AMD Ryzen Threadripper 3990X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Tror inte du inser att denna är 8x 3700X i kisel, priset är inte så farligt om man kollar så. Dessutom finns det ingen annan produkt som är i närheten av denna prestanda... jag tycker den är billig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snyggt AMD!

Passande nog gjorde VMware precis om sin licensmodell till att allt över 32c innebär ytterligare en socket licens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vore spännande om det gick att damma av nån relik typ
https://www.sweclockers.com/test/6032-intel-skulltrail/1#cont... och testa om och se vad som hänt under 10 talet, det är väl inte helt rättvist då det är en dubbel cpu plattform men men, den var väl det värsta man kunde ha på skrivbordet hemma när det begav sig och i ungefär samma prisklass Intelbbygget lär väl i vart fall få högre siffror på cpu effektmätningen när man inte överklockar men det kanske inte är bra att "vinna" just det.

Ooooh! Underbar tillbakablick! Perfekt läsning för nya medlemmar eller folk som vill friska upp minnet om vad folk fatiskt tyckte för 12 år sedan. Hur vi ser på datorn har förändrat en hel del, även antal kärnor och sådant.

Sen tycker, iallafall jag, att det är kul att kolla i gamla trådar och se folk man inte sett på evigheter i forumet.

Intel-systemet kan ju gott få ett handikapp med sina två socklar. Och inte lär den behöva säkerhetslindrande fixar heller antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gör de? Vilken motsvarande produkt från Intel kan man köpa till samma eller lägre pris?

Just den posten skall ja spara tills vinden åter/om vänder.
Vill minnas att det varit mycket gnäll åt andra hållet de senaste åren när vinden just blåst en annan riktning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Cores i all ära men vad AMD behöver fokusera på nu är latenser och minneskompabilitet.

Permalänk
Medlem

trevligt, har en 32trådars threadripper webserver idag som var en fantastiskt bra investering för mig då multitrådat är guld för webbapplikationer/php

inte för jag behöver en sån här värsting men fifan man blir lite sugen det skulle isåfall vara min tredje threadripper, jag har en threadripper 1 och 2... så varför inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberZzZ:

Med tanke på att det i princip är 4st 3950x i den plus lite extra så är det ett ok pris

@CyberZzZ
Det skulle varit en 9700K i ochså, vilket monster det skulle bli.

Permalänk

Detta är för brutalt!!
Nästan läskigt att se hur den mosar intels bästa "core" segment cpu typ 4ggr om i vissa multitester, samtidigt som den visar single core prestanda i flera spel där d blir förvånansvärt bra minimum fps.
Ja visst finns det undantag, men ändå....

Läskigt som sagt vad....

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Denna är ett monster!

Dock så måste jag påpeka att ha Med FarCry New Dawn i test sviter med så maxad hårdvara känns galet visst det belyser problem, men att det problemet blir inbakat i prestanda index känns ju helt galet. Men till saken hör ju att hårdvaran inte är probemet, det är ju tämligen bevisat att det är spelmotorn som är riktigt jävla usel, att den då får användas i testsviter för att mäta hårdvaru kapacitet är banalt......

Altså Far Cry är bra för att belysa problem inget mer, så håll det resultatet utanför prestanda index! Nu kanske ni redan gör det så då skriker jag i onödan

Permalänk
Medlem

@UncleDirty: lite kul att samma spel används flitigt för å belysa problemen åt andra hållet med processorer med färre kärnor och trådar än 6/6.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Cores i all ära men vad AMD behöver fokusera på nu är latenser och minneskompabilitet.

jag håller inte med.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Just den posten skall ja spara tills vinden åter/om vänder.
Vill minnas att det varit mycket gnäll åt andra hållet de senaste åren när vinden just blåst en annan riktning

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, om Intel lanserar en HEDT-processor som käkar 3990X till frukost och AMD ändå envisas med nuvarande prissättning samt "står och stampar på 7nm" när Itel har 5nm ser jag fram emot att få äta upp mina ord

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Testet borde göras om med Windows 10 Enterprise istället, då Pro funkar dåligt med så många trådar.

Går att läsa mer här.
https://www.anandtech.com/show/15483/amd-threadripper-3990x-r...

Eller Linux. Får kolla om Phoronix testat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

128 trådar är extrem overkill. Kollade nör linus tech tips testade epyc och i vissa program löste sig trådproblemet genom att köra flera upplagor av dom.
Bf testet bekräftade att 128 trådar behövs för bästa spel upplevelsen i 720p 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Just den posten skall ja spara tills vinden åter/om vänder.
Vill minnas att det varit mycket gnäll åt andra hållet de senaste åren när vinden just blåst en annan riktning

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden mot tidigare är ju att priset är linjärt skalat mot övrig prestanda, dubbla mot 32 core, 8x 8 core etc... intel brukar typ aktivera ht eller två kärnor och ta +50% förr i tiden för sina EE prollar, inte riktigt samma här. Denna ger ju iaf max prestanda i linje med priset, åtminstone i vissa laster

Permalänk
Avstängd

Tror en detta är en spelprocessor kan den kanske framstå som dyr, men har en någorlunda verklighetsförankring förstår en förstås bättre och ser att den till och med är billig. Inet tar lite under 48k för den. Jag förväntade mig något över 50k i alla fall! Den hade fortfarande varit sjukt prisvärd då!

Permalänk
Medlem

Intel Core i9 10980XE 3,0GHz Socket 2066 Box without Cooler släpptes i November men fortfarande 0st när man tittar lager på prisjakt https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220191

3990X släpps idag och finns redan i lager https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258125

64 kärnor 5,5GHz med 0,7V

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam

"Idag släpper AMD lös sin tour de force på processormarknaden"
Skulle vilja byta ut mot;
Idag släpper AMD lös sin cup de grace på processormarknaden.
Jävlar vilket monster och vilken e-penis!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

Jag misstänker att man på just den punkten kanske mer ser skillnaden mellan minnena som används och inte processorerna i sig, eftersom t.ex. 9900K körs med DDR4-2666 medan 3990X körs med DDR4-3200 (eftersom dessa är standardfrekvenserna som Intel och AMD angivit). Som man kan se på testet av 9900K så tjänar 9900K en hel del på att gå från DDR4-2666 till DDR4-3200, men tyvärr så har det testet inga spel gemensamt med detta test.

Att 3990X presterar riktigt bra i BF5 går förstås inte att förneka, men det krävs nog mer undersökning om man verkligen vill kora en "bästa CPU för BF5"-vinnare. Och den är kanske inte den mest prisvärda processorn för just det ändamålet

Tycker att det är tokigt att köra TR på annat än maximalt stabila minnen, vilket idag är ECC kanske i 2666 MT/s och med höga latencer, man tappar lite prestanda, men att slippa krascher och datakorruption är lätt värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom allt, Men AMD kan väl ta vilket pris som helst för denna cpun helt enkelt. Kommer såklart inte sälja som en 3900x. Men jävlar vad AMD tjänar pengar just nu på cpu-marknaden. Intel kunde ju halvera priset på sin cpu innan lansering. Klart AMD ska ha sin del nu! HÖJ PRISET! xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Läste detta:
Fördelar

Oslagbar flertrådad prestanda

Utmärkt enkeltrådad prestanda

Plattform i världsklass

Klassledande energieffektivitet

Bra spelprestanda...

Fick mig att tänka på denna!

Riktigt grymm CPU av AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Körde FX8350, var rätt piss. När jag väl bytte till 1600x var jag frälst och nu när man hoppa till 3700x var det mind blown igen. Så kul att AMD rullar på som tåget!

Jag gick från FX 8350 till 2600x. Det var natt och dag. För övrigt är jag alltså lite mer uthållig och snål än dig eftersom jag överlevde 8350 ett år längre 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Permalänk
Medlem

skönt att se att min 8700k står sig bra i spel än så länge, ingen ide att uppgradera än på ett tag

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Är du galen? Det har aldrig varit billigare!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Löjligt.

Titta på länken till Phoronix ovanför, de jämför den med bland annat dubbla Intel® Xeon® Platinum 8280 cpu:er.

Dessa kostar runt $10.000.

Styck.

Sett till prestanda så kör 3990X över dessa. Sen så backar den tillbaka och kör över dem igen.

Kolla testet för DNNL / MKL-DNN:

Citat:

Another Intel software package tested that is extensively AVX-512 optimized and more is the Deep Neural Network Library (DNNL / MKL-DNN). Even with this Intel software package, the Threadripper 3990X was either nearly tied to the much more costly Xeon Platinum 8280 2P or outright faster.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Att hålla på med datoranimerade filmer som Pixar och många stora filmskapare så kommer denna passa sig in perfekt för sådan målgrupp.

Helt rätt, har pratat med många kollegor inom VFX som är intresserade av det här.

Skrivet av Rapidact:

Tveksamt, du får bättre prestanda med en GPU-rendering.

Fast det är inte bara prestanda i ren rendering man är ute efter, på dom flesta större studios inom VFX inkluderas alla workstations eller ja(WM) in i farmen när dom inte används och samt över natten och helger. CPU prestanda samt flertrådad prestanda är mer användbart i dom flesta laster som sker utanför final frame rendering, iallafall inom mitt område. så överlag så tjänar man nog mer på att ha massa bra CPUer och kärnor som kan användas till alla generella tasks(så som simulering, fotogrammetri, eller parallella exporteringar för diverse 3d object, caches etc.) allt detta sker också på samma farm, vilket innebär att dom ofta är väldigt general purpose, och då är det bättre med CPUer snarare än att ha massa GPUer som står och idlar, stödet för GPU acceleration är ofta är väldigt begränsat.

Som side note är det intressant att det även sker utveckling inom att göra så att renderingsmotorn kan köra GPU och/eller CPU för samma jobb och generera exakt samma resultat, detta tror jag är den bästa av två världar. Om man är intresserad kan man läsa på om Pixars Renderman XPU utveckling.
GPU acceleration växer mer och mer inom VFX men general purpose prestanda som bra CPUer ger är fortfarande svårt att slå.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Hedersmedlem

Häftigt jämförelsesystem: 2 x Xeon Platinum 8280.

Permalänk
Medlem

Perfekt jag behöver en ny cpu för att köra WoW Classic och FM 2020!

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!