AMD Ryzen Threadripper 3990X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Jag förstår inte riktigt mig på denna produkt. Om man nu behöver alla trådar och pci-lanes, varför inte köpa en epyc? Nu har jag inte lusläst specifikationer för denna eller en epyc, men varför behövs denna produkt, alternativt, varför behövs epyc när denna finns?

Det är en ganska bra fråga ;).

Antagligen så är det väl lite muskelflexande.
Marknadsföringsmässigt är det väl en homerun tänker jag mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Att hålla på med datoranimerade filmer som Pixar och många stora filmskapare så kommer denna passa sig in perfekt för sådan målgrupp.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Någon som hört nåt mer om trx80 kretsen alt trx40w. för nu e ju moderkorten inte så intressanta till en workstation, enda bra e väl många pci-e linor men inte så mycke mer, behöver själv thunderbolt till mitt ljudkort tex & e det fortfarande bekymmer med AMD prollar vid ljudredigering som det var förut?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Att hålla på med datoranimerade filmer som Pixar och många stora filmskapare så kommer denna passa sig in perfekt för sådan målgrupp.

Tveksamt, du får bättre prestanda med en GPU-rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gör de? Vilken motsvarande produkt från Intel kan man köpa till samma eller lägre pris?

Med det argumentet kan man ju motivera nvidias toppkorts-priser också

Med det sagt, så ser priset verkligen inte girigt ut. Blir väl mer en fråga om i hur vida det är en "konsument"-cpu eller inte, och som t ex GTX Titan så kan man ju argumentera för att det höjer taket för vilket pris man kan släppa produkter för. Och som med GPU:er så verkar det ju generellt som att folk inte uppskattar när det snabbaste hamnar utanför deras plånbok.

Skrivet av Vangen:

Att hålla på med datoranimerade filmer som Pixar och många stora filmskapare så kommer denna passa sig in perfekt för sådan målgrupp.

Skrivet av Rapidact:

Tveksamt, du får bättre prestanda med en GPU-rendering.

Nu kör väl iof Pixar renderman, vilket vad jag vet fortfarande kör mycket på CPU. Men, oavsett så är det nog gpu eller epyc som gäller, och inte threadripper (beroende på vilka produkter vi får se denna CPU i), men vem vet, nån kanske vill köra nån DIY renderfarm på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men får man fråga.. vad är det ni gör i Resolve-testet? Har ni applicerat LUTar, färgkorrigering, bildstabilisering, denoise o dylikt på en testsekvens eller exporterar ni helt enkelt ut något klipp rakt av?

Mer ingående Resolve-test: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-CP...

Verkar en smula overkill, 24/32 är klart bättre köp hur man än ser på det.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hade gärna sett benchmarks mot GPU i produktivitet, så man ser vad man står sig mot en GPU i pris/ prestanda.
Ingen vettig människa köper dessa för att spela med.

Puget inkluderade även GPU-kombos i vissa av sina tester:

"Moreover, the 3990X is the first processor we've tested that can exceed the performance of a high-end video card when used in V-Ray Next's GPU mode. For reference, a GeForce RTX 2080 Ti scores around 330-340 mpaths in that benchmark, while the 3990X pulled off 438! Of course, the 2080 Ti costs far less money as well - so real video cards still offer the best value for increasing performance in V-Ray Next GPU. If you want to max out your render speed, though, pairing multiple GPUs with a high-end CPU like the 3990X is great!"

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/V-Ray-CPU-Renderin...
https://www.pugetsystems.com/labs/hpc/AMD-Threadripper-3990x-...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Och här sitter man och ugglar med en Ryzen 1600, och tror att man är märkvärdig. hihi.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag misstänker att man på just den punkten kanske mer ser skillnaden mellan minnena som används och inte processorerna i sig, eftersom t.ex. 9900K körs med DDR4-2666 medan 3990X körs med DDR4-3200 (eftersom dessa är standardfrekvenserna som Intel och AMD angivit). Som man kan se på testet av 9900K så tjänar 9900K en hel del på att gå från DDR4-2666 till DDR4-3200, men tyvärr så har det testet inga spel gemensamt med detta test.

Att 3990X presterar riktigt bra i BF5 går förstås inte att förneka, men det krävs nog mer undersökning om man verkligen vill kora en "bästa CPU för BF5"-vinnare. Och den är kanske inte den mest prisvärda processorn för just det ändamålet

Sweclockers testade både 3900x och 9900k med 3600Mhz ram: https://www.sweclockers.com/test/27868-test-ryzen-9-3900x-och...
3990x är ju självklart inte med, men tror inte det finns ett enda scenario där man står och väljer mellan en 9900k(s) eller 3990x, den får väl snarare jämföras med xeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Med det argumentet kan man ju motivera nvidias toppkorts-priser också

Mja, 2080TI påstår sig ju riktas till "Konsumenter". Så... Motsvarigheten skulle väl i så ffall vara deras Tesla-kort?

Om AMD däremot tagit 40 000Kr för 3950X "För att Intel bara har 8 kärnor", ja då hade det varit girigt, tycker jag. Man får tänk lite på målgruppen. Folk som köper 2080TI gör inte det för att spara tid och tjäna pengar utan de gör det för att spela, så målgruppen är annan.

Sen är det klart att AMD inte har motsvarande i segmentet så premiumpriser får man vänta sig, men kanske inte fullt så högt som Nvidia tar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag förstår inte riktigt mig på denna produkt. Om man nu behöver alla trådar och pci-lanes, varför inte köpa en epyc? Nu har jag inte lusläst specifikationer för denna eller en epyc, men varför behövs denna produkt, alternativt, varför behövs epyc när denna finns?

Motsvarande Epyc blir väl 7702P, med en basfrekvens på 2.0 GHz, max boost på 3.35 GHz, samt ~5000kr dyrare. Det finns lite snabbare Epyc:s, men då drar priset iväg rejält och man kommer ändå inte upp i samma prestanda som 3990X.

Epyc är med andra ord vad man köper om man behöver t.ex. stabilitet, specifika serverfunktioner, stöd för registrerade ECC-minnen, etc. Threadripper är vad man köper om man struntar i allt sånt och bara vill ha så mycket prestanda för pengarna som det går att trycka in i en processor. Skillnaden är alltså att Epyc är serverprocessorer medan Threadripper är HEDT (High-End Desktop), så de riktar sig helt enkelt mot olika målgrupper (som dock överlappar en hel del ibland).

Permalänk
Medlem

Linus Tech tips hade intressanta tankar om användarområdet för dessa processorer. T.ex. att inte använda Pci-E gen4 ssd och att minnesstödet var för klent, bara unbuffered memory stöds. så "endast" 256GiB minne totalt.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Man behöver inte köpa det dyraste som släppts. Bara att titta hur mycket pengar du har på kontot och köpa därefter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Varför kör ni ens 720p tester. Är väl en ganska utdöende upplösning, och sen korsa det med ett 2080Ti så är den försvinnande liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, 2080TI påstår sig ju riktas till "Konsumenter". Så... Motsvarigheten skulle väl i så ffall vara deras Tesla-kort?

Nja isf "Titan" (iaf på senare år), är ju lite som threadripper, nått form av prosumer mellanting.

Dock på samma sätt som att 3990X ser superbillig ut i jämförelse mot enterprice-hårdvara, så ser ju faktiskt 2080TI gratis ut jämförelse mot ett Quadro 8000, så det går ju att dra paralleller. Men bli såklart lite stökigt

Permalänk
Medlem

Nu när den kommit så finns chansen för de som skapar programvara att kunna pressa upp prestandan mer på sina mjukvaror.

Kommande generationer av olika programvaror lär skapa många fler trådar än de gjort hittills för att det kommer att löna sig prestandamässigt. I ett spel kanske fler trådar kan köra för att skapa en mer realistisk bakgrund.

Det går inte att få för mycket datorprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag förstår inte riktigt mig på denna produkt. Om man nu behöver alla trådar och pci-lanes, varför inte köpa en epyc? Nu har jag inte lusläst specifikationer för denna eller en epyc, men varför behövs denna produkt, alternativt, varför behövs epyc när denna finns?

Du får högre klockfrekvenser med threadripper än med epyc.
Epyc har däremot fler pci banor samt fler minneskanaler vilket ger större minnesbandbredd och klarar mer minne.
Vilken som är att föredra beror alltså på arbetsuppgifterna.

Permalänk
Medlem

Attans vad dyrt det blev att ligga på topp i BFV...

Det finns motiv till att köpa denna:
1. Man kan nyttja prestandan att tjäna pengar.
2. Man "måste" ha "det bästa" och bryr sig inte om vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag misstänker att man på just den punkten kanske mer ser skillnaden mellan minnena som används och inte processorerna i sig, eftersom t.ex. 9900K körs med DDR4-2666 medan 3990X körs med DDR4-3200 (eftersom dessa är standardfrekvenserna som Intel och AMD angivit). Som man kan se på testet av 9900K så tjänar 9900K en hel del på att gå från DDR4-2666 till DDR4-3200, men tyvärr så har det testet inga spel gemensamt med detta test.

Att 3990X presterar riktigt bra i BF5 går förstås inte att förneka, men det krävs nog mer undersökning om man verkligen vill kora en "bästa CPU för BF5"-vinnare. Och den är kanske inte den mest prisvärda processorn för just det ändamålet

Ja just det, blir lite konstigt det där med minnen.
Hehe långt ifrån prisvärd för endast spelande 😂 Men ändå häftigt med en så kompromisslös processor 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Du Skojar förutsätter jag!

Permalänk
Medlem

@perost: threadripper har halverad pci-e linor & halverat minnesplatser & inget eller sämre ecc stöd så för företag med rendering osv så är nog rome bättre threadripper har sitt användningsområde pga högre frekvens men nog i färre områden

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är tydligt att många av dagens nyttoprogram inte skalar förbi 64 trådar

Windows har en begränsning där en applikation maximalt kan utnyttja 64 processortrådar. Det går rent teoretiskt att använda fler, men det kräver att varje enskild applikations multitråds-implementation görs om från scratch med Windows-specifik kod för att mikromanagera trådar mellan flera "processor groups" (som i det stora hela är ett stort hack för att överhuvudtaget stödja system med fler än 64 processortrådar), vilket är komplicerat (jämfört med att bara skapa en tråd och låta den köra på) och i princip ingen gör detta.

Kör man t.ex. Linux finns inte denna begränsning.

Ska man dra nytta av ett system med fler än 64 processortrådar är Windows ett uruselt val av operativsystem.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/procthread/pro...

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför kör ni ens 720p tester. Är väl en ganska utdöende upplösning, och sen korsa det med ett 2080Ti så är den försvinnande liten.

Skickades från m.sweclockers.com

De testar CPUn, inte GPUn, därav det starka kortet i låg upplösning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Klart AMD ska ta betalt, låt dom vara lite "intel" ett tag

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

Med tanke på att det i princip är 4st 3950x i den plus lite extra så är det ett ok pris

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Hjälpsam

Måste se till att sälja en 3990X till nån kund för att få leka lite.

Har precis skeppat en 3960X maskin med 3x2070S/128GB ECC. Kul att få leka med tunga maskiner

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@CyberZzZ: 4st 3950x är 13-14k billigare än 3990x:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Jäklar vad AMD trissar upp priserna.

Trodde inte att då skulle bli "giriga" så fort.

5000 kr per 8c/16t är ju bra mycket billigare än hos intel deras 28 kärniga kostar ju dubbelt upp per 8c/16t.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av st33l:

@CyberZzZ: 4st 3950x är 13-14k billigare än 3990x:)

Tänk på att det kostar mer för småsäljande produkter samt att TR4 interposern inte är billig. Där har du dina 13-14 kkr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem

Vore spännande om det gick att damma av nån relik typ
https://www.sweclockers.com/test/6032-intel-skulltrail/1#cont... och testa om och se vad som hänt under 10 talet, det är väl inte helt rättvist då det är en dubbel cpu plattform men men, den var väl det värsta man kunde ha på skrivbordet hemma när det begav sig och i ungefär samma prisklass Intelbbygget lär väl i vart fall få högre siffror på cpu effektmätningen när man inte överklockar men det kanske inte är bra att "vinna" just det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.