Apples datorer får AMD-processorer

Permalänk
Medlem

Mest intressant är ju AMD Van Gogh, man kanske kan bygga en HTPC med liknande specs som en PS5/Xbox Series X. Undantaget minnesprestanda då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Va? DDR4 har ju varit standard i flera år...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst har det det?

Visst släpps det fortfarande laptops av diverse märken med DDR3, även med starkare processorer. Men då är utbudet enormt i alla prisklasser också, både vad gäller 3 och 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast de har ingen licens att bygga x86. Att byta arkitektur igen blir väldigt svårt.

Man ser på priset att de är billigare... Eller vad menar du?

Dom har bytt förut dom körde ju Motorola.. och idag med Linux i botten torde det vara enklare. Med tanke på hur deras soc presterar i ipads och iphones så är det bara en tidsfråga. Dock så är ett byte från Intel till AMD väldigt enkelt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Inga Apple SoCs i dem bärbara som många trodde.

Permalänk

Day 1 köp om det stämmer.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Det är dock långt ifrån klart att Apple skulle använda AMD kretsar i sina datorer bara på grund av att de återfinns i drivrutiner. Med största sannolikhet rör det sig om tester, har dessutom för mig att det var en liknande nyhet förra året? Tror också att Apple gärna läcker nyheter om AMD eller att de funderar på ARM (som kommer varje år) för att sätta press på Intel och deras priser

Men varför gör de tester?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Dom har bytt förut dom körde ju Motorola.. och idag med Linux i botten torde det vara enklare. Med tanke på hur deras soc presterar i ipads och iphones så är det bara en tidsfråga. Dock så är ett byte från Intel till AMD väldigt enkelt.

1. De har inte Linux i botten, det är en BSD-variant (UNIX) kallad "darwin".
2. Det är en annan tid och det finns sjukt många fler användare och appar som är byggda för x86 på MacOS. Att byta nu skulle innebära att många program inte funkar längre. Kolla bara på hur svårt Microsoft har haft det att försöka stödja ARM-plattformen.
3. Det är långt ifrån samma råa prestanda i deras ARM-kretsar jämfört med Intel och AMD.

Permalänk
Musikälskare

Okej detta är stort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är inte helt klart att de rensat ur dem. T.ex Navi10 Lite och 21 Lite rensades ur samtidigt från att ha varit där tidigare.
Raven känns för gammal vid det här laget för att vara konkurrenskraftig.

Men om de skulle släppa någon Ryzen processor, så skulle de göra det samtidigt som de släpper Navi12. Navi12 bör dra väldigt lite effekt, förhållande sin kraft. Hade passat i en bärbar, gärna med en AMD processor om man hade frågat AMD.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att AMD kan vara lättare att ha att göra med än intel i den mån kretsar kommer att utvecklas gemensamt mellan AMD och Mac. AMD har visat att de är duktiga på att göra SOCs på beställning, däremot har de väl inte haft så mycket prestanda att komma med förrän nu. Intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Mobila kretsarna är dubbelt så stora (än en chiplet) och kör bara 7nm rakt igenom och mycket högre krav på energi etc. Om de dessutom konkurrerar ser jag inte varför amd skulle ge bort dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men tänk på att motsvarande GTX 1050 är integrerad och de slipper interposer samt säljer i bulk till Apple. Vidare är AMD hungrig på marknadsandelar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Blir enklare att göra en AMD hackintosh då kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Specias:

Jag trodde Apple skulle lägga in sina egenutvecklade soc:ar då de är riktigt, riktigt grymma i iPad och telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, alla rykten har ju pekat på det i ungefär två års tid nu. Men att få alla program att fungera på ARM kan ta tid så kanske Apple går över till AMD, speciellt på den bärbara fronten, för att kunna nyttja deras nya SmartShift-teknik? https://youtu.be/tTWd8YF0b4w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av nukethenick:

Blir enklare att göra en AMD hackintosh då kanske?

Absolut! Det finns dessutom en väldigt bra AMD Hackintosh community idag.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

@nukethenick: Det är redan ganska enkelt tycker jag. Tyckte det var mindre krångel än de Intel hackintoshar jag gjort.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1. De har inte Linux i botten, det är en BSD-variant (UNIX) kallad "darwin".
2. Det är en annan tid och det finns sjukt många fler användare och appar som är byggda för x86 på MacOS. Att byta nu skulle innebära att många program inte funkar längre. Kolla bara på hur svårt Microsoft har haft det att försöka stödja ARM-plattformen.
3. Det är långt ifrån samma råa prestanda i deras ARM-kretsar jämfört med Intel och AMD.

1. Har inte med arkitekturskifte att göra, så jag lämnar den därhän.
2. Detta är ett luddigt och ganska märkligt påstående. Jag har varit med från början och alltså sett bytet från Motorola 68k till PowerPC och från PowerPC till x86. Det är ingen tvekan om att ett byte till ARM skulle vara en mycket enklare övergång. Redan idag levereras ju ett flertal appar som arkitekturagnostisk bitcode som sedan översätts till den lokala arkitekturen vid installation (och det är väl inte så svårt att gissa varför). All annan levande kod kan kompileras mot den nya arkitekturen. Kvar är bara osupportad legacy-kod. Allt arbete i den som sker via OS/API-anrop kommer att köra native, resterande delar kommer att köras med översättning som normalt ger 50-70% av native prestanda. Vilket netto torde ge ekvivalent eller bättre prestanda för legacy kod.

De som kommer i kläm är de som kör absolut prestandakritisk kod via boot camp. Hur många är det?
Microsofts problem är inte Apples. Dels för att Apple inte känner sig förpliktigade att köra kod som skrevs förra årtusendet, (på gott och ont), dels för att deras ARM-processorer på 5nm och framåt kommer att prestera långt bättre än de Qualcomm processorer som Microsoft hittills använt.

3. Det finns all anledning att ifrågasätta det här påståendet. Apples telefonprocessorer presterar i nivå med det bästa intel och AMD har att erbjuda per kärna. Vad Apple potentiellt skulle vilja erbjuda i en framtid då de skulle producera system med en högre tolererad effektförbrukning vet vi helt enkelt inte.

Om Apple stannar kvar vid x86 dikteras inte av teknologi utan av marknadsstrategi.

Permalänk
Avstängd

Verka som att alla har fått AMD feber säkert släkt med coronaviruset.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Helt väntat med tanke på var de står gentemot Intel. AMD går från klarhet till klarhet medans Intel står och stamåar med gammal tillverkningsteknik och har kapacitetsproblem. Så AMD är ju det naturliga valet nuförtiden och tydligen då även för Apple.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Verka som att alla har fått AMD feber säkert släkt med coronaviruset.

Du kanske missat deras framgångar senaste året? Eller är en Intel-fanboy som köper deras produkter no matter what?
Vi andra flyter med strömmen och följer med i utvecklingen!

Permalänk
Medlem

Sjukt kul för AMD!

Dock kommer Apple säkert köra samma pris fast det blir billigare för dem.
Skitföretag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerGertzy:

Du kanske missat deras framgångar senaste året? Eller är en Intel-fanboy som köper deras produkter no matter what?
Vi andra flyter med strömmen och följer med i utvecklingen!

Har koll på läget kollar sidan nästan vare timme samt RSS flöde så har bra koll.

Ibland kanske det är svårt att se skämtet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem har sagt att amds kretsar är billigare? Om de är så mycket bättre prestanda som de sagt borde dom inte bli så billiga tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Får dra en pudel där. Jag tänkte mest på att deras desktop/server kretsar är billigare att tillverka vilket gör att de kan sälja dem billigare. Men vet inte om detta stämmer även för mobile kretsarna då de är mindre till yta för båda bolagen.

Permalänk
Medlem

@lambdan: Har inte provat men går det att få till med en 3950X, X570 och ett X 5700 XT redan nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Får dra en pudel där. Jag tänkte mest på att deras desktop/server kretsar är billigare att tillverka vilket gör att de kan sälja dem billigare. Men vet inte om detta stämmer även för mobile kretsarna då de är mindre till yta för båda bolagen.

Alla gissar innan siffrorna släpps, jag tror dock att eftersom amd har fler kärnor kommer de kosta lika för toppmodellerna, men såklart mindre per kärna om man jämför med intel. Tänkte bara om det var nån ny läcka jag missat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nukethenick: Det bör gå, jag kör med 3900X och X570, dock RX570 grafikkort men vill minnas det stod i guiden att 5700 var supportat med någon extra flagga.

Rekommenderar att kolla denna film för att få ett humm av vad man gör och hur man gör det. Han glänser dock över några små, men viktiga, detaljer.

När du väl vill prova så följer du denna guide till punkt o pricka: https://khronokernel-2.gitbook.io/opencore-vanilla-desktop-gu...

Jag har skrivit om min build på min sida: https://lambdan.se/blog/2020/02/01/macos-on-amd-ryzen-3900x-h...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Har koll på läget kollar sidan nästan vare timme samt RSS flöde så har bra koll.

Ibland kanske det är svårt att se skämtet.

Såg skämtet klart och tydligt! Men det var inget kul skämt bara.

Permalänk
Medlem

Det här är stort.
Apple lär få ännu bättre marginaler vilket jag som aktieägare gillar.
Men det är mycket större för AMD men det bryr jag mig inte så mycket om.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Kände det på mig när de avtäckte Ryzen 4000. Bra tajming att byta ut min älskade mid-2015 MacBook Pro. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur många pcie lanes har de olika ryzen?
Funderade på hur många interna kort och Thunderbolt 3 bussar som går att använda?

Skickades från m.sweclockers.com