Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att man 1. inte amorterar på sitt bolån när man når 50% gränsen och 2. att man inte amorterar mer än man behöver?

Jag har gjort lite efterforskningar och en del talar ju för att amortera så lite du kan och lägga resten av pengarna på börsen. Det känns dock lite lustigt för mig då jag i framtiden kommer vilja betala av lånet så fort som möjligt.

Tankar? Åsikter? Skulle vara kul att höra från båda sidor.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är det att man 1. inte amorterar på sitt bolån när man når 50% gränsen och 2. att man inte amorterar mer än man behöver?

Jag har gjort lite efterforskningar och en del talar ju för att amortera så lite du kan och lägga resten av pengarna på börsen. Det känns dock lite lustigt för mig då jag i framtiden kommer vilja betala av lånet så fort som möjligt.

Tankar? Åsikter? Skulle vara kul att höra från båda sidor.

Senaste tio åren så har det du beskriver varit mest fördelaktigt.

Det måste inte nödvändigtvis vara så framåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Treant: för egen del så har jag betalat av bolånet. ekonomiskt kanske inte det bästa med tanke på den låga räntenivån men för min del så kändes det rätt att vara helt skuldfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är det att man 1. inte amorterar på sitt bolån när man når 50% gränsen och 2. att man inte amorterar mer än man behöver?

Jag har gjort lite efterforskningar och en del talar ju för att amortera så lite du kan och lägga resten av pengarna på börsen. Det känns dock lite lustigt för mig då jag i framtiden kommer vilja betala av lånet så fort som möjligt.

Tankar? Åsikter? Skulle vara kul att höra från båda sidor.

Själv lägger jag halva mitt sparande på att betala av lånet och halva på börsen. Känns vettigt och nice att kunna se lånet minska.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hej

Jag och min fru har börjat undersöka möjligheten för oss att köpa boende (radhus/villa). Vi har båda bra löner men kommer behöva få hjälp med att finansiera kontantinsatsen från familj. Tanken är då att en familjemedlem kan höja sitt eget bolån för att låna ut pengar till kontantinsatsen och att vi sinsemellan upprättar ett skuldebrev med fastslagen avbetalningstid etc.

Min fråga är om bankerna har intresse av att känna till hur kontantinsatsen finansierats och om detta kan påverka storleken på vårt lånelöfte, ränta mm?

Då man använder bankernas webbtjänster för att räkna på bolån så ska man ju uppge eventuella lån och krediter som man har men i många fall får du exempelvis inte ha privatlån som överskrider fastställda belopp utanför den aktuella banken.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Hej

Jag och min fru har börjat undersöka möjligheten för oss att köpa boende (radhus/villa). Vi har båda bra löner men kommer behöva få hjälp med att finansiera kontantinsatsen från familj. Tanken är då att en familjemedlem kan höja sitt eget bolån för att låna ut pengar till kontantinsatsen och att vi sinsemellan upprättar ett skuldebrev med fastslagen avbetalningstid etc.

Min fråga är om bankerna har intresse av att känna till hur kontantinsatsen finansierats och om detta kan påverka storleken på vårt lånelöfte, ränta mm?

Då man använder bankernas webbtjänster för att räkna på bolån så ska man ju uppge eventuella lån och krediter som man har men i många fall får du exempelvis inte ha privatlån som överskrider fastställda belopp utanför den aktuella banken.

Tack på förhand!

Beroende på hur stort belopp det handlar om kommer banken undra var insättningen kommer från. Det har med lagen om penningtvätt att göra, så den frågan får ni oavsett vad pengarna sedan kommer användas till.

Jag skulle rekommendera att ni upprättar ett skuldebrev som inte medför någon ränta samt har lång återbetalningstid. Oavsett om det motsvarar de villkor ni är överens om med långivaren ser det bättre ut från bankens perspektiv.

Alla kända krediter påverkar bankens värdering av er betalförmåga. Men krediternas riskvärde kan vara annorlunda. Det är givetvis bättre att låna av en familjemedlem än att ha ett blancolån från annan bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är det att man 1. inte amorterar på sitt bolån när man når 50% gränsen och 2. att man inte amorterar mer än man behöver?

Jag har gjort lite efterforskningar och en del talar ju för att amortera så lite du kan och lägga resten av pengarna på börsen. Det känns dock lite lustigt för mig då jag i framtiden kommer vilja betala av lånet så fort som möjligt.

Tankar? Åsikter? Skulle vara kul att höra från båda sidor.

Ett amorteringsfritt lån till dagens abnormalt låga räntenivåer kan ge dig en lukrativ hävstång i ditt sparande. Sedan går det att diskutera huruvida man bör spekulera med lånat kapital. De studenter som tog CSN-lån för att investera i aktier eller fonder under 2019 gjorde onekligen en bra affär. Men 2019 var ett extremt börsår. Hur många av dem hade haft buffert för att kompensera negativ avkastning?

Själv kör jag "tick tock": amorterar de år jag har bra avkastning och låter lånet vara när börsen står still eller sviker. Det är viktigare att ha pengar att investera när börsen är svag, när den går bra är allting dyrt och köpts med premie.

Permalänk
Medlem

Har köpt hus där fastigheten går att stycka av och jag planerar att göra det.

Har en belåningsgrad på 76% på nuvarande fastighet.

Vi säger att originalfastigheten har ett värde på 100%
Efteravstyckning är den värd 90%
Nya fastigheten är värd 57%
Totalt är de två fastigheterna värda 147% tillsammans

Vad tror du om mina chanser att få banken att beräkna om min belåningsgrad utifrån att jag nu har två fastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Hej

Jag och min fru har börjat undersöka möjligheten för oss att köpa boende (radhus/villa). Vi har båda bra löner men kommer behöva få hjälp med att finansiera kontantinsatsen från familj. Tanken är då att en familjemedlem kan höja sitt eget bolån för att låna ut pengar till kontantinsatsen och att vi sinsemellan upprättar ett skuldebrev med fastslagen avbetalningstid etc.

Min fråga är om bankerna har intresse av att känna till hur kontantinsatsen finansierats och om detta kan påverka storleken på vårt lånelöfte, ränta mm?

Då man använder bankernas webbtjänster för att räkna på bolån så ska man ju uppge eventuella lån och krediter som man har men i många fall får du exempelvis inte ha privatlån som överskrider fastställda belopp utanför den aktuella banken.

Tack på förhand!

Jag o min fru köpte vår lägenhet för 4 år sedan.
Hade 0kr i kontantinsats.
Min mor hade belånat sin lägenhet med 500.000kr som vi fick låna av henne mot hennes faktiska ränta + en amortering på 10.000kr/månad.
Banken ställde inga frågor om var pengarna kom ifrån. Vi har heller inte angett att dessa pengar kom från mamma.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Hej,

Vi har köpt en bostadsrätt och skall på onsdag prata med en bank på hur jag vill lägga upp lånet.

Jag har varit i kontakt med två banker varav en av bankerna erbjuder mig följande:

Rörligt, 1.58%
Bundet 1 år 1.18
Bundet 3 år 1.18.

Vi planerar att bo minst 5 -8 år i bostadsrätten, så jag är ganska sugen på bundet 3år 1.18% för att kunna amortera så mycket som möjligt på dessa tre år.

Är det sunt eller borde man dela upp lånet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@doccia: 3 år på 1,18 hade jag huggt direkt!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@doccia: 3 år på 1,18 hade jag huggt direkt!

Hehe, var precis så jag sa till mig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är det att man 1. inte amorterar på sitt bolån när man når 50% gränsen och 2. att man inte amorterar mer än man behöver?

Jag har gjort lite efterforskningar och en del talar ju för att amortera så lite du kan och lägga resten av pengarna på börsen. Det känns dock lite lustigt för mig då jag i framtiden kommer vilja betala av lånet så fort som möjligt.

Tankar? Åsikter? Skulle vara kul att höra från båda sidor.

Har svängt fram och tillbaka själv. Jag tycker att man ska ha ett par variabler till i ekvationenen. Det är din ålder samt förmögenhet. Det finns en hel drös med äldre idag som sitter med obelånade hus, men har låg pension och blir lockad av diverse seniorlån med fastigheten som sälerher., Ofta till en ränta på 4-5%. Kom ihåg att när du går i pension så kommer ditt förhandlingsläge bli sämre mot banken. Så amortera inte mer än nödvändigt. Bättre med lite mer likviditet eller tillgångar som kan omsättas snabbt.

Har du sjukt mycket pengar och vill känna dig skuldfri. Betala av för all del, men majoriteten som har bolån under 2%, så kommer inflationen äta upp lånet på sikt. Därför är börsen ett bra ställe att låta pengarna arbeta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doccia:

Hej,

Vi har köpt en bostadsrätt och skall på onsdag prata med en bank på hur jag vill lägga upp lånet.

Jag har varit i kontakt med två banker varav en av bankerna erbjuder mig följande:

Rörligt, 1.58%
Bundet 1 år 1.18
Bundet 3 år 1.18.

Vi planerar att bo minst 5 -8 år i bostadsrätten, så jag är ganska sugen på bundet 3år 1.18% för att kunna amortera så mycket som möjligt på dessa tre år.

Är det sunt eller borde man dela upp lånet?

Skickades från m.sweclockers.com

Dela upp lånet, helt OK. Men aldrig med olika löptider på lånen. Antingen allt rörligt, 1 år, 2,3,5,7eller 10 år. Du tappar förhandlingsläge så fort en del av lånet är bundet och diverse rabatter på andra lån försvinner.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och min sambo skall till Nordea imorgon för att binda om våra lån. Vi har tillsammans 2 st bostadsrätter. Jag har lån på ~1,4 miljoner kr och hon har lån på ~900k kr.

Jag har fast inkomst och hon är student med studielån. Tanken är att vi skall sälja båda lägenheterna om ca 4 år och sedan skaffa något gemensamt.

Jag är rätt okunnig vad det gäller ränta, bidningstid, etc och behöver lite tips och råd Eftersom vi förhandlar om två lån så inbillar jag mig att vi bör ha lite förhandlingsutrymme. Ska vi binda eller ha rörlig? Vilken ränta är rimlig för oss?

Hjälp oss bullen!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

@Überklass:

Här kan du se snitträntorna hos Nordea:
https://www.nordea.se/privat/produkter/aktuella-priser-och-ra...
De ligger ganska högt jämfört med många andra banker, men ni kanske har stort engagemang och har haft bra rabatt sen tidigare.
https://www.compricer.se/borantor/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Dela upp lånet, helt OK. Men aldrig med olika löptider på lånen. Antingen allt rörligt, 1 år, 2,3,5,7eller 10 år. Du tappar förhandlingsläge så fort en del av lånet är bundet och diverse rabatter på andra lån försvinner.

Grymt, tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hjälp oss bullen!

Vad har ni för belåningsgrad? Är ni med i något fack? Finns en hel del deals som är helt ok där man slipper förhandla. Har själv 1.29% via Avanza, "enda" krav är att belåningsgraden är <60%.

Tillsammans har ni som du säger lite volym, så skulle aldrig acceptera högre än 1.29% själv. Bankerna ger idag bättre rabatt på bundet då det äntligen blivit lite konkurrens på bolån, så något att överväga men tänk också på eventuell ränteskillnadsersättning.

https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/sa-fung...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

@Überklass:

Här kan du se snitträntorna hos Nordea:
https://www.nordea.se/privat/produkter/aktuella-priser-och-ra...
De ligger ganska högt jämfört med många andra banker, men ni kanske har stort engagemang och har haft bra rabatt sen tidigare.
https://www.compricer.se/borantor/

Skrivet av Ibymafayhas:

Vad har ni för belåningsgrad? Är ni med i något fack? Finns en hel del deals som är helt ok där man slipper förhandla. Har själv 1.29% via Avanza, "enda" krav är att belåningsgraden är <60%.

Tillsammans har ni som du säger lite volym, så skulle aldrig acceptera högre än 1.29% själv. Bankerna ger idag bättre rabatt på bundet då det äntligen blivit lite konkurrens på bolån, så något att överväga men tänk också på eventuell ränteskillnadsersättning.

https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/sa-fung...

Tack för tipsen till er båda!
Belåningsgraden till den dyra lägenheten är ca 50% och 80-90% på den billigare. Jag är med i Fackförbundet ST och sambon är studerande på högskola 3 år till. Fullt studielån men inte extralån för studier.

Ska spana in länkarna ni bifogat och se om vi kan få lite kött på benen inför mötet imorgon. Tack!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken ränta ni kan förvänta er men jag kan nästan lova att banken kommer avsky er så fort ni nämner ordet student. Det är i alla fall min uppfattning efter att ha försökt söka bolån som student. Trots att jag hade en fast inkomst så räknade alla bankerna med att min inkomst var 0 kr av den enkla anledningen att jag tog emot studiebidrag. Detta efter kontakt med bla seb, nordea, sbab och ett par till.

Tog ett studieuppehåll och genast fick jag och sambon högre lånelöften än vi behövde utan några som helst problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Tack för tipsen till er båda!
Belåningsgraden till den dyra lägenheten är ca 50% och 80-90% på den billigare. Jag är med i Fackförbundet ST och sambon är studerande på högskola 3 år till. Fullt studielån men inte extralån för studier.

Ska spana in länkarna ni bifogat och se om vi kan få lite kött på benen inför mötet imorgon. Tack!

ST är ju med i TCO och då har danske bank 1,19% bundet i ett år. Som föregående skrev så är studenter inte helt hundra reko för bolån. Så resonerar banken iaf. Men om du har en fet lön så kanske det räcker att räkna Kalp:en på dig endast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra tips på hur jag ska gå till väga när jag vill strypa "allt engagemang med" banken för att de tycker att 1,7% är rimlig ränta på rörligt bolån idag.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Någon som har ett bra tips på hur jag ska gå till väga när jag vill strypa "allt engagemang med" banken för att de tycker att 1,7% är rimlig ränta på rörligt bolån idag.

Byt bank?
Flytta allt som går från banken.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Någon som har ett bra tips på hur jag ska gå till väga när jag vill strypa "allt engagemang med" banken för att de tycker att 1,7% är rimlig ränta på rörligt bolån idag.

Jag tyckte att jag hade höga räntor men ville inte byta bank eftersom de har kontor i den lilla staden jag bor i. Efter att ha kontaktat andra banker och haft telefonmöten med dem fick jag några skriftliga erbjudanden som jag tog med till min bank och frågade om de kunde matcha den räntan för annars flyttar jag. Det gick inte hela vägen men jag fick betydligt bättre ränta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moreempty:

Någon som har ett bra tips på hur jag ska gå till väga när jag vill strypa "allt engagemang med" banken för att de tycker att 1,7% är rimlig ränta på rörligt bolån idag.

Så tipsade jag min kollega.

1. Begär ut amorteringsunderlaget

Då vet banken att du menar allvar. 1,7% är inte fullt orimligt om du har hög belåningsgrad. Har du under 60% så kan Stabelo/Avanza vara ett alternativ. Om du är med i facket TCO/Saco så har du 1,19% i ett år, oavsett belåningsgrad.

Hon fick 1,08%, från 1,7% på Nordea.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Så tipsade jag min kollega.

1. Begär ut amorteringsunderlaget

Då vet banken att du menar allvar. 1,7% är inte fullt orimligt om du har hög belåningsgrad. Har du under 60% så kan Stabelo/Avanza vara ett alternativ. Om du är med i facket TCO/Saco så har du 1,19% i ett år, oavsett belåningsgrad.

Hon fick 1,08%, från 1,7% på Nordea.

Skickades från m.sweclockers.com

amorteringsunderlaget?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

amorteringsunderlaget?

Amorteringsunderlag är något som en bank kräver ifall du vill flytta ditt bolån.

Det är bra att ta ut från befintliga banken för då kommer deras churn-avdelning ringa upp och försöka behålla dig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

amorteringsunderlaget?

Ett papper som banken är skyldig att ge dig på begäran som visar nuvarande värdering, belåningsgrad och amorteringstakt. Man har ingen nytta av det om man inte planerar att byta bank så därför blir de ofta lite nervösa om man begär ut det, det är ett säkert tecken på att man åtminstone funderar på att byta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Bundet 3 år 1.18.
Skickades från m.sweclockers.com

Vilken bank?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Ett papper som banken är skyldig att ge dig på begäran som visar nuvarande värdering, belåningsgrad och amorteringstakt. Man har ingen nytta av det om man inte planerar att byta bank så därför blir de ofta lite nervösa om man begär ut det, det är ett säkert tecken på att man åtminstone funderar på att byta.

I mitt fall så var jag nog inte bra kund nog för att SEB skulle behålla mig. Körde en idiotförklaring att han (telefonisten) inte kunde se att Danske Bank erbjöd 1 år 1,19%. Då sa jag skicka amorteringsunderlaget så jag kan fullfölja bankbytet.

Skickades från m.sweclockers.com