Motorola Razr går sönder i hållbarhetstest

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många som vill jobba på sin enorma dator, själv har jag 4st skärmar även om de nu är mindre billiga skärmar. Men även om man vill jobba med sin stationära dator så kan man ej jobba med den överallt. Och beroende på vad man har för jobb och intresse så har man olika behov av att kunna jobba överallt. Likaså påverkas det hur mycket man är utanför sin bostad.

Så många har behov av att förbättra interfacet på både den stationära, laptopen, surfplatta, mobilen och smartklockan. Där man på alla dessa vill kunna göra mer arbete. Smartklockan ska ej ersätta ens stationära dator, men om den klarar av fler saker utan man behöver använda mobilen så är det bra.

Dagens surfplattor så skulle jag vilja att standardstorleken ökades, framförallt kunde de minska ner på de där kanterna kring skärmen. Men det finns Apples ipad 12.9" att köpa och man börjar då komma till ett skede att till att bara öka storlek är ej det som är det största problemet med att jobba på den. Bättre sammanhållning med tangentbord och penna är nog det som behövs.
Där det tidigare har varit problem att ha dem i ett samlad paket vid flytt, man vill ju sätta pennan på något bra ställe etc.

*edit*
En surfplatta som går vika ut till 17" och ett tangentbord som sitter lika stadigt som på en laptop, en penna som sitter skitbra i ett pennfäste vore grymt. Men jag tror ej vi får se något sådant som fungerar bra de närmsta 5 eller t.om 10 åren.

OT Igen:
Men 17" och ett tangentbord är vad jag hade innan millennieskiftet. Nu vill jag ha mycket mer än så. krympningen av telefoner och plattor har tyvärr inte avtagigt och inte börjat växa ännu.

Jag kan tänka mig att lägga runt 20kkr på en mobil enhet, men då ska den kunna göra allt som en stationär dator med 24" skärm kan göra, på min 19". Det finns inte ännu.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

27,000. Fan tar jag upp telefonen ens 20 gånger på en dag så är det mycket, många år. Har den en liten display för att läsa vad som hänt så är 5 gånger mer rimligt per dag. 27,000 är många år som jag använder telefonen.

Fast då är du undantaget. De undersökningar som kollat på detta visar att medlet för hur många gånger vi tittar på våra mobiltelefoner är 80 till 150 gånger per dag. Och det är som sagt medlet, man kan ju tänka sig att den som är beredd att lägga 15k på en telefon ligger över medel.

Men oavsett vad så är dessa tester helt meningslösa eftersom det inte säger något om hur telefonen handskas med annat än renrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testet känns helt irrelevant om du inte hade tänkt ge mobilen till ditt 5 åriga barn som älskar att öppna och stänga telefonen 5000 gånger om dagen 😆.

Skämt åsido. Jag kan tycka att de glömmer friktion och värmeutveckling i detta testet samt att maskinen inte verkar riktigt anpassad i testet för mobilen. Vill minnas att jag såg någon studie för ett tag sedan som visade att de flesta kollar sin mobil 60ggr per dag och inte 27000ggr per dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

oooohhh, vilket vetenskapligt test.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

JerryRigEverything har gjort andra tester som ger mer
https://www.youtube.com/watch?v=Eokt7DWljtU

Min slutsats är att telefonen kanske blir så bra så den går att använda rent praktisk för en person som är mycket rädd om den i 2-3år. Och telefonen kan för denna bli ett bra köp.

Men för den stora skaran så är priset i högsta laget. Hade telefonen kostat strax under 10 000kr och den säljs på avbetalning genom telefonabonnemang, så kanske de vikbara telefonerna blir så vanliga så att man ej noterar att någon har en sådan.
På samma sätt som man när jag var liten noterade när någon tog upp sin mobiltelefon, där man idag snarare tvärt om blir förvånad om någon ej har en.

Skrivet av hakro807:

Fast då är du undantaget. De undersökningar som kollat på detta visar att medlet för hur många gånger vi tittar på våra mobiltelefoner är 80 till 150 gånger per dag. Och det är som sagt medlet, man kan ju tänka sig att den som är beredd att lägga 15k på en telefon ligger över medel.

Men oavsett vad så är dessa tester helt meningslösa eftersom det inte säger något om hur telefonen handskas med annat än renrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Skaran som köper en dyr telefon kollar generellt såklart mer på den än folk som köper väldigt billiga telefoner.
Men att vika ut telefonen blir ett extra moment och frågan är om man vill vika ut en mobil 200 gånger per dag oavsett hur robust den är? Så med de vikbara telefonerna lär man göra göra mycket utan att vika ut den.
Saker som ringa bekanta, svara i telefon, lyssna på musik etc kommer man nog göra utan att vika ut telefonen. Att ringa obekanta där man får knappa in numret, ja då viker man nog ut telefonen. Likaså surfa. Men för de som är kontorsnissar som mig, så tar man ej fram mobilen och surfar på så mycket när man sitter det framför datorn..
Utan det är mer när man väntar på bussen, sitter på bussen etc. Och då är telefonen ofta uppe en lång stund.

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Men skulle den fungera under vatten på 50 meters djup, vara stöttålig och ha en riktigt bra kamera skulle den bli väldigt intressant, trots priset.

När skulle du använda telefonen på 50 meters djup? Personligen har jag svårt att se ett vettigt användningsområde för det

Permalänk
Avstängd

Tydligen veks den på fel sätt i testet (fixturen avsedd för Samsungs vikbara telefon). Det är ju ganska dåligt av testaren att inte göra rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

När skulle du använda telefonen på 50 meters djup? Personligen har jag svårt att se ett vettigt användningsområde för det

När? Ja vid dykning? Vore sjukt nice med en telefon man kunde använda som kamera vid dykning! Och otroligt billigt

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nauie:

När? Ja vid dykning? Vore sjukt nice med en telefon man kunde använda som kamera vid dykning! Och otroligt billigt

Jag är skeptisk, touchsensorer funkar dåligt under vatten så det skulle nog behöva bli en knapptelefon och den skulle du i så fall inte vilja visa upp på land. Dessutom är det antagligen bökigt att vika upp den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.