Permalänk
Avstängd

Smittade på den där båten är nu 60+ och kommer nog att stiga mycket mer, men det är väll "the perfect storm" för ett Virus att bryta ut på en båt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det positiva är att dödligheten är fortsatt låg. Men det är lite läskigt hur snabbt det verkar sprida sig i framförallt Kina. Jag är själv inte så orolig för just detta viruset för egen del men det har verkligen varit en ögonöppnare för hur sårbara vi är i sådana här lägen

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan så R0 på 4.08 stämmer

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nästan så R0 på 4.08 stämmer

Väntar på fler vetenskapliga belägg innan jag drar sådana slutsatser Sen sa jag aldrig att det inte stämde, jag opponerade mig bara att du skrev som att det var så även fast åsikterna från forskarna är väldigt delade såhär långt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Detta kanske är nästa stora pandemi. Men tror mer att det isåfall som en del forskare skrivit, kommer bli den nya "influensan" Om den nu skulle sprida sig i stor grad över hela världen så kommer vi så småningom bygga upp en immunitet och klara av den på ett bättre sätt. Men nu spekulerar jag bara. Börjar få känslan att det kan komma att bli svårt att begränsa spridningen till enbart Kina. Då pratar jag i stor grad alltså, med fler än några isolerade fall. Den som lever får se.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om den smittade svensken har blivit frisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Detta kanske är nästa stora pandemi. Men tror mer att det isåfall som en del forskare skrivit, kommer bli den nya "influensan" Om den nu skulle sprida sig i stor grad över hela världen så kommer vi så småningom bygga upp en immunitet och klara av den på ett bättre sätt. Men nu spekulerar jag bara. Börjar få känslan att det kan komma att bli svårt att begränsa spridningen till enbart Kina. Då pratar jag i stor grad alltså, med fler än några isolerade fall. Den som lever får se.

Mmm, har den uppfattningen också. Det känns som det är väldigt mycket högre sannolikhet att man faktiskt kommer att bli infekterad inom några månader än vad som lagts fram.

Det känns logiskt att ett virus som är så smittsamt och redan har nått runt om hela världen borde kunna infektera en majoritet av alla människor.

Men hur kan det vara en sådan diskrepans mellan vad "media" rapporterar och vad jag/vissa känner?

Är folk naiva, vill man undvika masspanik eller har jag fel? Mitt jobb går ju delvis ut på att identifiera potentionella problem så jag kan tänka mig att jag är vinklad.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Det positiva är att dödligheten är fortsatt låg. Men det är lite läskigt hur snabbt det verkar sprida sig i framförallt Kina. Jag är själv inte så orolig för just detta viruset för egen del men det har verkligen varit en ögonöppnare för hur sårbara vi är i sådana här lägen

Skickades från m.sweclockers.com

Fast hur räknar ni när ni säger att den är låg?
Antalet döda/Antalet insjuknade
eller
Antalet döda/(Antalet döda+Antalet tillfrisknade)

Det sistnämnda borde vara det korrekta, eftersom att vi inte kan utgöra ödet för de som är insjuknade. Och räknar man på det senare sättet är dödligheten betydligt högre än de flesta här i tråden säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@kelthar Om kartan nu skulle stämma så är den pricken väldigt nära mig 😂

Dags att tejpa för alla springor i dörren och ventilationen.

Skrivet av Djungeluffe:

Fast hur räknar ni när ni säger att den är låg?
Antalet döda/Antalet insjuknade
eller
Antalet döda/(Antalet döda+Antalet friskskriva)

Det sistnämnda borde vara det korrekta, eftersom att vi inte kan utgöra ödet för de som är insjuknade. Och räknar man på det senare sättet är dödligheten betydligt högre än de flesta här i tråden säger.

Tänkt samma sak som du säger ...

Enligt den sammanställningen:
5,2% tillfrisknade
1,9% som dött
92,9% infekterade / undecided

Blir det samma förhållande mellan döda och tillfrisknade bland resten av de infekterade så betyder det att 26% kommer att dö. 1,9% / (5,2 + 1,9) = 26%

Men det kanske inte är en logisk slutsats. Det kanske tar längre tid att bli frisk än att dö och antalet infekterade ökar inte linjärt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Fast hur räknar ni när ni säger att den är låg?
Antalet döda/Antalet insjuknade
eller
Antalet döda/(Antalet döda+Antalet friskskriva)

Det sistnämnda borde vara det korrekta, eftersom att vi inte kan utgöra ödet för de som är insjuknade. Och räknar man på det senare sättet är dödligheten betydligt högre än de flesta här i tråden säger.

Dom flesta experter skriver att det troligtvis är ytterliggare tusentals som blivit friska. Såhär skrev tex Karin Tegmark Wisel som svar på en läsarfråga och har läst flera andra som uttalat sig också.

Hej Jim, ja, sannolikt finns tusentals som blivit friska. Detta kan bero på att kriterier för friskskrivning saknas. Vi har bett WHO att förtydliga detta. En annan förklaring kan vara att fokus är på de sjuka och inte de friska, varför denna rapportering prioriteras ner.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Dom flesta experter skriver att det troligtvis är ytterliggare tusentals som blivit friska. Såhär skrev tex Karin Tegmark Wisel som svar på en läsarfråga och har läst flera andra som uttalat sig också.

Hej Jim, ja, sannolikt finns tusentals som blivit friska. Detta kan bero på att kriterier för friskskrivning saknas. Vi har bett WHO att förtydliga detta. En annan förklaring kan vara att fokus är på de sjuka och inte de friska, varför denna rapportering prioriteras ner.

Det säger jag inget om, så är det säkert. Är inte speciellt insatt i situationen.
Ville säga hur dödligheten på viruset borde räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Dags att tejpa för alla springor i dörren och ventilationen.

Tänkt samma sak som du säger ...

Enligt den sammanställningen:
5,2% tillfrisknade
1,9% som dött
92,9% infekterade / undecided

Blir det samma förhållande mellan döda och tillfrisknade bland resten av de infekterade så betyder det att 26% kommer att dö. 1,9% / (5,2 + 1,9) = 26%

Men det kanske inte är en logisk slutsats. Det kanske tar längre tid att bli frisk än att dö och antalet infekterade ökar inte linjärt.

Skrivet av Djungeluffe:

Det säger jag inget om, så är det säkert. Är inte speciellt insatt i situationen.
Ville säga hur dödligheten på viruset borde räknas.

Skrivet av Djungeluffe:

Det säger jag inget om, så är det säkert. Är inte speciellt insatt i situationen.
Ville säga hur dödligheten på viruset borde räknas.

Man kan räkna som man vill så länge man är medveten om hur och varför.

Din uträkning säger att av de som dött eller blivit friska är det 26% som dött.
Men det säger ingenting om den totala dödligheten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Någon som vet om den smittade svensken har blivit frisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, fortfarande isolerad under bevakning av läkare, de sa dock att ärendet var "stabilt", sen sa de något oroväckande, typ "Vi kommer inte ge några fler uppdateringar eller mer information om när patienten väl släpps hem pga Patient Sekretess"

Jag menar ingen vet vem det är förutom närstående och vänner, och de vet ändå att hon är där, om dom lägger ut anonym information om fallet hur i helvete ska vi koppla vem det här är?

Känns som de använder Patient Sekretess motiveringen för att slippa rapportera hur sjukdomsförloppet ser ut.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Man kan räkna som man vill så länge man är medveten om hur och varför.

Din uträkning säger att av de som dött eller blivit friska är det 26% som dött.
Men det säger ingenting om den totala dödligheten.

Såklart man kan räkna hur man vill. Nej, det säger ingenting om den totala dödligheten. Men det är närmre sanningen än vad det är om man räknar hur många som dött av det totala antalet just nu sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Såklart man kan räkna hur man vill. Nej, det säger ingenting om den totala dödligheten. Men det är närmre sanningen än vad det är om man räknar hur många som dött av det totala antalet just nu sjuka.

Varför tror du att det är närmare sanningen? Jag ser ingen direkt anledning att tro detta från informationen som finns ute.

Jag tror inte dödligheten kommer att vara högre än högst 2% men det är fortfarande oroväckande högt. Lägger man där till att 20% av de insjuknade verkar hamna i ett tillstånd där de behöver ligga på sjukhus så kollapsar man snabbt sjukvården i länder som får större utbrott.

Permalänk
Skrivet av Ssargon:

Varför tror du att det är närmare sanningen? Jag ser ingen direkt anledning att tro detta från informationen som finns ute.

Jag tror inte dödligheten kommer att vara högre än högst 2% men det är fortfarande oroväckande högt. Lägger man där till att 20% av de insjuknade verkar hamna i ett tillstånd där de behöver ligga på sjukhus så kollapsar man snabbt sjukvården i länder som får större utbrott.

Nej, fel av mig. Det kommer troligtvis inte vara närmre sanningen. Jag har bara hängt upp mig på matematiken som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Härlig slutsats!

Däremot är det ju oroande om han var helt frisk i övrigt. Det betyder ju att ingen är helt säker. Om fullt friska 34 åringar dör av viruset så är det ju inge gott tecken. Men han kan ju haft medfödda sjukdomar eller liknande, ingen som vet.

Sarkasm!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Nej, fel av mig. Det kommer troligtvis inte vara närmre sanningen. Jag har bara hängt upp mig på matematiken som används.

Ja, det finns tyvärr inga bra metoder just nu. Vi har för lite information för att kunna dra bra slutsatser. Sen finns ju den otrevliga risken att Kina inte rapporterar korrekt information (kan vara av många olika anledningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nej, fortfarande isolerad under bevakning av läkare, de sa dock att ärendet var "stabilt", sen sa de något oroväckande, typ "Vi kommer inte ge några fler uppdateringar eller mer information om när patienten väl släpps hem pga Patient Sekretess"

Jag menar ingen vet vem det är förutom närstående och vänner, och de vet ändå att hon är där, om dom lägger ut anonym information om fallet hur i helvete ska vi koppla vem det här är?

Känns som de använder Patient Sekretess motiveringen för att slippa rapportera hur sjukdomsförloppet ser ut.

Du är otroligt konspiratoriskt lagd Var det verkligen det första du tänkte på när du läste det? Att dom försöker mörklägga saker genom att utnyttja patientsekretessen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Däremot är det ju oroande om han var helt frisk i övrigt. Det betyder ju att ingen är helt säker. Om fullt friska 34 åringar dör av viruset så är det ju inge gott tecken. Men han kan ju haft medfödda sjukdomar eller liknande, ingen som vet.

Kom såna nyheter under svininfluensan också, till synes helt friska 30-åringar som dog. Man ska nog inte dra för stora växlar på dessa ”nyheter”, de säljer tidningar osv och vi kan alla ha oupptäckta hjärtfel mm, betyder inte att massa fullt friska människor kommer trilla av pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Föredetting

En (ganska dåligt skriven) artikel från Taiwan som kåserar lite i The Lancets uträkningsmodeller och inofficiell data: https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871783

Börjar ganska starkt med det här:

Citat:

It is widely known that official statistics coming out of Communist China can be trusted about as much as a student admitting how many units of alcohol they drink a week.

Säger inte att han har rätt, men någonstans har han en poäng.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

En (ganska dåligt skriven) artikel från Taiwan som kåserar lite i The Lancets uträkningsmodeller och inofficiell data: https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871783

Börjar ganska starkt med det här:
Säger inte att han har rätt, men någonstans har han en poäng.

Säger Taiwan det? Ja dom har ju absolut ingen anledning att ta chansen att svartmåla Kina, eller vänta nu......

Sen tvivlar jag inte på att Kina gör allt för att se bra ut mot omvärlden, men just den artikeln ger jag inte mycker för

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Meantek:

Han hävdar ju att dödligheten är riktigt hög samtidigt som han säger att WHO skiter i att rapportera det. Den artikeln passar nog bäst i konspirationstråden då det inte är direkt troligt att WHO skulle riskera en pandemi som bryter sönder vårt samhälle för att vara bundis med Kina.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jaxione:

Säger Taiwan det? Ja dom har ju absolut ingen anledning att ta chansen att svartmåla Kina, eller vänta nu......

Sen tvivlar jag inte på att Kina gör allt för att se bra ut mot omvärlden, men just den artikeln ger jag inte mycker för

Skulle nog inte välja att tolka en valfri engelsklärare som sadlat om till "reporter" som Taiwans officiella linje, men här är The Lancets modell han baserar det på om du är nyfiken: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Skulle nog inte välja att tolka en valfri engelsklärare som sadlat om till "reporter" som Taiwans officiella linje, men här är The Lancets modell han baserar det på om du är nyfiken: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%...

Tack. Men ska ta helgpaus från viruset nu tänkte jag

Trevlig helg allihop

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Skrämmande ändå att det verkar kunna vara dödligt fast man ung och innan är frisk som en nötkärna. Vanliga influensor brukar ju mest vara dödliga för gamlingar och/eller individer med dålig hälsa sedan innan. Blir man smittad blir det som att spela rysk roulette.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skrämmande ändå att det verkar kunna vara dödligt fast man ung och innan är frisk som en nötkärna. Vanliga influensor brukar ju mest vara dödliga för gamlingar och/eller individer med dålig hälsa sedan innan. Blir man smittad blir det som att spela rysk roulette.

Slappna av, samma "info/nyheter" kom under svininfluensan också, några enstaka till synes friska dör, men det fanns förstås underliggande anledningar där också. Precis som till synes friska emellanåt faller döda ner plötsligt av hjärnblödning o.s.v., men det säljer förstås inga tidningar/nyheter/reklamplatser...

...så hittills verkar det vara samma "rysk roulette" som andra influensor, självklart dör även enstaka till synes friska individer även av det, men återigen, det säljer inte tidningar/nyheter/reklamplatser...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Skrämmande ändå att det verkar kunna vara dödligt fast man ung och innan är frisk som en nötkärna. Vanliga influensor brukar ju mest vara dödliga för gamlingar och/eller individer med dålig hälsa sedan innan. Blir man smittad blir det som att spela rysk roulette.

Det är precis likadant här. Dessutom dör man i 99% inte av influensan i sig, utan av följdsjukdomar såsom lunginflammation.

Permalänk
Inaktiv

Inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Inget att oroa sig över.

Högst sannolikt inte. Standard medial skrämselpropaganda för att oroa befolkningen.
Har hänt innan, händer nu och kommer hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skrämmande ändå att det verkar kunna vara dödligt fast man ung och innan är frisk som en nötkärna. Vanliga influensor brukar ju mest vara dödliga för gamlingar och/eller individer med dålig hälsa sedan innan. Blir man smittad blir det som att spela rysk roulette.

Det är farligt att andas och leva.