Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är förvånansvärt att du själv inte bryr dig om att kommentera Dr Tinnitus påståenden, utan direkt hänfaller till ad hominem. Det vore väl på sin plats att du istället korrigerar dessa påstådda lögner?

Vad som är förvånansvärt, samtidigt som det är rätt gulligt, är att ni tar åt er åt hens räkning när jag förslår denne en professionell karriär att försvara Apple istället för att enbart ge Apple pengar för överdrivet dyra prylar. Tjäna pengar på Apple, du vet.

Men visst, det är väl ad hominem att föreslå en karriär idag

Varför skulle det falla till mitt ansvar att svara för Rossmanns räkning? Han driver ett forum, det är bara att registera sig och be honom styrka sina anklagelser med bevis.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Det är lika bisarrt som det är orosväckande att läsa ovanstående; du har precis hoppat på en person vars åsikter du inte tycker om.

Tråden är väl till för att diskutera Rossmann och hans YT-kanaler etc...? Då är väl hela tråden ett påhopp på Rossmann?

Jag postade ett inlägg på topic, Rossmann.

Du däremot postade ett inlägg som inte hade ett enda ord på topic, utan bara gjorde kommentar om min person, inte ens ett enda ord som sakligt svar på mitt inlägg.

Fundera lite på skillnaden mellan ditt inlägg och mitt, kontra trådens topic...

Skrivet av Solaris:

En person som inte ens kan ge dig svar på tal när du anklagar denne för lögn.

Rossmann har i egen person gjort sig till en synnerligen offentlig person, och då får han nog tåla att folk har åsikter om hans bravader i sina YT-klipp.

Min anklagelse kan jag dessutom bevisa, det är bara för dig att kolla det avsnittet där Rossmann ondgör sig över MBP och dess unibody, sen kollar du på Apples presentation av denna dator, och den video som finns i den. Då bör du se att det är precis som jag skrev. Apple har aldrig påstått att hela MBP med skärm och allt är fräst ur ett stycke. De visar chassiet, inte skärmen i videon från tillverkningen. Men antingen har Rossmann fattat det fel, okunnig i saken helt enkelt. Eller så kom han på hur han kunde vinkla detta till sin fördel, och få lite extra uppmärksamhet, genom att påstå att Apple ljuger om den saken.

Skrivet av Solaris:

Att du dessutom har mage att tycka att jag går på dig för att jag frågar om du har någonsin tänkt på att bli en lobbyist för Apple får mig undra om du har alltid varit en snöflinga eller blev du det efter du började köpa Apple prylar?

Ja givetvis brukar ju sådana kommentarer bara vara avsedda som smicker, aldrig som en form av smädelse eller påhopp.....? Så dina avsikter var givetvis de allra godaste, eller....?

Vem tror du att du lurar...?

Skrivet av Solaris:

Nej, det har jag inte men å andra sidan så tror jag inte att du har någon större inblick till Apples egna påståenden heller. För Apple skulle aldrig vilseleda för sin egen vinning, eller hur?

Som sagt, kolla upp fakta innan du försöker insinuera nåt om den saken.

Sen är det lite märkligt att Apple i alla år legat i toppen och krigat vad gäller nöjda kunder, bästa service, hållbarhet etc etc. Produkter med rejäla prislappar ja, men generellt sett med extremt bra statistik på nöjda kunder. Hur kan det vara möjligt om Apples produkter är så dåliga i som många fall, på så många punkter, som Rossmann och andra belackade gastar sig hesa om....?

Apple har som alla andra missar ibland, och de vill tjäna pengar. Men de har under många år legat i toppen vad gäller innovation, bra produkter och tjänster, och nöjda kunder. Så en hel del måste de väl göra rätt med....

Permalänk
Avstängd

Observera att Apple säljer främst skryträttigheter snarare än faktiska fysiska produkter med hög prestanda per krona.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Faktum är ju att ingen har blivit framgångsrik eller nått stora publiker genom att vara försiktig och svävande, rädd för att ta plats och förhäva sig. Man kanske kan hitta undantagsfall där personerna är omgärdade av andra kändisar eller en herrans massa pengar. Kanske.

Att ha fel och att kanske klänga sig fast vid felaktigheter är liksom en yrkesskada. Du behöver ett stort ego, det är en nödvändighet. Jag tror Louis är populär helt sonika för att många önskar att de dels var lika smart som han är, dels hade hans "doer"-attityd. Det finns många sämre förebilder man kan välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Tråden är väl till för att diskutera Rossmann och hans YT-kanaler etc...? Då är väl hela tråden ett påhopp på Rossmann?

Fin halmgubbe du bygger hörru.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Rossmann har i egen person gjort sig till en synnerligen offentlig person, och då får han nog tåla att folk har åsikter om hans bravader i sina YT-klipp.

Fast det du gjorde var ju inte att slå hål på Rossmanns påstående om unibody, du kallade det för lögn utan att kunna presentera ett uns av motbevis.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Min anklagelse kan jag dessutom bevisa, det är bara för dig att kolla det avsnittet där Rossmann ondgör sig över MBP och dess unibody, sen kollar du på Apples presentation av denna dator, och den video som finns i den. Då bör du se att det är precis som jag skrev. Apple har aldrig påstått att hela MBP med skärm och allt är fräst ur ett stycke. De visar chassiet, inte skärmen i videon från tillverkningen. Men antingen har Rossmann fattat det fel, okunnig i saken helt enkelt. Eller så kom han på hur han kunde vinkla detta till sin fördel, och få lite extra uppmärksamhet, genom att påstå att Apple ljuger om den saken.

Tja, vem ska jag tro då? Rossmann som säger en sak, Apple som säger en annan sak med en video som du aldrig länkade till eller Jonathan Ive?

Jonathan Ive, Apple’s senior vice president of Industrial Design, noted that, "Traditionally notebooks are made from multiple parts. With the new MacBook, we’ve replaced all of those parts with just one part—the unibody. The MacBook’s unibody enclosure is made from a single block of aluminum, making the new MacBook fundamentally thinner, stronger and more robust with a fit and finish that we’ve never even dreamed of before.”

https://appleinsider.com/articles/08/10/14/apple_details_new_...

Kortfattat så motsäger Apple sig själva här. För att påstå något annat vore ju hycklande, okunnigt och moraliskt förkastligt.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Ja givetvis brukar ju sådana kommentarer bara vara avsedda som smicker, aldrig som en form av smädelse eller påhopp.....? Så dina avsikter var givetvis de allra godaste, eller....?

Absolut. För vem vill inte tjäna pengar på att vilseleda? Jag hade lätt blivit en lobbyist om jag inte hade haft principer.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Vem tror du att du lurar...?

Vad skulle jag vinna på att lura dig menar du?

Skrivet av Dr Tinnitus:

Som sagt, kolla upp fakta innan du försöker insinuera nåt om den saken.

Tja, det kan väl inte bli mer ironiskt än så här eller vad säger du?

Skrivet av Dr Tinnitus:

Sen är det lite märkligt att Apple i alla år legat i toppen och krigat vad gäller nöjda kunder, bästa service, hållbarhet etc etc. Produkter med rejäla prislappar ja, men generellt sett med extremt bra statistik på nöjda kunder. Hur kan det vara möjligt om Apples produkter är så dåliga i som många fall, på så många punkter, som Rossmann och andra belackade gastar sig hesa om....?

Apple har som alla andra missar ibland, och de vill tjäna pengar. Men de har under många år legat i toppen vad gäller innovation, bra produkter och tjänster, och nöjda kunder. Så en hel del måste de väl göra rätt med....

Vad har det med Rossmann och hans klagomål om Apples unibody att göra? Håll dig till topic.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Observera att Apple säljer främst skryträttigheter snarare än faktiska fysiska produkter med hög prestanda per krona.

Synonymt med folk som använder "dyra" mobiltelefoner som statussymbol med folk som klagar på att konkurrenternas märke endast är en statussymbol, är att båda grupper måste vara fattiga.

Resten utav oss skiter fullständigt i vad du har för telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

https://www.youtube.com/watch?v=9UwOdFzPTH4

Sammanfattar väl riktigt bra hur jag också tycker...
Ingenting binder DIG att vara en slav egentligen.

Men, skall väl medges att mitt arbetsrum ser ut ungefär som hans också i all ärlighets namn...

Mycket riktigt har vi alla val att göra, och vi kan välja att göra mer eller mindre långsiktiga investeringar. Men jag reflekterar mest över en sak han ofta återkommer till.

När han pratar om att han inte gick upp på kemitentan och istället just precis då "slutade procrastinera" för att istället göra x och y, är av min erfarenhet inget annat än just att procrastinera. Eller som han själv sa, en försvarsmekanism. Det är lustigt hur man kan bli så produktiv i helt andra områden när man egentligen har något annat stort över sig Blir lite som "surt sa räven", även om det inte heller ska vila någon skam över att ge upp och börja på nya banor.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Fin halmgubbe du bygger hörru.

Fast det du gjorde var ju inte att slå hål på Rossmanns påstående om unibody, du kallade det för lögn utan att kunna presentera ett uns av motbevis.

Tja, vem ska jag tro då? Rossmann som säger en sak, Apple som säger en annan sak med en video som du aldrig länkade till eller Jonathan Ive?

Jonathan Ive, Apple’s senior vice president of Industrial Design, noted that, "Traditionally notebooks are made from multiple parts. With the new MacBook, we’ve replaced all of those parts with just one part—the unibody. The MacBook’s unibody enclosure is made from a single block of aluminum, making the new MacBook fundamentally thinner, stronger and more robust with a fit and finish that we’ve never even dreamed of before.”

https://appleinsider.com/articles/08/10/14/apple_details_new_...

Kortfattat så motsäger Apple sig själva här. För att påstå något annat vore ju hycklande, okunnigt och moraliskt förkastligt.

Absolut. För vem vill inte tjäna pengar på att vilseleda? Jag hade lätt blivit en lobbyist om jag inte hade haft principer.

Vad skulle jag vinna på att lura dig menar du?

Tja, det kan väl inte bli mer ironiskt än så här eller vad säger du?

Vad har det med Rossmann och hans klagomål om Apples unibody att göra? Håll dig till topic.

Kort svar.
Det Ive pratar om är chassiet, det som sen skärmdelen monteras på, vilket även visas i den film från produktionen som du även borde klara att hitta. Rossmann väljer precis som du att misstolka detta för att försöka göra nån poäng. Kollar man på filmen så borde ev tvivel på detta klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Kort svar.
Det Ive pratar om är chassiet, det som sen skärmdelen monteras på, vilket även visas i den film från produktionen som du även borde klara att hitta. Rossmann väljer precis som du att misstolka detta för att försöka göra nån poäng. Kollar man på filmen så borde ev tvivel på detta klarna.

Vill du veta något annat som har klarnat upp? Att du har förvridit sanningen, framförallt för dig själv.

Två saker, först ditt inlägg:

"En lögn han kör med är där han raljerar över Apple om att de skulle ljuga om att MBP har ett chassie fräst ur ett enda stycke Alu. Rossmann sitter och visar upp hur skalet till skärmen består av två limmade bitar aluminium, som i några få fall (procentuellt sett) kan släppa i limningen.

Men fakta visar att Apple aldrig påstått att precis hela MBP är fräst ur ett stycke. Kikar man på Apples presentation, och demo-filmen där man får se hur chassiet görs, så handlar det endast om bottendelen, inte ett ord om skärmdelen. Men Rossmann sitter och gapar om just skärmdelen och påstår att Apple skulle ljuga, men det är han själv som ljuger...."

Du anger aldrig någon källa för statistiken utan nöjer dig med "i några få fall (procentuellt sett)" vilket borde egentligen förvåna, med tanke på att du kallar dig Doktor, men läser man dina inlägg ett tag så blir man liksom van att du inte vill ange några källor för dina påståenden.

Så kommer vi till "lögnen".

I klippet, som du faktiskt bör titta på, så reagerar Rossmann över två saker; Apples vilseledande marknadsföring om unibody i 2008 MBP och att Apple vägrar åtgärda problemen som uppstår. Faktum är att Apple valde medvetet att inte delge den informationen för potentiella köpare att chassiet för skärmen var inte ett stycke aluminium, tillverkad på samma sätt som unibody chassiet och det är inte förrän 2010 MBP som Apple faktiskt lever upp till sin marknadsföring om unibody enligt Rossmann.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Så enligt dig så ljuger Rossmann samtidigt som du försvarar Apple när det är Apple som väljer att inte lägga till det finstilta, det är lite som Apples egna slogan "think different" eller hur? Du lever verkligen upp till "fanboy is gonna fanboy" gosse.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Vill du veta något annat som har klarnat upp? Att du har förvridit sanningen, framförallt för dig själv.

Två saker, först ditt inlägg:

"En lögn han kör med är där han raljerar över Apple om att de skulle ljuga om att MBP har ett chassie fräst ur ett enda stycke Alu. Rossmann sitter och visar upp hur skalet till skärmen består av två limmade bitar aluminium, som i några få fall (procentuellt sett) kan släppa i limningen.

Men fakta visar att Apple aldrig påstått att precis hela MBP är fräst ur ett stycke. Kikar man på Apples presentation, och demo-filmen där man får se hur chassiet görs, så handlar det endast om bottendelen, inte ett ord om skärmdelen. Men Rossmann sitter och gapar om just skärmdelen och påstår att Apple skulle ljuga, men det är han själv som ljuger...."

Du anger aldrig någon källa för statistiken utan nöjer dig med "i några få fall (procentuellt sett)" vilket borde egentligen förvåna, med tanke på att du kallar dig Doktor, men läser man dina inlägg ett tag så blir man liksom van att du inte vill ange några källor för dina påståenden.

Det är väldigt enkelt...

Det är totalt irrelevant hur många av dessa skärmdelar som separerat, då det inte ändrar det faktum att Rossmann felaktigt påstår att Apple skulle ha påstått att skärmdelen skulle vara fräst ur ett stycke. Fakta visar att Rossmann har fel i sitt påstående. Därför är det även totalt irrelevant med statistik för antal haverier.

Att Rossmann kan ha en poäng i att det kan gå sönder i den limningen, säger jag inget emot. Men han drar till med en lögn om att det skulle vara fräst ur ett stycke för att han menar att Apple skulle ha påstått att det var så, vilket Apple alltså bevisligen inte påstått.

Skrivet av Solaris:

Så kommer vi till "lögnen".

I klippet, som du faktiskt bör titta på, så reagerar Rossmann över två saker; Apples vilseledande marknadsföring om unibody i 2008 MBP och att Apple vägrar åtgärda problemen som uppstår. Faktum är att Apple valde medvetet att inte delge den informationen för potentiella köpare att chassiet för skärmen var inte ett stycke aluminium, tillverkad på samma sätt som unibody chassiet och det är inte förrän 2010 MBP som Apple faktiskt lever upp till sin marknadsföring om unibody enligt Rossmann.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Så enligt dig så ljuger Rossmann samtidigt som du försvarar Apple när det är Apple som väljer att inte lägga till det finstilta, det är lite som Apples egna slogan "think different" eller hur? Du lever verkligen upp till "fanboy is gonna fanboy" gosse.

Har sett det klippet redan, fullt med raljerande och överdrifter även om han har några bra poänger med. Det är i det klippet han blåljuger om unibody på ett fult sätt.

Ja det är klart Rossmann gör den vinklingen, för sin egen vinnings skull.
Menar du att en tillverkare ska förklara exakt hur all tillverkning går till i minsta detalj, och varför? Vem orkar se eller fatta nåt av all det...?

Ska vi hårddra det som Rossmann (att han inte ens tänkt på det själv) så är ju inte ens bottendelen till 100% fräst ur ett enda stycke, därför att plattan i botten, den man skruvar bort för att komma in i datorn, är en formpressad detalj. Hu och fy Apple, ljuga så.....

Du och Rossmann verkar inte ha nån koll på tillverkningsprocesser heller.
För då hade ni fattat att det är totalt idiotiskt att från ett solitt stycke fräsa fram ett supertunt ”lock” med några tjockare detaljer för fästelement i en kant. Mycket bättre att pressa den ena delen och sen fästa de delar som det sen ska skruvas i, med t ex limning. Vet du hur mycket som limmas på våra flygplan.....

Att några av dessa fogar sen kan råka släppa är inte bra, men så länge det inte kan påvisas vara en stor källa till problem, så är det egentligen inget problem totalt sett, mer än för de som råkar drabbas. Alla tillverkare har produkter där det i några fall blir problem. Men felprocenten brukar ligga på ofta under 1 %, vilket då anses acceptabelt. Ingen tillverkare klarar att ha noll problem med produkterna.

Så, låt säga att det skulle vara ett antal tusen av dessa skärmar som separerat, olyckligtvis. Hur stor det sig då till det faktum att det sålts miljontals av dessa datorer.... vad blir felprocenten....? Om då Rossmann ser säg 100 av dessa som är kaputt, så verkar det såklart i hans värld som undergången. Men han ser ju inte heller de många miljoner där felet inte uppstår.... Men de som är hela tjänar ju inte Rossmann några slantar på att raljera om..... Hänger du med....?

Jag noterar att du inte verkar vilja kommentera det faktum att Apple legat i topp i många år vad gäller kvalitet och nöjda kunder etc, är det en potatis du inte gillar och därför undviker...?
Hur kan det komma sig att Apple och deras produkter haft den ställningen under så många år, i undersökning efter undersökning. Om det skulle vara så dåligt som Rossmann påstår...?

När det gäller 2008 unibody, så var det smart gjort av Apple att fräsa hela bottendelen ur ett stycke. Dyrare, men mycket mer stabilt jämfört med de vid tiden andra datorer där det var ett ihopjox av olika material delar och profiler skruvade hit o dit. Nu fick Apple en mer solid grund med frästa färdiga fästpunkter etc. På vilket man sen satte ett pressat bottenlock och en skärmdel bestående av ett pressat lock med vissa limmade detaljer. Apple förklarade att bottendelen var grunden till unibody, och hur den tillverkades, vilket inte hade nåt med skärmdelen att göra.

För övrigt har jag en mycket välanvänd 2009 MBP, utan minsta mekaniska problem med skärm eller anat vad gäller chassiet.

Kul att det så fort man inte håller med i klagan om och mot Apple, genas får ”fanboy” slängd i ansiktet..... Menar du att man inte kan se förstå och diskutera för eller emot Apple utan att vara just fanboy....?

Kan upplysa dig att jag har en dator från Apple, den enda Apple-dator jag någonsin haft. Jag har 4 andra datorer (Win), och har ägt ett antal fler tidigare, även byggt ett par stationära. Jag jobbar dagligen med Win-datorer. Så är min fördelning, vilken är din? Har du någon dator från Apple? Har du ägt någon dator från Apple...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Det är totalt irrelevant hur många av dessa skärmdelar som separerat, då det inte ändrar det faktum att Rossmann felaktigt påstår att Apple skulle ha påstått att skärmdelen skulle vara fräst ur ett stycke. Fakta visar att Rossmann har fel i sitt påstående. Därför är det även totalt irrelevant med statistik för antal haverier.

Men om det är irrelevant, varför tar du upp ens upp det?

Skrivet av Dr Tinnitus:

Att Rossmann kan ha en poäng i att det kan gå sönder i den limningen, säger jag inget emot. Men han drar till med en lögn om att det skulle vara fräst ur ett stycke för att han menar att Apple skulle ha påstått att det var så, vilket Apple alltså bevisligen inte påstått.

Apple marknadsförde unibody, precis som det låter, som unibody. Vet du vad uni ens betyder? Vet du vad en unibody frame är för något?

Skrivet av Dr Tinnitus:

Menar du att en tillverkare ska förklara exakt hur all tillverkning går till i minsta detalj, och varför? Vem orkar se eller fatta nåt av all det...?

Tja, om ingen orkar se eller fattar något av det, varför gör då Apple en video som går in i detalj om tillverkningsprocessen av just unibody? Och låter dessutom folk klämma på chassiet under Apple Special Event (2008)?

https://www.youtube.com/watch?v=u3ZKN3ppWr8

https://www.youtube.com/watch?v=sxbiIpXZfG8

Lite som om Apple ville informera! Synd att de lät bli informera om skärmdelen bara.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Hu och fy Apple, ljuga så.....

Apple har ju blivit stämda flertalet pga falsk marknadsföring och vad är falsk marknadsföring annat än lögner?

Skrivet av Dr Tinnitus:

Du och Rossmann verkar inte ha nån koll på tillverkningsprocesser heller.
För då hade ni fattat att det är totalt idiotiskt att från ett solitt stycke fräsa fram ett supertunt ”lock” med några tjockare detaljer för fästelement i en kant. Mycket bättre att pressa den ena delen och sen fästa de delar som det sen ska skruvas i, med t ex limning. Vet du hur mycket som limmas på våra flygplan.....

Låter väldigt komplicerat det där men vilken tur jag har då som behöver bara titta på en video gjorda av Apple själva som går in i detalj på hur de tog fram ett chassi ur ett stycke aluminum. Men om det är idiotiskt att fräsa fram ett "supertunt lock" ur ett stycke aluminum, varför gjorde Apple det med 2010 modellen av MBP? Hmmmm.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Att några av dessa fogar sen kan råka släppa är inte bra, men så länge det inte kan påvisas vara en stor källa till problem, så är det egentligen inget problem totalt sett, mer än för de som råkar drabbas. Alla tillverkare har produkter där det i några fall blir problem. Men felprocenten brukar ligga på ofta under 1 %, vilket då anses acceptabelt. Ingen tillverkare klarar att ha noll problem med produkterna.

Så, låt säga att det skulle vara ett antal tusen av dessa skärmar som separerat, olyckligtvis. Hur stor det sig då till det faktum att det sålts miljontals av dessa datorer.... vad blir felprocenten....? Om då Rossmann ser säg 100 av dessa som är kaputt, så verkar det såklart i hans värld som undergången. Men han ser ju inte heller de många miljoner där felet inte uppstår.... Men de som är hela tjänar ju inte Rossmann några slantar på att raljera om..... Hänger du med....?

Jag noterar att du inte verkar vilja kommentera det faktum att Apple legat i topp i många år vad gäller kvalitet och nöjda kunder etc, är det en potatis du inte gillar och därför undviker...?
Hur kan det komma sig att Apple och deras produkter haft den ställningen under så många år, i undersökning efter undersökning. Om det skulle vara så dåligt som Rossmann påstår...?

Åh, det där låter som du pratar om statistik! Har du några källor på det? Det borde du ju ha, eftersom du verkar så informerad om Apples position. Eller vänta, statistik är ju irrelevant!

Skrivet av Dr Tinnitus:

När det gäller 2008 unibody, så var det smart gjort av Apple att fräsa hela bottendelen ur ett stycke. Dyrare, men mycket mer stabilt jämfört med de vid tiden andra datorer där det var ett ihopjox av olika material delar och profiler skruvade hit o dit. Nu fick Apple en mer solid grund med frästa färdiga fästpunkter etc. På vilket man sen satte ett pressat bottenlock och en skärmdel bestående av ett pressat lock med vissa limmade detaljer. Apple förklarade att bottendelen var grunden till unibody, och hur den tillverkades, vilket inte hade nåt med skärmdelen att göra.

Var och när gick Apple ut med förklarningen att bottendelen var grunden till unibody och skärmdelen inte skulle räknas in?

Skrivet av Dr Tinnitus:

För övrigt har jag en mycket välanvänd 2009 MBP, utan minsta mekaniska problem med skärm eller anat vad gäller chassiet.

Känner du dig riktigt speciell nu att du inte har drabbats ännu? Vill du ha guldstjärna? Ett diplom kanske?

Skrivet av Dr Tinnitus:

Kul att det så fort man inte håller med i klagan om och mot Apple, genas får ”fanboy” slängd i ansiktet..... Menar du att man inte kan se förstå och diskutera för eller emot Apple utan att vara just fanboy....?

Vad förväntar du dig egentligen när du har inte gjort mycket mer än framstå som en blind fanatiker, fullkomligt besatt över att Rossmann inte tycker som du i vad som är en definitionsfråga? Det hjälper inte heller att du har knappast bidragit med några sammanhängande motargument. Att du tar åt dig för att jag kallar dg för en fanboy är lika magstarkt som det är skrattretande.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Kan upplysa dig att jag har en dator från Apple, den enda Apple-dator jag någonsin haft. Jag har 4 andra datorer (Win), och har ägt ett antal fler tidigare, även byggt ett par stationära. Jag jobbar dagligen med Win-datorer. Så är min fördelning, vilken är din? Har du någon dator från Apple? Har du ägt någon dator från Apple...?

Själv så har jag ett väldigt agnostiskt förhållande till datorer och operativsystem där jag är mer intresserad av den pragmatiska biten så spelar det någon större roll för din del vad jag äger och använder?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Men om det är irrelevant, varför tar du upp ens upp det?

Apple marknadsförde unibody, precis som det låter, som unibody. Vet du vad uni ens betyder? Vet du vad en unibody frame är för något?

Tja, om ingen orkar se eller fattar något av det, varför gör då Apple en video som går in i detalj om tillverkningsprocessen av just unibody? Och låter dessutom folk klämma på chassiet under Apple Special Event (2008)?

https://www.youtube.com/watch?v=u3ZKN3ppWr8

https://www.youtube.com/watch?v=sxbiIpXZfG8

Lite som om Apple ville informera! Synd att de lät bli informera om skärmdelen bara.

Apple har ju blivit stämda flertalet pga falsk marknadsföring och vad är falsk marknadsföring annat än lögner?

Låter väldigt komplicerat det där men vilken tur jag har då som behöver bara titta på en video gjorda av Apple själva som går in i detalj på hur de tog fram ett chassi ur ett stycke aluminum. Men om det är idiotiskt att fräsa fram ett "supertunt lock" ur ett stycke aluminum, varför gjorde Apple det med 2010 modellen av MBP? Hmmmm.

Åh, det där låter som du pratar om statistik! Har du några källor på det? Det borde du ju ha, eftersom du verkar så informerad om Apples position. Eller vänta, statistik är ju irrelevant!

Var och när gick Apple ut med förklarningen att bottendelen var grunden till unibody och skärmdelen inte skulle räknas in?

Känner du dig riktigt speciell nu att du inte har drabbats ännu? Vill du ha guldstjärna? Ett diplom kanske?

Vad förväntar du dig egentligen när du har inte gjort mycket mer än framstå som en blind fanatiker, fullkomligt besatt över att Rossmann inte tycker som du i vad som är en definitionsfråga? Det hjälper inte heller att du har knappast bidragit med några sammanhängande motargument. Att du tar åt dig för att jag kallar dg för en fanboy är lika magstarkt som det är skrattretande.

Själv så har jag ett väldigt agnostiskt förhållande till datorer och operativsystem där jag är mer intresserad av den pragmatiska biten så spelar det någon större roll för din del vad jag äger och använder?

Kort svar nu, längre sen när jag har mer tid.

Ja jag vet vad unibody betyder, men i detta sammanhang verkar du inte ha nog med kunskap.

Om du kikar på de länkar du själv gav, vilka jag sett för många år sedan, så kan du väl visa oss exakt var i dessa de säger att skärmen ingår i det de menar när de snackar om unibody...?

De säger ju t o m ordagrant ”this one and only piece of structure that forms the unibody” och visar samtidigt en bild där de tonar bort skärmen och har endast the bortom case kvar, unibodyn. Du verkar inte fatta det, och inte heller Rossmann....

Sen har Apple inte vad jag kan se gjort skärmdelen i ett stycke på 2010 MBP, det är vad jag kan se fortfarande ett pressat lock, men nu med en separat ram skruvad invändigt runt kanten.

Det är detta jag ogillar med Rossmann, att han sitter och hittar på saker, i okunskap eller avsiktligt, för att kasta skit på Apple. Och sen sväljer du och andra godtrogna det som fakta.

Det finns såklart saker som Apple gör fel eller dåligt, som de är värda skit för. Men de är inte värda skit för rena påhitt och lögner av folk som inte har koll, som i fallet med Rossmann och hans påståenden om unibody på MBP.

Permalänk
Medlem

Mycket roande läsning i denna tråden.
Ha i åtanke att fanboys livnär sig på energin övriga människor ger dom.

Jag tycker att Louis är långdragen och har en tendens till att inte veta när han skall sluta prata.
Någonting som irriterar mig, troligen då det påminner mig för mycket om mina egna brister på samma punkter.

Jag anser att han har integritet då jag upplever att han är ärlig och inte sprider någon annans agenda än sina egna upplevelser och övertygelser.

Jag är personligen övertygad är antalet uttalanden som Louis gjort rörande Apples produkter som av oberoende 3:e part bevisats vara felaktiga är långt färre än antalet uttalanden som Apple gjort och som sedan av oberoende 3:e part bevisats vara felaktiga.

När det sedan kommer till personer som Dr Tinnitus och Sveklockarn, som gör långa utlägg om hur mycket dom ogillar Louis eftersom han är så hemsk och sprider felaktig information eller för att han vill förstöra Apples monopol på att reparera (eller inte reparera) sina produkter genom att kämpa för att man i USA skall få rätt att reparera det man äger, så är det en utmaning att inte vilja ge dom varsin lavett.

Vi lever idag i ett konsumtionssamhälle, där stora företag tjänar extrema mängder pengar på att sälja dig identiska eller mycket snarlika produkter om och om igen.
Detta görs genom att designa produkterna för en livslängd som sammanfaller med garantier (och tvärt om, via lobbying),
även genom att med avsikt designa produkterna så att dom skall vara svåra eller omöjliga att reparera.
Samt sist men inte minst, genom att genom ekonomisk påtryckning påverka regler, lagar och myndigheter så att dessa jagar upp och beslagtar leveranser med reservdelar som tillverkare vägrar sälja till allmänheten.
Att det beteendet överhuvudtaget accepteras av kunderna är för mig förvånande och förskräckande, men tyvärr ett uppenbart faktum.

Så där håller jag till fullo med Louis och han skall ha en stor eloge för att han åker runt i USA på sin egen bekostnad för att stå upp mot dom stora lobbying organisationerna.

Sveklockarn drog vidare ett exempel om att det inte gick att köpa original bildelar på Biltema och syftet med hans påstående verkade vara att bevisa att originaldelar inte existerar utanför biltillverkaren och att Apple därför inte behöver tillhandahålla originaldelar.
Hans påstående är som tur är, felaktigt.

Att Biltema inte säljer originaldelar beror på att deras affärside är att sälja Biltema brandade delar till lågt pris, vissa har samma eller bättre kvalitet än originaldelar, andra sämre kvalitet, till ett lägre pris.

Sanningen är istället att du kan åka till vilken auktoriserad verkstad som helst och säga vilken originaldel vi vill köpa (till ett av de märken verkstaden är auktoriserade för) och som svar kommer du få "Självklart".

Du kan surfa in på t.ex. skruvat.se och skriva in original reservdelsnummer (stämplat eller ingjutet i originaldelarna) i sökfönstret och vips så får du upp både original och icke originaldelar som passar. Det går utmärkt att beställa dessa.

Vill du sedan byta ut dessa delar på din garageuppfart så får du göra det, vill du istället lämna in bilden på en verkstad och be dom byta delarna så går det också bra.

Vill du inte hålla på och krångla med att köpa delarna själv, så åker du helt enkelt till valfri icke-auktoriserad verkstad och lämnar in din bil, så kommer dom köpa hem lämpliga reservdelar och byta åt dig.

Sist men inte minst så kan du även åka till den auktoriserade verkstaden och lämna in din bil, så lagar dom felet med originaldelar.

Och visst så förekommer det allt oftare inlåsningar i form av mjukvarulås inom bilindustrin, men det är inte otillåtet att använda ett 3:e parts verktyg för att komma åt original funktioner som att programmera en ny nyckel eller att berätta för bilen att det nu sitter en dragkrok där bak.

Detta är saker du inte kommer höra på bilverkstaden:
"Vi får inte sälja dig delar till denna bil."
"Vi får inte byta den här delen utan måste byta ut hela bilen" -
"Nej SAAB är nedlagt så vi kan tyvärr inte få tag i delar till din bil"
"Vindrutan är repig och vi får inte sälja en sådan sådant löst. Detta går på garantin, men då kommer vi att behöva skrota din bil, inklusive dina snygga fälgar samt vingen och sportavgassystemet du monterat. Istället så får du sedan en helt ny bil, utan bensin i tanken."

Så, konstigt nog så får både Sveklockarn och Dr Tinnitus gå till valfri bildelsbutik eller bilverkstad och köpa bromsklossar över disk, sedan får dom en och en eller tillsammans rulla runt på marken och byta bromsklossarna på sina bilar.
Sedan kan dom köra omkring, tuta på alla medtrafikanter och högljutt predika om att det skulle vara en ohållbar situation om Apples kunder eller servicecenter utan rätt utbildning skulle tillåtas köpa ett nytt moderkort till den svindyra Mac Pro burk.
För givetvis har Apple både lagligt och moraliskt rätt när dom vägrar att sälja ett nytt moderkort till Mac Pro burken, oavsett om du är en privatperson eller en auktoriserad Apple Reparatör, för du har ju inte gått den interna utbildningen på hur man reparerar just denna specifika Mac Pro.
Men om du råkar ha gått utbildningen, så får du bara köpa ett paket med nytt moderkort, nya cpuer, nytt minne och nya kylare, till samma kostnad som en helt ny Mac Pro skulle kosta.
Och om du säljer komponenterna till en privatperson, så blir du av med din Apple auktorisering och får därför inte köpa reservdelar längre.

TLRD;
"Håll för öronen, för nu kommer mitt vårskrik, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!" - Ronja R

PS. Nu är det helg, dränk dina sorger (din iPhone) i ett glas med spillolja och kasta en MacBook på en fanboy så ska du se att det snart ordnar sig.

Disclaimer: Jag fullkomligt hatar Apples produkter, så om datorn dom vägrade sälja moderkort till heter iMac Pro, Mac Pro eller LånadDesignSkitTillÖverpris 4.11 bryr jag mig inte ett skit om, om det stör dig så är troligen en Fanboy.

Disclaimer
Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk

@Solaris:

Mer om Rossmann och hans lögn om unibody.

Kikar du på videon när han ska visa hur dåligt det är att det är två limmade delar som utgör grunden i skärmdelen, vilken Apple inte ens påstår har med unibody att göra, så kan man se när han vippar upp den inre nere knäckta delen från själva locket, att det är tydliga skrap och brytmärken på insidan av locket. Ser misstänkt likt ut som om nån medvetet suttit och kilat med nåt och brutit loss den limmade innersargen. Om det är vad vi ser, kan man ju undra om han inte hade gott om autentiska bevis, utan måste sitta och fabricera ”bevis”....?

Det om statistiken du vill ha, är totalt irrelevant därför att den delen Rossmann ondgör sig över ang unibody, är skärmdelen. Vilket Apple aldrig påstått har nåt med unibody att göra, då unibody’n handlar om den enda delen i bottendelen, chassiet, vilket med all tydlighet framgår om man tar av sig skygglapparna och foliehatten när man ser på klippen och Apples presentation.

Permalänk
Skrivet av zector:

Mycket roande läsning i denna tråden.
Ha i åtanke att fanboys livnär sig på energin övriga människor ger dom.

Jag tycker att Louis är långdragen och har en tendens till att inte veta när han skall sluta prata.
Någonting som irriterar mig, troligen då det påminner mig för mycket om mina egna brister på samma punkter.

Jag anser att han har integritet då jag upplever att han är ärlig och inte sprider någon annans agenda än sina egna upplevelser och övertygelser.

Jag är personligen övertygad är antalet uttalanden som Louis gjort rörande Apples produkter som av oberoende 3:e part bevisats vara felaktiga är långt färre än antalet uttalanden som Apple gjort och som sedan av oberoende 3:e part bevisats vara felaktiga.

När det sedan kommer till personer som Dr Tinnitus och Sveklockarn, som gör långa utlägg om hur mycket dom ogillar Louis eftersom han är så hemsk och sprider felaktig information eller för att han vill förstöra Apples monopol på att reparera (eller inte reparera) sina produkter genom att kämpa för att man i USA skall få rätt att reparera det man äger, så är det en utmaning att inte vilja ge dom varsin lavett.

Vi lever idag i ett konsumtionssamhälle, där stora företag tjänar extrema mängder pengar på att sälja dig identiska eller mycket snarlika produkter om och om igen.
Detta görs genom att designa produkterna för en livslängd som sammanfaller med garantier (och tvärt om, via lobbying),
även genom att med avsikt designa produkterna så att dom skall vara svåra eller omöjliga att reparera.
Samt sist men inte minst, genom att genom ekonomisk påtryckning påverka regler, lagar och myndigheter så att dessa jagar upp och beslagtar leveranser med reservdelar som tillverkare vägrar sälja till allmänheten.
Att det beteendet överhuvudtaget accepteras av kunderna är för mig förvånande och förskräckande, men tyvärr ett uppenbart faktum.

Så där håller jag till fullo med Louis och han skall ha en stor eloge för att han åker runt i USA på sin egen bekostnad för att stå upp mot dom stora lobbying organisationerna.

Sveklockarn drog vidare ett exempel om att det inte gick att köpa original bildelar på Biltema och syftet med hans påstående verkade vara att bevisa att originaldelar inte existerar utanför biltillverkaren och att Apple därför inte behöver tillhandahålla originaldelar.
Hans påstående är som tur är, felaktigt.

Att Biltema inte säljer originaldelar beror på att deras affärside är att sälja Biltema brandade delar till lågt pris, vissa har samma eller bättre kvalitet än originaldelar, andra sämre kvalitet, till ett lägre pris.

Sanningen är istället att du kan åka till vilken auktoriserad verkstad som helst och säga vilken originaldel vi vill köpa (till ett av de märken verkstaden är auktoriserade för) och som svar kommer du få "Självklart".

Du kan surfa in på t.ex. skruvat.se och skriva in original reservdelsnummer (stämplat eller ingjutet i originaldelarna) i sökfönstret och vips så får du upp både original och icke originaldelar som passar. Det går utmärkt att beställa dessa.

Vill du sedan byta ut dessa delar på din garageuppfart så får du göra det, vill du istället lämna in bilden på en verkstad och be dom byta delarna så går det också bra.

Vill du inte hålla på och krångla med att köpa delarna själv, så åker du helt enkelt till valfri icke-auktoriserad verkstad och lämnar in din bil, så kommer dom köpa hem lämpliga reservdelar och byta åt dig.

Sist men inte minst så kan du även åka till den auktoriserade verkstaden och lämna in din bil, så lagar dom felet med originaldelar.

Och visst så förekommer det allt oftare inlåsningar i form av mjukvarulås inom bilindustrin, men det är inte otillåtet att använda ett 3:e parts verktyg för att komma åt original funktioner som att programmera en ny nyckel eller att berätta för bilen att det nu sitter en dragkrok där bak.

Detta är saker du inte kommer höra på bilverkstaden:
"Vi får inte sälja dig delar till denna bil."
"Vi får inte byta den här delen utan måste byta ut hela bilen" -
"Nej SAAB är nedlagt så vi kan tyvärr inte få tag i delar till din bil"
"Vindrutan är repig och vi får inte sälja en sådan sådant löst. Detta går på garantin, men då kommer vi att behöva skrota din bil, inklusive dina snygga fälgar samt vingen och sportavgassystemet du monterat. Istället så får du sedan en helt ny bil, utan bensin i tanken."

Så, konstigt nog så får både Sveklockarn och Dr Tinnitus gå till valfri bildelsbutik eller bilverkstad och köpa bromsklossar över disk, sedan får dom en och en eller tillsammans rulla runt på marken och byta bromsklossarna på sina bilar.
Sedan kan dom köra omkring, tuta på alla medtrafikanter och högljutt predika om att det skulle vara en ohållbar situation om Apples kunder eller servicecenter utan rätt utbildning skulle tillåtas köpa ett nytt moderkort till den svindyra Mac Pro burk.
För givetvis har Apple både lagligt och moraliskt rätt när dom vägrar att sälja ett nytt moderkort till Mac Pro burken, oavsett om du är en privatperson eller en auktoriserad Apple Reparatör, för du har ju inte gått den interna utbildningen på hur man reparerar just denna specifika Mac Pro.
Men om du råkar ha gått utbildningen, så får du bara köpa ett paket med nytt moderkort, nya cpuer, nytt minne och nya kylare, till samma kostnad som en helt ny Mac Pro skulle kosta.
Och om du säljer komponenterna till en privatperson, så blir du av med din Apple auktorisering och får därför inte köpa reservdelar längre.

TLRD;
"Håll för öronen, för nu kommer mitt vårskrik, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!" - Ronja R

PS. Nu är det helg, dränk dina sorger (din iPhone) i ett glas med spillolja och kasta en MacBook på en fanboy så ska du se att det snart ordnar sig.

Disclaimer: Jag fullkomligt hatar Apples produkter, så om datorn dom vägrade sälja moderkort till heter iMac Pro, Mac Pro eller LånadDesignSkitTillÖverpris 4.11 bryr jag mig inte ett skit om, om det stör dig så är troligen en Fanboy.

Jag har aldrig haft nåt emot att kunna reparera själv. Vilket man även kan om man vill med Apples grejor.

Visst kan det finnas vissa begränsningar så kan inte alltid kan få tag i exakt rätt original reservdel, men så är det ju även på bilsidan ibland, att det finns vissa begränsningar.

Däremot kan jag förstå varför man har sådana begränsningar, både från Apples sida och inom bilvärlden. Jag kanske inte alltid gillar det, men kan förstå varför. Och det handlar inte bara om att jävlas med kunderna, utan oftast tvärt om. Men, det är vanligt att folk som inte har djupare insyn i tekniken och bakomliggande orsaker, att de tror att det bara är för att jävlas och tjäna pengar.

En annan sak som är nästan komiskt, är att de som verkar ha mest problem med Apple, och deras produkter, ofta är de som aldrig haft några Apple-produkter.....

Själv har jag haft en del Apple-produkter med start 2003, och det har i de flesta fall varit de bästa produkter jag någonsin haft, av den typen. Och då har jag testat det mesta i teknikväg genom åren. Så jag har varit generellt sett mycket nöjd, och köper gärna igen om jag anser att det passar mina behov. Lite högre pris ja, men även bättre andrahandsvärde och livslängd generellt sett.

Rossmann har en del bra poängen, det har jag redan skrivit. Tycker det är bra att det trycks på med viktiga saker mot tillverkarna etc. Men gillar inte raljerande överdrifter för att försöka göra poäng, eller hitta på och ljuga. Och det är en jäkla massa påståenden om och runt Apple som inte stämmer, men som tuggas och sprids vidare på nätet om och om igen. Det har Apple inte förtjänat. Skäll gärna på dem för det som verkligen är sant, och fel gjort av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Kort svar nu, längre sen när jag har mer tid.

Ja jag vet vad unibody betyder, men i detta sammanhang verkar du inte ha nog med kunskap.

Om du kikar på de länkar du själv gav, vilka jag sett för många år sedan, så kan du väl visa oss exakt var i dessa de säger att skärmen ingår i det de menar när de snackar om unibody...?

De säger ju t o m ordagrant ”this one and only piece of structure that forms the unibody” och visar samtidigt en bild där de tonar bort skärmen och har endast the bortom case kvar, unibodyn. Du verkar inte fatta det, och inte heller Rossmann....

Sen har Apple inte vad jag kan se gjort skärmdelen i ett stycke på 2010 MBP, det är vad jag kan se fortfarande ett pressat lock, men nu med en separat ram skruvad invändigt runt kanten.

Det är detta jag ogillar med Rossmann, att han sitter och hittar på saker, i okunskap eller avsiktligt, för att kasta skit på Apple. Och sen sväljer du och andra godtrogna det som fakta.

Det finns såklart saker som Apple gör fel eller dåligt, som de är värda skit för. Men de är inte värda skit för rena påhitt och lögner av folk som inte har koll, som i fallet med Rossmann och hans påståenden om unibody på MBP.

För att vara helt uppriktig med dig så har jag bättre saker att göra än att fortsätta den här "diskussionen" med dig, dels för att du fortsätter att gapa om vilken lögnare Rossmann är men också för att du ständigt deflekterar utan att egentligen komma med vettiga motargument med referenser. Men framförallt för att det här har nu passerat "slå en död häst med en pinne" stadiet och nu börjar vi komma in på att göra lim av pållen stadiet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt en del iphone skärmar åt andra och tycker att det har gått smidigt fram till och med 8:an. Aldrig gjort det på Samsung, men det har sett krångligare ut.

Har inte inte bytt på iphone 10 eller nyare av den anledningen att reservdelarna blivit så dyra och svåra att få tag på. På iphone 8 och äldre har man fått tag på tredjeparts delar till ganska låga priser och begagnade original skärmar med tredjeparts glas kring tusenlappen. Även Apple själva ska ha hiskeligt mycket för att byta ett glas/skärm.

För att prata om egna erfarenheter vill jag tillägga att Nokia 7 plus tex. inte är bättre. En bekant spräckte glaset första veckan. Dels såg det inte helt lätt ut att byta den, men samtidigt svårt att få tag på utbytes skärm. Samma sak med min honor 8, där åtgärden att byta glas känns mer komplicerad än Apple.

Det här är min teori. Det som gör att Apples produkter håller så länge är inte på grund av komponenterna innan för skalet. Det är utsidan av metall som får den att hålla längre men även att designen är tidlös. Så man får inte känslan av att man vill byta. De var tidiga med att göra datorerna tunnare, vilket gör att de upplevs modetnare längre. Bytte batteri i en 2012 MacBook pro och den kändes inte lika gammal som en PC från den tiden. De var tidiga med SSD i sina laptops, vilket gör att de känns fräscha mycket längre. Tror den meningen är fakta jag hört från Rossmann. Även operativsystemet är bättre optimerat ihop med hårdvaran, vilket ger fördelar på många punkter. Vill även minnas att deras batteritid var bättre än pc ett tag?

Men det jag skrev ovan hjälper inte om du spiller ett glas mjölk i din MacBook som du för ett halvår sedan gav över 20 000 för. Apples skulle ha över 10 000 för att laga. Informationen i datorn kunde de inte rädda heller. Synd att deras ingenjörer inte valt att bygga in spillsäkra tangentbord i datorerna. Hade SSD-disken varit lös eller att lifeboat anslutningen funnits kvar hade det dessutom varit lättare att rädda datan.

En anledning till att det är lönt att laga MacBooks är att de är så dyra i inköp att man känner att det är värt att lägga pengar på den. Ytterligare en är att det släpps en begränsat antal smaker av MacBooks. Tittar man på på PC finns det ju bara en uppsjö tillverkare och för att inte tala om modeller i alla prisklasser. Så det är helt enkelt inte lönt att lära sig att laga en PC på så djup nivå som en MacBook.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Solaris:

För att vara helt uppriktig med dig så har jag bättre saker att göra än att fortsätta den här "diskussionen" med dig, dels för att du fortsätter att gapa om vilken lögnare Rossmann är men också för att du ständigt deflekterar utan att egentligen komma med vettiga motargument med referenser. Men framförallt för att det här har nu passerat "slå en död häst med en pinne" stadiet och nu börjar vi komma in på att göra lim av pållen stadiet.

Referenser...?

Ja, jag lade inte in några länkar i mina första inlägg, men de källor jag då hade tänkt lägga in men inte letat reda på igen, var ju de länkar du sen själv gav. Rossmann egen video, och Apples presentationer. Detta trodde jag du skulle begripa när jag dessutom sen förklarade att det var i dessa videos det jag skrev om visades....

Du verkar undvika att kommentera just de saker jag skriver om hur man kan se hur det verkar vara bänt och skrapat för att få loss den där delen som Rossmann sitter och vippar på och påstår är ett vanligt problem. Har du krävt honom på statistik för det påståendet...?
Hur ofta ser du att de problem han radar upp och insinuerar eller rakt upp och ned påstår skulle vara så frekventa på som orsak till haverier på Apples produkter.....?

Att de felen kan ske, säger jag inget emot. Men vet du eller andra hur ofta det sker, hur stort problemet är? Eller sväljer ni allt som sant som Rossmann påstår i de video han tjänar mer slantar på ju mer uppmärksamhet han skapar....? Kan det finnas en dos konfirmationsbias med i bilden....? Att de som redan har ett visst ogillande till Apple gärna sväljer sådant som passar in i deras åsikter, men ofta blundar för det som talar emot dem...? Rätt ofta har dessa personer heller inga egna djupare erfarenheter av Apples grejor, kanske inga alls. Men göder sitt ogillande gör de gärna...

Jag har testat att söka en del på nätet, och sådana haverier av skärmen där den delen lossnat och spruckit verkar inte vara så jäkla vanligt, och inte heller andra saker Rossmann blåser upp till stora problem. Det betyder inte att han alltid har fel när han säger att en viss detalj kunde eller borde ha gjorts bättre av Apple, men sådant finns ju på alla produkter oavsett tillverkare. Men, om ev fel inte uppstår i nån större felprocent, utan håller sig inom det acceptabla, så är det heller inget stort problem. Det sker, ibland, och shit happens med alla produkter ibland.

T ex så vet vi ju inte vad de skärmar som ev nu faktiskt har lossnat så som Rossmann visar har varit med om. Har användarna varit ovarsamma? Kanske råkat pressa skärmen för hårt mot ändläget, för ofta...? Kanske råkat ha nåt mellan skärmen, en tidning eller liknande, när den stängs, vilken kan ha belastat sakerna fel.

Folk har alldeles för lätt att svälja saker o ting de ser i YT-klipp, som sanna, bara för att nån som sitter och tjänar pengar på att få så många klick som möjligt, påstår en massa saker. Men hur vet vi att när det verkligen stämmer, eller är överdrivet, eller inte stämmer alls..... Vilken faktakoll gör du...?

Nu verkar du ointresserad av att fortsätta diskussionen, utan att ha svarat på de frågor jag ställer dig. Och du börjar skylla på döda hästar och limkokning. För mig verkar det som du har svårt att hantera att det finns folk, som försöker att se på saker som påstås på YT med en hälsosam dos källkritik etc, och se det från mer än en sida.

Oavsett vad jag diskuterar etc, så har jag väldigt svårt att ta personer och deras påståenden på allvar, när man snabbt kan konstatera att deras påståenden verkar överdrivna, eller när man bevisligen kan se hur de överdriver och t o m påstår saker som helt enkelt är fel. Så som Rossmann tyvärr gör i flera fall.

Tycker det i grunden är bra med personer som Rossmann, så länge de håller sig till sanningen. Och jag skulle tycka lika oavsett vilken tillverkare de än klagade på, så detta har faktiskt inget med nån fanatism över nåt varumärke att göra, vilket du plötsligt drog upp när du fick mothugg eller brist på argument....

Visst kan Apples grejor gå sönder, det händer då och då. Men trots att jag har en hel del folk jag känner som har kört med Apples grejor länge, så har jag faktiskt aldrig hört nåt om att deras grejor skulle ha fallerat på de punkter Rossmann försöker påstå är så vanligt. Märkligt va....?

EDIT:
Efter lite extra funderande på dessa skärmhaverier som Rossmann pratar om, så blir jag mer och mer övertygad om att han kör med en vals....

För det första så kastar han ju fram ett felaktigt påstående om att Apple skulle ljuga om unibody, för skärmdelen inte är fräst ur ett stycke. Detta fast Apple bevisligen (se i de länkar Solaris så snällt givit) inte någonstans säger att det de menar med unibody har något med skärmen att göra, utan endast om datorns ”bottom enclosure”.

Men, Rossmann insinuerar även att det skulle vara ett stort och vanligt problem att det sker en separation mellan de i skärmdelens två limmade delarna, i nedre delen mot gångjärnen, och visar en sådan ”flappande” del i sin video.

Problemet jag ser med detta påstående är att vi inte får nån seriös statistik på hur vanligt det verkligen är, och exakt vad det beror på. När han sitter där och vippar på den lossnade delen, så kan den vippas för att den spruckit vid en skruv på var sida.
Men, som jag ser det så är det den frästa inre ramen som limmas på lockets insida, som är den i grunden bärande delen. Sannolikt skulle det hela funka helt utan locket i sig, men då se knasigt ut. Ramen är den bärande strukturen för displayen och gångjärnen, på den ramen så limmas sen locket med äppleloggan, för att tillsluta det hela.
Om locket skulle släppa lite i limningen mot denna ram, så torde det inte ha så jäkla stor betydelse då det sannolikt inte bidar med nån helt avgörande förstärkning till ramen eller skärmdelens helhet. Ramen är vad jag kan se den primärt bärande delen, och skulle nog funka i många år även om locket skulle råka ha släppt lite i limningen i nedre kanten så som Rossmann visar. Ja så länge man handhar sin MBP med normal försiktighet.

Permalänk
Medlem

Jag bara funderar på hur många som faktiskt försökt driva ett företag här?

Det är inte enkelt att driva ett företag och att skapa videos - det blir inte mycket intäkter av det, Rossmann skulle säkert klara av att köra sitt företag utan sina videor i ämnet men för den som nu tänker sig att köra eget så är det lärorikt att se det han delar med sig av.

Vissa saker kanske man inte är överens om, men det betyder ändå inte att det är fel, bara ett annat perspektiv.

Sedan skall man tänka på att det som beskrivs om vad som går sönder är när det väl är något som går sönder så vad är då de vanligaste felen som uppkommer och då spelar märket egentligen inte så stor roll, däremot hur pass svårt det är att få reservdelar.

Permalänk

@ehsnils:

Jag skulle nog säga att det i många fall kan vara väldigt enkelt att tjäna pengar på t ex YT-videos...

Har du koll på hur många ”bimbos” eller snorungar som sitter och lallar om allt möjligt, testar leksaker, viftar runt med smink och kläder t ex, eller bara unboxar saker, som har många följare och sopar hem många miljoner, dollar, om året.....

Det måste alltså inte till rena proffsproduktionerna för att få följare i sådan mängd att det drar in stora nog slantar att leva på.

De flesta videos jag sett av t ex Rossmann ser ut att vara tämligen enkla rent tekniskt sett, knappast kosta mycket att spela in och distribuera på YT. Så vad kan man då göra för att väcka mer uppmärksamhet...? Tja, har man inte en sexig kropp eller så kanske det funkar med att sticka ut på andra sätt, raljera t ex, överdriva, och t o m hitta på saker som inte alltid stämmer så bra med verkligheten.

Det formligen kryllar av folk som kör liknande upplägg på YT, om alla möjliga saker, som Rossmann gör.

Edit: Visst kan möjligheten att få fatt i reservdelar vara ett problem, där har Apple och vissa andra i många fall strama tyglar, vilket jag inte helt gillar. Men, även här kan jag ha viss förståelse för det. Därför att det kan vara ett sätt att tillse att vem som helst inte kan reparera tillverkarens produkter hur som helst, och det sen ev kan slå tillbaka negativt på tillverkaren på olika sätt.

Detta kan begränsas om man bara tillåter auktoriserade verkstäder få tillgång till original reservdelar och utföra reparationer etc.

Jag själv är för att man ska kunna reparera sina egna prylar, men det finns som sagt fördelar men även nackdelar med det, som med allt annat.

En annan sak som Rossmann och andra ibland är inne på, är ”planned obsolete” vilket jag tycker oftast får för stora proportioner i de flesta fall det nämns. Det verkar som om många då genast faller åt rena konspirationsteorier utan att ha så bra koll på fakta. Därmed inte sagt att detta inte skulle existera, men det verkar vara många som tror att det är bakgrunden till allt som går sönder, och så är det ju inte.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag har bytt en del iphone skärmar åt andra och tycker att det har gått smidigt fram till och med 8:an. Aldrig gjort det på Samsung, men det har sett krångligare ut.

Har inte inte bytt på iphone 10 eller nyare av den anledningen att reservdelarna blivit så dyra och svåra att få tag på. På iphone 8 och äldre har man fått tag på tredjeparts delar till ganska låga priser och begagnade original skärmar med tredjeparts glas kring tusenlappen. Även Apple själva ska ha hiskeligt mycket för att byta ett glas/skärm.

För att prata om egna erfarenheter vill jag tillägga att Nokia 7 plus tex. inte är bättre. En bekant spräckte glaset första veckan. Dels såg det inte helt lätt ut att byta den, men samtidigt svårt att få tag på utbytes skärm. Samma sak med min honor 8, där åtgärden att byta glas känns mer komplicerad än Apple.

Det här är min teori. Det som gör att Apples produkter håller så länge är inte på grund av komponenterna innan för skalet. Det är utsidan av metall som får den att hålla längre men även att designen är tidlös. Så man får inte känslan av att man vill byta. De var tidiga med att göra datorerna tunnare, vilket gör att de upplevs modetnare längre. Bytte batteri i en 2012 MacBook pro och den kändes inte lika gammal som en PC från den tiden. De var tidiga med SSD i sina laptops, vilket gör att de känns fräscha mycket längre. Tror den meningen är fakta jag hört från Rossmann. Även operativsystemet är bättre optimerat ihop med hårdvaran, vilket ger fördelar på många punkter. Vill även minnas att deras batteritid var bättre än pc ett tag?

Men det jag skrev ovan hjälper inte om du spiller ett glas mjölk i din MacBook som du för ett halvår sedan gav över 20 000 för. Apples skulle ha över 10 000 för att laga. Informationen i datorn kunde de inte rädda heller. Synd att deras ingenjörer inte valt att bygga in spillsäkra tangentbord i datorerna. Hade SSD-disken varit lös eller att lifeboat anslutningen funnits kvar hade det dessutom varit lättare att rädda datan.

En anledning till att det är lönt att laga MacBooks är att de är så dyra i inköp att man känner att det är värt att lägga pengar på den. Ytterligare en är att det släpps en begränsat antal smaker av MacBooks. Tittar man på på PC finns det ju bara en uppsjö tillverkare och för att inte tala om modeller i alla prisklasser. Så det är helt enkelt inte lönt att lära sig att laga en PC på så djup nivå som en MacBook.

Skickades från m.sweclockers.com

Flera rätt vettiga synpunkter där.
Och ja, man kan verkligen tycka att Apple borde se till att det är mer skyddat mot vätskeskador via tangentbordet, på en så pass påkostad och bra dator i övrigt i premiumsegmentet som ju MBP är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr Tinnitus:

@ehsnils:

Jag skulle nog säga att det i många fall kan vara väldigt enkelt att tjäna pengar på t ex YT-videos...

Har du koll på hur många ”bimbos” eller snorungar som sitter och lallar om allt möjligt, testar leksaker, viftar runt med smink och kläder t ex, eller bara unboxar saker, som har många följare och sopar hem många miljoner, dollar, om året.....

Det måste alltså inte till rena proffsproduktionerna för att få följare i sådan mängd att det drar in stora nog slantar att leva på.

De flesta videos jag sett av t ex Rossmann ser ut att vara tämligen enkla rent tekniskt sett, knappast kosta mycket att spela in och distribuera på YT. Så vad kan man då göra för att väcka mer uppmärksamhet...? Tja, har man inte en sexig kropp eller så kanske det funkar med att sticka ut på andra sätt, raljera t ex, överdriva, och t o m hitta på saker som inte alltid stämmer så bra med verkligheten.

Det formligen kryllar av folk som kör liknande upplägg på YT, om alla möjliga saker, som Rossmann gör.

Jag tog Rossman därför att han redan var på tapeten här på forumet i ett flertal andra trådar när jag gjorde tråden.
Helt klart en av de mest provokativa kommentatorerna på Youtube när det gäller Apple produkter, men tycker ändå att han är relativt sansad och att han besitter goda baskunskaper om Apples produkter på ett professionellt plan, även om det säkert finns andra som är tekniskt sett skickligare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

@Dr Tinnitus: planned obsolescence is not blow out of proportion.

Något jag irritera mig på när jag hade Apple. Min MBA var nästan helt världelös i slutet(till det jag skulle ha den till) för där inte gick att sätta i mer ram eller på ett smidigt sätt få det bytt?

Kul att ha den för spela in musik eller köra den istället för att dra med sig massa syntar. cpun funka kanon och ssdn gick att uppgradera. varför inte haft en sockel för minnet med?

Nej, Apple försöker alltid att göra det svårare för folk oavsett vad dom vill/behöver göra/laga.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tog Rossman därför att han redan var på tapeten här på forumet i ett flertal andra trådar när jag gjorde tråden.
Helt klart en av de mest provokativa kommentatorerna på Youtube när det gäller Apple produkter, men tycker ändå att han är relativt sansad och att han besitter goda baskunskaper om Apples produkter på ett professionellt plan, även om det säkert finns andra som är tekniskt sett skickligare.

Ja i vissa klipp är han mer sansad, i andra mer raljerande.

Oavsett vilket så tycker jag det primära är att man inte överdriver i onödan, och att man håller sig till sanningen när man menar att man ska ha en fakta-kanal, och inte en humorkanal, typ.

Tyvärr tänjer Rossmann en hel del på sanningen, överdriver, och t o m ljuger, för att få mer uppmärksamhet. Och det är synd, för han har ev en del bra poänger här och var.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Dr Tinnitus: planned obsolescence is not blow out of proportion.

Något jag irritera mig på när jag hade Apple. Min MBA var nästan helt världelös i slutet(till det jag skulle ha den till) för där inte gick att sätta i mer ram eller på ett smidigt sätt få det bytt?

Kul att ha den för spela in musik eller köra den istället för att dra med sig massa syntar. cpun funka kanon och ssdn gick att uppgradera. varför inte haft en sockel för minnet med?

Nej, Apple försöker alltid att göra det svårare för folk oavsett vad dom vill/behöver göra/laga.

Nej, Apple försöker inte alltid göra det svårare för folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr Tinnitus:

Ja i vissa klipp är han mer sansad, i andra mer raljerande.

Oavsett vilket så tycker jag det primära är att man inte överdriver i onödan, och att man håller sig till sanningen när man menar att man ska ha en fakta-kanal, och inte en humorkanal, typ.

Tyvärr tänjer Rossmann en hel del på sanningen, överdriver, och t o m ljuger, för att få mer uppmärksamhet. Och det är synd, för han har ev en del bra poänger här och var.

Jo, jag ser inget fel i att ifrågasätta honom, det bör man också göra så väl som med alla andra, så länge man håller sig till saklig och konstruktiv kritik.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, jag ser inget fel i att ifrågasätta honom, det bör man också göra så väl som med alla andra, så länge man håller sig till saklig och konstruktiv kritik.

Bra, trevligt att se att det finns hopp, att fler än jag kan vara kritiska och inte svälja allt som påstås rakt av. Och jag försöker vara konstruktiv i min kritik, och påtalar bara vad alla borde kunna förstå, och se.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Dr Tinnitus: planned obsolescence is not blow out of proportion.

Något jag irritera mig på när jag hade Apple. Min MBA var nästan helt världelös i slutet(till det jag skulle ha den till) för där inte gick att sätta i mer ram eller på ett smidigt sätt få det bytt?

Kul att ha den för spela in musik eller köra den istället för att dra med sig massa syntar. cpun funka kanon och ssdn gick att uppgradera. varför inte haft en sockel för minnet med?

Nej, Apple försöker alltid att göra det svårare för folk oavsett vad dom vill/behöver göra/laga.

En ytterligare kommentar på detta inlägg.

Jo, planned obsolete, påståenden om detta, vare sig det är från Rossmann eller andra, är enligt mig nästan alltid ”blown out of proportion”. Nästan alltid påstås nämligen saker man inte har fullkomligt på, vilket ofta gör att folk ofta drar felaktiga slutsatser.

Jag skulle vilja säga att planned obsolete, så som de konspirationstroende oftast påstår, är extremt ovanligt. Givetvis finns i grunden alltid en önskan av företag att tjäna pengar genom att sälja sina produkter och tjänster. Men inte på det sättet att man avsiktligt gör den dåliga eller sämre just med detta som enda mål, eller enda faktor i den kompromiss som alltid råder med alla produkter.

Det finns liksom inget mervärde, eller är vettigt, att göra en mobiltelefon som ska hålla i 20 år, om vi ska ta ett enkelt exempel. Det blir för dyrt för att kunna sälja, för hur många vill betala det priset? Tekniken utvecklas så fort i den branschen och på den marknaden, att lurar ändå blir mer eller mindre utdaterad på ca 5 år.

Om man tar sig tid på att försöka se på saken från flera synvinklar, så bör man kunna hitta flera andra möjliga orsaker till att en tillverkare väljer att göra sina produkter på ett visst sätt, än att det endast skulle vara för att lura sina kunder att köpa nytt, och på det sättet tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Jag skulle vilja säga att planned obsolete, så som de konspirationstroende oftast påstår, är extremt ovanligt.

Det är tvärtom väldigt vanligt - tillverkarna försöker alltid att bygga utrustningen för att hålla "lagom" efter det att garantitiden gått ut eftersom de vill bygga med billigast tänkbara komponenter. Om det då är kylskåp, bilar eller diskmaskiner är ganska likgiltigt. Batterier i mobiltelefoner som inte går att byta på ett enkelt sätt för konsumenten är också ett sådant fall.

Om du tittar på hjullager till bilar så ser du att numera så är det alltid frågan om ett "specialkit" med lager till bilarna med specialdistanser inbyggda i lagren medan man i äldre bilar använde endast standardlager som kommer från lagertillverkarens standardsortiment.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Det är tvärtom väldigt vanligt - tillverkarna försöker alltid att bygga utrustningen för att hålla "lagom" efter det att garantitiden gått ut eftersom de vill bygga med billigast tänkbara komponenter. Om det då är kylskåp, bilar eller diskmaskiner är ganska likgiltigt. Batterier i mobiltelefoner som inte går att byta på ett enkelt sätt för konsumenten är också ett sådant fall.

Om du tittar på hjullager till bilar så ser du att numera så är det alltid frågan om ett "specialkit" med lager till bilarna med specialdistanser inbyggda i lagren medan man i äldre bilar använde endast standardlager som kommer från lagertillverkarens standardsortiment.

Nej, det är en missuppfattning i de flesta fall, och vinklat för att passa din åsikt.

Att man vill maximera sin vinst är korrekt, men inte riktigt på det sätt som du hävdar.

Det finns en poäng i att det inte är planen att bygga så det håller hur länge som helst. Men orsaken är inte så enkel som du vill göra gällande, inte generellt sett

Grundläggande vill tillverkarna göra bra produkter, som har en vettig livslängd sett till en massa olika faktorer. Inte endast för att man ska få sälja nytt igen.

En av anledningarna är priset, och där är vi själva oftast in i helvete skyldiga. Vi vill få produkterna så billigt som möjligt. Det triggar tillverkarna att försöka spara på kostnader.

Sen är det som jag beskrev tidigare, många produkter som är totalt onödiga att bygga för väldigt lång livslängd.

Hur många skulle vilja betala betydligt mer, kanske dubbla priset, för att få en produkt som håller i 10 år istället för kanske bara 3-5 år...? Ja för vissa produkter är det säkert helt ok för många, men för andra produkter närmast korkat.

De flesta verkar ju i slutänden kolla mer på prislappen än på vad de egentligen får.

Batterier i mobiler som lätt kan bytas av konsumenterna, som det var förr i tiden, har en drös nackdelar. Det blir mer risk för problem med batterierna då man måste ha fler kontaktytor, man måste ha speciella ”kassetter” eller utrymmen anpassade för detta vilket kräver mer utrymme.
Man har gått ifrån allt detta därför att utvecklingen lett till att vi trots inbyggda batterier har produkter som har bra batteritider, lång nog livslängd, och kan få batterierna bytta när det verkligen behövs. Och fördelarna är säkrare anslutning för batteriet, mindre utrymmeskrav, billigare i både produktion och för kunden. Detta anser man då generellt sett övervinner ev nackdelar.