Byta HDD till större Synology 218+

Permalänk

Byta HDD till större Synology 218+

Hej,
Jag har en HDD på 3TB och skall byta till HDD 8TB, är det bara till att sätta i den nya disken och börja kopiera? Jag har aldrig gjort detta förut så jag ställer frågan. Tanken är sedan att jag skall köpa en 8TB till och ha två diskar.

//Micke

Permalänk
Medlem

@Mickemoller84:
Du har alltså en tom slot? Ja det är mer eller mindre så du gör. Du lär skapa en volym först bara, på samma sätt som du gjorde när du skapade den första.

Tänk på att inte lägga den i en RAID eller motsvarande, jag tror DSM kommer låta dig göra det (och behålla datan) och få ut totalt 6GB men det blir ju lite waste..

Permalänk

@Kamouflage: Hur gör jag för att skapa en RAID mellan två diskarna? Skapar man en ny lagringspool eller använder man sig av den första lagringspoolen? Har försökt läsa mig till lite men verkar inte hitta något utförligt hur man gör steg fr steg.

//Micke

Permalänk
Medlem

@Mickemoller84: När du stoppar in en ny disk får du välja om du vill köra den som singeldisk, SHR utan redundans och kanske något mer val. SHR är det du är ute efter, att köra SHR med två diskar är i princip exakt samma sak som vanlig RAID-1 men med lite fördelar att du enklare kan blanda storlekar.

Valde du SHR när du körde in din första disk kan du välja att utöka den här till SHR-1, d.v.s motsvarande RAID-1 och NASen fixar själv med datan så du har allt kvar. (Dubbelkolla gärna innan du bränner bröllopsbilderna, men rätt säker på att det funkar även vid 1 till 2 diskar.. )

Valde du inte SHR för första disken så väljer du det för den andra disken, flyttar manuellt över filerna, blåser den gamla disken och parar ihop dem efteråt.

*edit*
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial...

Citat:

Can I change the disk fault tolerance of an SHR volume to 1-disk fault tolerance?
Yes. If your single-disk SHR volume goes without disk fault tolerance, you can add one more drive to establish 1-disk fault tolerance, an equivalent to the data redundancy of RAID 1:

Install an additional hard drive in your Synology NAS.
Go to Storage Manager > Volume > Manage > Expand the volume by adding hard disks.
When the new drive is added to the SHR volume, the volume will have 1-disk fault tolerance.

Permalänk

@Kamouflage
Hur vet man när man har lagt till ytterligare en disk att den läser över data till den andra disken? Ser man det någonstans? Jag ser att det finns två diskar. Kan man ta ut disk 1 för att kontrollera?

Med vänlig hälsning,
Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickemoller84:

@Kamouflage
Hur vet man när man har lagt till ytterligare en disk att den läser över data till den andra disken? Ser man det någonstans?

Synology har riktigt bra dokumentation: https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM...
Svaret på din fråga beror lite på hur din gamla är uppsatt och hur du vill ha det efteråt.

Allt detta förutsatt att din gamla disk är uppsatt med RAID type SHR (Går att se under Storage Manager -> Volume):

Vill du ha mer utrymme bör du kunna gå till Storage Manager -> Volume, Create, skapa en ny volym och flytta över filerna manuellt.

Vill du ha den andra disken för redundans så går du också till Storage Manager -> Volume, väljer din gamla volym, väljer Action, Väljer Add Drive. Den kommer guida dig genom det och efter några timmar så har den automatiskt speglat allting. Du kommer fortfarande bara ha 3TB utrymme tills du köper en till 8TB disk, utrymmet blir detsamma som den minsta disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickemoller84:

@Kamouflage
Hur vet man när man har lagt till ytterligare en disk att den läser över data till den andra disken? Ser man det någonstans? Jag ser att det finns två diskar. Kan man ta ut disk 1 för att kontrollera?

Med vänlig hälsning,
Micke

Insåg när jag postade att du kanske menar att du lagt till en till disk i volymen och vill veta att den faktiskt gjort nånting?
Om du kollar på volymen så har den Status. Är den inte 'Healthy' så är det något som är på tok. Står det t.ex. "Rebuilding (83%)" så är den 83% igenom att bygga upp din nya disk. Under tiden den gör det är det viktigt att du INTE rycker någon disk alls.

När den är healthy och Raid type säger "..With data protection for 1-drive fault tolerance" kan du testa rycka valfri disk för att se så det fortfarande lirar som det ska

Permalänk

@Kamouflage
Super, tack för svar.

Men vad som hände när jag stängde av servern och hade tagit ut disc 1 och låtit disk 2 vara kvar, fick jag upp att disk 1 var trasig, gjorde jag fel? Skall försöka beskriva scenariot eftersom du förstår det mer än jag:)

1. Stänger av servern
2. Tar ut den första disken (den gamla) låter den nya disken (2) sitta kvar i slot 2
3. Startar upp servern och får felmeddelande direkt att disk 1 är trasig?? Hur??
4. Datan finns på den nya disken så redundancen verkar ha fungerat.
5. Stänger av och stoppar i disk 1 igen och försöker reparera.

Vet du varför det blev så här?

Det står följande:
Raid type: SHR med dataskydd för feltolerans för 1 disk - vad menas med det?

Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickemoller84:

@Kamouflage
Super, tack för svar.

Men vad som hände när jag stängde av servern och hade tagit ut disc 1 och låtit disk 2 vara kvar, fick jag upp att disk 1 var trasig, gjorde jag fel? Skall försöka beskriva scenariot eftersom du förstår det mer än jag:)

1. Stänger av servern
2. Tar ut den första disken (den gamla) låter den nya disken (2) sitta kvar i slot 2
3. Startar upp servern och får felmeddelande direkt att disk 1 är trasig?? Hur??
4. Datan finns på den nya disken så redundancen verkar ha fungerat.
5. Stänger av och stoppar i disk 1 igen och försöker reparera.

Vet du varför det blev så här?

Den tror att den är trasig eftersom den saknas, den vet ju trots allt inte att du bara ville testa om det fungerade
Reparera är normalt eftersom den flaggat att något gick på tok med disken så den kontrollerar att allt är grönt. Det borde gå snabbare än första speglingen eftersom den bara ska jämföra checksummor, inte faktiskt flytta några filer.

Vill du vara riktigt modig så kan du faktiskt hot-swappa dessa också. Du behöver alltså inte stänga av NASen utan kan rycka ur disken under drift. Men att stänga av först är klart bättre så absolut ingen fara med det.

Det ska väl kanske nämnas att man inte bör testa att rycka ur diskar mer än nödvändigt. Den gör själv en hel del checkar att båda diskar och själva volymen mår bra så du ska kunna lita på "Healthy"-statusen.

Citat:

Det står följande:
Raid type: SHR med dataskydd för feltolerans för 1 disk - vad menas med det?

SHR är synologys variant av RAID där "feltolerans för x disk" motsvarar hur många diskar som kan gå sönder innan du tappar någon data. Eftersom du bara har 2 slots i din NAS blir det rätt ointressant, du kan bara köra antingen utan feltolerans (två lösa diskar) eller SHR med 1 disk feltolerans (motsv raid-1).

Hade du haft t.ex. 4 slots kan du fortfarande köra 'SHR med en disk feltolerans' där alla 4 diskar är i en grupp, och valfri disk i den gruppen kan gå sönder, och du kan också välja "Med två disk feltolerans" om du vill att upp till två diskar ska kunna rasa utan problem.

Synology har också en rätt snygg raid-kalkulator som visar hur det fungerar med olika många slots och olika diskar med olika storlekar:
https://www.synology.com/sv-se/support/RAID_calculator

Permalänk