Webhallen levererar kraschande dator, 1 dag efter den varit på felsökning i 6 veckor.

Permalänk
Skrivet av Zeilon:

Jag har råkat ut för liknande situation.

Köpte en custom config på Black Friday & den levererades efter diverse förseningar & krångel som jag som kund själv fick hålla koll på & jaga för att undvika ytterligare förseningar. Till på köpet hade jag beställt hemlevererans, men pga fel i deras system så låg den för att hämtas ut i butik i flera dagar innan jag upptäckte det & såg till att den skickades.

När jag fick hem den visade det sig att vissa komponenter inte var monterade utan följde med löst samt att det var fel på på datorn då den kraschade gång på gång när grafikdrivrutiner installerades. Jag testade med 3 olika versioner med fräsch installation av Win 10 varje gång. Den skickades in med utförlig information & ändå lyckades de ändå inte förstå samt åtgärda felet. När de meddelade att den var klar misstänkte jag att det inte var åtgärdat så jag pratade med kundtjänst. Efter några dagar meddelade att de nu bytt ut trasigt moderkort.

Jag fick hem den med fullständigt undermålig paketering där en CPU-kylarfläkt hade lossnat samt att kylarflänsar var böjda. När jag kopplade in den startade den inte, fläktar går inte igång, inget. Jag har kontrollerat så kablar inte är lösa, hittar ingen glappkontakt & chassikabel sitter i. Datorn har ström då diverse LEDs lyser, men strömknappen gör inget så chassi, kabel eller moderkort är väl trasigt. Jag har nu väntat i nästan 2 månader.

Kanske ska skriva egen tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Holy shit, låter helt sinnes. När var detta?

Permalänk
Skrivet av Lothair:

Hej,

Jag tror det kan ha med hybernationfilen som används vid "fast boot" som kan vara orsaken som kan vara problem med vissa SSD:s

Om du använder "Windows fast boot" så läses en hybernation-fil in från din SSD rakt in i RAM och återställer din session från tidigare. Istället för att gå igenom en komplett boot. Den behöver då inte ladda om kernel, drivers etc

Detta kan du stänga av i Windows. Testa det och se om den bootar som den ska är mitt tips.

Mvh Christian

Har nu lämnat tillbaka datorn så kan inte felsöka själv längre, hade testat att stänga av Fast Boot via BIOS tidigare men utan någon förbättring. Du nämnde dock att man kan stänga av den i Windows, är det någon skillnad mot att stänga av via BIOS?

Permalänk

@Mac83:
Borde ha kollat det, nu är datorn inne igen så vi får se vad de säger.

Får dock en ersättningsdator i denna veckan att ha under tiden. Kan starkt rekommendera alla som lämnar in på felsökning att be om ersättningsdator under tiden. Detta var något hittade info om via andra trådar och lagen.nu, något webhallen aldrig tog upp själv.

Permalänk
Administrativ avgift

@Lajfstajl: en bra grej att nämna till webhallen är hur du använder datorn, använde du Displayport? Hdmi? Dvi? , kopplat till grafikkortet? Dvs ge dom så mycket info som möjligt. Detta låter som webhallen testat en displayport på grafikkortet(antagligen inte samma som dig) och den fungerat utan problem medans den du använde antagligen är defekt.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR kan vara något du kopplat in via USB också Har haft flera felsökningar som slutat att diverse webbkameror/Tangentbord/möss ger blåskärmar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Lajfstajl: en bra grej att nämna till webhallen är hur du använder datorn, använde du Displayport? Hdmi? Dvi? , kopplat till grafikkortet? Dvs ge dom så mycket info som möjligt. Detta låter som webhallen testat en displayport på grafikkortet(antagligen inte samma som dig) och den fungerat utan problem medans den du använde antagligen är defekt.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR kan vara något du kopplat in via USB också Har haft flera felsökningar som slutat att diverse webbkameror/Tangentbord/möss ger blåskärmar.

Bra råd, borde kanske höra av mig till dem idag. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajfstajl:

Holy shit, låter helt sinnes. När var detta?

Beställdes under Black Friday. Fick tillbaka för en vecka sedan. Dock tog Webhallen ansvar för det med att helt byta ut den samt kompensation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

Till på köpet hade jag beställt hemlevererans, men pga fel i deras system så låg den för att hämtas ut i butik i flera dagar innan jag upptäckte det & såg till att den skickades.

Jag fick en dator skickad till uthämtningsstället trots utlovad hemleverans. Lite problematiskt då jag inte har bil.

Webhallen förstod problematiken men kunde absolut inte ordna hemleverans som avtalat och ej heller ersätta för taxiresa. Lite tråkigt bemötande då jag i övrigt gillar Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1