Permalänk
Medlem

Vinterdatorn 2019 dog plötsligt

Hejsan

Köpte mig en Sweclockers Vinterdator 2019 för ca 3 veckor sen.
Allt har funkat fint med installationen av alla komponenter, fått igång allt klockrent.

När vissa spel (främst League of Legends och CS:GO) ska ladda har skärmen blivit helt svart. Ljud har flytit på men det har inte funkat att tabba ut eller ctrl-alt-del. Så har helt enkelt fått starta om datorn. Detta har egentligen inget med hårdvaran att göra, vad jag vet, då jag löste det på CS:GO genom någon inställning (minns inte exakt, googlade och hittade).

Har uppdaterat BIOS och diverse drivrutiner. Inget som hjälpt.

Nu till det stora problemet.

Satt igår och lirade lite LoL när datorn plötsligt tvärdog.
Har inte fått igång den igen sedan dess.

Power on knappen fungerar endast efter att jag nollat nätagget. När jag sedan trycker på power on så klickar nätagget till och dör igen, samtliga fläktar gör ett tappert försök men klarar inte ens att snurra ett varv innan dom stannar igen.
Powerknappen blinkar till, dioderna till grafikkortet lyser, moderkortet blinkar till på RGB delen.

Plockat isär allt och satt ihop igen, kontrollerat så inget har bränt eller kortslutit (vad jag kan se).
Har resettat cmos enligt ASUS instruktioner i manualen till moderkort.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Tyvärr köpte jag datorn hos Komplett så det finns ingen kundservice att använda sig av innan måndag...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du något annat nättagg tillgängligt för att testa med? Nättagget märker en kortslutning så den slår av strömmen, jag misstänker nättagget.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Enklast är att testa att koppla ur alla saker du kan och testa med så lite som möjligt anslutet till nätagg/moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har du något annat nättagg tillgängligt för att testa med? Nättagget märker en kortslutning så den slår av strömmen, jag misstänker nättagget.

Har bara en laptop tillgänglig.. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enklast är att testa att koppla ur alla saker du kan och testa med så lite som möjligt anslutet till nätagg/moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat köra utan grafikkort, samma problem.
Kört endast ett minne, testat olika slots. Ingen skillnad.
Körde utan m.2 disken också.

Permalänk
Avstängd

Relativt säker på att det är nätagget och att det stänger av sig själv direkt är ju bara ett gott tecken på att det inte bränner upp hela din dator.

Själv hade jag ett kortslutet nätagg som iaf levde ca 4-5 år med garantitid på 7 år så då fick jag nytt. Detta nätagg pajade alla proppar i proppskåpet som jag kopplade in det till. Jag trodde jag hade fått strömavbrott!

Bästa vore om du kan löpa till närmsta datorbutik nu, köpa ett billigt nätagg med liknande tillräcklig WATT (ta med kvitto! Kolla förresten om de har öppet köp på sådana här varor) och prova.

Skulle det fungera så lämnar du tillbaka det köpta nätagget och inväntar reklamation på ditt nuvarande. Jag antar att det går att göra så med nytt köpt nätagg om man har kvitto? (om det står öppet köp på kvittot?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lukta en sväng i nätagget, låter som den huvudmisstänkte i det här fallet. Eventuellt kan grafikkortet ha en roll i det. Kan du testa med integrerad grafik eller kanske ett annat grafikkort?

Skrivet av Slaskfe:

Jag har testat köra utan grafikkort, samma problem.
Kört endast ett minne, testat olika slots. Ingen skillnad.
Körde utan m.2 disken också.

Tog du ur grafikkortet helt ur datorn?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Lukta en sväng i nätagget, låter som den huvudmisstänkte i det här fallet. Eventuellt kan grafikkortet ha en roll i det. Kan du testa med integrerad grafik eller kanske ett annat grafikkort?

Tog du ur grafikkortet helt ur datorn?

Har provat att köra utan grafikkort, samma sak händer då.
Tycker mest det luktar nytt :') Luktar inte bränt iallafall. Men om det kortsluter sig själv så klipper det antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Lukta en sväng i nätagget, låter som den huvudmisstänkte i det här fallet. Eventuellt kan grafikkortet ha en roll i det. Kan du testa med integrerad grafik eller kanske ett annat grafikkort?

Tog du ur grafikkortet helt ur datorn?

Yes helt.

Permalänk
Medlem

Okej! En sista idé från mig är då att kolla så du inte tappat ner någon skruv under eller mot moderkortet, samt dubbelkolla moderkortsdistanserna.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Okej! En sista idé från mig är då att kolla så du inte tappat ner någon skruv under eller mot moderkortet, samt dubbelkolla moderkortsdistanserna.

Distanserna sitter där dom ska och där är ingen skruv lös (möjligen bara hos mig själv)

Permalänk
Medlem

Datorn ska ju starta fint utan grafikkort, så om beteenden kvartår är det moderkort eller nätagget som känns som uppenbara alternativen. Nätagget känns troligast även om de brukar hålla bra kvalitet nu för tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med Komplett nu och ska skicka iväg både moderkort och nätagg så får dom felsöka vidare.
Hoppas på minst en ny del och en fungerande dator igen inom kort

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Slaskfe:

Har varit i kontakt med Komplett nu och ska skicka iväg både moderkort och nätagg så får dom felsöka vidare.
Hoppas på minst en ny del och en fungerande dator igen inom kort

Testa att tjuvstarta nättagget utan något kopplat till nätagget och se om den fortfarande slår av sig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Testa att tjuvstarta nättagget utan något kopplat till nätagget och se om den fortfarande slår av sig.

Är man van att pilla är det kanske ett alternativ, men på en så här ny grej skulle jag inte hålla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av medbor:

Är man van att pilla är det kanske ett alternativ, men på en så här ny grej skulle jag inte hålla på.

Det är inte mer avancerad än så

https://bit-tech.net/guides/modding/how-to-jump-a-psu/1/

Man tjuvkopplar nättagget t.ex när man ska fylla en loop och inte vill starta hela datorn, finns adaptrar som man enkelt bara kopplar på.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det är inte mer avancerad än så
https://www.bit-tech.net/media/image/2017/9/dde40555-1b01-4945-88e9-a6aa8f7e9b27.jpg
https://bit-tech.net/guides/modding/how-to-jump-a-psu/1/

Man tjuvkopplar nättagget t.ex när man ska fylla en loop och inte vill starta hela datorn, finns adaptrar som man enkelt bara kopplar på.

Jag vet hur lätt det är, men också hur lätt hänt det är att kontakten är uppochnervänd eller att man gör det från baksidan av kontakten eller räknar fel på pinnar... bara att koppla loss en 24-pin är inte alltid så lätt i en komplett dator. Tror inte heller har en sån adapter liggandes, även om ett gem eller ståltråd räcker med stabila händer.

Jag skulle bara rekommendera detta till någon som känner sig trygg med det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Testa att tjuvstarta nättagget utan något kopplat till nätagget och se om den fortfarande slår av sig.

Hade det inte varit en 3 veckor gammal dator så absolut hade jag testat. Nu är det garanti på allt så oavsett om jag känner mig trygg i att tjuvkoppla eller inte så tycker jag att garantin går först.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av medbor:

Jag vet hur lätt det är, men också hur lätt hänt det är att kontakten är uppochnervänd eller att man gör det från baksidan av kontakten eller räknar fel på pinnar... bara att koppla loss en 24-pin är inte alltid så lätt i en komplett dator. Tror inte heller har en sån adapter liggandes, även om ett gem eller ståltråd räcker med stabila händer.

Jag skulle bara rekommendera detta till någon som känner sig trygg med det

Ja visst, om man bara kopplar hur som helst och inte tar sin tid att se så att man faktiskt gör rätt så är det lätt att koppla fel.

Skrivet av Slaskfe:

Hade det inte varit en 3 veckor gammal dator så absolut hade jag testat. Nu är det garanti på allt så oavsett om jag känner mig trygg i att tjuvkoppla eller inte så tycker jag att garantin går först.

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-How-t... Corsair har en egen kort guide hur man testar, tror inte de hade gett en guide om det skulle bryta garantin. Aja, antar att delarna är redan skickade

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ja visst, om man bara kopplar hur som helst och inte tar sin tid att se så att man faktiskt gör rätt så är det lätt att koppla fel.

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-How-t... Corsair har en egen kort guide hur man testar, tror inte de hade gett en guide om det skulle bryta garantin. Aja, antar att delarna är redan skickade

Yesbox, dom är skickade. Får väl testa nästa gång något skulle skita sig

Permalänk
Medlem

Kom ett snabbt svar från Komplett. Nytt nätagg är på väg! Hurra.