Permalänk

Musarm men ändå inte

Har musarm men inte typisk musarm utan problemet sitter snarare bakom axeln på ryggen. En muskel som inte riktigt fungerar som den ska. Jag vet inte om fler lider än mig lider av samma sak men i vilket fall så är det väldigt jobbigt när man tränar, kanske tar promenad i kallt väder mm.

Vad ska jag göra med problemet? Det är oerhört jobbigt!

Permalänk
Medlem

Ring till din vårdcentral och hör med dom

Permalänk
Medlem

Gå till sjukgymnast. Det kostar typ 100kr.

Permalänk
Skrivet av Extol:

Ring till din vårdcentral och hör med dom

Skrivet av Flygplanet:

Gå till sjukgymnast. Det kostar typ 100kr.

Tack! Men ska jag kontakta vårdcentral först och sen slussar de vidare mig till sjukgymnast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men ska jag kontakta vårdcentral först och sen slussar de vidare mig till sjukgymnast?

Ja.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hjälpsam

Har detta till och från, blev bättre sedan jag gick över till verikalmus på jobbet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men ska jag kontakta vårdcentral först och sen slussar de vidare mig till sjukgymnast?

Det låter som om det kommer ta lång tid. Om du bor i en relativt stor stad borde du kunna få tid till sjukgymn. på ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har musarm men inte typisk musarm utan problemet sitter snarare bakom axeln på ryggen. En muskel som inte riktigt fungerar som den ska. Jag vet inte om fler lider än mig lider av samma sak men i vilket fall så är det väldigt jobbigt när man tränar, kanske tar promenad i kallt väder mm.

Vad ska jag göra med problemet? Det är oerhört jobbigt!

Kan det bara vara så enkelt att du är för stel i axlarna jag hade liknande förut där det hjälpte att besöka en naprapat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av PointMan:

OK!

Skrivet av Fluf:

Har detta till och från, blev bättre sedan jag gick över till verikalmus på jobbet.

Jag hade också en Evolulent 3 vertikalmus. Inte särskild bra kvalitet på den tyvärr. Finns det bättre alt? Jag har för mig att jag hade mindre besvär då.

Skrivet av Flygplanet:

Det låter som om det kommer ta lång tid. Om du bor i en relativt stor stad borde du kunna få tid till sjukgymn. på ett par dagar.

Ska kolla upp det! Tack!

Skrivet av crew seven:

Kan det bara vara så enkelt att du är för stel i axlarna jag hade liknande förut där det hjälpte att besöka en naprapat.

Nope inte stel i axlarna bara muskeln bakom höger axel på baksidan.

Permalänk
Medlem

Besök hit och dit. Köp en 5kg hantel och gör dagliga övningar. Jag lovar det funkar.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv

Använder du regelbundet en tung väska och eller en ryggsäck, som du ibland bär på ena axeln? Jag har haft liknande, som ofta snabbt blivit värre efter att jag burit på en tung ryggsäck på fel sätt. Jag har märkt att när jag bär en väska på ena axeln så spänner jag och drar fram axeln, vilket troligen skapar problemet eller iallafall gör det värre. Jag var hos en sjukgymnast/massör som på bara ett besök lyckades hjälpa mig väldigt mycket. Kanske är det samma muskel som jag hade problem med? Googla på ”trapeziusmuskeln”. Du kan även googla på stretchövningar till den muskeln, det borde definitivt hjälpa.

Permalänk
Medlem

Jag botade min "musarm" (smärta i axel), och andra muskelvärksproblem med TENS.

Kan vara värt att prova, det viktiga är att man kör flera behandlingar under flera dagar, och så hög nivå som man orkar med.

https://www.clasohlson.com/se/TENS-,-EMS--och-massageapparat-...

Har den här, och är mycket nöjd.

Funkar även för träningsvärk om man lyfter skrot osv...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hade också en Evolulent 3 vertikalmus. Inte särskild bra kvalitet på den tyvärr. Finns det bättre alt? Jag har för mig att jag hade mindre besvär då.

Jag fick precis jobbet att köpa mig en Logitech MX Vertical. Gillade den så mycket att jag ska köpa en hem med

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men ska jag kontakta vårdcentral först och sen slussar de vidare mig till sjukgymnast?

Nej, finns inget remisstvång till sjukgymnast/fysioterapeut.
Problem i rörelseapparaten bedöms bäst i första hand av sjukgymnast/fysioterapeut. M.a.o. ring din vårdcentral eller annan rehabklinik och boka tid med sjukgymnast direkt.

Mvh
Fysioterapeuten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men ska jag kontakta vårdcentral först och sen slussar de vidare mig till sjukgymnast?

Ring och kolla vad dom har att säga. Om dom föreslår/du vill träffa sjukgymnast bokar du enkelt online på 1177.se

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinkefing:

OK!

Jag hade också en Evolulent 3 vertikalmus. Inte särskild bra kvalitet på den tyvärr. Finns det bättre alt? Jag har för mig att jag hade mindre besvär då.

Ska kolla upp det! Tack!

Nope inte stel i axlarna bara muskeln bakom höger axel på baksidan.

Evoluent Vertical 4 är helt OK, kollegan kör den och den känns bra. Körde nyligen slut på en R-GO som var betydligt sämre kvalitet. Kör just nu en Contour Unimouse, men kommer inte riktigt överens med sensen på den. Har beställt en iiglo Ergo Mouse Stick som jag ska testköra.

Inte mycket att välja på för justa möss. Kanske testa en trackball nästa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Vad ska jag göra med problemet? Det är oerhört jobbigt!

Precis som med ryggproblem finns det hundratals förklaringar och tusentals kombinationer som gör att just du får ont just där. Alla godhjärtade tips om möss, väskor, stolar och sömnställningar gäller för andra personer. Bara sammanträffanden avgör om dessa tips hjälper dig.

Därför besöker du någon yrkeskunnig som kan hjälpa dig kort- och långsiktigt och identifiera orsaken. Du kan försöka med landstinget och komma undan ekonomiskt men också vänta länge och riskera bollas runt i veckor.

Jag orkade inte vänta utan gick raka vägen till en Naprapat jag använt mig av tidigare. Konstaterar var problemet sitter, inleder med behandling och jag kompletterar med träningsprogram och förändrad ergonomi. Nu kan jag kroppens signaler när det är fel i det området och kan agera därefter.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:
nej, du kan gå direkt till sjukgymnast eller fysioterapeut som det heter nu för tiden. Behöver inte boka tid genom läkare längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Evoluent Vertical 4 är helt OK, kollegan kör den och den känns bra. Körde nyligen slut på en R-GO som var betydligt sämre kvalitet. Kör just nu en Contour Unimouse, men kommer inte riktigt överens med sensen på den. Har beställt en iiglo Ergo Mouse Stick som jag ska testköra.

Inte mycket att välja på för justa möss. Kanske testa en trackball nästa.

Har du provat Logitech Vertical MX? Såg att det var rea på den nu i helgen så fick lust att testa.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Reckie:

Har du provat Logitech Vertical MX? Såg att det var rea på den nu i helgen så fick lust att testa.

Inte testat, ser awesome ut dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sök vård först. Min pappa har varit sjukskriven i snart ett år för smärta vis skulderbladen, sedan blev det domnande fingrar och extrem smärta.

Sök vård och se till att få det fixat!

Detta är ingen lek; axlar, nacke, knän, fötter och händer är saker som ofta får permanenta problem om de inte fixas ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Därför besöker du någon yrkeskunnig som kan hjälpa dig kort- och långsiktigt och identifiera orsaken.

God idé.

Skrivet av Laxpudding:

Jag orkade inte vänta utan gick raka vägen till en Naprapat jag använt mig av tidigare. Konstaterar var problemet sitter, inleder med behandling och jag kompletterar med träningsprogram och förändrad ergonomi. Nu kan jag kroppens signaler när det är fel i det området och kan agera därefter.

Naprapati (och kiropraktik) är alternativmedicin utan solid vetenskaplig evidens, så personligen tvekar jag att rekommendera det. En vanlig sjukgymnast är ett säkrare kort, tycker jag.

Påstår inte att det inte fungerar, men jag är skeptisk. Alla jag själv har stött på som rekommenderar naprapater eller kiropraktiker springer till dem ofta (flera gånger per år), vilket för mig är en indikation på att det inte är långsiktigt alls. Men visst, det kan bero på att det helt enkelt inte är några särskilt bra naprapater/kiropraktiker, eller att de som behandlas inte följer eventuella träningsprogram de har fått, förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av backfeed:

Naprapati (och kiropraktik) är alternativmedicin utan solid vetenskaplig evidens, så personligen tvekar jag att rekommendera det. En vanlig sjukgymnast är ett säkrare kort, tycker jag.

Kiropraktik har mer hokus pokus i sitt program, det kan jag hålla med om. I slutändan handlar det om yrkeskunskap och erfarenhet hos den man besöker. Så man får titta på vilken typ av inriktning de har. I mitt fall: idrottare.

Sjukgymnnasten: ja. Men denna kanske har tid om först tre veckor och smärtan är akut. Så vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kiropraktik har mer hokus pokus i sitt program, det kan jag hålla med om. I slutändan handlar det om yrkeskunskap och erfarenhet hos den man besöker. Så man får titta på vilken typ av inriktning de har. I mitt fall: idrottare.

Absolut.

Skrivet av Laxpudding:

Sjukgymnnasten: ja. Men denna kanske har tid om först tre veckor och smärtan är akut. Så vad gör man?

Som jag tolkade just detta fall är det något långvarigt och inte direkt akut, och då skulle jag rekommendera eventuell väntan på sjukgymnast. Men det ena utesluter förstås inte det andra. Det går givetvis att testa en naprapat först, och om det inte skulle hjälpa går man vidare till sjukgymnast.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Absolut.

Som jag tolkade just detta fall är det något långvarigt och inte direkt akut, och då skulle jag rekommendera eventuell väntan på sjukgymnast. Men det ena utesluter förstås inte det andra. Det går givetvis att testa en naprapat först, och om det inte skulle hjälpa går man vidare till sjukgymnast.

Naprapat, kiropraktor, sjukgymnast, alla kan dom mer om kroppen än en lekman i alla fall. Kiropraktorsutbildning i europa är på 5 år, men inget krav på detta i Sverige tyvärr.

Tror många som går till denna typ av hjälp känner sig bättre efter behandlingen och ’glömmer’ då att ändra beteende, säger mer om människan än behandlingen tror jag. Börjar man inte träna efter 30 är det bara en tidsfråga innan nya smärtor dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Påstår inte att det inte fungerar, men jag är skeptisk. Alla jag själv har stött på som rekommenderar naprapater eller kiropraktiker springer till dem ofta (flera gånger per år), vilket för mig är en indikation på att det inte är långsiktigt alls.

Den där logiken kan ju då appliceras på vårdapparaten i stort dock.

Till sist så springer många där med flera gånger i månaden, eller veckan för den delen. Vissa med faktiska behandlingsbehov som kräver det, men de flesta bara för att må bättre. Försäkrans tröst, eller kontaktsökare tex. Extremt utbrett bland seniorer såklart, men även många med andra psykologiska behov som borde slussas till korrekt avdelning för dessa istället.

Problemet med kotknackeri har väll mest att det är något som lättvindigt kan startas upp av vem som helst som anser sig ha kunskap och fingerfärdighet, lite som massage av diverse sorter.

Men efter att ha sett UG nyligen och fått bekräfta det som ändå misstänkts i många fall, så vette hundan om det inte gäller vården i stort uppnått exakt samma pleb-nivå idag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Inte testat, ser awesome ut dock.

Tack, drog iväg och inhandlade en Vertical MX igår.
Handen är inte helt vertikal så det är förmodligen bättre med den modell du nämnde, men den verkar avlasta en del i alla fall.

Permalänk
Medlem

Bästa och enda tipset jag kan ge dig är att stretcha dina bröstmuskler.
Ställ dig i en dörrpost och stretcha!

Massor av muskler i rygg, axel och nacke kan bli väldigt utmattade av att man har stela bröstmuskler och det får man vid en dator, man drar fram axlarna så bröstmusklerna inte sträcks ut alls

Jag har haft samma problem och stretch varannan dag har löst det!
Lycka till!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Besök en sjukgymnast (fysioterapeut). De är de enda som har en legitimerad utbildning, heter fysioterapeut idag. Kiropraktorer och naprapater har det inte. Har du problem vill du behandla orsaken, inte symptomen. Det kan vara allt från svag baksida eller inflammerade rotatorcuffar till nacke eller nervinklämning. Jag hade själv problem med framåtroterade axlar i tonåren som gav smärta, ett besök hos sjukgymnasten räckte för att konstatera tendens till winged scapula och svagare rygg än framsida.

Börja styrketräna om du inte redan gör det!

Edit: Att stretcha bröstmusklerna som postaren ovan skriver är ett väldigt, väldigt bra tips! Sätt också gärna axelspetsen mot dörrkarmen och vänd handflatan framåt. Slappna av i axeln och luta/ tryck lätt sedan kroppen framåt medan axeln blir kvar mot dörrkarmen. Får du nu en direkt lättnadskänsla i axeln/ en känsla av att blodcirkulationen ökar rejält så har du hittat ett problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Den där logiken kan ju då appliceras på vårdapparaten i stort dock.

Till sist så springer många där med flera gånger i månaden, eller veckan för den delen. Vissa med faktiska behandlingsbehov som kräver det, men de flesta bara för att må bättre. Försäkrans tröst, eller kontaktsökare tex. Extremt utbrett bland seniorer såklart, men även många med andra psykologiska behov som borde slussas till korrekt avdelning för dessa istället.

Problemet med kotknackeri har väll mest att det är något som lättvindigt kan startas upp av vem som helst som anser sig ha kunskap och fingerfärdighet, lite som massage av diverse sorter.

Men efter att ha sett UG nyligen och fått bekräfta det som ändå misstänkts i många fall, så vette hundan om det inte gäller vården i stort uppnått exakt samma pleb-nivå idag.

Två stora skillnader är att vårdapparaten är "gratis", och att till skillnad från (privata) naprapater/kiropraktiker så har vården inget som helst intresse av att du ska behöva komma dit ens en enda gång till. Naprapater/kiropraktiker lever på det och blir allt annat än ledsna om du kommer dit ofta, och solid vetenskaplig evidens saknas som sagt, så risken för både illa fungerande och dessutom kostsam behandling är större.

Visa signatur

5950X, 3090