TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Köpte en Sony XG95 65" då den var prissänkt till 15kkr denna veckan på Elgiganten, jag har ej packat upp den än så jag undrar om detta är ett bra köp eller om jag skulle haft lite is i magen och väntat på 2020-års modeller med hdmi 2.1? Flyttar i månadsskiftet och kommer inte använda TVn innan mitten av mars så har eventuellt 1 månad på mig innan jag har behov av TVn.

Tror du det kommer någon ny modell inom kort i 65"-75" som kommer leverera likvärdig eller bättre bild än xg95 med fler FALD-zoner under 20kkr?

Kommer använda TVn främst för film och hockey samt eventuellt köra lite bilspel från datorn med ratt och pedaler.

@bardbard: sony xg95 65" kampanj denna vecka på elgiganten https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054396

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Laxpudding: Köpte en Sony XG95 65" då den var prissänkt till 15kkr denna veckan på Elgiganten, jag har ej packat upp den än så jag undrar om detta är ett bra köp eller om jag skulle haft lite is i magen och väntat på 2020-års modeller med hdmi 2.1? Flyttar i månadsskiftet och kommer inte använda TVn innan mitten av mars så har eventuellt 1 månad på mig innan jag har behov av TVn.

Tror du det kommer någon ny modell inom kort i 65"-75" som kommer leverera likvärdig eller bättre bild än xg95 med fler FALD-zoner under 20kkr?

Kommer använda TVn främst för film och hockey samt eventuellt köra lite bilspel från datorn med ratt och pedaler.

@bardbard: sony xg95 65" kampanj denna vecka på elgiganten https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054396

Tack för tipset, ser att den är nedsatt 2000. Får se om laxpudding hoppar in under dagen och ger lite visdomsord också.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Tack för bra tråd.

Jag hoppade över Samsung the frame och kollade på LG B9 och C9 men tyckte ljuset va så dåligt på de så man missade detaljer.

Slog till på en Samsung Q90R för 16K, hoppas jag blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Tror du det kommer någon ny modell inom kort i 65"-75" som kommer leverera likvärdig eller bättre bild än xg95 med fler FALD-zoner under 20kkr?

LG B9 ligger på 17.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon298854:

Jag hoppade över Samsung the frame och kollade på LG B9 och C9 men tyckte ljuset va så dåligt på de så man missade detaljer.

Missade detaljer? Det är inget de modellerna gör. Apparater i butik är ofta helt godtyckligt inställda. Ena apparaten kan framhäva vissa detaljer för mycket och andra dölja samma detaljer. Därav behovet av att ställa in bilden rätt och om det behövs kalibrera TV:n.

Och varför det egentligen är omöjligt att bedöma kvalitet baserat på en jämförelse i butik.

Permalänk
Bildexpert 📺

@b3h4ppyn0w: XG95 är listad i artikeln som en toppmodell. Vill du ha motsvarande kvalitet för en 2020-modell måste du vänta in att de börja säljas under våren. Vill du betala samma prisnivåer måste du troligtvis vänta till minst Black Friday i november. Då står du snart inför dilemmat att vänta in en 2021-modell.

Vilka HDMI 2.1-funktioner är det du tänker på? XG95 har till exempel eARC som är en HDMI 2.1-funktion. Vad 2020-modellerna får exakt återstår att se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Missade detaljer? Det är inget de modellerna gör. Apparater i butik är ofta helt godtyckligt inställda. Ena apparaten kan framhäva vissa detaljer för mycket och andra dölja samma detaljer. Därav behovet av att ställa in bilden rätt och om det behövs kalibrera TV:n.

Och varför det egentligen är omöjligt att bedöma kvalitet baserat på en jämförelse i butik.

@Laxpudding

Menade att bilden va så mörkt och mycket ljust i butiken så det va nog inställningen.
Samsung Q modellerna hade grym bild i jämförelse.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon298854: Rakt upp och ned i butiksläge kommer en LG OLED att klippa nivåer mot svart för att det ska "se svartare ut". En Samsung Q-serie kommer i sin tur spela på sin styrka vilket är ljusstyrkan, som i en elektroniklada med kanske hundra lysrör i taket gör att den framstår som den bättre eftersom den kan lysa starkare än konkurrenterna.

Nu är båda apparaterna väldigt bra, fast på olika sätt, så inget dåligt val egentligen.

Bara att förutsättningarna i en butik sällan är de som gäller när man kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

LG B9 ligger på 17.

Oled är ej intressant då jag är rädd för inbränningar.

Skrivet av Laxpudding:

@b3h4ppyn0w: XG95 är listad i artikeln som en toppmodell. Vill du ha motsvarande kvalitet för en 2020-modell måste du vänta in att de börja säljas under våren. Vill du betala samma prisnivåer måste du troligtvis vänta till minst Black Friday i november. Då står du snart inför dilemmat att vänta in en 2021-modell.

Vilka HDMI 2.1-funktioner är det du tänker på? XG95 har till exempel eARC som är en HDMI 2.1-funktion. Vad 2020-modellerna får exakt återstår att se.

De 2.1 funktioner jag tänkte mest på högre uppdateringfrekvens, variabel uppdateringsfrekvens och fler FALD-zoner gentemot xg95

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av b3h4ppyn0w:

De 2.1 funktioner jag tänkte mest på högre uppdateringfrekvens, variabel uppdateringsfrekvens och fler FALD-zoner gentemot xg95

Du kan nå 120 Hz med XG95 i 1080p. Tänker du på 48 Gbps FRL för att orka med 4K/120 Hz, så är det inte säkert det kommer på så många 2020-modeller. Det finns heller inga källor ännu som kan ge den signalen. VRR är också oklart med Sonys 2020-modeller och FALD-zoner är lite samma sak.

Ifall dessa saker är kritiska för dig så bör du vänta ett år eller titta på Samsung Q-serien med one connect-boxen, Q90R och Q85R då dessa erbjuder det du vill ha. 48 Gbps FRL fortfarande oprövat då.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: ok, tack för hjälpen.

Stannar nog kvar med mitt köp då det verkar oklart på hur bred front dessa implementationerna kommer med på årets modeller då jag troligtvis kommer få betala en kraftig prispremium för att får mer tv än xg95 för 15kkr.

Kommer inte spela FPS på TVn då jag har en 1440p 165Hz skärm för det utan det blir mest lite gta, bilspel och dylikt, så kommer nog klara mig på 4k @60Hz alternativ dra ner upplösningen till 1080p @120Hz och låta TVn skala upp bilden till 4k

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv

Fick min Samsung Q90R igår och hörnet på TVn är skadat så det är en liten spricka.
Väntar nu på reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Fick min Samsung Q90R igår och hörnet på TVn är skadat så det är en liten spricka.
Väntar nu på reklamation.

Köpt på netonnet?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586381-samsung-qled-q...

Permalänk
Inaktiv

@Åsa-Nisse

Precis samma fel fast min sprickan är mindre.
Fick tillbaka pengarna och kunde kassera TVn själv, dock fungerar den.

Se om man orkar åka med den till återvinningen då jag köpte en LG C9 för 12250kr istället.

Permalänk
Inaktiv

Även min LG C9 demovara va lite skadad där foten monteras, väntar på reklamations beslut igen.

Har nu beställt 2st Samsung Q90R igen och båda demo varor, hoppas någon av de är hela.

Annars kommer man väl ha 4st gratis tv som samtliga är lite skadade som man får åka med till återvinningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Även min LG C9 demovara va lite skadad där foten monteras, väntar på reklamations beslut igen.

Har nu beställt 2st Samsung Q90R igen och båda demo varor, hoppas någon av de är hela.

Annars kommer man väl ha 4st gratis tv som samtliga är lite skadade som man får åka med till återvinningen.

Sälj dem? Bättre för miljön och plånboken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som använt airplay på sin C9 (eller annan LG?).
Prövat köra nyhetsmorgon på TV4Play de senaste dagarna men det stoppar bara efter några minuter.
Ska prova annan app och se om det blir samma sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Är det fler som köpt en 4k TV och har blivit förvånade av att bilden, var sämre än förväntat?

att upplösningen inte känns så mycket högre, nästan som om 4k:n får en känsla av att det inte skulle vara tillräckligt pass ihopsatt, detaljerat?

tänker på tex 58 tum Philips 58PUS7304 med större pixlar pågrund av en högre tum, med en sämre panel, eventuellt VA, men känns inte IPS
men med AndroidTV och Ambilight som är bra

(kanske mer om man nu tyvärr har köpt en online, och inte köpt en TV över mellanklass-modellerna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimit.se:

Är det fler som köpt en 4k TV och har blivit förvånade av att bilden, var sämre än förväntat?

att upplösningen inte känns så mycket högre, nästan som om 4k:n får en känsla av att det inte skulle vara tillräckligt pass ihopsatt, detaljerat?

tänker på tex 58 tum Philips 58PUS7304 med större pixlar pågrund av en högre tum, med en sämre panel, eventuellt VA, men känns inte IPS
men med AndroidTV och Ambilight som är bra

(kanske mer om man nu tyvärr har köpt en online, och inte köpt en TV över mellanklass-modellerna)

Beror ju på vad du använder för källa till bilden.
TV-sändningar t ex blir ju inte bättre av att tv'n klarar 4K.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: Upplösningen missförstås ofta. Det är lätt att greppa 4K, 2K, Full HD etc. eftersom det är siffror och av sin natur enkla att jämföra. Men det är inte där svaren på kvalitet och upplevelse finns.

Att man upplever en Philips 58PUS7303 som förvånansvärt sämre än väntat handlar om att den är var just det. Sämre än förväntat. Eller rättare sagt sämre eller åtminstone annorlunda jämfört med vad man nu har för referenspunkt. Addera att bildinställningarna hos alla TV tuggar sönder bilden på sina egna alldeles godtyckliga sätt innan man justerar eller kalibrerar TV:n

Detta har dock ingenting med 4K att göra. Utan är det gamla vanliga med bättre och sämre produkter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@nolimit.se: Upplösningen missförstås ofta. Det är lätt att greppa 4K, 2K, Full HD etc. eftersom det är siffror och av sin natur enkla att jämföra. Men det är inte där svaren på kvalitet och upplevelse finns.

Att man upplever en Philips 58PUS7303 som förvånansvärt sämre än väntat handlar om att den är var just det. Sämre än förväntat. Eller rättare sagt sämre eller åtminstone annorlunda jämfört med vad man nu har för referenspunkt. Addera att bildinställningarna hos alla TV tuggar sönder bilden på sina egna alldeles godtyckliga sätt innan man justerar eller kalibrerar TV:n

Detta har dock ingenting med 4K att göra. Utan är det gamla vanliga med bättre och sämre produkter.

finns det något subjektivt man kan säga att om man skulle kalibrera bilden, om hur pass mycket det skulle kunna göra?

Philips 58PUS7303 har du sett denna TV och hur skulle du jämföra bilden efter dom något dyrare och alla under, då det anses vara nära mellan klassen på mycket?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: Vad jag vet om "The One"-serien (PUS73x4) är att det är en budget-segmentsstrategi på panel och tillverkning. Du vet inte riktigt vilka paneler du får. Modellserien särskiljer sig istället från budgetutbudet (PUS6) genom att säkra funktioner med Philips nyare bildkretsar, Android-systemet och liknande.

Philips TV har aldrig varit helt lämpade för kalibrering i ordets rätta bemärkelse av att få just rätt bild, dvs att få bilden att följa standard. De har alltid haft ett öga åt uppskruvade kontrast- och färgnivåer samt då förstås Ambilight.

Är man inte såld på de egenskaperna och kanske kommer från en annan referenspunkt i fråga om hur bild ska se och bete sig? Ja, då kommer en Philips mer sällan vara det lämpligasre valet av TV.

Vad är det du har haft innan för TV?

Permalänk

Har endast sett 4k skärmar i butik, men panelen som du nämner såg helt enkelt bättre ut

var insatt att det skulle (med din guide), kunna hända att panelen inte skulle vara så bra
dock så var den nästan sämre, måhända än tex 50 och 55 tum med lg som eventuellt har ips och med mindre pixlar, som troligtvis har en bättre skarp och detaljerad bild, med bättre färger

får nog utstå att panelen, är undermålig och känns som något mellanting mellan ett budgetmärke och med lite finess på vilka sätt, från ståndpunkten just nu

Dock vad kan förbättras med en kalibrering upplevelsemässigt med bilden på olika sätt är det mer än färgerna och kontrast? vit och svärta?

är det något mer som skulle kunna göra det bättre extra förutom just en kalibrering?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: Kalibrering är inte att göra TV:n bättre utan att det blir rätt. Att den återger bilden som den är skapad utan att ta bort eller addera något som inte fanns där från början. Är TV:n fortfarande rätt kass kommer man få en förvisso korrekt men fortfarande rätt kass bildupplevelse. Är TV:n riktigt bra, som toppklassmodellerna kan vara, får man både den rätta bilden och hög kvalitet.

Och där är som sagt Philips det mindre lämpliga valet om man har ledord som "korrekt".

Men vad är det du tittar på? Ifall det gammal linjär-TV från väggen så blir det inte bättre än det du ser med någon annan TV. Bara annorlunda. Det är bild skapad för de förutsättningar som fanns för en TV på 90-talet, likt en 28-tums tjock-TV. HD-sändningar är bättre, men får att att en modern TV ska bli gångbar i 58 tum och större behöver man moderna bildkällor. Netflix, särskilt 4K, Blu-ray, UHD Blu-ray, Apple iTunes, Amazon Prime är några vanliga exempel. Även SVT Play kan ge bättre bild även om det tekniskt och kvalitetsmässigt är tio år efter.

Permalänk

Jo absolut

Vet ni om, om man har en 1080p datorskärm och sedan delar en källa med 2060p via Nvidia Control Panel.
Om man använder sig av Set Up Multiple Displays. Om det går att få en videospelare att visa 2060p (tex VLC) på 4k TVn via en HDMI kabel

då jag verkar ha svårt på något sätt att märka en större skillnad, även om det dock är lite bättre?

Finns det ett mer korrekt sätt att veta om man ska spela från datorn, att bilden och signalen som skickas till TVn ska vara 4k om källan är 2060p?
verkar lite som om skalorna inte överenstämmer eventuellt, då det är en skärm på 1080p som är den primära via datorn.

kan säga att det kan ha göra med att TVn för tillfället är högre upp, än vad den optimalt ska vara, så att man då får en annan vinkel på den, som kan göra att den inte känns lika bra som rakt fram

Permalänk
Bildexpert 📺

@nolimit.se: Det finns väldigt många olika sätt att spela upp en videofil på en TV där datorn och delade skärma ofta är det besvärligare och mer omständliga sättet där fler saker kan gå fel. Kan vara så enkelt att en samma fil på en usb-sticka in TV:n är smidigast och håller högst kvalitet.

Permalänk
Medlem

Hade ni lagt till 4000kr för att gå upp från 65" LG B9 till C9? Min B6 kastade in handduken och jag letar ny. Har drabbats av beslutsångest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@lilu: Vill du ta HDR-bilden steget längre kommer C9 har mer ljusflöde (700+ nits) än B9 (500+ nits) vilket ger ett övertag. Det är i alla fall ett sätt att göra lyftet från B6:n tydligare. Men om det är värt 4000 kronor till kan nog bara du avgöra. B9 är i alla fall knappast en dåligt val. Mer av det du redan har och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@lilu: Vill du ta HDR-bilden steget längre kommer C9 har mer ljusflöde (700+ nits) än B9 (500+ nits) vilket ger ett övertag. Det är i alla fall ett sätt att göra lyftet från B6:n tydligare. Men om det är värt 4000 kronor till kan nog bara du avgöra. B9 är i alla fall knappast en dåligt val. Mer av det du redan har och bättre.

Tack för svar! Ja, var bara nyfiken på hur andra hade gjort i det läget. Efter flera besök till Elgiganten slutade det dock med en 65" Sony XG95. Grymt nöjd hittills. Allt såg bra ut direkt utan meck. Såklart inte samma svärta som min B6, däremot mycket mer tryck i ljuset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk

LG OLED besvikelse, eller?

Efter att ha sett Thomas utmärkta genomgång och grannens OLED55C7V så vart jag så impad att jag åkte och köpte en OLED55C9PLA i söndags.

Efter uppackning så vart bilden helt off i allt från kontrast till färger, så efter samtal med LG så gjorde jag en pixel refresher.

Efter det såg bilden bra ut, men senare på kvällen när jag körde både 1080p från min Canal Digital box och 4K från Netflix i smart TV appen i LGn, i detta fall från "Locke & Key" cirka 30 minuter in, så hade jag några riktigt hemska artefakter på övre vänstra kanten och samtidigt nån slags vertikal banding eller panelartefakt som framträder i längs med hela vänstersidan/kanten i vissa lägre dagrar.

Frågan här är om något hänt med panelen, vilket det rimligtvis borde vara.

På grannens TV inget och den ser minst lika bra ut som min C9 gjorde i övrigt.

Nån som upplevt nåt liknande, se denna video.

Hursomhelst så lämnade jag tillbaka TVn idag och får nog komma på hur jag skall kunna få tag i en TV som ser lika bra ut som grannens.

Tills vidare så är min trotjänare Panasonic TXP55VT60Y med sina sköna "analoga" bild tillbaka på plats igen.