Budget på ca 1600 kr, vad borde jag köpa för hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Okay, tack. Jag får försöka bestämma mig för om dessa ska tillbaks till netonnet eller ej.

Jag har inget direkt att tillföra själv men jag fann följande alldeles precis nu:
https://www.reddit.com/r/headphones/comments/cdw0c2/sennheise...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Well, hörlurarna har kommit

När jag jämför med mina Cloud II så hör jag ärligt talat knappt någon skillnad alls. Känns väldigt underligt. Ett par spelhörlurar för typ 900 och ett par "riktiga" hörlurar för typ 1500 känns som att de borde ha någon typ av skillnad, eller? Enda skillnaderna jag egentligen kan hitta är att jag inte kan höra fiender i PUBG lika bra och att om jag drar på lite EQ med mina HD 599 så låter Cloud II lite platta om man jämför sida vid sida. Dock låter även det ganska likadant om jag drar in Cloud II direkt in i datorn istället för ljuddongeln som följde med dom.

Tror ni att jag har något fel hos mig eller min setup? Det känns som att skillnaden borde vara tydligare.

Utan att ha hört Cloud II (eller ha jämfört dem på din rig) så är det ju såklart lite svårt att sia i om något är fel eller inte men det är ju många saker som kan spela in.

Dels kan det vara så att du själv inte märker skillnad för att du inte är van att lyssna efter skillnaderna. Det finns ju trots allt de som är nöjda med ett par 10-kronors öronsäckor och inte hör någon nämnvärd skillnad mot snäckor för 1000kr. Man kan både ha olika fysiska förutsättningar att höra skillnader och olika vana att lyssna.

Det är åxå frågan om hur bra källmaterialet är. Om det som lyssnas på inte håller tillräckligt bra kvalitet spelar det ju inte någon roll om man så har lurar för 100000kr. Vad har du använt för material när du jämfört?

Det kan ju även vara så att DAC/AMP i ljudkortet är för dåliga för att lurarna ska spela roll i detta fallet. Det kan ju i värsta fall vara så att båda lurarna begränsas av annat.

Det kan ju även vara så att Cloud II är otroligt bra för pengen. Det finns lurar som är bättre än priset antyder men man brukar inte så ofta hitta den typen av produkt bland gamingprylar.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Har lärt mig att höra vissa skillnader nu. Lyssnat på alt/indie rock (Arctic Monkeys, Wallows, Twenty one pilots) och hiphop/rap av NF och Mac Miller.

Mina Cloud II låter mer "platta" eller kalla eller vad man ska säga, 599:orna har lite mer bas i sig. Sedan "känner" jag musiken på ett annat sätt, hur flummigt det än kan låta när man säger det så. Det jag menar är att det kan dunka lite svagt vid en snare osv. Sedan är surround mycket bättre på dessa. I spel kan jag höra var och hur långt bort folk som skjuter är på ett annat sätt än med mina förra. När det förut var någon halvdan simulerad surround känns det nu som att om någon skjuter långt bort i ett spel så låter det nästan som att ljudet kommer en bit bort från MIG.

Jag tror att problemet var att jag förväntade mig någon sorts "wow" skillnad sekunden jag satte på mig dessa. Vet inte så mycket om ljud men visste bara att med gaming headsets betalade man inte för hög ljudkvalitet. Så jag satt och bytte fram och tillbaka för att höra någon skillnad när jag borde fokuserat mer på de detaljer man betalar för. Allt som allt kan det nog varit ett bra köp ändå.

Eftersom att jag förut använt USB för ljud så fick jag dock nu när jag skaffade dessa upptäcka att mitt hörlursuttag på datorn är lite glappt. Kabeln kan luta fram och tillbaka och lutar den fel får jag bara ljud i ett öra. Vet inte om detta är relaterat till detta problem, men då och då för jag nåt "knaster pop" i öronen när jag lyssnar. Hoppas att det har med uttaget att göra och att det är en enkel fix.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har inget direkt att tillföra själv men jag fann följande alldeles precis nu:
https://www.reddit.com/r/headphones/comments/cdw0c2/sennheise...

Läs en bit ner i tråden som du länkade.

Du behöver en DAC AMP, t.ex en Fiio E10K för att driva dem ordentligt. Z Reviews på Youtube sa att just 599 skalade (ljudet blev bättre i takt med att en bättre förstärkare användes) mest av alla i 5x9 serien.

E10k finns för 65 euro på Amazon.de

Cloud II är ett ok headset. Om jag inte misstar mig, är designen hämtad från Takstar Pro 80, vilket i sig är en okey lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen, sorry för att jag bumpar upp tråden igen.

Behövde lämna igen mina HD 599 då de sprakade utom kontroll ganska ofta. Har funderat över att köpa ett par Beyerdynamic 770 Pro 80 Ohm istället.
Mitt moderkort har ett "Realtek ALC887" i sig. Jag är så kass på detta, vet någon om jag kommer behöva en förstärkare för att driva lurarna med detta ljudkort?
Sedan ett par till frågor:
De som testat dessa lurar, är basen okej i dom? Alltså, jag kräver inte att lurarna ska skaka skallen men som sagt i originalposten är det viktigt för mig att lätt höra bas i låtar.
Sedan, är de ok för gaming? Vet att öppna lurar gör det lättare att höra fiender i FPS spel, men jag spelar inte överdrivet mycket längre. Kan ju lätt hända att jag skulle börja igen så det kan ju vara bra om de funkar någorlunda vettigt till den typen av spel.
//Qmobss

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Hej igen, sorry för att jag bumpar upp tråden igen.

Behövde lämna igen mina HD 599 då de sprakade utom kontroll ganska ofta. Har funderat över att köpa ett par Beyerdynamic 770 Pro 80 Ohm istället.
Mitt moderkort har ett "Realtek ALC887" i sig. Jag är så kass på detta, vet någon om jag kommer behöva en förstärkare för att driva lurarna med detta ljudkort?
Sedan ett par till frågor:
De som testat dessa lurar, är basen okej i dom? Alltså, jag kräver inte att lurarna ska skaka skallen men som sagt i originalposten är det viktigt för mig att lätt höra bas i låtar.
Sedan, är de ok för gaming? Vet att öppna lurar gör det lättare att höra fiender i FPS spel, men jag spelar inte överdrivet mycket längre. Kan ju lätt hända att jag skulle börja igen så det kan ju vara bra om de funkar någorlunda vettigt till den typen av spel.
//Qmobss

Som skrivit tidigare, DT770 Pro är mina goto lurar när det kommer till allroundbruk, och är vad jag själv spelar med. Skulle väl inte kalla dom basiga med tanke på hur mycket överdriven bas det finns i lurar idag. Men det är absolut ett tryck i basen för att vara ett par lurar som är mer för studiobruk egentligen. Det är ett balanserat ljud, utan att kännas tamt.

80Ohm varienten är väl inte så tungdriven, du kan nog köra dom utan problem. Om det dock skulle bli bättre med en extern förstärare/dac låter jag dock vara osagt.

Tar man en titt på frekvenskurvan så ser dom iaf basigare ut än 599orna iaf.

DT770

599

Gillar också Sennheiser Momentum, dom har nog det bastrycket du är ute efter utan att förstöra allt annat, och är väldigt lättdrivna. Tyvärr ser det ut som dom bara säljer en väldigt dyr trådlös variant nu för tiden.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Alright, tack så mycket för svaret
Det verkar bli dessa

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

@Qmobss: Kan rekommendera att testa i affär innan du köper dem!

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Gillar också Sennheiser Momentum, dom har nog det bastrycket du är ute efter utan att förstöra allt annat, och är väldigt lättdrivna. Tyvärr ser det ut som dom bara säljer en väldigt dyr trådlös variant nu för tiden.

rätt bra pris på Sanheisers hemsida för de sladdbundna.

https://sv-se.sennheiser.com/momentum-m2

vet dock inte om det blir importavgifter på det är osäker på var de skickar från men lägg på typ 375:- om det är import från utanför EU fortfarande bra pris isf.

edit: det var inget... såg nu efteråt att den försökte hitta återförsäljare i närheten ingen webbutik och ingen av de som den hittar säljer dem längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

svårt att förstå att så många rekommenderar Sennheiser till TS när denna säger att han vill ha "bas" o gärna lite överdriven bas. IMHO så är Sennheiser lurar neutrala med en dragning åt ljus diskant - inte bas.

Jag tycker det låter som du ska lyssna på JBL lurar eller Beats

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Behövde lämna igen mina HD 599 då de sprakade utom kontroll ganska ofta. Har funderat över att köpa ett par Beyerdynamic 770 Pro 80 Ohm istället.

Som skrivit tidigare är Beyerdynamic generellt lite ljusare i karaktären. Det är inte så att det saknas bas men de är lite mer framåt i diskanten än många andra lurar, En del skulle till och med säga att de är lite vassa i diskanten.

Skrivet av sKRUVARN:

Tar man en titt på frekvenskurvan så ser dom iaf basigare ut än 599orna iaf.

Utifrån de kurvorna skulle jag nog säga att 559:orna kommer att upplevas som basigare tack vare puckeln som har sin topp på strax under 200Hz. Beyerdynamic-lurarna rullar där emot av långsammare och har mer att ge längre ner i registret. Man ser ju även den högre diskanten på 770.

Permalänk
Medlem

Bara en uppdatering, köpte lurarna idag. Har ingen förstärkare, hört att man skulle kunna skaffa det för att få ut lite extra ur dem, men redan rätt nöjd. Hade gillat en gnutta mer bas men jag hör ändå mycket mer bas än i mina Cloud II så det får duga De är även rejält bekväma.

Tack för hjälpen hörni

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

DT-770?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Yes, DT-770 Pro på 80 Ohm

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Inget sprakande i dessa lurar?
Trodde nästan det skulle kunna vara ett problem med hörlursutgången snarare än hörluren, men är ju bra om så inte är fallet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waterslidehero:

Lite över budget men Philips Fidelio X2hr är ett fruktansvärt bra val av lurar.

https://www.coolshop.se/produkt/philips-fidelio-x2hr-headphon...

Dem där brukar gå ner till runt tusenlappen ibland på Amazon.de , kan man få dem för det priset är det givet val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inget sprakande i dessa lurar?
Trodde nästan det skulle kunna vara ett problem med hörlursutgången snarare än hörluren, men är ju bra om så inte är fallet

Tyvärr märker jag av smått sprakande. Fattar inte, testat på båda hörlursingångarna på denna dator. Tror du detta fixas om jag skulle skaffa en förstärkare?

Edit: Det jag märker av är dock inte i närheten lika dramatiskt som mina förra. Det är typ när jag lyssnar på en låt och det blir tyst tvärt så "poppar" det till smått i örat, om jag hoppar runt i en youtube video låter det och om jag höjer/sänker volymen låter det. Men det är tyst, på mina Hd 599 lät det som nyårsafton

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Skumt, jag är lite osäker på vad det skulle kunna vara för något.
Kan ju vara någon störning via moderkortet. (prova koppla datorn till jordat uttag om den inte är det redan!)
Eller som du var inne på från början, något problem med kontakterna?
En grej att testa felsöka om du har möjlighet: prova att tillfälligt koppla bort allt ljud och USB från frontpanelen på datorn till moderkortet!
Det är inte helt ovanligt med störningar däremellan, som kan ställa till ljudet.

Men kanske kan vara någon mjukvaru issue med DPC latency mööööjligen? (men jag tror inte det: problemet borde varit detsamma på båda lurarna isåfall)
Dvs ditt ljudkort får inte de resurser den behöver i tid, och det kan orsaka pop/click mm.
Det finns ett verktyg som heter latencymon som kan visa på ev problem på den fronten, men jag har nog aldrig använt det själv..
https://www.techspot.com/downloads/6944-latencymon.html

Externt ljudkort kan hjälpa, om det nu är ett störningsproblem... Har du optisk ljudutgång på moderkortet kan det isåfall vara ett bra sätt att inte få med sig störningarna ut till ljudkortet! (optisk har sina begränsningar men sina fördelar också..)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Låter som elekriska störningar.

Kan isf eventuellt bli bättre med annat ljudkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gillar du mycket bas men ändå bra ljud rakt över så kolla på Sony WH-XB900N.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5136125

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Lite sent svar. Men kollar runt på forumet för att få idéer.
Så tack för ett bra inlägg.

DT770 har en snäll och mysig ljud bild med lite mer bas
DT990 har en rätt elak diskant, som kan vara för mycket för dom flesta.
Sennheiser 599 är rätt lika DT990, med lite snällare diskant.
Men låter konstigt att dom skulle spraka, jag har aldrig haft det problemet med dom.

Skulle vara roligt och höra hur det blev tillslut. Vad slutade du upp med för hörlurar?

Jag funderar också på att köpa ett par Sennheiser 58x från USA, och driva dom med en Schiit Heresy.

Därför jag kollar runt på forumet, för jag är lite osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siphex:

Lite sent svar. Men kollar runt på forumet för att få idéer.
Så tack för ett bra inlägg.

DT770 har en snäll och mysig ljud bild med lite mer bas
DT990 har en rätt elak diskant, som kan vara för mycket för dom flesta.
Sennheiser 599 är rätt lika DT990, med lite snällare diskant.
Men låter konstigt att dom skulle spraka, jag har aldrig haft det problemet med dom.

Skulle vara roligt och höra hur det blev tillslut. Vad slutade du upp med för hörlurar?

Jag funderar också på att köpa ett par Sennheiser 58x från USA, och driva dom med en Schiit Heresy.

Därför jag kollar runt på forumet, för jag är lite osäker.

Tjena!
Jo, jag slutade upp med Dt 770 Pro, 80 Ohm varianten. Köpte ju först HD 599 som lämnades tillbaka, men inser nu efteråt att det inte skulle ha behövts då det verkar vara nåt fel på mitt uttag som gör att det sprakar. Men men, nöjd med dessa också.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Tjena!
Jo, jag slutade upp med Dt 770 Pro, 80 Ohm varianten. Köpte ju först HD 599 som lämnades tillbaka, men inser nu efteråt att det inte skulle ha behövts då det verkar vara nåt fel på mitt uttag som gör att det sprakar. Men men, nöjd med dessa också.

Har liknande hörlurar som du hade innan, fast qpads variant. Har också kommit fram till att Dt 770 pro skulle kunna vara en värdig ersättare. Har kommit så långt att jag köpt en dac med hörlursförstärkning. Så jag ställer mig frågan om jag ska köpa varianten med 250 Ohm

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Gillar också Sennheiser Momentum, dom har nog det bastrycket du är ute efter utan att förstöra allt annat, och är väldigt lättdrivna. Tyvärr ser det ut som dom bara säljer en väldigt dyr trådlös variant nu för tiden.

Kan intyga.
Jag gick till Media Markt för några år sen och hade tänkt köpa ett par trådlösa helkåpade lurar för 1500kr men tyckte de mesta lät ganska kasst (och då är jag ingen audiofil direkt) och fick gå upp till 3000kr för Sennheiser Momentum M2 Wireless, för att bli nöjd med både ljud och komfort.

De verkar slut i svenska butiker nu men jag ser att de finns begagnat på blocket för 1200 (de verkar dock vara on-ear varianten) och tradera - ligger just nu på 690kr.

Enda nackdelarna jag kan nämna är att micen är kass ("låter som du sitter i ett vattenfall" har jag hört folk säga när de ringt) och stålbågarna verkar skapa ett något "vinande" ljud när man är ute och vinden blåser.

Några alternativ jag också provlyssnat och gillar, som jag övervägde:
* Philips Fidelio
* BeoPlay H4 eller H6

Men samma sak gäller då där, de är för dyra nya (2000kr resp 3000kr nya) men beoPlay finns också ute på tradera och kan landa på lägre priser.