Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skrämmande ändå att det verkar kunna vara dödligt fast man ung och innan är frisk som en nötkärna. Vanliga influensor brukar ju mest vara dödliga för gamlingar och/eller individer med dålig hälsa sedan innan. Blir man smittad blir det som att spela rysk roulette.

Finns det belägg för att personen var "frisk som en nötkärna" ? Inga som helst problem som gjorde att viruset ledde till dödligt utfall?

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar varmt att Du prenumererar på denna kanal för uppdatering med sunt förnuft

Skrivet av anon301768:

Inget att oroa sig över.

Du har rätt med "inget att oroa sig över", samtidigt har du fel med implikationen att därmed skall man inte vara alert, uppmärksamhet eller vidta förebyggande åtgärder. Exempelvis finns det ingen anledning att vara uppe vid eller nära personer som verkar hosta hela tiden, oavsett vad för patogener de må ha. Nu antar jag inte att du per automatik försöker slicka på personer som hostar i ansikten på dem.

Vad jag egentligen menar är att det finns ingen anledning att inte förebygga detta så att det blir värre. Om det går att åtgärda så att det inte blir värre utan snarare bättre på lång sikt, varför inte göra det? Du kan fortfarande välja om du vill göra det på ett panikartat, preppers-aktigt sätt eller om du vill göra det med iskallt lugn som en jägarsoldat. Och nej, du behöver inte bli en jägarsoldat för att kunna vidta förebyggande åtgärder.

Som jag brukar säga, "Få skiten gjord." I skrivande stund känner jag till en svensk ung kvinna som reser i Asien pga. "remote work"-livsstilen och hon verkar drabbas av bakteriesjukdomar hela tiden. Jag hoppas hon tar förnuftet i akt och undviker de drabbade asiatländerna och kommer hem med den goda hälsan i bevarande (hon bor på Malta).

En dålig jämförelse är att bara för att det går så betyder det inte att Du skall resa till ett krigsdrabbat område bara för att. Det är ju trots allt massresandet som lett till att det hela spritts globalt och inte enbart lokalt. Jaja.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Om Du känner någon som är i Thailand, vilket det säkert finns en hel drös svenskar i och med den tråkiga vintern, så vill jag att Du säger åt dem att vara extra noga med hygienen då Bangkok just nu är en "het smittkälla" då 10 miljoner kineser besöker det årligen och tajmingen kunde inte ha varit sämre nu med CNY.

Spekulativt lär det vara enormt mycket folk där från Norden och andra länder där vintern faktiskt känns av nu. Det hela handlar om en simpel förebyggande åtgärd pga. rådande omständigheter, inte agera i panik. Det är samma sak som att förebygga att råka få malaria om resan istället hade varit till Sydafrika.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kanske dags för lite eftertänksamhet nu när det falska kan vara lika farligt:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Finns några i tråden detta gäller i synnerhet, men alla i allmänhet

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Om du läste vad han skrev ser du ju att han anmärkte på när någon sa att det var ”fakta att R0 var 4.08”. Helt utan källhänvisning.

Du kan inte kräva källhänvisningar av någon som bara säger att man kan inte hävda något som fakta utifrån en studie som varken genomgått peer-review eller bekräftats av andra.

Permalänk
Inaktiv

Fick reda på häromdagen att vi får besök till företaget från Kina då de är kunder och vill spana in fabriken.

Det känns ju inte helt smidig med tanke på dessa tider, då damen saknar sin mjälte och känns inte helt bra att då kanske har fin chans att de drar med någon smitta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Fick reda på häromdagen att vi får besök till företaget från Kina då de är kunder och vill spana in fabriken.

Det känns ju inte helt smidig med tanke på dessa tider, då damen saknar sin mjälte och känns inte helt bra att då kanske har fin chans att de drar med någon smitta.

De lär ta över företaget och göra det till deras "outpost" tills att det har lugnat sig i hemlandet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (uppenbart trollande)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Fick reda på häromdagen att vi får besök till företaget från Kina då de är kunder och vill spana in fabriken.

Det känns ju inte helt smidig med tanke på dessa tider, då damen saknar sin mjälte och känns inte helt bra att då kanske har fin chans att de drar med någon smitta.

Där jag jobbar så har vi en del tillverkning och försäljning i Kina och alla resor till och från landet är inställda och vi ska också vara väldigt restriktiva med andra resor. Det pratas än så länge inte om några följdproblem med leveranser men det kommer säkert nu när deras nyårsfirande är sluta och fabriker som ska öppnas inte gör det.

På Aftonbladet skrivs det också om att fem miljoner hann lämna Wuhan innan staden stängdes. En härligt smittspridning kan man tro.
Har inte läst något om hur åldrarna varit på de som är bekräftat döda, om det är gamla och sjuka personer som avlidit eller om det är unga och friska personer som blivit smittade och avlidit.

Vi har inte sett allt än är jag rädd för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Där jag jobbar så har vi en del tillverkning och försäljning i Kina och alla resor till och från landet är inställda och vi ska också vara väldigt restriktiva med andra resor. Det pratas än så länge inte om några följdproblem med leveranser men det kommer säkert nu när deras nyårsfirande är sluta och fabriker som ska öppnas inte gör det.

På Aftonbladet skrivs det också om att fem miljoner hann lämna Wuhan innan staden stängdes. En härligt smittspridning kan man tro.
Har inte läst något om hur åldrarna varit på de som är bekräftat döda, om det är gamla och sjuka personer som avlidit eller om det är unga och friska personer som blivit smittade och avlidit.

Vi har inte sett allt än är jag rädd för.

@Stefflo
Nu har de varit här och kollat, 7 personer tittade nyfiket 1.5-2 meter ifrån när jag jobbade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@Stefflo
Nu har de varit här och kollat, 7 personer tittade nyfiket 1.5-2 meter ifrån när jag jobbade.

Låter tryggt, borde inte hoppa några virus på dig med det avståndet. Lite konstigt att man väljer att åka iväg på ett studiebesök från Kina just nu med tanke på Corona.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Den här sidan verkar fungera lite som SCB:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Dödligheten ser ut att ha stabiliserat sig kring 20% i områden där det fått härja under en längre period. Det borde betyda att det hamnar mellan SARS och MERS.

WHO hade tydligen uppskattat 2-3% dödlighet även för SARS 2003.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Den här sidan verkar fungera lite som SCB:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Dödligheten ser ut att ha stabiliserat sig kring 20% i områden där det fått härja under en längre period. Det borde betyda att det hamnar mellan SARS och MERS.

WHO hade tydligen uppskattat 2-3% dödlighet även för SARS 2003.

Du kan inte mäta dödlighet på det sättet mitt under ett utbrott. Speciellt inte om du kan dö ett par dagar in i sjukdommen men det tar veckor innan du kan bli friskförklarad. Du får oerhört skeva siffror.

Permalänk
Inaktiv

Det ser ju bra ut. Inga fall i vare sig Afrika eller Mellanöstern och inte heller något fall söder om Mexico.

Permalänk
Medlem

90% av dödsfallen är ju människor som skulle stämplat ut inom en snar framtid ändå.. Så nä, inte det minsta orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det ser ju bra ut. Inga fall i vare sig Afrika eller Mellanöstern och inte heller något fall söder om Mexico.

Influensavirus som detta har mycket svårare att klara sig i varma klimat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

@Vzano:

Om du läste vad han skrev ser du ju att han anmärkte på när någon sa att det var ”fakta att R0 var 4.08”. Helt utan källhänvisning.

Du kan inte kräva källhänvisningar av någon som bara säger att man kan inte hävda något som fakta utifrån en studie som varken genomgått peer-review eller bekräftats av andra.

Siffran verkar inte stämma då en person har smittat 11 personer så siffran ska nog vara över 11 och inte 4.08.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70w0R9/brittisk-superspr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Siffran verkar inte stämma då en person har smittat 11 personer så siffran ska nog vara över 11 och inte 4.08.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70w0R9/brittisk-superspr...

Det är ett snitt, inte vad en person smittar.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygplanet:

Influensavirus som detta har mycket svårare att klara sig i varma klimat.

Det är inget influensa virus.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande inget stort utbrott i Thailand vilket kan indikera att folk i väst kan slappna av på allvar.
Visst är det fortsatt eländigt i Kina men det känns som Viruset kommer få svårt att sprida sig utanför Kina.

Vissa enstaka fall pekar på annat men man tycker ändå om det här skulle bli en "Pandemi" så borde det ha inträffat nu, nu är jag dock inte nån forskare med kompetens inom området men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Du kan inte mäta dödlighet på det sättet mitt under ett utbrott. Speciellt inte om du kan dö ett par dagar in i sjukdommen men det tar veckor innan du kan bli friskförklarad. Du får oerhört skeva siffror.

Det finns ganska mycket läsning på sidan hur hur man kan räkna men man kan snabbt få en uppfattning om hur allvarligt det är. WHO räknar tydligen med nuvrande dödssiffran / nuvarande antalet infekterade vilket förmodligen ger ännu skevare siffror då det kan dröja veckor innan man hamnar i kritiskt tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Siffran verkar inte stämma då en person har smittat 11 personer så siffran ska nog vara över 11 och inte 4.08.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70w0R9/brittisk-superspr...

Jag antar att det var ett skämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det finns ganska mycket läsning på sidan hur hur man kan räkna men man kan snabbt få en uppfattning om hur allvarligt det är. WHO räknar tydligen med nuvrande dödssiffran / nuvarande antalet infekterade vilket förmodligen ger ännu skevare siffror då det kan dröja veckor innan man hamnar i kritiskt tillstånd.

Vad jag hört så räknar WHO med en dödlighet på runt 2%. Det stämmer alltså inte med siffrorna som finns nu eller de som fanns tidigare.

Så jag tror du har fel i detta.

Man försöker ständigt att förfina algoritmen som räknar ut dödligheten. Den är inte speciellt enkel när man är mitt i ett sjukdomsutbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Vad jag hört så räknar WHO med en dödlighet på runt 2%. Det stämmer alltså inte med siffrorna som finns nu eller de som fanns tidigare.

Så jag tror du har fel i detta.

Man försöker ständigt att förfina algoritmen som räknar ut dödligheten. Den är inte speciellt enkel när man är mitt i ett sjukdomsutbrott.

Mm... låt oss verkligen hoppas att WHO's uträkningar stämmer!

Permalänk
Avstängd

Expressen försöker trumma upp det här igen med en clickbait/fakenews artikel om att Post till och från Kina är helt stoppad.

Sen när man går in i artikeln så är det post till Kina som är stoppad, samt att post ifrån Kina är försenad.

Läser man DN så beror detta på logistikproblem och inte pga någon smittorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mm... låt oss verkligen hoppas att WHO's uträkningar stämmer!

Jag hoppas att det är lägre och att i stort sett alla som dött har någonting som gjort dom mer sårbara. Men det ser mörkt ut.

20% dödlighet är det dock inte. Det hade varit mycket tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

... och att i stort sett alla som dött har någonting som gjort dom mer sårbara. Men det ser mörkt ut.

Vad får dig att skriva det?

Senaste jag såg något, så stod det att 80% av avlidna var 60+ och hade _mer_ än ett underliggande allvarligt hälsoproblem. D.v.s. resterande 20% hade "bara" _ett_ underliggande allvarligt hälsoproblem och/eller var under 60 med allvarliga hälsoproblem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad får dig att skriva det?

Senaste jag såg något, så stod det att 80% av avlidna var 60+ och hade _mer_ än ett underliggande allvarligt hälsoproblem. D.v.s. resterande 20% hade "bara" _ett_ underliggande allvarligt hälsoproblem och/eller var under 60 med allvarliga hälsoproblem.

Därför att om 20% (vilket jag tror och hoppas är överskattat) av alla som visar symptom får så allvarliga men att dom måste ligga på sjukhus så kommer vårdsystemen att kollapsa i de flesta större länder om vi får ett okontrollerat utbrott i t.ex europa.

Det kommer att dör folk, ja, men det är inte det primära hotet mot samhället. Problemet är mängden resurser som äts upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ssargon:

Därför att om 20% (vilket jag tror och hoppas är överskattat) av alla som visar symptom får så allvarliga men att dom måste ligga på sjukhus så kommer vårdsystemen att kollapsa i de flesta större länder om vi får ett okontrollerat utbrott i t.ex europa.

Det kommer att dör folk, ja, men det är inte det primära hotet mot samhället. Problemet är mängden resurser som äts upp.

ca 20% behöver intensivvård och av dem många som behöver ECMO. Hur många infektionsplatser med intensivvårdskapacitet har vi i Sverige och hur många av dessa har tillgång till ECMO?
<10 skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

Nu hände det grejjer i Kina, nästan en dubbling av döda på ett dygn? Sen har de ändrat sättet att räkna smittade på, så officiella siffran hoppade upp till 60k..

Har det här med att göra med WHO´s besök i landet tro?