Permalänk
Medlem

Problem med dator?

Har upptäckt ett konstigt problem på min dator nyligen. På vissa streams får jag en sån här konstig linje på skärmen, inte på alla videos å inte alla streams men på vissa så dyker den upp, någon som har koll på vad detta kan vara?

lite bilder; https://i.imgur.com/Z3xLpDZ.png https://i.imgur.com/AH9hM1r.png https://i.imgur.com/dSAnZ3z.png https://i.imgur.com/rmG5GLL.png - hoppas ni kan se "linjen" jag snackar om!

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 7600K @ 3.80GHz 38 °C
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz (14-14-14-35)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. B250M-DS3H-CF (U3E1) 30 °C
Graphics
VG245 (1920x1080@75Hz)
32G1WG4 (1920x1080@144Hz)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB (ASUStek Computer Inc) 54 °C
Storage
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD))

Permalänk
Medlem

Kanske lite större bilder?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Kanske lite större bilder?

Ser du inte linjerna på bilderna?

Permalänk
Hedersmedlem

Bilderna är stora som frimärken, så nej, ser inga linjer i den storleken. Ska telegrafera Sherlock så får han komma med förstoringsglaset.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du menar linjen mitt i skärmen som typ ”veckar” bilden? Får samma emellanåt. En omstart av skärmen fixar det för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ser inget på bilderna ...
men låter som ”screen tearing” Googla på det 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MultiMan:

Bilderna är stora som frimärken, så nej, ser inga linjer i den storleken. Ska telegrafera Sherlock så får han komma med förstoringsglaset.

Skrollar man och zoomar in kan man se det, kind of, på mittenbilden. Men den sista kan inte visas för mig.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@leeggee: Som jag förstår det (om man tittar på bilderna) så är det Twitch du kollar på(?)

Vad kör du Twitch genom? Om det är webbläsaren så prova en annan. Om det är Twitch egna desktip-klient så prova låsa den till en manuell upplösning och se om det blir någon skillnad.

Vilka drivrutiner kör du för GPU? Om du har de nyaste så testa en äldre. Om du har äldre så testa nyare

Edit: vilken av skärmarna är det du tittar på? Om det är 75hz:aren så testa ställa ner den till 60hz och se om det hjälper
Misstog mig här och trodde 75hz var en överklockning 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@leeggee: Som jag förstår det (om man tittar på bilderna) så är det Twitch du kollar på(?)

Vad kör du Twitch genom? Om det är webbläsaren så prova en annan. Om det är Twitch egna desktip-klient så prova låsa den till en manuell upplösning och se om det blir någon skillnad.

Vilka drivrutiner kör du för GPU? Om du har de nyaste så testa en äldre. Om du har äldre så testa nyare

Edit: vilken av skärmarna är det du tittar på? Om det är 75hz:aren så testa ställa ner den till 60hz och se om det hjälper
Misstog mig här och trodde 75hz var en överklockning 🤦🏼‍♂️

Kör Twitch genom Chrome, det är det som är knas. Kollar jag t.ex viaplay eller spelar något får jag inte den "linjen" som bryter av?
Har kollat drivrutinerna å dem är det nyaste..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Ser inget på bilderna ...
men låter som ”screen tearing” Googla på det 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ja! Googlade precis på screen tearing och det är EXAKT som det!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av leeggee:

Kör Twitch genom Chrome, det är det som är knas. Kollar jag t.ex viaplay eller spelar något får jag inte den "linjen" som bryter av?
Har kollat drivrutinerna å dem är det nyaste..

Okej. Förutom att testa i en annan browser så kolla så att du har ”hårdvaruacceleration” (osäker på terminologin i chrome) avstängd

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@leeggee:
Har du hårdvaruaccelererat material på en sekundär skärm med lägre uppdateringsfrekvens än den primära skärmen kommer du få stutter och tearing på den snabbare skärmen då outputen till skärmen begränsas till 75hz trots att skärmen visar 144hz, vilket är en hemsk upplevelse.

Det kan ha att göra med vad du har på vilken skärm, Teamspeak, Discord etc är hårdvaruaccelererade by default. Webbläsare med. Enklaste sättet att utesluta det är att helt enkelt inte ha något alls på den slöare sekundära skärmen, ingen tearing? Då är det orsaken.