Amazon.de "tyskland"

Permalänk
Medlem

Alright, då vet jag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TutenStain:

@Baxtex: Generellt sätt så lönar det sig att välja lokal valuta och låta sin bank göra växlingen. Värt att tänka på även när en är utomlands och reser

Detta har alltid stämt även för mig.
Jag har skrivit ned prisförslagen i svenska kronor när jag har handlat på Amazon eller betalt med PayPal vid köp från utlandet (15–20 gånger om året) och de föreslagna priserna i SEK har alltid varit 1,5–2 procent högre än mitt slutliga totalpris trots att min bank tar en avgift på 2 procent vid utlandsköp. SEK är förstås alltid förvalt när du ska betala eftersom säljaren tjänar mer pengar på att använda den egna växelkursen.

Det kan bli ännu dyrare att välja SEK om du betalar när du är utomlands eller tar ut pengar i bankomater utomlands. Bankerna får enligt EU-regler inte ta ut någon växlingsavgift när du tar ut euro i en bankomat i ett annat EU-land, men de får ha vilka växelkurser de vill ...

Ett egenupplevt bankomatexempel:
I juni 2015 var jag på Kreta och skulle ta ut 150 € i en bankomat.
Jag fick då en fråga på skärmen om jag inte ville ha en fast ”dynamisk” växelkurs och vara säker på att endast få betala 1 563,39 kronor. När jag valde bort detta alternativ fick jag frågan en gång till och var tvungen att trycka nej igen. Det hela påminde lite om Ryanairs ”nag screens” om att köpa reseförsäkringar.
Jag valde alltså att använda min banks växelkurs och när jag senare kollade uttaget via min Internetbank hade 1 431,86 kronor dragits från mitt konto.
Om jag hade valt det ”förmånliga erbjudandet” i bankomaten hade jag alltså fått betala 131,53 kronor extra för mitt bankomatuttag. Det motsvarar 9,2 % i extrakostnad!

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Ett egenupplevt bankomatexempel:
I juni 2015 var jag på Kreta och skulle ta ut 150 € i en bankomat.
Jag fick då en fråga på skärmen om jag inte ville ha en fast ”dynamisk” växelkurs och vara säker på att endast få betala 1 563,39 kronor. När jag valde bort detta alternativ fick jag frågan en gång till och var tvungen att trycka nej igen. Det hela påminde lite om Ryanairs ”nag screens” om att köpa reseförsäkringar.
Jag valde alltså att använda min banks växelkurs och när jag senare kollade uttaget via min Internetbank hade 1 431,86 kronor dragits från mitt konto.
Om jag hade valt det ”förmånliga erbjudandet” i bankomaten hade jag alltså fått betala 131,53 kronor extra för mitt bankomatuttag. Det motsvarar 9,2 % i extrakostnad!

Tänk på vad det står i Visas regelverk för tjänsten att bankomaten växlar åt dig. Bankomaten får inte ge dig några extra favörer om du väljer SEK som du inte får om du väljer EUR. Om bankomaten t.ex. ger dig den favören att du bara behöver välja valuta en gång om du väljer SEK, medan du måste välja valuta två gånger om du väljer EUR, bör du kräva skadestånd av bankomatinnehavaren för besväret att du tvingas välja valuta en extra gång om du väljer EUR.

Permalänk

Hur funkar det med garanti? Måste man stå för frakten tillbaka till amazon? lär ju bli rätt dyrt iochmed att det ska till tyskland.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur funkar det med garanti? Måste man stå för frakten tillbaka till amazon? lär ju bli rätt dyrt iochmed att det ska till tyskland.

Jag returnerade nyligen en vara till Amazon.de (inom 30 dagar) och då stod de för frakten (180 SEK). Hur det är med garantiärenden beror nog på fall till fall, men deras support är väldigt hjälpsam.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Hur funkar det med garanti? Måste man stå för frakten tillbaka till amazon? lär ju bli rätt dyrt iochmed att det ska till tyskland.

Enligt EU:s regelverk ska ett garantiärende inte kosta dig något, så Amazon måste betala portot. Tänk på att spara kvittot om du måste lägga ut och sedan begära ersättning i efterskott.

Permalänk

Längtar tills Amazon slår upp portarna i Sverige, vilket enligt ryktena blir på Black Friday

Mindre kul för svenska e-handlare som kommer få det riktigt tufft, som t ex CDON, Komplett m.fl

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Längtar tills Amazon slår upp portarna i Sverige, vilket enligt ryktena blir på Black Friday

Mindre kul för svenska e-handlare som kommer få det riktigt tufft, som t ex CDON, Komplett m.fl

Ja det kommer att bli tufft, de du nämner har kollektivavtal som ger löntagare skydd, de som inte har avtal kommer ha det tuffare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Kan ni förklara för mig varför priset ändras när jag kommer till checkout? Jag har lagt till en vara för 699€ men när jag ska betala är priset 734,24€ för samma vara (gratis frakt). Varan ska skickas utav Amazon EU Sàrl.
Jag ser ingen förklaring till att priset har ändrat på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gul_julgran:

Kan ni förklara för mig varför priset ändras när jag kommer till checkout? Jag har lagt till en vara för 699€ men när jag ska betala är priset 734,24€ för samma vara (gratis frakt). Varan ska skickas utav Amazon EU Sàrl.
Jag ser ingen förklaring till att priset har ändrat på sig.

Beror på att man betalar svensk moms (som är högre) istället för tysk i kassan, och att det är priset med den tyska momsen som visas på produktsidan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skall beställa på Amazon.de för första gången och har hört något om att både nytt och begagnat säljs där. Hur vet man att det är en ny produkt och hur ser man om det är Amazon som säljer eller om det är någon annan handlare som säljer via Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Skall beställa på Amazon.de för första gången och har hört något om att både nytt och begagnat säljs där. Hur vet man att det är en ny produkt och hur ser man om det är Amazon som säljer eller om det är någon annan handlare som säljer via Amazon?

Ovanför Add to Basket står det följande, detta är ett exempel "Sold by AnkerDirect DE and Fulfilled by Amazon." i detta fall betyder det att AnkerDirect DE säljer den, men att det är Amazons lager som används, samt att det är Amazon som hanterar leveransen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ovanför Add to Basket står det följande, detta är ett exempel "Sold by AnkerDirect DE and Fulfilled by Amazon." i detta fall betyder det att AnkerDirect DE säljer den, men att det är Amazons lager som används, samt att det är Amazon som hanterar leveransen.

Och om det inte står någonting så innebär det att det är nytt och säljs av Amazon själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Och om det inte står någonting så innebär det att det är nytt och säljs av Amazon själva?

Det innebär att det säljs av Amazon. De säljer även öppnade lådor och returer (i alla fall i USA). Att det inte är Amazon som säljer betyder dock inte nödvändigtvis att varan är använd.

Permalänk
Medlem

Har varit och returnerat ett pakaet till Amazon.de.
Betalade 230:- med spårbart (som rekommenderat brev enl postnord).

Amazon skriver att de ska betala för returfrakten, men hur går det praktiskt till, så att de vet fraktkostnaden, letade runt på hemsidan(mkt info på tyska :(, men hittade inget.

Så någon med erfarenhet som kan upplysa mej?

/b_å

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Har varit och returnerat ett pakaet till Amazon.de.
Betalade 230:- med spårbart (som rekommenderat brev enl postnord).

Amazon skriver att de ska betala för returfrakten, men hur går det praktiskt till, så att de vet fraktkostnaden, letade runt på hemsidan(mkt info på tyska :(, men hittade inget.

Så någon med erfarenhet som kan upplysa mej?

/b_å

Startade en chatt och då hände det grejer: Fick full refund + frakten, utan några som helst konstiga frågor eller annat-----> pang boom klart:)

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har svart bälte i Amazon.de och kan ge tips på om man vill surfa runt i butiken och bara se resultat som är oanvända produkter och säljs av Amazon själva?

Bakgrund till frågeställningen är att jag köpte en ssd från Amazon.de i veckan och känner att även om det är trevligt med en webbshop med så ofantligt stort utbud så är deras interfejs och sök/filtreringsfunktioner rätt kass. Svårt att få överblick och majoriteten av skärmytan används till reklam/rekommenderade "sökresultat" innan man får se några listor på faktiska sökresultat. De flesta produkter som visas är också kombinerade resultat som täcker priser för nytt, beggat, amazons, andra säljares etc. men bara visar det lägsta (alltså beggat från annan säljare, vilket för många inte är så relevant när det kommer till t.ex. lagringsmedia med begränsat antal skrivningar).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska precis till att skicka tillbaka mitt första paket till amazon.de. Har fått mailet med return label. Om jag nu använder mig av skicka direkt via postnord vad måste jag ange där (borde väl bara vara deliver to-adressen) och vilka av lapparna i amazons return label måste klistras på paketet?

Under Commercial invoice så står det "Give this invoice to the carrier you select to ship your return package. The invoice is required for customs. The carrier will not be able to return your package to Amazon without it.", antar att det räcker med att klistra den lappen på paketet?
Return mailing label antar jag inte kommer att behövas då det blir lappen från skicka direkt.

Är jag rätt ute?

Permalänk
Föredetting

Jag skickade tillbaka grejer själv i veckan. Då jag har konto på DHL kunde jag skapa ett CI direkt i deras system, men föga förvånande vägrade de låta mig skapa ett eftersom försändelsen var inom EU. Klistrade på lapparna med RMA-numrena på utsidan, la i resten av lapparna inuti.

De vill ha en streckkod för RMA-numret utanpå och ett inuti paketet i alla fall.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

"Currently unavailable" på mekaniska tangentbord.

Har letat efter mellanklass/lågbuget mekaniska tangentbord på amazon.de i nån vecka eller två nu men alla intressanta (typ, Anne Pro, Varmilo, Drevo Calibur, KBP etc.) listas som currently unavailable. Det verkar lite märkligt att de alla plötsligt skulle ha tagit slut samtidigt, finns det något annat det meddelandet kan indikera? Typ att det inte är tillgängligt för Sverige-frakt eller något annat?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release: Om det inte kan skickas till Sverige står det "This item does not ship to Sweden."

Permalänk

Beställde varor från amazon.de i onsdags klockan 21 och varorna fanns att hämta på fredagen så det går väldigt fort, beställde från amazon.co.uk några veckor tidigare och det tog ca 3 dagar, båda beställningarna gjorda utan expressfrakt, riktigt grymt!

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8

Permalänk
Medlem

Jag är helt grön när det gäller amazon, och har hört att det är väldigt mycket vettigare att köpa grafikkort därifrån än svenska återförsäljare.

Jag hittade den här https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B07KZY9PCQ/ref=olp_f_u...

Alltså ett MSI RTX 2080Ti Gaming Trio för 520 EURO.
Jag ser ju att det är begagnat "Used - like new", men är ändå sjukt lågt pris.

Kan detta stämma eller kommer jag bli lurad om jag beställer?

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodoyo:

Hej!

Ska precis till att skicka tillbaka mitt första paket till amazon.de. Har fått mailet med return label. Om jag nu använder mig av skicka direkt via postnord vad måste jag ange där (borde väl bara vara deliver to-adressen) och vilka av lapparna i amazons return label måste klistras på paketet?

Under Commercial invoice så står det "Give this invoice to the carrier you select to ship your return package. The invoice is required for customs. The carrier will not be able to return your package to Amazon without it.", antar att det räcker med att klistra den lappen på paketet?
Return mailing label antar jag inte kommer att behövas då det blir lappen från skicka direkt.

Är jag rätt ute?

@sodoyo och @Meantek hur gick det för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av vaajkan:

@sodoyo och @Meantek hur gick det för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill minnas att det inte var krav på något CI nu när jag gjorde min senaste retur. Inga problem i något av fallen oavsett med returer inom EU.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vill minnas att det inte var krav på något CI nu när jag gjorde min senaste retur. Inga problem i något av fallen oavsett med returer inom EU.

Skönt att höra! Sitter och ska beställa ett Oculus Quest och det blir förmodligen via Amazon. Vill gärna att det ska gå smidigt om det ska uppstå något strul. Tack för infon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställer alltid julklappar/födelsedagspresenter och sådant till barnen på Amazon.de. Bra priser och mycket kul saker som inte går att hitta i Sverige. Supersnabb frakt också, där Amazon utan extra kostnad delar upp leveransen (som kanske är på 10 saker) i olika paket och skickar så fort de kan. Så jag har aldrig behövt vänta på den där sista varan som gick out of stock eller liknande.

Har köpt både från Amazon själva och andra säljare där, men föredrar Amazon själva för snabbast frakt.

Om man klickar i "Free shipping for deliveries over EUR 29" uppe till vänster i sökresultaten hamnar oftast Amazons egna grejer längst upp.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Hej,
Först och främst tack för all bra info om hur det fungerar att handla på Amazon.de och erfarenheter om leverans. Lite därför jag också skriver här med en enkel fråga:

Har någon köpt något ”större” från Amazon.de och fått hem det? (Då menar jag Fullfilled/Sold by Amazon).

Har lagt en order på en tv (43 tum) som i början av januari var ”out of stock” men enligt support skulle komma in i början av februari, och mycket korrekt är den i stock nu men det har en himla tid för dispatch.. börjar noja mig för: a) handlingstiden som drar ut att varan ska skickas (dispatched->shipped) och b) om de skulle säga att ”jaha, nej denna skickar vi inte till sverige”..

Tacksam för input!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac_polo84:

Hej,
Först och främst tack för all bra info om hur det fungerar att handla på Amazon.de och erfarenheter om leverans. Lite därför jag också skriver här med en enkel fråga:

Har någon köpt något ”större” från Amazon.de och fått hem det? (Då menar jag Fullfilled/Sold by Amazon).

Har lagt en order på en tv (43 tum) som i början av januari var ”out of stock” men enligt support skulle komma in i början av februari, och mycket korrekt är den i stock nu men det har en himla tid för dispatch.. börjar noja mig för: a) handlingstiden som drar ut att varan ska skickas (dispatched->shipped) och b) om de skulle säga att ”jaha, nej denna skickar vi inte till sverige”..

Tacksam för input!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du väl gjort betalningen, dvs du har ordern på ditt konto, kommer de skicka den till dig då Amazons hemsida inte tillåter dig att lägga en order om de inte skickar till din adress

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Mac_polo84:

Hej,
Först och främst tack för all bra info om hur det fungerar att handla på Amazon.de och erfarenheter om leverans. Lite därför jag också skriver här med en enkel fråga:

Har någon köpt något ”större” från Amazon.de och fått hem det? (Då menar jag Fullfilled/Sold by Amazon).

Har lagt en order på en tv (43 tum) som i början av januari var ”out of stock” men enligt support skulle komma in i början av februari, och mycket korrekt är den i stock nu men det har en himla tid för dispatch.. börjar noja mig för: a) handlingstiden som drar ut att varan ska skickas (dispatched->shipped) och b) om de skulle säga att ”jaha, nej denna skickar vi inte till sverige”..

Tacksam för input!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försökte också beställa en 43 ” tv från Amazon.de, men efter att ordern hade haft status ”dispatching now” ett par dagar, så blev den cancelled. Med förklaring att de inte skickade så tunga varor utanför Tyskland. Någon som har lyckats beställa en tv från Amazon.de?