Svensk handel varnar för produktbrist till följd av coronaviruset

Permalänk
Melding Plague

Svensk handel varnar för produktbrist till följd av coronaviruset

Materialbrist och begränsad rörlighet i Kina är på väg att få allvarliga konsekvenser, varnar svenska distributörer och återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem här tror att coronaviruset är en konspiration och EGENTLIGEN så handlar det om att kontrollera marknaden för komponenter? Typ likt vad de har gjort med RAM minnen flera gånger redan. Tsunami, bränder i fabriker och nu coronavirus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vem här tror att coronaviruset är en konspiration och EGENTLIGEN så handlar det om att kontrollera marknaden för komponenter? Typ likt vad de har gjort med RAM minnen flera gånger redan. Tsunami, bränder i fabriker och nu coronavirus...

Det här slår väldigt hårt på Kinas Bnp så nej jag tror inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Det är såhär det blir när man bara står på ett ben. Kan inte förstå att detta ska få bli ett problem i denna tid vi lever. Nästan som att hela världen bara kör på och hoppas på det bästa, så länge det är billigt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nästan som att hela världen bara kör på och hoppas på det bästa, så länge det är billigt såklart.

Det är nog nära en 100% korrekt analys.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Priserna lär ju höjas bara pga rykten om att det kommer påverka tillgängligheten.

Är det inte crypto-mining så är det influensan.

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni har sett det men hela städer och delar av städer är i nästan full karantän så fabriker och butiker etc står stängda. Klart som tusan detta skapar produktbrist.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Produktbristen kommer bli värre framöver. Betänk att de fartyg som i dag skulle lämna Kina med varor till Sverige inte blir "saknade" här förrän om 6-7 veckor.
Bristerna i produktionen kommer alltså märkas i butik framåt april.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra, då kanske vi konsumerar mindre vilket jag är för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det är såhär det blir när man bara står på ett ben. Kan inte förstå att detta ska få bli ett problem i denna tid vi lever. Nästan som att hela världen bara kör på och hoppas på det bästa, så länge det är billigt såklart.

Ganska enkelt. Konsumenter älskar låga priser och det finns inget som helst tryck att diversifiera komponentinköp. Inte för att det skulle spela så stor roll som folk tror. Mycket saker som tillverkas idag är dominerat av några få aktörer, på grund av att skalfördelar är så viktiga. Det blir dessutom känsligare på grund av att världen är så pass sammankopplad idag. Logistikkedjor går över hela jorden, och du behöver inte precis ha brist på allt för att det skall bli problem. Som exempel, du kan tillverka bilar med alla stora mekaniska komponenter tillverkade i Europa, från europeiska råmaterial. Med du får fortfarande inte ut något ur fabriken ifall tillverkaren av PCBer till din lambdasensor har slutar leverera.

Permalänk
Medlem

Startskottet för lågkonjunkturen har härmed ägt rum?

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem

Bor i Kina. Från det lilla jag kan se där jag är kommer det ta ett tag innan saker börjar rulla som de ska igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Coronaviruset lär inte ha hjälp världsfreden direkt, hoppas inte det blir mer krig bara.

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem

Jag har inte råd att konsumera så mycket just nu så för mig spelar det ingen roll. Men jag vill bygga ny dator i höst och då kommer det ju suga ifall den blir 20% dyrare =/ Kanske dags att börja köpa på sig chassi och nätagg redan nu så att de inte hinner gå upp i pris

Permalänk
Medlem

Slog ju till i samband med kinesiskt nyår. Alla i branschen vet om det och vi planerar runt det. Under ca 2 veckor händer inget.

Om något är detta stimulerande. Orderstockarna växer bra när inget händer.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Detta slår även hårt mot turismen i hela asien. Så handlar inte enbart om orderstockar. Kostar fan 2500 charter till Thai nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem

Jag tror att veckan som kommer nu iaf kan ge lite svar om hur illa det står till i Kina. Rykten florerar ju helt vilt.

Oavsett hur illa det är så är det många sektorer som kommer känna av det. Inte bara slutprodukter utan "mellansteg" och råvaor kommer därifrån.

Permalänk
Medlem

Kan regeringens(kina) orimligt hårda hanterande av detta indikera på att dom är rädda för revolution? Har ju varit kravaller i ett år nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboTorsten:

Kan regeringens(kina) orimligt hårda hanterande av detta indikera på att dom är rädda för revolution? Har ju varit kravaller i ett år nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det varit enbart sweclockersmedlemmar som bodde i Kina så kanske en revolution hade varit möjlig.

Men majoriteten av Kineserna stöder sin regering och är nöjda med den.

Permalänk
Inaktiv

Hur det går med handeln kanske inte är det första man ska bekymra sig om när det gäller sånt här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Mycket bra, då kanske vi konsumerar mindre vilket jag är för.

Personligen ser jag hellre att folk köper fysiska produkter än hjärndött betalar Netflix, osv., för att "konsumera" underhållning på sina skärmar. Fysiska produtker kan man dela social glädje med vilket är viktigast i slutändan. Visst, man kan vara social utan konsumtion oxå, men handen på hjärtat, hur många är det idag till skillnad från 20 år sedan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboTorsten:

Detta slår även hårt mot turismen i hela asien. Så handlar inte enbart om orderstockar. Kostar fan 2500 charter till Thai nu

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är absolut inte bevandrad alls inom turism men känns inte Thailand lite som Lidl-landet att resa till?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnohall:

Bor i Kina. Från det lilla jag kan se där jag är kommer det ta ett tag innan saker börjar rulla som de ska igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser det ut där just du brukar vistas? Är det tommare på gator, marknader och liknande platser?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Kronan har halverat mot bahten samt att priserna har gått upp rejält i Thai, det du tänker på tog slut för ett par år sen.

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur ser det ut där just du brukar vistas? Är det tommare på gator, marknader och liknande platser?

Mycket tommare. Det mesta är stängt. Kan inte röra sig lika fritt. Vi är avråda från att lämna vårt lägenhetskomplex. De tar temperaturen och registrerar ens uppgifter på många platser. Grupper större än 5 personer är inte tillåtna oavsett syfte.

De arbetar hårt för att förhindra spridningen. Frågan är bara om det räcker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboTorsten:

@AplAy: Kronan har halverat mot bahten samt att priserna har gått upp rejält i Thai, det du tänker på tog slut för ett par år sen.

Hehe, det jag menar är mer själva destinationen i sig. Måste kännas rätt B att åka till Thailand oavsett pris!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnohall:

Mycket tommare. Det mesta är stängt. Kan inte röra sig lika fritt. Vi är avråda från att lämna vårt lägenhetskomplex. De tar temperaturen och registrerar ens uppgifter på många platser. Grupper större än 5 personer är inte tillåtna oavsett syfte.

De arbetar hårt för att förhindra spridningen. Frågan är bara om det räcker

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, tack för din rapport och håll dig säker. Jag hoppas du har hunnit att bunkra upp med livsmedel och så.

Hur uppfattar du att situationen är där utifrån dem du pratat med och utifrån dina egna upplevelser hittills i jämförelse med det som publicerats i olika svenska och engelska nyhetsmedier?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, tack för din rapport och håll dig säker. Jag hoppas du har hunnit att bunkra upp med livsmedel och så.

Hur uppfattar du att situationen är där utifrån dem du pratat med och utifrån dina egna upplevelser hittills i jämförelse med det som publicerats i olika svenska och engelska nyhetsmedier?

Tack för omtanken. Har så att jag klarar mig minst ett par veckor om det kniper.

Om jag ska vara ärlig har jag inte läst så mycket i svenska eller engelska nyhetsmedier. De officiella kinesiska siffrorna är nu uppe på 30 000 smittade. Men verkar vara ca 10 dubbla. Väldigt smittsamt virus också, så skulle bli förvånad om det inte drar ut på tiden ett antal månader innan man börjar få bukt på det. Många rykten, men vi får helt enkelt vänta och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnohall:

Tack för omtanken. Har så att jag klarar mig minst ett par veckor om det kniper.

Om jag ska vara ärlig har jag inte läst så mycket i svenska eller engelska nyhetsmedier. De officiella kinesiska siffrorna är nu uppe på 30 000 smittade. Men verkar vara ca 10 dubbla. Väldigt smittsamt virus också, så skulle bli förvånad om det inte drar ut på tiden ett antal månader innan man börjar få bukt på det. Många rykten, men vi får helt enkelt vänta och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt! Ja, det spekuleras fritt om att siffrorna är mycket högre än rapporterat vilket jag också tror är sannolikt. Spekulativt är det troligen CCP som inte vill skapa en plötslig panik som skulle påverka deras ekonomi såväl som resten av världens ekonomi alldeles för snabbt.

Har du förresten pratat med någon eller några angående Dr. Li Wen-Liang bortgång? Den kinesiska läkaren verkar ha varit den första bland de kinesiska läkarna som först ville offentliggöra detta nya virus. Dessutom verkar det dyka upp väldigt "obehagliga" videoklipp om hur vissa hanteras inför karantän. Rapport från BBC News (om YT fungerar för dig): https://www.youtube.com/watch?v=l8Vyy5iAoXM

De visade klippen är ej verifierade och frågan är om du ens sett något dylikt bortförande av smittade personer? Jag har full förståelse om du ej kan säga något om saken.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy:

Har du förresten pratat med någon eller några angående Dr. Li Wen-Liang bortgång?
Inget som nämns på nyheterna här, och något som inte riktigt uppskattas att man lyfter upp lokalt. Man kommer inte långt om man vill upplysa folk här direkt. Känner bara till namnet och situationen genom västerländska medier.

De visade klippen är ej verifierade och frågan är om du ens sett något dylikt bortförande av smittade personer?
Har inte sett något sånt, inte än så länge. Med det sagt så är idag första dagen på 10 dagar jag letat mig utanför mitt lägenhetskomplex. Finns människor på gatorna, men inte i närheten lika många som i vanliga fall. De mäter ens temperatur på de flesta platserna. Undrar vad som händer om man faktiskt råkar ha en hög temperatur.

Hört att de sätter en hel byggnad i karantän om en av de boende har bekräftats ha smittan. Förstår dock att de anstränger sig så hårt, de vill verkligen begränsa smittans spridning så mycket som bara möjligt. Ska bli mycket spännande att se vad som händer de närmsta dagarna och veckorna.