Permalänk

A-traktor

Hej! Nu är det så att jag troligtvis ska skaffa mig en a-traktor. Men jag har lite frågor som jag behöver ha svar på. För det första. Går det att spärra en a-traktor på något annat sätt än dubbla lådor. För man har ju inte råd med en speciell växellåda för dom tusenlapparna det går på. Jag såg en kille som hade spärrat sin bil i färddatorn. Så jag undrar om man kanske kan göra det. För jag antar att man inte behöver en extra växellåda till det. Sedan undrar jag om det är någon som vet en bra bil man kan göra a-traktor av. Jag vill att man ska kunna spärra den i färddatorn. Utan höga varv och skit. Och ja jag vet att det finns h-reg. Men som sagt har inte råd med en speciell växellåda. Och så hade det vart smidigt att ha en 2 dörrars bil. Då man inte behöver bygga lika mycket stålramar i bilen.

Mvh:Macluc123

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

Du ska nog vända dig hit istället för att få lite vettiga svar: https://www.garaget.org/forum/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga en distans under gaspedalen samt en se till att växel 2 - 6 inte går att lägga i (exempelvis med superklister och någon plastbit). Har hört att det gått igenom!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Macluc123:

Hej! Nu är det så att jag troligtvis ska skaffa mig en a-traktor. Men jag har lite frågor som jag behöver ha svar på. För det första. Går det att spärra en a-traktor på något annat sätt än dubbla lådor. För man har ju inte råd med en speciell växellåda för dom tusenlapparna det går på. Jag såg en kille som hade spärrat sin bil i färddatorn. Så jag undrar om man kanske kan göra det. För jag antar att man inte behöver en extra växellåda till det. Sedan undrar jag om det är någon som vet en bra bil man kan göra a-traktor av. Jag vill att man ska kunna spärra den i färddatorn. Utan höga varv och skit. Och ja jag vet att det finns h-reg. Men som sagt har inte råd med en speciell växellåda. Och så hade det vart smidigt att ha en 2 dörrars bil. Då man inte behöver bygga lika mycket stålramar i bilen.

Mvh:Macluc123

Ja det går att göra på andra sätt än dubbla växellådor, att spärra i färddatorn lär inte vara godkänt eller ens kunna fungera tekniskt men en anpassad motorstyrning kan godkännas men är nog i praktiken svårare att bygga själv så den blir godkänd än att ändra utväxlingen men det går om man absolut vill.
https://www.bilprovningen.se/download/18.6094a1dc16fc3a954171...
380Hk och garanterat mer vrid än du behöver, 800 RPM i 30 och går nog fint att dra stora båtar eller några släp med spannmål efter den...
https://www.blocket.se/annons/skane/scania_a_traktor/87997114
Men skaffa en cykel i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla på garaget.org, där finns nog mer kunskap samlad i ämnet. När jag sist hade koll på a-traktorreglerna var varvtalsregulatorer av alla slag förbjudna och dubbla lådor det enda som godkändes. Det var snart 15 år sen så reglerna kan mycket väl ha ändrats.

Bilmotorer är inte byggda för att konstant plågas på maxvarv jämfört med riktiga traktorer, dessutom har många vanliga traktorer varvtalsbegränsningar på högsta växeln för att minska förbrukningen i vägtransport.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

En elev i högstadieskolan där jag jobbade förra året hade en Porsche Cayenne som EPA, tjejerna hängde i klasar runt honom...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En elev i högstadieskolan där jag jobbade förra året hade en Porsche Cayenne som EPA, tjejerna hängde i klasar runt honom...

Är det den här stollen? Helt sjukt att bygga en EPA-traktor av en sån där.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan läsa mig till lite snabbt är dubbla växellådor mer eller mindre ett måste då max hastighet på första växeln ska vara 10km/h vid 2/3 av max varv. Men behövs ingen specialväxellåda om man inte ska bygga på en fram eller fyhjulsdriven. Vanligtvis så monterar man en helt vanlig växellåda spärrad på 1an med en adapter på inkommande axel och en kortad mellanaxel. H-reg eller som du säger spärra i bilens egna programvara är ett måste om man inte vill varva som ett tok och få någorlunda ok bensinförbrukning.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår, vänligen återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Är det den här stollen? Helt sjukt att bygga en EPA-traktor av en sån där.

Nu är det ju inte en Epa dom har inte fått ett godkännande sedan ja 1980 så när en annan var i taget fick det bli en A-traktor i så fall.
I dag så är det godkänt med varvtalsregulator så dom behöver inte varva.
Men med det sagt så är dessa så kallades traktorer inte roliga att få framförsig

Permalänk
Medlem

@Viktorph: Nix, i Stockholm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@Viktorph: Nix, i Stockholm.

Då finns det fler bortskämda pojkar som åker Porsche med andra ord. Inte för att de är de första i historien dock. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en i byn här som byggde en Shelby GT500 EPA.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Viktorph:

Då finns det fler bortskämda pojkar som åker Porsche med andra ord.

Tre på Blocket nu, så finns nog en hel del. Finns Range Rovers också.
Cayenne traktor kostar 100-130k (samma som en bil), medans en gammal Volvo 740 traktor kan kosta hela 70k (typ dubbla mot bil) och en Suzuki Grand Vitara traktor av samma ålder som Porscharna kostar lika mycket!
Den är billigare, säkrare och mer bekväma än en mopedbil. Så varför inte om man kollar på A-traktor eller mopedbil?

@Macluc123:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det är krav på att det måsta vara dubbla lådor?

Permalänk
Medlem

@Extol: Nej det är inget krav på det men de får gå som max 10km/h vid 2/3 av motorns max varv på lägsta växeln. Och det är ganska svårt att lösa utan dubbla lådor.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

@Extol: Nej det är inget krav på det men de får gå som max 10km/h vid 2/3 av motorns max varv på lägsta växeln. Och det är ganska svårt att lösa utan dubbla lådor.

Inte om man begränsar varvet med antigen regulator eller gasbegränsning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte om man begränsar varvet med antigen regulator eller gasbegränsning

Skickades från m.sweclockers.com

Står klart och tydligt här.
https://www.bilprovningen.se/download/18.6094a1dc16fc3a954171...

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Om varvet är max 2000 kommer ettan räcka till under 10km/h vid 1333 varv, eller missar jag något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att göra på andra sätt än dubbla växellådor, att spärra i färddatorn lär inte vara godkänt eller ens kunna fungera tekniskt men en anpassad motorstyrning kan godkännas men är nog i praktiken svårare att bygga själv så den blir godkänd än att ändra utväxlingen men det går om man absolut vill.
https://www.bilprovningen.se/download/18.6094a1dc16fc3a954171...
380Hk och garanterat mer vrid än du behöver, 800 RPM i 30 och går nog fint att dra stora båtar eller några släp med spannmål efter den...
https://www.blocket.se/annons/skane/scania_a_traktor/87997114
Men skaffa en cykel i stället.

Fan va ball den a-traktorn va, hade lätt skaffat om man hade haft råd!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Fan va ball den a-traktorn va, hade lätt skaffat om man hade haft råd!

Det var ju den typen av fordon som var tanken med a traktorer, mopedersättare till tonåringar är ett missbruk av dem och de borde i stället förbjudas för de fyller ingen funktion.

Finland inför en lösning på detta genom fordonskassen lätt bil som tillåts från 1 nov 2020, man kan alltså strypa en vanlig ny bil till 60 km/h i max 10 år sedan omvandlas den återigen till bil om man inte sjäälv ostryp den till bil innan den tiden.
Man slipper alltså alla gamla rishögar och fordonet går att ostrypa och använda som bil när man tagit bilkörkort.

Lätta bilar

En lätt bil är en ombyggd och ändringsbesiktad personbil vars maximala hastighet har begränsats till 60 km/h. Syftet med lätta bilar är att ge unga förare ett säkert alternativ till mopeder och mopedbilar. Lätta bilar får köras med samma körkort som mopedbilar (AM/121-, B- eller A-kort), men endast i Finland.

Lätta bilar ska försäkras och beskattas som en personbil, dvs. bil- och fordonsskatt. Den periodiska besiktningen av lätta bilar regleras genom förordning*.

Ett högst 10 år gammalt fordon som togs i bruk tidigast år 2015 kan användas som lätt bil. Genom kravet försöker man se till att unga förare får tillgång till bilar som är nyare än genomsnittet och som samtidigt är säkrare och miljövänligare.

När fordonet inte längre används som en lätt bil kan det ändras tillbaka till en annan bil. En lätt bil ska omvandlas till en bil senast när det har gått 10 år sedan fordonet togs i bruk. Detta görs genom att man tar bort hastighetsbegränsaren och ändringsbesiktar den lätta bilen.
https://www.traficom.fi/sv/kevytautot

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju den typen av fordon som var tanken med a traktorer, mopedersättare till tonåringar är ett missbruk av dem och de borde i stället förbjudas för de fyller ingen funktion.

Finland inför en lösning på detta genom fordonskassen lätt bil som tillåts från 1 nov 2020, man kan alltså strypa en vanlig ny bil till 60 km/h i max 10 år sedan omvandlas den återigen till bil om man inte sjäälv ostryp den till bil innan den tiden.
Man slipper alltså alla gamla rishögar och fordonet går att ostrypa och använda som bil när man tagit bilkörkort.

Lätta bilar

En lätt bil är en ombyggd och ändringsbesiktad personbil vars maximala hastighet har begränsats till 60 km/h. Syftet med lätta bilar är att ge unga förare ett säkert alternativ till mopeder och mopedbilar. Lätta bilar får köras med samma körkort som mopedbilar (AM/121-, B- eller A-kort), men endast i Finland.

Lätta bilar ska försäkras och beskattas som en personbil, dvs. bil- och fordonsskatt. Den periodiska besiktningen av lätta bilar regleras genom förordning*.

Ett högst 10 år gammalt fordon som togs i bruk tidigast år 2015 kan användas som lätt bil. Genom kravet försöker man se till att unga förare får tillgång till bilar som är nyare än genomsnittet och som samtidigt är säkrare och miljövänligare.

När fordonet inte längre används som en lätt bil kan det ändras tillbaka till en annan bil. En lätt bil ska omvandlas till en bil senast när det har gått 10 år sedan fordonet togs i bruk. Detta görs genom att man tar bort hastighetsbegränsaren och ändringsbesiktar den lätta bilen.
https://www.traficom.fi/sv/kevytautot

Problemet med sånna här saker är väl att det är lättare att modifiera, dvs att du får massor av lätta bilar som går lika fort som vanliga bilar fast med barn bakom ratten. Sen så är det enormt mycket farligare för alla inblandade när hastigheten ökar. Tex så dör 50% av alla fotgängare som blir påkörda i 50km/h, till skillnad från 10% av de som blir påkörda i 30km/h. Även om jag stör mig lite på alla traktorer när man är ute på landet, så är det definitivt trevligare att köra om en traktor som gör 30 istället för 60. Och i stan är det ju inget problem med bilar som går 30, då trafiken ändå inte flyter så snabbt trots 50 på skyltarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Problemet med sånna här saker är väl att det är lättare att modifiera, dvs att du får massor av lätta bilar som går lika fort som vanliga bilar fast med barn bakom ratten. Sen så är det enormt mycket farligare för alla inblandade när hastigheten ökar. Tex så dör 50% av alla fotgängare som blir påkörda i 50km/h, till skillnad från 10% av de som blir påkörda i 30km/h. Även om jag stör mig lite på alla traktorer när man är ute på landet, så är det definitivt trevligare att köra om en traktor som gör 30 istället för 60. Och i stan är det ju inget problem med bilar som går 30, då trafiken ändå inte flyter så snabbt trots 50 på skyltarna.

Det är nog snart löst på riktigt, när autonoma fordon kommer ut på riktigt så är det bara att förbjuda övriga typer så fort som möjligt, det är ett måste både för miljön och säkerheten, människor ska inte köra "bilar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om varvet är max 2000 kommer ettan räcka till under 10km/h vid 1333 varv, eller missar jag något?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt jag som läst lite fel och missuppfattat det som står.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Du har helt rätt jag som läst lite fel och missuppfattat det som står.

Då blir jag inte galen alltså, phew!

Ibland blir jag orolig när jag läser saker om jag inte fattar som andra gör.

Stort av dig att erkänna! Inte hela världen vem som har rätt, och just 2000rpm som max är kanske lite lågt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då blir jag inte galen alltså, phew!

Ibland blir jag orolig när jag läser saker om jag inte fattar som andra gör.

Stort av dig att erkänna! Inte hela världen vem som har rätt, och just 2000rpm som max är kanske lite lågt

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr men det är inte så det fungerar. Det är "... max 10km/h vid 2/3 av det varvtal där motorn lämnar max effekt".
På en 740 med b230e (en väldigt vanlig Volvo att bygga A-traktor av) ligger max effekt runt 5000-5500 RPM och då är alltså varvtalet man utgår från 2/3 av det (5000-5500)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Tyvärr men det är inte så det fungerar. Det är "... max 10km/h vid 2/3 av det varvtal där motorn lämnar max effekt".
På en 740 med b230e (en väldigt vanlig Volvo att bygga A-traktor av) ligger max effekt runt 5000-5500 RPM och då är alltså varvtalet man utgår från 2/3 av det (5000-5500)

Tänkte också så när jag läste först men står ingenstans att man måste uppnå det varvtalet. Bara att det är max hastigheten som den får gå vid det varvtalet på förstaväxeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Tyvärr men det är inte så det fungerar. Det är "... max 10km/h vid 2/3 av det varvtal där motorn lämnar max effekt".
På en 740 med b230e (en väldigt vanlig Volvo att bygga A-traktor av) ligger max effekt runt 5000-5500 RPM och då är alltså varvtalet man utgår från 2/3 av det (5000-5500)

Max effekt kommer vara vid 2000 om den inte kan varva högre, spelar nog ingen roll vad motorn kan göra obegränsad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tre på Blocket nu, så finns nog en hel del. Finns Range Rovers också.
Cayenne traktor kostar 100-130k (samma som en bil), medans en gammal Volvo 740 traktor kan kosta hela 70k (typ dubbla mot bil) och en Suzuki Grand Vitara traktor av samma ålder som Porscharna kostar lika mycket!
Den är billigare, säkrare och mer bekväma än en mopedbil. Så varför inte om man kollar på A-traktor eller mopedbil?

@Macluc123:
https://youtu.be/oCnToNYx2jI

Fördelen med en mopedbil är ju att den får gå i 45, och förstås att det finns färdiga fordon att köpa nya så man slipper bygga själv eller lita på att en femtonåring har byggt allt på ett bra sätt. Å andra sidan är väl inte direkt mopedbilarna några kvalitetsunder heller förstås.

Personligen hade jag hellre tagit en plastig ful mopedbil som gick i 45 över en Cayenne eller liknande som bara får gå i 30, men det kanske bara är jag. Allra helst hade jag nog hållit ut ett år och skaffat MC-kort och en lätt MC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Max effekt kommer vara vid 2000 om den inte kan varva högre, spelar nog ingen roll vad motorn kan göra obegränsad

Skickades från m.sweclockers.com

VVFS (Vägverkets författningssamling) 2003:19 4:e kapitlet §33 säger att "... A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.". Att du stryper motorn innebär inte att motorns ursprungliga max varvtal ändras (alltså det den är typad med) vilket är det man utgår från.