Kan ej återaktivera Win 10 efter hårdvarubyte

Permalänk

Kan ej återaktivera Win 10 efter hårdvarubyte

Den sista dagen för Windows 7 uppdaterade jag till 10 genom gratismetoden. Fick en massa blåskärmar och datorn uppträdde märkligt trots ominstallationer så jag bestämde mig för att byta ut min urgamla processor till en färsk Ryzen.

Eftersom moderkort och hårddisk nu är utbytta måste även Win10 återaktiveras. I Inställningar>aktivering står det felkod 0xC004F213. Klickade Felsök och valde "Jag ändrade nyligen maskinvaran på den här enheten", bockar i enhetsnamnet i nästa meny och klickar aktivera. Får då upp felmeddelandet "Kan inte aktivera Windows. Vi kan inte återaktivera Windows på den här enheten. Försök igen senare."

Windows hjälpsidor var till ingen nytta. Hittade heller ingen information här eller på andra forum. Testade att ringa supporten men Microsoft har stängt idag, telefontider fick jag ingen info om.

Vet någon här vad man kan göra? Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Köp en nyckel på eBay för några tior och gå vidare i livet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Rätt säker att du får köpa ny key om du hade en OEM key innan, gjorde samma sak i januari, fick exakt samma felmeddelande och köpte en ny efter ett par veckor.
"Försök igen senare" Gör att man kan tro att det bara är ett fel, men det gick helt enkelt aldrig/borde nog inte gå enligt licensmodellen, om det inte är en retail key.
Min gamla windowskey hade varit med om ett mindre äventyr, win7pro -> win8->win10 beta-> bytt moderkort/cpu->win10

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Köp en nyckel på eBay för några tior och gå vidare i livet.

Om detta inte löser sig får jag väl ta och göra det. Finns något som heter mui oem esd för 100 spänn på prisjakt men vettefan om det kommer fungera stabilt.
Vill verkligen inte använda microsoft överhuvudtaget och än mindre ge dem pengar. Funderat på att gå över till linux men det verkar krångligt och väldigt många program funkar ju inte i det os:et, inte ens med wine.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JBE:

Rätt säker att du får köpa ny key om du hade en OEM key innan, gjorde samma sak i januari, fick exakt samma felmeddelande och köpte en ny efter ett par veckor.
"Försök igen senare" Gör att man kan tro att det bara är ett fel, men det gick helt enkelt aldrig/borde nog inte gå enligt licensmodellen, om det inte är en retail key.
Min gamla windowskey hade varit med om ett mindre äventyr, win7pro -> win8->win10 beta-> bytt moderkort/cpu->win10

Har för mig att det inte är så längre. Eller åtminstone att man kan få en ny nyckel eller vad det heter ifall ens moderkort pajat. Men du har säkert rätt, tyvärr.

Förresten, vad för variant av win10 köpte du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenmobo:

Har för mig att det inte är så längre. Eller åtminstone att man kan få en ny nyckel eller vad det heter ifall ens moderkort pajat. Men du har säkert rätt, tyvärr.

Förresten, vad för variant av win10 köpte du?

Skickades från m.sweclockers.com

Win10 pro på Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenmobo:

Om detta inte löser sig får jag väl ta och göra det. Finns något som heter mui oem esd för 100 spänn på prisjakt men vettefan om det kommer fungera stabilt.
Vill verkligen inte använda microsoft överhuvudtaget och än mindre ge dem pengar. Funderat på att gå över till linux men det verkar krångligt och väldigt många program funkar ju inte i det os:et, inte ens med wine.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan skippa nyckel/aktivering och se om det är något i Windows du vill använda som kräver det. Ingen tidsgräns.

Vissa saker under anpassa menyn är blockerad men alla andra sätt att byta tex bild funkar fortfarande. Tex öppna bilden med förvalda bildprogrammet eller webbläsaren Firefox och höger klicka ger många valmöjligheter.

Vill du ha tillbaka original bilden så visar den här länken var den finns.
https://winaero.com/blog/change-windows-10-desktop-wallpaper-...