Med HAMR tar hårddiskarna sikte på 80 TB

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig, om man skriver ett väldigt långt sekvensiellt stycke, blir inte skivan varm då och slår sig

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

När uppstår detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Urladdnnigen börjar så fort strömmen kopplas från, de som snabbast tappat data utan att vara felaktiga utan bara olämpligt konstruerade är ju de Samsung 840 som behövde en firmwareuppdatering så att de sköter om att skriva om datan själv åtminstone när de är i drift.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22357-samsung-slapper-fix-f...
SSDer och minneskort börjar ladda ur minnena direkt de är skrivna till så det handlar bara om hur fort de töms, de måste användas kontinuerligt, för att arkivera saker så behöver man använda andra tekniker typ magnetisk lagring.
Hur länge en ssd håller datan skiljer men även en bra ssd lär behöva skrivas om efter max ett par år för att degraderingen inte ska bli katastrofal som på Samsung 840 serien.där det tog kring 6 månader innan det vara nästa oreparerbara förändringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Urladdnnigen börjar så fort strömmen kopplas från, de som snabbast tappat data utan att vara felaktiga utan bara olämpligt konstruerade är ju de Samsung 840 som behövde en firmwareuppdatering så att de sköter om att skriva om datan själv åtminstone när de är i drift.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22357-samsung-slapper-fix-f...
SSDer och minneskort börjar ladda ur minnena direkt de är skrivna till så det handlar bara om hur fort de töms, de måste användas kontinuerligt, för att arkivera saker så behöver man använda andra tekniker typ magnetisk lagring.
Hur länge en ssd håller datan skiljer men även en bra ssd lär behöva skrivas om efter max ett par år för att degraderingen inte ska bli katastrofal som på Samsung 840 serien.där det tog kring 6 månader innan det vara nästa oreparerbara förändringar.

FLASH lagring är katastrofalt dålig i långlagringsaspekten, jag har flera korrupta och tomma gamla usb-minnen av den anlednigen.

Arkivera eller backuppa inte till flash lagring, individuella ändringar kan gå snabbare än ett år om den inte har firmware som håller bra koll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att detta pratats om så länge nu att man börjar tro på det lika mycket som Intels 10nm...

Hoppas det blir så bra som de tror, men hårddiskar känns lite föråldrat för oss konsumenter förutom ren backuplagring i nasar och sånt (framförallt nu när 1tb nvme är så billigt)

Skickades från m.sweclockers.com

Som @mrqaffe säger så är SSD inte alls lika bra för långtidslagring som HDD är. Har haft bitrot på inte mindre än 3 olika TLC SSD, varav två var inkopplade hela tiden. Numera använder jag främst bara TLC SSD för temporär lagring eller cache, medans systemdiskar och lite mer kritiska system kör med MLC SSD.

För långtidslagring har HDD varit enastående. Har haft både online- och offlinesystem som varit stabila i över åtta år. Har faktiskt aldrig varit med om bitrot på en mekanisk HDD.

För er som inte förstår förödelsen av bitrot så kan jag beskriva konsekvensen av de bitrots jag har haft:

När bootsektorn korrumperat sig så leder det kanske för de flesta mest till irritation och ett system som bara behöver få en ny bootsekvens. För mig ledde det till att det systemet inte startades mer och i slutändan att en MLC SSD fick ta över + nyinstallation. Orkade inte med att krångla med något som det kan hända igen på.

Den andra gången fick jag bitrots på lagrade filer, framförallt stora. Blev i princip omöjligt att kopiera av innehållet då systemet fick spatt av den inte kunde läsa de trasiga bitsen - den TOG BORT de kopierade filerna istället för att ge mig en fil som hade trasigt innehåll och rapportera om det, det hade varit hundra gånger bättre. Slutade med att jag fick göra en image med dd, med speciella parametrar som sket fullständigt i att det var trasigt. Sedan fick jag montera upp image-filen i sin tur och kopiera ut filerna därifrån.

Senast var det bits i en databas som gick sönder. Fast jag körde InnoDB så visade det sig att skadorna var så omfattande att den inte kunde rädda den (ärligt talat, jag trodde bättre om InnoDB). Hade jag kört MyISAM så hade jag kunnat återställa datat, minus den skadade delen, mycket enklare. Nu ligger hela databasen efter en dd och avkopiering (det funkade heller inte efter en dd!) någonstans uppbackat på mekaniska hårddiskar i väntan på att det ska komma bättre verktyg till InnoDB. Vad som blev kontentan av databashaveriet vill jag inte ens prata om, det var inte roligt...

Numera lägger jag alltid en HDD bakom kritiska system eftersom jag har svårt att lita på SSDer överlag för dataretention.

Skrivet av Videoapan:

Undrar lite hur många watt lasern är på, det vill säga kommer strömförbrukningen gå upp på dessa? Och kommer de behöva aktiv kylning då inte hela HDD vill vara varm samtidigt? Känns som det kommer krävas luftflöde runt dessa oavsett så inte chassit överhettar, fast dessa kommer nog initialt åtminstone mest landa i NAS eller servrar där de andra komponenterna inte är så känsliga.

Är väldigt lite som lasern drar totalt sett, så HDDn kommer dra oväsentligt mer ström och generera oväsentligt mer värme. På själva ytan där lasern träffar värms det visserligen upp till extrema temperaturer, men då resten av skivan agerar kylfläns så sprids värmen väldigt fort.

Skrivet av hakro807:

Skulle önska att SC sluta agera som tillverkarnas reklammakare. Inget vet när tekniken kommer slå i taket. Däremot vet vi vad den är kapabel till idag och det är också den siffra som borde anges. Att nämna 80 TB är helt enkelt en meningslös siffra.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant nog är det precis såna här nyheter som gör mig alldeles taggad. Har läst om HAMR och MAMR länge, vet att Seagate står bakom HAMR primärt och WD MAMR primärt. Nu är HAMR faktiskt existerande, i drift i datacenters! Bara för att konsumenter inte ser något av en teknik betyder det inte att den inte finns.

@pa1983
@SpeedRebirth
@lillaankan_i_dammen

Minns när jag monterade ner Windowsdatorer 2014 när stödet för XP togs bort, då kopierade jag över filer i massor till en nätverksmonterad 3,6TB ext4. Tog nästan en vecka att få över allt. Visst kanske det känns surt när kopiera-rutan dyker upp och säger åt dig och vänta i 40+ timmar, men det är bara att skita i vad den säger till dig och låta den jobba själv. Efter den veckan har det i princip aldrig varit något problem, endast varit läsoperationer på den disken och den funkar precis som jag vill även efter 6 års onlinedrift. Filerna hade aldrig legat så tryggt innan som de gjorde då och disken ser fortfarande ut som när den var en vecka gammal.

Ärligt talat, om det skulle ta månader att fylla en 80TB mekanisk disk hade det heller inte varit något problem eftersom det är något som i det här fallet bara görs en gång. Sedan har jag då 80TB med all data att tillgå när jag vill, när jag behöver. Har jag mer kritiska behov av I/O eller överföringskapacitet så går det att lösa genom att använda fler hårddiskar och fördela lasten mellan dem.

Det enda riktiga problemet jag ser är om de sitter i en RAID där flera hårddiskar samtidigt håller på att ge upp, det kommer ta väldigt lång tid att återuppbygga och har en ingen backup så är det dagar/veckor av nervositet innan systemet är stabilt igen.

Å andra sidan är konsekvensen av att bitsen är så hårt etsade som de är att de blir väldigt resistenta mot magnetiska störningar, så mekaniska hårddiskar lär vara det främsta alternativet för långtidslagrad data i framtiden. Delvis eftersom det går att ha ett sådant system i standby hela tiden och all data åtkomlig. Jag är faktiskt ganska sugen på att bygga en MAID-array...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Urladdnnigen börjar så fort strömmen kopplas från, de som snabbast tappat data utan att vara felaktiga utan bara olämpligt konstruerade är ju de Samsung 840 som behövde en firmwareuppdatering så att de sköter om att skriva om datan själv åtminstone när de är i drift.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22357-samsung-slapper-fix-f...
SSDer och minneskort börjar ladda ur minnena direkt de är skrivna till så det handlar bara om hur fort de töms, de måste användas kontinuerligt, för att arkivera saker så behöver man använda andra tekniker typ magnetisk lagring.
Hur länge en ssd håller datan skiljer men även en bra ssd lär behöva skrivas om efter max ett par år för att degraderingen inte ska bli katastrofal som på Samsung 840 serien.där det tog kring 6 månader innan det vara nästa oreparerbara förändringar.

Okej, tack för svaret!
Så länge SSD:n är i drift är detta inget man behöver bry sig om?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@maweric: Bitrot har hänt mig tre gånger, varav två var inkopplade och under drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle önska att SC sluta agera som tillverkarnas reklammakare. Inget vet när tekniken kommer slå i taket. Däremot vet vi vad den är kapabel till idag och det är också den siffra som borde anges. Att nämna 80 TB är helt enkelt en meningslös siffra.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

Compared with the recording density of approx. 1.14 Tb/in2 for HD media based on conventional magnetic recording methods, it is said that HAMR-based HD media will achieve recording density of 5-6 Tb/in2 in the future. Provided that the same number of disks are used, it is estimated that a 3.5-inch HDD will achieve storage capacity of approx. 70-80 TB per unit.

saxat från source

Permalänk
Avstängd

Tar fyra sådana och kör i raid 10 då!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Okej, tack för svaret!
Så länge SSD:n är i drift är detta inget man behöver bry sig om?

Jo, den interna mjukvaran vara för slö att ladda om cellerna vilket väl var Samsungs grundproblem men omladdningen förbrukar ju även en skrivcykel och eftersom man bara kan skriva hela minnesblock så måste man ju även ha tomt utrymme på enheten för att det ens ska gå att "återladda" cellerna.

Sssder verkar dessutom ofta lagra intern data i det vanliga lagringsutrymmet så om det skadas så kan ssdn dö bortom alla möjligheter att gå att reparera och utföra dataräddning, vanliga ssder är helt enkelt inte särskilt pålitliga i hårdvaran, sedan så tillkommer ju riskerna med att använda MS filsystem, de är också mycket bräckliga konstruktioner som blir mer o mer otidsenliga, jag hoppades på att de skulle dumpat NTFS när win 8 kom för det var ju mycket prat om att ReFS skulle lanseras med 8an man så blev det ju inte och ReFS är ju fortfarande ovanligt. https://en.wikipedia.org/wiki/ReFS

Jag tycker det känns med o mer olustigt att använda NTFS ju mer diskarna ökar i storlek för det är ju inte direkt ett tryggt filsystem i sig och nu när 10 TByte diskar är de som är mest prisvärda så börjar fillagring med NTFS nog att nå sin gräns och om inte ReFS kommer på allvar är det nog ingen ide att köra större diskar i win utan man måste även gå över till 'Linux för att få filsystem som inte är så bräckliga att man inte vågar lita på dem för nånting.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är sällan det är ren rå bandbredd som är intressant när det gäller en hårddisks prestanda, utom i de fall när man överför en stor mängd data i en enda kontinuerlig läsning.

Det som gjorde att SSD innebar en så stor skillnad mot vanliga diskar är just söktiden.

Fet ren bandbredd kunde man få för över 20år sen också med massa snabba scsi diskar i raid.

Men söktidsprestandan på mekaniska diskar har inte ändrat sig sådär drastiskt på väldigt många år...
Tänk på att 15krpm diskar funnits väldigt länge just för att minska söktiden.
Varvtal och hastighet på läsarmen bestämmer söktiden. Ett sätt att trimma var väl att snabba 3,5" diskar (10 och 15krpm) kan ha 2,5" skivor för att minska slaget på läsarmen. Detta ökar prestandan men minskar kapaciteten.

Hela min poäng är att med dubbla densiteten kan man få fyrdubbla kapaciteten och dubbelt så hög dataöverföringshastighet (vilket förstås mest har någon betydelse för sekventiell läsning/skrivning). Hur det skulle kunna vara en nackdel är jag inte med på, vilket mer eller mindre var vad som påstods i det jag citerade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En tanke som slog mig, om man skriver ett väldigt långt sekvensiellt stycke, blir inte skivan varm då och slår sig

Ptjah, inte omöjligt, och i så fall skulle det kanske behövas någon sorts slumpartad fördelning av var data lagras för att jämna ut värmepåverkan. En slags automatisk fragmentering, det bästa som finns i hårddiskvärlden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hurså?

Intervallet som läsarmen kan röra sig är identisk. Rotationshastigheten är identisk. Så ur det perspektivet är söktiden också identisk. Enda skillnaden är att *närmsta* spåret ligger närmare, men den tidsskillnaden är försumbar och vad är sannolikheten att man ska söka till just det spåret av alla miljoner?

Istället blir det svårare för läsarmen att pricka in ett hälften så brett spår och kräver fler steg av precisions-sökning att positionera armen rätt. Så om något så blir söktiden långsammare av att ha fler spår. Men tror att även detta är ganska försumbart i det stora hela.

Nädå, visst. Det skulle bara göra en potentiell och minimal verklig förbättring vid sekventiell läs/skriv.

Det var bara ett ytterligare exempel på vad som åtminstone kan vara en fördel med högre densitet. Men pga ökat precisionskrav så kan det förstås bli en liten försämring istället i praktiken, som du säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Stora hårddiskar används knappast för mycket annat än lagring av bild- och videofiler av olika slag, och jag har svårt att föreställa mig ett användarscenario där man som privatperson begränsas av hårddiskars läshastighet. Ska man jobba med videodata, t ex för att redigera, så har man naturligtvis en SSD som arbetsenhet dit man först kopierar det man ska bearbeta, och sen kopierar tillbaks till hårddisken från för långtidslagring när man arbetat färdigt. Låt säga att man arbetar med 500 GB i taget. Det tar max en timme att föra över. Om man inte jobbar med det så att tid är pengar, så är det inget problem att göra nåt annat under den tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

När uppstår detta?

Skickades från m.sweclockers.com

tid innan första fel

SLC ~ 10 år
MLC ~5 - 10 år
TLC ~1-5 år
QLC ~1-3 månader

Men även med SLC och MLC-minnen har man ett stort spann från 3 ca veckor till långt över 10 år och enligt Intel själva i skrift för typ 8 år sedan i en lite snygg tabell med beräknad hållbarhet vs. temperatur vid skrivning, och sammanfattar man tabellen i dess extremlägen så blev det ungefär:

"skriver man kallt <= 25 grader C, förvarar varmt (>45 grader C) så kan fel inträffa redan efter 3 veckor
skriver man varmt (> 45 grader C) och förvarar kallt (< 25 grader C) kan det hålla lätt över 10 år"

Om du sedan vill ta risken så är det upp till dig, men ha alltid i minnet att SSD skall inte förvaras strömlöst någon längre tidsperiod om man skall ha kvar datat felfritt.

idag med TLC och QLC-minnen så är det ännu kortare tid och ännu mer beroende av vid vilken temperatur när datat skrevs och vilken temperatur vid förvaring.

och generella rådet idag eftersom ingen har koll på dessa temperaturer och vilken generation av flashminnen är simpelt:

Ha ingen viktig data lagrad på flashminne som inte är inkopplad till ström dagligen eller minst någon gång i veckan - ha alltid uppdaterad backup, på snurrdiskar/molntjänster - alltid!! - och var också _säker_ på att du har backup, och inte bara 'tror'!!

Permalänk

Jag är precis på väg att beställa en 14TB WD extern HDD... Nu känns den inte så stor längre.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Mekanisk disk är för mig bara något ont som går sönder alldeles för lätt

Eh...va? På 20 år har jag haft ett eller två hårddiskras tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En bra sak med det är att läsförmågan inte påverkas om värmekomponenten slutar fungera.

Yep det hoppas jag verkligen. Minns när man körde med CD/DVD. Där höll inte laserdioderna speciellt länge. Och värmekänsliga var dom oxo, skulle man rippa audio-cd så fick man köra med öppet chassi annars slutade rippningen fungera efter 2-3 skivor.

Får dock hoppas man fått fram bättre laserdioder nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Seagate...........

Min på 1 TB har tuffat på i 11 år nu med runt 50,000 hr on time. Inga problem. Så länge man har allt på fler än ett ställe så behöver man inte oroa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Seagate...........

Min på 1 TB har tuffat på i 11 år nu med runt 50,000 hr on time. Inga problem. Så länge man har allt på fler än ett ställe så behöver man inte oroa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

De senaste 5 åren verkar hårddiskarna blivit dyrare i samma takt som de blivit större. Hoppas den trenden bryts med framtida jättediskar, vore tråkigt om en 80 TB kostade > 20 kkr.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt olika med hur och av vilka fabrikat diskar går sönder för olika användare - en del har hela rader med tex. Segate-diskar som havererar och även nya som sätts in går sönder på kort tid, andra kan berätta samma storys på WD-diskar och när man har så många diskfel i en och samma kabinet/rack på kort tid och det blir fel även på nyisatta utbytesdiskar efter kort tid så anser jag att problemet inte längre är på disknivå - utan på racknivå, främst i avseende i (bristande) dämpning av mekaniska vibrationer.

Och olika karaktärer kan slå ut på olika sätt och därför kan en vibrationsmönster som slår ut en märkes diskar - vara helt immun på annan märkes diskar för att det har lite tjockare skivor i sig eller mer metall i dess chassi, som i sin tur havererar i ett tredje rack med annan dominant vibrationsmönster...

Så när man pratar om många diskar som havererar inom kort tid inom samma rack eller serverprodukt så skall man verkligen fundera på hur sköter sig racket i avseende vibrationer när multipla diskar snurrar nära synkront i varvtal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

De senaste 5 åren verkar hårddiskarna blivit dyrare i samma takt som de blivit större. Hoppas den trenden bryts med framtida jättediskar, vore tråkigt om en 80 TB kostade > 20 kkr.

TB-priset har helt klart varit rätt konstant och jag tror heller inte att det kommer bli någon tvärare brytning mot billigare pris per TB heller närmaste åren, man är ganska bekväm med den prisnivån som är idag och omläggningen från många små diskar till färre större diskar och konkurrerande SSD har nog tullat kännbart på marginalerna för de stora disktillverkarna - har inte kollat sista tiden med tidigare var det inte så där jättefett med marginaler för dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

TB-priset har helt klart varit rätt konstant och jag tror heller inte att det kommer bli någon tvärare brytning mot billigare pris per TB heller närmaste åren, man är ganska bekväm med den prisnivån som är idag och omläggningen från många små diskar till färre större diskar och konkurrerande SSD har nog tullat kännbart på marginalerna för de stora disktillverkarna - har inte kollat sista tiden med tidigare var det inte så där jättefett med marginaler för dem.

Dom passade ju på att höja priserna när det var översvämningar i fabrikerna.

Permalänk

@pa1983: Vill minnas att 17-18k rpm har funnits, men det är ju fortfarande extrema hastigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Verkar väldigt olika med hur och av vilka fabrikat diskar går sönder för olika användare - en del har hela rader med tex. Segate-diskar som havererar och även nya som sätts in går sönder på kort tid, andra kan berätta samma storys på WD-diskar och när man har så många diskfel i en och samma kabinet/rack på kort tid och det blir fel även på nyisatta utbytesdiskar efter kort tid så anser jag att problemet inte längre är på disknivå - utan på racknivå, främst i avseende i (bristande) dämpning av mekaniska vibrationer.

Och olika karaktärer kan slå ut på olika sätt och därför kan en vibrationsmönster som slår ut en märkes diskar - vara helt immun på annan märkes diskar för att det har lite tjockare skivor i sig eller mer metall i dess chassi, som i sin tur havererar i ett tredje rack med annan dominant vibrationsmönster...

Så när man pratar om många diskar som havererar inom kort tid inom samma rack eller serverprodukt så skall man verkligen fundera på hur sköter sig racket i avseende vibrationer när multipla diskar snurrar nära synkront i varvtal...

Därför ska HDDs alltid monteras med gummi dämpning på både skruvfästena till själva disken och så ska buren dämpas fråm chassit.
Min seagate 1TB har tuffat på i 11 år, 50 khr påtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Dom passade ju på att höja priserna när det var översvämningar i fabrikerna.

Efterfrågan och tillgänglighet ger priset...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Yep det hoppas jag verkligen. Minns när man körde med CD/DVD. Där höll inte laserdioderna speciellt länge. Och värmekänsliga var dom oxo, skulle man rippa audio-cd så fick man köra med öppet chassi annars slutade rippningen fungera efter 2-3 skivor.

Får dock hoppas man fått fram bättre laserdioder nu.

De håller 25,000-50,000 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

[vibrationer]

Det skall inte bara vara fjädrande - det skall också dämpa vibrationer med plasticitet/friktion i rörelserna vilket gör att det går inte att använda vilken gummi/elast som helst.

förr använde man blyhagel i påsar att lägga på ytor som vibrerade, senare blyasfaltsplattor man kunde klistra på ytor då att öka på vikten också skjuter på resonasfrekvensen till förhoppningsvis mindre framträdande område.

teknikerna används än idag och kan tex. ses på kraftledningar med små 'hantlar' vid linfästena och dessa är för att absorbera longitudinella vågor som löper efter linorna och minska dess svängningar och gungningar vid tex. blåsig väder.

Det viktiga är att hitta rätt ställe att sätta dämpningen på, och då inte behövs så mycket - på fel ställe gör det ingen verkan alls oavsett hur stora grejor man hänger på...

det skall inte vara spänt som en studsmatta för rörelserna - utan mer som att gå i en våt mosse/lera/träsk eller gå i meterhög snö och trampa igenom skaren hela tiden för rörelserna - jobbigt som fasen i rörelserna kort sagt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Efterfrågan och tillgänglighet ger priset...

Skickades från m.sweclockers.com

Mm, för företagen gör ju inte allt för att hålla priserna uppe 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

De håller 25,000-50,000 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Med ca två timmar per skriven TB, så är livslängden inget praktiskt problem. Man kan med 25 000 timmar skriva om hela 80 TB minst 150 gånger!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S