att min Ryzen 5 3600 flaskar men iRacing ligger ingen kärna högt.

I spel som The Division 2(dx12) så ligger kortet på 99% å runt 70°C med ok FPS på Ultra.
Är det AMD drivrutiner eller hårdvara som gör att äldre spelmotorer funkar skit?

Bara som en reflektion så när jag skaffade mitt gamla kort RX480 så gick jag från GTX 670. Jag spelade då rätt mycket DiRT Rally och från GTX 670 till RX480 var det INGEN skillnad i prestanda. Däremot i nyare spel var det stor skillnad som det ska vara....så vad i AMDs kort är det som inte gillar äldre spel, hårdvara eller mjukvara?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Har liknande problem med mitt RX 5700xt, eller ja det laggar väl inte men jag har problem med FPS i äldre spel.

Det som är största funderingen är varför kortet inte utnyttjas. I iRacing t.ex. körde ett VRS race på sebring ca 45min kom aldrig över 66W total energiförbrukning, fläktarna startade aldrig och kortet gick aldrig över 58°C. Visst jag kommer upp i 144FPS ibland men den droppar ner till runt 100. Varför går kortet med så låg fart i dessa spel med gamla spelmotorer.
ETS2 är likadant fläktarna startar aldrig då kortet inte kommer över 58°C p.g.a. att det används knappt helt enkelt.
ETS2 är väl att min Ryzen 5 3600 flaskar men iRacing ligger ingen kärna högt.

I spel som The Division 2(dx12) så ligger kortet på 99% å runt 70°C med ok FPS på Ultra.
Är det AMD drivrutiner eller hårdvara som gör att äldre spelmotorer funkar skit?

Bara som en reflektion så när jag skaffade mitt gamla kort RX480 så gick jag från GTX 670. Jag spelade då rätt mycket DiRT Rally och från GTX 670 till RX480 var det INGEN skillnad i prestanda. Däremot i nyare spel var det stor skillnad som det ska vara....så vad i AMDs kort är det som inte gillar äldre spel, hårdvara eller mjukvara?

Det är inget konstigt att korten går ner i frekvens när lasten är låg (alla kort gör det). Däremot den grad Navi gör är högre än vanligt. Kan ha att göra med att antalet cykler som krävs för en wave är lägre, vilket ger mer dötid per CU. Navi korten är ju också en hel del kraftfullare än t.ex RX480, så även det kan spela in. Men allvarligt talat så vet jag inte.

Varför just denna del kan överdrivas i äldre spel (och med all rätt) är att lasten blir ännu lägre än vanligt (p.g.a att det var anpassat för den tidens kort, samt att de äldre API:erna inte är lika bra på att utnyttja kortet helt). AMD har alltid en overlay som kör, och för att inte alltid ha en hög effektåtgång i idle så får kortet se till att ha en restriktivare gräns för hur mycket last det ska tåla innan det klockar upp sig. Så det kan (men behöver inte) vara en anledning till varför det beter sig lite skummare för AMD. Lasten kan helt enkelt misstas för en overlay, kanske inte alltid, men tillräckligt ofta för att skapa problem.

Det skulle vara bra om man från AMDs håll skulle kunna sätta en lägsta powerstate i ett spel eller så. Det går just nu att ha individuella profiler för spel, så du kan pröva att antingen höja eller sänka frekvensen för just det spelet. Det går att ändra i spelet om man använder alt+r.

Om det är DX9 eller DX11 spel, och det inte har något DRM skydd eller anti-cheat, så kan du pröva att använda DXVK. För att använda på windows, lokalisera d3d9.dll och ersätt med filerna i antingen x32 eller x64 foldern. (Finns en guide här)