3D skrivare - Diskussionstråden

Jag ser det som vissa kriterier som måste tänkas runt (tänker jag iaf)

1. Vad får det kosta?
2. Hur stor är minsta du vill ha? 120x120 ok? 200x200? 300x300? 500x500? Fundera där. Man kan limma eller smälta med en 3D-penna men ibland är det fint med lite storlek.
3. Vilka material behöver du skriva ut och hur varm nozzle och bed behövs?
4. Hur mycket micklande kan du tänka dig? Nästan inget - click - print? Kan istället tänka sig att bygga upp den från atomer, bara det är billigt...
5. Lokal hjälp/service eller går det bra från Kina?

Nr 1 är nog tyvärr den man bör fundera på mest. De andra påverkar vad det kostar.

Testat eSun Skin PLA+, det fungerar typ precis som Clas Ohlsons, förutom att den blir lite luden. Färgen är ju mycket snyggare, och blänker inte lika mycket, men om man kan köpa en rulle från Clas Ohlsons för 160kr istället för 220-230kr för eSun så är ju det ganska nice.

Hoppas dom har rea någon gång snart, sugen på att testa neutral, och kanske transparent.

Fråga: Jag har under 1 år använt en Crealty 10S 300x300x300. Mycket nöjd med resultaten men nu behöver jag en skrivare som är cirka 400x400 eller mer. Är beredd att slanta upp max 10 000 kr. Vilken skulle ni rekommendera? Och varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aaberg:

Fråga: Jag har under 1 år använt en Crealty 10S 300x300x300. Mycket nöjd med resultaten men nu behöver jag en skrivare som är cirka 400x400 eller mer. Är beredd att slanta upp max 10 000 kr. Vilken skulle ni rekommendera? Och varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en CR-10S5 (500x500x500), en CR-10S Pro (300x300x400) och en CR-10 Max (450x450x470).

S5 är helt ok men lite mer pill med.
Pron är fantastisk, svinbra. Favorit.
Max:en är som en Pro fast större. Kanonskrivare. Kostar 10k med moms.

Jag hade köpt en Max. Alla dagar i veckan. Man får massor med skrivare för en liten slant. Köper du annat märke för samma storlek och funktion kostar det galet mycket mer. Den har en BLtouch (jag behöver den inte, levlar helst manuellt men visst, den är bra). Plattan har galet bra grepp (körde förr glas med spray på min S5 men bytte rätt snart till magnetmatta, så mycket bättre). Pron och Max har mattor från början som sitter som berget. Du får aldrig släpp, även sneda prints, högt upp utan supports. Nackdelen är väl att den inte har samma nozzles som din vanliga CR-10S (Max har samma som Pro, egen variant) men nozzles är ju billigt. Capricorn XS tube som standard. Framebracers som standard. Jag tycker den är kanon. Aldrig något strul (med varken Pro eller Max).

Det är mina $0.02

Skrivet av Aaberg:

Fråga: Jag har under 1 år använt en Crealty 10S 300x300x300. Mycket nöjd med resultaten men nu behöver jag en skrivare som är cirka 400x400 eller mer. Är beredd att slanta upp max 10 000 kr. Vilken skulle ni rekommendera? Och varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att du behöver en så stor skrivare? I så fall hade jag rekommenderat en Core-XY variant, en vanlig i3-variant blir för stor. Kanske en Tronxy X5SA-400 (400x400x400, 4200 kr + moms, Core-XY, Auto bed leveling etc). Jag har aldrig testat den själv, men läst/sett lite blandade recensioner. Generellt sett så tror jag att den har mycket potential, men behöver lite kärlek/investeringar innan den blri perfekt.

Skrivet av Pappy:

Jag har en CR-10S5 (500x500x500), en CR-10S Pro (300x300x400) och en CR-10 Max (450x450x470).

S5 är helt ok men lite mer pill med.
Pron är fantastisk, svinbra. Favorit.
Max:en är som en Pro fast större. Kanonskrivare. Kostar 10k med moms.
Jag hade köpt en Max.

Ja, Max är den jag sneglat mest på. Lär nog bli en sådan om ingen här kan övertyga mig till något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som gör att priset skalar upp så mycket med ökad storlek på CR-10-modellerna? Det är väl i princip bara bed och nätagg (och såklart aluminiumprofiler, remmar, lead screw, som är rätt billiga i sammanhanget) som behöver skalas upp?

Det borde gå att bygga en själv för en rimlig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

@muffen: Tänker det samma. Lägga till en extra z skruv, tror inte man behöver en extra motor för det ens, men skadar väl inte. Kanske ett bättre moderkort och nätagg om man har en extra stepper, och sen längre alluminum stänger och hotbed.

Kan nog iofs räkna på kanske 2500-3000kr för det, och ganska mycket jobb själv.

Tycker de här billiga modellerna borde börja inkludera 2 z skruvar, och öka priset med typ $50 eller nåt.

Som alla produkter kan man ta ett pris som är ok för folk. Titta iphone, billig teknik med fint skal och överdrivna priser. Folk betalar glatt. Gäller allt.
Skrivare tja... 3-4ggr mer volym för drygt dubbla priset. Tycker man det är ok köper man (som många tycker och gör).
Självklart kan man bygga själv men tiden nerlagd... tja, min arbetstid är mer värd.

Tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver lite hjälp med tankarna kring filtrering av dammpartiklar som far i mitt skåp. Jag har astma så vill inte riskera besvär om 10 år på grund av detta.
Partiklarna är cirka 0.15 um oavsett filamenttyp MEN tenderar att klumpa ihop sig och kan bli större än så.
Behöver jag någon typ av uppsamlingslåda eller påse efter filtreringen? Eller fångar filtret upp allt av sig självt?

Sundström SR 510 P3 R
+ Förfilter som fångar upp större damm
+ Inte stor, kan hantera den smidigt
+ Pris, billigt att byta ofta
- Ingen uppsamlingslåda (kan tillverka en själv)
- Troligen klarar den INTE av att fånga upp 0.15 um partiklar då den har 99.997% men ni kanske kan läsa av deras manual bättre?

Atrix Omega ULPA
+ ULPA med 99.999% effektivitet
+ 0.12 um
+ Uppsamlingslåda
- Dyr
- Stor
- Oklar lifetime

Bosch UltraAllergy filter
+ Inte stor, kan hantera den smidigt
+ Pris
+ Extra filter kan köpas till.
- Otydlig nivå av ULPA, ska vara en ULPA men effektiviteten är "bara" på 99.99%
- Uppsamlingslåda saknas

Senast redigerat 2020-01-29 18:22

@fecko:
Jag ställer min Ender-2 på spisen under en kartong (inget drga) när jag använder ABS. Sedan hoppas jag att köksfläkten suger ut gaserna. Jag har inte astma så jag vet inte om det räcker för dig.

Ska fundera på att sätt ett SR 510 filter på min gamla laserskrivare. Bra tips på billigt filter.
Vet inte om det gör någon nytta men tydligen ska laserskrivare avge mindre bra partiklar.

Skrivet av kdk_warhead:

@fecko:
Jag ställer min Ender-2 på spisen under en kartong (inget drga) när jag använder ABS. Sedan hoppas jag att köksfläkten suger ut gaserna. Jag har inte astma så jag vet inte om det räcker för dig.

Ska fundera på att sätt ett SR 510 filter på min gamla laserskrivare. Bra tips på billigt filter.
Vet inte om det gör någon nytta men tydligen ska laserskrivare avge mindre bra partiklar.

HEPA 14 har generellt en avskiljningsgrad på 99.995% och klarar av att fånga max 0.3 um och SR 510 har en avskiljningsgrad på 99.997% med okänt x um nivå, enligt mig är SR 510 helt klart bättre och kostar ungefär lika mycket.

Om man vill så kan man komplettera med aktivt kolfilter som är tvättbar för att minska på lukten. Men en som passar SR 510 har jag inte ännu hittat.

Jag sökte bara på SR-510 som fecko skrev och då hittade jag precis dom som du länkar till.

Skrivet av fecko:

Om man vill så kan man komplettera med aktivt kolfilter som är tvättbar för att minska på lukten. Men en som passar SR 510 har jag inte ännu hittat.

Köpte "refill" kolfilter till köksfläktar när jag gjorde en utsug till min löd station (80mm fläkt + låda med aktivt kol). Det var ganska billigt för ~0.5m2. Borde gå att montera kolfilter på en sidan av SR 510 tycker jag.

Med 3D skrivare går det att göra allt möjligt

Skrivet av Wittwang:

I min utbildning och privat har jag CAD:at en del och även skrivit ut lite småsaker genom en kompis 3D-skrivare, men nu har jag blivit lite sugen på att skaffa en egen. Eftersom jag inte har någon tydlig plan för vad jag vill skriva ut känns det onödigt att slå till på något riktigt påkostat, men det ska ju heller inte vara värdelöst.

Nu har Kjell & Company rea där en färdigbyggd PrimaCreator P120 v4 som går loss på 2 300 kronor – en ganska rimlig peng och ungefär i linje med vad modellen verkar kosta även utomlands. Jag är medveten om att det går att beställa hem ganska kompetent hårdvara i platt paket, men det som intresserar mig lite extra med just den här modellen är att den inte är så djuriskt stor. Många av DIY-lösningarna är ställningar av extruderad aluminium som upptar bortåt en halv kvadratmeter, men den här kan jag utan problem ha i närheten av datorn, vilket jag tror medför att den faktiskt kommer att användas.

Innan jag slår till vill jag alltså vända mig till proffsen och dubbelkolla om det kan vara vettigt att byta lite kapacitet mot fördelarna som är litenheten och en garanterat fungerande produkt? Är utskriftsvolym om 120 × 120 × 120 mm tillräckligt? Vad använder ni era skrivare till? På rak arm kommer jag bara på typ chassin/detaljer till Raspberry Pi- och Arduino-projekt samt low-poly-modeller och dylikt, men jag misstänker att idéerna blir fler om jag väl skaffar en skrivare

Detta undrar jag med. Går det att tjäna pengar på utskrifterna? Jag brukar ofta filosofera kring olika tekniska lösningar och har endel idéer jag skulle vilja skriva ut. Har dock noll erfarenhet av just 3d skrivare, äger ingen ännu. Tar dock fram modeller i solid works / inventor själv.

Mina idéer avslöjar jag såklart inte men det riktar in sig mer mot industrin i olika former. Har även några små grejer man skulle kunna användning av hemma också. Bor i Göteborg så man undrar ju ibland vad tungrodd folk gör det för sig.

Familjen Rausing, snubben som uppfann pås-klämman eller han som uppfann storleksplast-konan man trär på galjarna i klädbutikerna grämer mig varje kväll vid läggdags. Man skulle kommit på nån sån enkel grej.

Vad kostar det att skriva ut en print på typ 150x100mm ? Energi och plast samt tid?
Något tips för en vettig skrivare runt 5000-7000 sek? Jag misstänker att man får vad man betalar för så vill ej köpa billig skit.

Skriver på mobil så reserverar mig för felstavningar. Har ni nått community ni hänger på? Discord server?
Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ynnoj:

Detta undrar jag med. Går det att tjäna pengar på utskrifterna? Jag brukar ofta filosofera kring olika tekniska lösningar och har endel idéer jag skulle vilja skriva ut. Har dock noll erfarenhet av just 3d skrivare, äger ingen ännu. Tar dock fram modeller i solid works / inventor själv.

Mina idéer avslöjar jag såklart inte men det riktar in sig mer mot industrin i olika former. Har även några små grejer man skulle kunna användning av hemma också. Bor i Göteborg så man undrar ju ibland vad tungrodd folk gör det för sig.

Familjen Rausing, snubben som uppfann pås-klämman eller han som uppfann storleksplast-konan man trär på galjarna i klädbutikerna grämer mig varje kväll vid läggdags. Man skulle kommit på nån sån enkel grej.

Vad kostar det att skriva ut en print på typ 150x100mm ? Energi och plast samt tid?
Något tips för en vettig skrivare runt 5000-7000 sek? Jag misstänker att man får vad man betalar för så vill ej köpa billig skit.

Skriver på mobil så reserverar mig för felstavningar. Har ni nått community ni hänger på? Discord server?
Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Primärt är tiden den största kostnaden. En utskrift för typ 20 kr plast kanske tar 5 h att skriva ut, så räknat på timpeng så är materialkostnaden försumbar. Om du ska tjäna pengar på det så behöver du många skrivare för att få upp volymen. Jag tror dock att det är svårt att tjäna pengar, de flesta som kan tänka sig att betala för en utskrift känner redan någon med en skrivare som kan skriva ut gratis/billigt.

Mycket handlar ju om du ska ha skrivaren professionellt eller hobbybruk. 5000-7000 kommer det bli en billig hobbyskrivare, såvida du inte nöjer dig med en pytteliten sak. Ska du använda den professionellt får du gå upp rejält i pris.
Som skrivet ovan, det blir svårt att tjäna pengar. Antingen har man egen skrivare, känner någon med skrivare eller så hyr man tid på en kinesisk skrivarfarm. Saker i storvolym formgjuts.

Skrivet av Mizzarrogh:

@Don_Tool:
Stort tack!

Tänkte använda den att skriva ut delar till modeller (såsom tåglampor, båtfästen och annat) samt modeller som skall gjutas av i metall sedan.

Denna verkade ju ha ganska rejält mycket högre precision på smådetaljer jämfört med filamentskrivare i samma prisklass.
(i mitt fall är hög precision på fina detaljer ett önskemål)

Hmm, om du tänkt gjuta metallgrejor så kan ändå en FDM-printer vara intressant. Det finns "vaxfilament" speciellt för att printa offermodeller. Tror inte någon motsvarande eller åtminstone till ändamålet användbar resin finns till SLA-printers.

Visst, noggrannhet och upplösning är som du är inne på generellt bättre på SLA-printers, men med en rätt inställd direktdriven FDM-printer med 0.25mm munstycke kan du få jäkligt fina och detaljerade utskrifter också. Vore jag i dina skor hade jag definitivt forskat lite mer i den möjligheten i alla fall

Skrivet av kaput:

Hmm, om du tänkt gjuta metallgrejor så kan ändå en FDM-printer vara intressant. Det finns "vaxfilament" speciellt för att printa offermodeller. Tror inte någon motsvarande eller åtminstone till ändamålet användbar resin finns till SLA-printers.

Visst, noggrannhet och upplösning är som du är inne på generellt bättre på SLA-printers, men med en rätt inställd direktdriven FDM-printer med 0.25mm munstycke kan du få jäkligt fina och detaljerade utskrifter också. Vore jag i dina skor hade jag definitivt forskat lite mer i den möjligheten i alla fall

Absolut, var som sagt inne på Wanhau skrivarna tidigare när det gäller filament, (men verkar råda mer delade meningar om vilken som är mest prisvärd fabrikat i dagsläget, Wanhau skrivarna behöver man dock modifiera ganska hårt om de skall bli bra men jag tycker de verkar ganska solitt byggda (Frånsett portalens vibrationsproblem som man kan behöva bygga bort med stödstänger) sett till det låga priset.)

Skrivet av Mizzarrogh:

Absolut, var som sagt inne på Wanhau skrivarna tidigare när det gäller filament, (men verkar råda mer delade meningar om vilken som är mest prisvärd fabrikat i dagsläget, Wanhau skrivarna behöver man dock modifiera ganska hårt om de skall bli bra men jag tycker de verkar ganska solitt byggda (Frånsett portalens vibrationsproblem som man kan behöva bygga bort med stödstänger) sett till det låga priset.)

Jo, de där kinesskrivarna är generellt extremt prisvärda, och vilken som är bäst i den aspekten hänger mest på vilka features man vill ha, och hur bra man vill ha dem att funka. Själv överlever jag inte en dag utan löstagbar printbädd i fjäderstål (så man slipper jävlas runt med spackel för att få loss det man printat) samt autoleveling. Som också du är inne på kan det bli rätt mycket jobb med att fixa direkta designmissar också. Men det går inte att ta ifrån dem att de i allmänhet håller bra byggkvalitet, och att de efter en del tweakande ger lika bra utskriftskvalitet som säg en original-Prusa i3.

Ska du printa i vaxfilament, som ju är rätt mjukt, så är det nog en väldigt bra idé att gå på nåt med "direct drive", dvs stegmotorn som matar filamentet sitter i det rörliga skrivhuvudet, som motsats till "bowden drive", där stegmotorn sitter på den statiska delen av skrivaren, och matar till skrivhuvudet genom en teflonslang eller liknande. Båda har sina för- och nackdelar, men med mjuka specialfilament vill du definitivt ha matningen så nära hotenden som möjligt. Ser att Wanhao har båda varianterna.

Skrivet av kaput:

Jo, de där kinesskrivarna är generellt extremt prisvärda, och vilken som är bäst i den aspekten hänger mest på vilka features man vill ha, och hur bra man vill ha dem att funka. Själv överlever jag inte en dag utan löstagbar printbädd i fjäderstål (så man slipper jävlas runt med spackel för att få loss det man printat) samt autoleveling. Som också du är inne på kan det bli rätt mycket jobb med att fixa direkta designmissar också. Men det går inte att ta ifrån dem att de i allmänhet håller bra byggkvalitet, och att de efter en del tweakande ger lika bra utskriftskvalitet som säg en original-Prusa i3.

Ska du printa i vaxfilament, som ju är rätt mjukt, så är det nog en väldigt bra idé att gå på nåt med "direct drive", dvs stegmotorn som matar filamentet sitter i det rörliga skrivhuvudet, som motsats till "bowden drive", där stegmotorn sitter på den statiska delen av skrivaren, och matar till skrivhuvudet genom en teflonslang eller liknande. Båda har sina för- och nackdelar, men med mjuka specialfilament vill du definitivt ha matningen så nära hotenden som möjligt. Ser att Wanhao har båda varianterna.

Jo, det finns ju externa kit till Wanhao skrivarna, vidare bör man nog uppgradera munstycket och dess hållare för värmeelementet vad jag hört.

Har man en budget på 6-7K eller mer skulle den dock inte heller vara mitt förstahands val.

Hallå där. Jag är total nybörjare när det gäller 3d skrivare. Men jag kollar på denna skrivaren:

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-d9-3...

Vill ha en skrivare som jag kan göra plastdelar till bilen, huvudsakligen i ABS-plast. Står inget om just ABS under teknisk data men det står vilket material som helst som smälter under 300 grader. Tror ni den här skrivaren duger till det? Är det nåt mer än skrivare och filament jag behöver köpa?

Väldigt tacksam för råd

Skrivet av classexa:

Hallå där. Jag är total nybörjare när det gäller 3d skrivare. Men jag kollar på denna skrivaren:

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-d9-3...

Vill ha en skrivare som jag kan göra plastdelar till bilen, huvudsakligen i ABS-plast. Står inget om just ABS under teknisk data men det står vilket material som helst som smälter under 300 grader. Tror ni den här skrivaren duger till det? Är det nåt mer än skrivare och filament jag behöver köpa?

Väldigt tacksam för råd

Wanhau skrivarna verkar överlag bra, dock är de mycket enklare gjorda än originalet, så de kan behöva stagas upp på var sida om portalen, det finns färdiga filer man kan ladda ned tex för fästen till fyra gängstänger, dvs två på var sida om portalen och en massa andra finesser om man önskar.

Dock blev jag varmt rekommenderad att uppgradera feederhuvudet och munstycket när du beställer skrivaren.

Antar att man får vad man betalar för, men då jag kollade senast så kostar de ju bara hälften av originalet så i would give it a go.

Skrivet av Mizzarrogh:

Wanhau skrivarna verkar överlag bra, dock är de mycket enklare gjorda än originalet, så de kan behöva stagas upp på var sida om portalen, det finns färdiga filer man kan ladda ned tex för fästen till fyra gängstänger, dvs två på var sida om portalen och en massa andra finesser om man önskar.

Dock blev jag varmt rekommenderad att uppgradera feederhuvudet och munstycket när du beställer skrivaren.

Antar att man får vad man betalar för, men då jag kollade senast så kostar de ju bara hälften av originalet så i would give it a go.

Tack så mycket. Är det nåt munstycke och feederhuvud du rekommenderar som passar denna? Som sagt, jag är ute på djupt vatten här Spelar diametern på filamentet nån roll? T.ex 1,75 eller 2,85mm?

Kanske den här är stabilare:

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/wanhao-duplicator-d9-m...

Senast redigerat 2020-02-22 21:17
Skrivet av classexa:

Tack så mycket. Är det nåt munstycke och feederhuvud du rekommenderar som passar denna? Som sagt, jag är ute på djupt vatten här Spelar diametern på filamentet nån roll? T.ex 1,75 eller 2,85mm?

Kanske den här är stabilare:

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/wanhao-duplicator-d9-m...

Jag har inte själv använt just den skrivaren du länkar till, men jag fick rådet att uppgradea till microswiss huvuden och eventuellt värmekropp/block därifrån till wanhau skrivarna.
Har för mig att denna serie mer eller mindre är en ripoff av mendel prusa skrivarna, men de går ju dock på närmare 6 000:- senast jag kollade, wanhau skrivarna landade på strax under 5k med uppgraderingar och någon extra nossle senast jag plockade ihop ett kit enligt ovan jag själv tyckte såg ok ut.

Har för mig att det var någonting med bädden också man behövde göra på wanhau skrivarna också, men jag kommer inte på exakt vad just nu...

Jag VET inte om wanhau är bäst, det är bara de jag kan mest om i det billigare segmentet eftersom jag funderat över en sådan själv rätt länge.

Edit, uppgraderingskitet med microswissgrejerna gick på runt 600:- för de mindre modellerna, jag vet dock inte om det är samma till den du länkade.

Skrivet av classexa:

Tack så mycket. Är det nåt munstycke och feederhuvud du rekommenderar som passar denna? Som sagt, jag är ute på djupt vatten här Spelar diametern på filamentet nån roll? T.ex 1,75 eller 2,85mm?

Kanske den här är stabilare:

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/wanhao-duplicator-d9-m...

Sorry jag blandade ihop med wanhau i3 när jag skrev... men tror det är samma kit även till den större, jag lade till en edit...

Jag skulle tänka bort ABS. Det är gammalt filament som var bra för vissa saker för år sedan. I dagens läge finns det mycket bättre filament. De ger inte ifrån sig otäcka ångor, luktar inte skit, behöver inte enclosure och warpar inte. De klarar temperaturer bättre och är starkare. ABS är old school och ute.
Kolla in förbättrade PLA och Biofilament.
Jag tycker själv om Extruder Green Tec Pro (bio) men andra att kolla in kan kanske vara Polymaker PolyMax eller Verbatim DuraBio eller den uppsjö av olika filament man kan köpa idag som är bättre (det måste inte vara PC och PEEK, idag finns mycket att välja på). Vissa kan man eftervärma "annealing" i ugnen och ytterligare förbättra egenskaper. Läs på om dem. Vissa är även "food safe" som extra egenskap.
Många är fast i "PLA för snyggt" och "ABS för konstruktion".
Det var länge sedan.

Mina $0.02

Senast redigerat 2020-02-22 23:31

Tackar för de utförliga svaren. Funderar på PrimaSelect PLA PRO. Kan även eftervärmas. Verkar som om det är mycket som måste läsas på. Inte bara att printa ut så att säga

Skrivet av Pappy:

Jag skulle tänka bort ABS. Det är gammalt filament som var bra för vissa saker för år sedan. I dagens läge finns det mycket bättre filament. De ger inte ifrån sig otäcka ångor, luktar inte skit, behöver inte enclosure och warpar inte. De klarar temperaturer bättre och är starkare. ABS är old school och ute.
Kolla in förbättrade PLA och Biofilament.
Jag tycker själv om Extruder Green Tec Pro (bio) men andra att kolla in kan kanske vara Polymaker PolyMax eller Verbatim DuraBio eller den uppsjö av olika filament man kan köpa idag som är bättre (det måste inte vara PC och PEEK, idag finns mycket att välja på). Vissa kan man eftervärma "annealing" i ugnen och ytterligare förbättra egenskaper. Läs på om dem. Vissa är även "food safe" som extra egenskap.
Många är fast i "PLA för snyggt" och "ABS för konstruktion".
Det var länge sedan.

Mina $0.02

Jag har kört med PLA (vit) ifrån Clas Ohlson 1kg/200kr) och Prima Value ABS (black) (1kg/240kr) ifrån 3Dprima.
Tänkte byta ut PLA och ABS till PETG (svart) ifrån Clas Ohlson så att det räcker med en typ av filament.
Har haft en hel del bekymmer med PETG men nu går det hyffsat (Buildtak+blue tape ifrån biltema och ett papper i avstånd mellan huvudet och buildtak). Dock får jag skriva långsammare än PLA och både PLA och ABS blir snyggare. Inte helt nöjd med PETG. Finns säkert bättre (dyrare) PETG.

https://www.clasohlson.com/se/Filament-PLA-Universal-till-3D-...
https://www.3dprima.com/filaments/abs-1-75mm/primavalue-abs-f...
https://www.clasohlson.com/se/Filament-PETG-till-3D-skrivare,...

PC kräver för hög utskriftstemperatur men Extruder Green Tec Pro tycks vara helt fantastiskt? Har inte hört talas om biofilament tidigare.

https://www.filamentworld.de/fact-sheets/Extrudr_GreenTecPRO_...

Synd att det är så dyrt 1.1kg/640kr. 3Xdyrare än billiga pla/petg/abs filament.
https://www.3djake.se/extrudr/green-tec-schwarz?sai=1070&gcli...

Var köper du Extruder Green Tec Pro ifrån?