Motorola Razr går sönder i hållbarhetstest

Permalänk
Melding Plague

Motorola Razr går sönder i hållbarhetstest

Samsung är inte ensamma om problem med vikbara telefoner då Motorola Razr stöter på problem med gångjärnsmekanismen i nytt hållbarhetstest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad är friktion, värmeutveckling och värmepåverkan för något?
Är detta något man någonsin behöver ta hänsyn till eller är det fysiska fenomen som bara finns inom pseudovetenskapen?

Jag tänker om annars så vore det riktigt idiotisk att göra ett test där just värmepåverkan är orsaken till att något går sönder. Och man skulle saker främst sliter på grejerna och man skulle köra i betydligt lägre hastighet.

Nå bara för att Galaxy fold klarade 100 000 vikningar så betyder det inte så mycket mer att än den klarade 100 000 vikningar i det testet.

Så den slutsats jag drog från denna 27 000 vikningar i detta test är att gångjärnen och displayen ej var helt kass ändå. Livslängden på den första versionen bör man ej räkna längre än 2 år.

Permalänk
Medlem

Kan någon eli5 varför just dessa gångjärn ska vara så ömtåliga jämfört med gamla fliptelefoner exempelvis originala Razr? Hur påverkar skärmen designen är det för att det måste vara mer tätt som det blir svårare för hållbarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Kan någon eli5 varför just dessa gångjärn ska vara så ömtåliga jämfört med gamla fliptelefoner exempelvis originala Razr? Hur påverkar skärmen designen är det för att det måste vara mer tätt som det blir svårare för hållbarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan tänka mig att dessa gångjärn behöver vara lite styvare. Sätter man då gångjärnet i en robot som öppnar och stänger snabbt, så kommer det utvecklas värme och metallen i gångjärnen expanderar. Detta leder till ännu mer friktion och tillslut går de trögt och sedan havererar.

Permalänk
Medlem

@LPG:
Man kan inte vika böjbara skärmar skarpt, vilket leder till markant komplexare gångjärn för att få böjen på skärmen så stor radius som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är friktion, värmeutveckling och värmepåverkan för något?
Är detta något man någonsin behöver ta hänsyn till eller är det fysiska fenomen som bara finns inom pseudovetenskapen?

Jag tänker om annars så vore det riktigt idiotisk att göra ett test där just värmepåverkan är orsaken till att något går sönder. Och man skulle saker främst sliter på grejerna och man skulle köra i betydligt lägre hastighet.

Nå bara för att Galaxy fold klarade 100 000 vikningar så betyder det inte så mycket mer att än den klarade 100 vikningar i det testet.

Så den slutsats jag drog från denna 27 000 vikningar i detta test är att gånggärnen och displayen ej var helt kass ändå. Livslängden på den första versionen bör man ej räkna längre än 2 år.

Håller med dig. Detta visar ju inte alls vad den klarar i verkliga livet. Tycker att den verkar visa bra hållfasthet i detta test. Om maskinen viker telefonen fast monterad så mycket som 28000 gånger och den sitter minsta lilla fel så påverkar ju det testat något otroligt mycket.

Gör en razr med två skärmar, inte en vikbar. Så kan man sänka priset med 10k och folk köper den. (tänk Microsoft Folding Tablet)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem

Man får väl göra gångjärnen lätt utbytbara och se till att skicka med 10 stycken när man köper telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett kanske inte helt verklighetsnära test ändå, ingen viker ihop och fäller ut sin telefon med så där extremt hög frekvens. Friktionsvärmen i gångjärnen borde rimligen ha blivit mycket högre än det någonsin skulle ha blivit i verkligt bruk.

Med det sagt har jag dock noll intresse av denna telefon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det kan ju knappast vara bra att vika telefonen så där snabbt, väldigt konstigt utfört test tycker jag. Det är ju många rörliga delar i dessa lite mer komplexa gångjärnen så snabba vikningar och öppningar kommer ju bygga upp värme rätt snabb och det kommer ju sabba grejerna till slut om det börjar nypa. Tror ju knappast de kunnat få in mängder med fett som minskar friktionen i mekanismen heller. Så knappast ett realistiskt scenario att fokusera på att det ska gå snabbt för att få in hela testet i en video eller en stream...

Ska man testa något sånt här och framstå som seriös ska ju fokus vara att testa det realistiskt helt enkelt. Dvs testet tar ju kanske en vecka eller mer att utföra för att nå 100k vikningar men då får det väl vara så.

Säger inte detta för att försvara telefonen på något vis. Tycker bara att rätt ska ju vara rätt. I verkliga världen är risken för överhettning icke-existerande. Då borde man ju se till att tester utformas så det är icke-existerande även där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Jag reagerade på de våldsamma vikningarna när de testade samsungtelefonen. Den knäpptes ihop i likhet med att någon precis varit arg i telefonsamtalet och stänger den kvickt för att visa för resten av rummet hur upprörda de är.

Men det här var ju inte alls samma sak. Man får intryck av att dunkljudet kommer från just telefonens gångjärn, och redan i början av testet viker de bara ihop den helt varannan gång.
Testet verkar snarare återspegla att en femåring fått låna den och fattat tycke för f'tunk-känslan när den fälls ut, och således viftar med den som en liten piska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man får väl göra gångjärnen lätt utbytbara och se till att skicka med 10 stycken när man köper telefonen.

Planerat att ha telefonen i drygt 20 år eller? 27000 vikningar är 37 om dagen i 2 år, det är en gång i halvtimmen om man räknar på 18 timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

27,000. Fan tar jag upp telefonen ens 20 gånger på en dag så är det mycket, många år. Har den en liten display för att läsa vad som hänt så är 5 gånger mer rimligt per dag. 27,000 är många år som jag använder telefonen.

Däremot, damm? jag jobbar i en miljö med massvis av betongdamm och annat damm.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nauie:

27,000. Fan tar jag upp telefonen ens 20 gånger på en dag så är det mycket, många år. Har den en liten display för att läsa vad som hänt så är 5 gånger mer rimligt per dag. 27,000 är många år som jag använder telefonen.

Däremot, damm? jag jobbar i en miljö med massvis av betongdamm och annat damm.

Det finns nog många som tar upp sin mobil 100 gånger per dag. Sen som andra har kommenterat så inverkar såklart friktion och värme i detta test, å andra sidan så tar den inte hänsyn till smuts och inte heller trycker den någonsin ihop den helt som man hade gjort i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Testet är ganska värdelöst. Men om vi ska ta något från det så är det att den är hållbar nog för den generelle användaren.

Den skulle håligt länge för mig tex. När jag är hemma så ser jag ingen anledning att ha den vikt. Och det är hemma jag använder telefonen mest.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

för priset så är det ett skämt hur ömtålig den är ja.

Permalänk
Medlem

Ännu ett helt meningslöst test. Vem öppnar och stänger sin telefon 10 000 gånger på en timme ?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Förlåt, men är inte detta samma sak som att bedömma "överklockningspotential" på en processorserie baserat på bara ett exemplar?

Har ingen avsikt att köpa en vikbar telefon innan det finns ett par generationer i ryggen - men den här typen av sensationalistisk click-bait-journalistik gynnar ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Förlåt, men är inte detta samma sak som att bedömma "överklockningspotential" på en processorserie baserat på bara ett exemplar?

Har ingen avsikt att köpa en vikbar telefon innan det finns ett par generationer i ryggen - men den här typen av sensationalistisk click-bait-journalistik gynnar ingen.

När telefonen börja gnissla så sa han att andra testare har rapporterat om ljudet och de skulle också se om de fick fram det. Så missljudet från gångjärnet är ett problem för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

27,000. Fan tar jag upp telefonen ens 20 gånger på en dag så är det mycket, många år. Har den en liten display för att läsa vad som hänt så är 5 gånger mer rimligt per dag. 27,000 är många år som jag använder telefonen.

Däremot, damm? jag jobbar i en miljö med massvis av betongdamm och annat damm.

27000ggr, på säg 3 år. Det är typ det en mobil håller i dagsläget.

27000 / 3 = 9000 vikningar per år.
9000 / 365 = 24.65....vikningar per dag.

Det är inte alls mycket. Jag kollar säkert min mobil 5-6 ggr på morgonen innan jag går till jobbet. Kan vara allt från vädret till mail osv, om det är något viktigt etc. Samma sak på kvällen. Så skulle man ta upp telefonen 10 ggr under en dag? En gång för ett samtal, en annan för ett sms, lite instagram och sen vips är man uppe i 20-30 vikningar på en dag. Eeeeh ja, det är väldigt rimligt att man kommer upp i 27000 rätt snabbt skulle jag säga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wargreymon:

Planerat att ha telefonen i drygt 20 år eller? 27000 vikningar är 37 om dagen i 2 år, det är en gång i halvtimmen om man räknar på 18 timmar om dagen.

Skrivet av anon201296:

Det finns nog många som tar upp sin mobil 100 gånger per dag. Sen som andra har kommenterat så inverkar såklart friktion och värme i detta test, å andra sidan så tar den inte hänsyn till smuts och inte heller trycker den någonsin ihop den helt som man hade gjort i verkligheten.

Skrivet av Fatmajk:

27000ggr, på säg 3 år. Det är typ det en mobil håller i dagsläget.

27000 / 3 = 9000 vikningar per år.
9000 / 365 = 24.65....vikningar per dag.

Det är inte alls mycket. Jag kollar säkert min mobil 5-6 ggr på morgonen innan jag går till jobbet. Kan vara allt från vädret till mail osv, om det är något viktigt etc. Samma sak på kvällen. Så skulle man ta upp telefonen 10 ggr under en dag? En gång för ett samtal, en annan för ett sms, lite instagram och sen vips är man uppe i 20-30 vikningar på en dag. Eeeeh ja, det är väldigt rimligt att man kommer upp i 27000 rätt snabbt skulle jag säga.

Nu är det ingen undersökning på hur många gånger man skulle vika en telefon men ...

Enligt en undersökning från Institute of Practitioners in Advertising använder personer i åldrarna 15 till 24 år mobilen så mycket som varannan minut.
Det är i snitt 387 gånger per dag, skriver Dagens analys.
Personer som är lite äldre snittar på 264 gånger om dagen.

https://nyheter24.se/nyheter/teknik/806886-sa-ofta-anvander-u...

Nya forskningsresultat visar på hur mobilnördiga vi alla egentligen är. Enligt den pillar vi på våra mobiler i snitt 2617 gånger varje dag
https://www.teknikifokus.se/vi-ror-mobilen-2617-ganger-varje-...

När det handlar om telefoner är det nog så att de som är på detta forum är extrema men då i bemärkelsen att använda dem mindre än genomsnittet, jag blir själv ifrågasatt när jag säger att jag inte vill göra vissa saker i appar utan att jag vill ha en dator och i datorn vill jag inte heller ha nått som kallas appar utan riktiga program med ordentliga interface

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu är det ingen undersökning på hur många gånger man skulle vika en telefon men ...

Enligt en undersökning från Institute of Practitioners in Advertising använder personer i åldrarna 15 till 24 år mobilen så mycket som varannan minut.
Det är i snitt 387 gånger per dag, skriver Dagens analys.
Personer som är lite äldre snittar på 264 gånger om dagen.

https://nyheter24.se/nyheter/teknik/806886-sa-ofta-anvander-u...

Nya forskningsresultat visar på hur mobilnördiga vi alla egentligen är. Enligt den pillar vi på våra mobiler i snitt 2617 gånger varje dag
https://www.teknikifokus.se/vi-ror-mobilen-2617-ganger-varje-...

Frågan är hur många ungdomar som sitter på en mobil för 18000:-, sedan så tittar man snabbt på meddelande/klocka ofta, och man lär inte fälla igen telefonen om man räknar med att plocka upp den direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wargreymon:

Frågan är hur många ungdomar som sitter på en mobil för 18000:-, sedan så tittar man snabbt på meddelande/klocka ofta, och man lär inte fälla igen telefonen om man räknar med att plocka upp den direkt.

Ungdom definieras oftast upp till 25 år och dessutom är grupptrycket ofta hårt på de de i skolorna, jag tror att målgruppen definitivt är övre tonåren till 30 för denna typ av produkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu var det ju värmeutveckling i gångjärnen... tror ni inte att dessa hinner svalna i verkliga livet jämfört med ett uthållighetstest utfört under kort tid? Gosh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

När telefonen börja gnissla så sa han att andra testare har rapporterat om ljudet och de skulle också se om de fick fram det. Så missljudet från gångjärnet är ett problem för tillfället.

Jag har verkligen ingen fog för motsatsen, men det är inget direkt statistiskt hållbart. Bara en hörsägen / snack ifrån echo chambern. Inväntar riktig statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag har verkligen ingen fog för motsatsen, men det är inget direkt statistiskt hållbart. Bara en hörsägen / snack ifrån echo chambern. Inväntar riktig statistik.

Kan du visa statistik på hur många Samsung folder som har gått sönder/problem?

Snabb googling så hittade jag att redan 2019 så hade Razr ljudproblem https://mobilanyheter.net/2020/02/03/motorola-moto-razr-2019-...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Kan du visa statistik på hur många Samsung folder som har gått sönder/problem?

Snabb googling så hittade jag att redan 2019 så hade Razr ljudproblem https://mobilanyheter.net/2020/02/03/motorola-moto-razr-2019-...

Jag tror vi missförstår varandra lite, Hellmix. Jag menar att det knappt finns någon statistik alls på foldables, eftersom allt är så nytt. En artikel på internet är inte samma sak som ett statistiskt säkerställt faktum, även om jag som sagt inte har heller problem att lita på kända och duktiga journalisters subjektiva åsikt. Tar det dock för just det - en subjektiv åsikt. Tro mig, jag försöker mest hålla mig lite kall inför den här typen av artikel oavsett tillverkare eller problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

27000ggr, på säg 3 år. Det är typ det en mobil håller i dagsläget.

27000 / 3 = 9000 vikningar per år.
9000 / 365 = 24.65....vikningar per dag.

Det är inte alls mycket. Jag kollar säkert min mobil 5-6 ggr på morgonen innan jag går till jobbet. Kan vara allt från vädret till mail osv, om det är något viktigt etc. Samma sak på kvällen. Så skulle man ta upp telefonen 10 ggr under en dag? En gång för ett samtal, en annan för ett sms, lite instagram och sen vips är man uppe i 20-30 vikningar på en dag. Eeeeh ja, det är väldigt rimligt att man kommer upp i 27000 rätt snabbt skulle jag säga.

Jag räknade hur många gånger jag använde min telefon igår:
Slog av väckarklockan. 1
Startade SR. 2
Läste nyheter. 3
Ringde en kollega. 4
Kollade nyheter igen. 5
Ringde frugan. 6
Startade bank-id. 7
Ställde timer i köket. 8

Utöver det kollade jag nog klockan 4-6 gånger, men det går nog att göra utan att vika telefonen.

Värt att nämna, telefonen jag har nu kostade 1800kr och jag har använt den i över två och ett halvt år. Så även om Razr skulle fungera bra för mig så skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en telefon.
Jag ser inte någon fördel med att ha en telefon som går att vika heller.

Men skulle den fungera under vatten på 50 meters djup, vara stöttålig och ha en riktigt bra kamera skulle den bli väldigt intressant, trots priset.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Jag räknade hur många gånger jag använde min telefon igår:
Slog av väckarklockan. 1
Startade SR. 2
Läste nyheter. 3
Ringde en kollega. 4
Kollade nyheter igen. 5
Ringde frugan. 6
Startade bank-id. 7
Ställde timer i köket. 8

Utöver det kollade jag nog klockan 4-6 gånger, men det går nog att göra utan att vika telefonen.

Värt att nämna, telefonen jag har nu kostade 1800kr och jag har använt den i över två och ett halvt år. Så även om Razr skulle fungera bra för mig så skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en telefon.
Jag ser inte någon fördel med att ha en telefon som går att vika heller.

Men skulle den fungera under vatten på 50 meters djup, vara stöttålig och ha en riktigt bra kamera skulle den bli väldigt intressant, trots priset.

De som köper en dyr telefon är ofta personer som använder den oftare än vanliga användare, så telefonen bör tåla många vikningar.
Samtidigt så går det mesta av det du gjorde göra utan att vika upp telefonen och det hade bara varit ett störande moment. Som att stänga av väckarklockan genom att helt nyvaken först vika upp mobilen och sedan trycka på en knapp.
Så med vikbara telefoner kommer folk göra mer utan att vika upp och behovet av röststyrning som bara blir bättre för varje år ökas.
Så väckarklocka, ringa bekanta, timer, musik fixas antagligen utanpå eller genom röststyrning. Musik vid letande av en låt kanske man öppnar telefonen, men inte för att välja nästa låt etc.

Otroligt många har skrivit något liknande:
Jag ser inte någon fördel med att ha en telefon som går att vika heller.
Och det kan jämföras med att man ej ser något behov av en dator som går att vilka ihop, precis som dagens laptop går. Påståendet bör snarare ändras till att man för sig själv just nu inte ser något behov av att skaffa en vikbar telefon när de har så många brister.
För om man bortser från alla brister så behöver man inte precis vara tankespridd för att se att det finns ett stort behov av folk att kunna utföra fler sysslor idag på deras mobiler än vad de redan gör. Och att sysslor som många gör som att skriva email, hade blivit enklare med större interface. Speciellt om man ska skriva seriösa email som kan innehålla allt från tabeller, bilder, grafer och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Otroligt många har skrivit något liknande:
Jag ser inte någon fördel med att ha en telefon som går att vika heller.
Och det kan jämföras med att man ej ser något behov av en dator som går att vilka ihop, precis som dagens laptop går. Påståendet bör snarare ändras till att man för sig själv just nu inte ser något behov av att skaffa en vikbar telefon när de har så många brister.
För om man bortser från alla brister så behöver man inte precis vara tankespridd för att se att det finns ett stort behov av folk att kunna utföra fler sysslor idag på deras mobiler än vad de redan gör. Och att sysslor som många gör som att skriva email, hade blivit enklare med större interface. Speciellt om man ska skriva seriösa email som kan innehålla allt från tabeller, bilder, grafer och annat.

Jag äger en laptop, men jag använder den knappt en gång per år. Den går att vika men har en patetiskt liten skärm på 15". Ska jag göra något ""viktigt"" över internet så använder jag min enorma dator, inte telefonen

IMO:
Telefoner är ganska dåliga på nästan allt.
Surfplattor är för små.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Jag äger en laptop, men jag använder den knappt en gång per år. Den går att vika men har en patetiskt liten skärm på 15". Ska jag göra något ""viktigt"" över internet så använder jag min enorma dator, inte telefonen

IMO:
Telefoner är ganska dåliga på nästan allt.
Surfplattor är för små.

Det är många som vill jobba på sin enorma dator, själv har jag 4st skärmar även om de nu är mindre billiga skärmar. Men även om man vill jobba med sin stationära dator så kan man ej jobba med den överallt. Och beroende på vad man har för jobb och intresse så har man olika behov av att kunna jobba överallt. Likaså påverkas det hur mycket man är utanför sin bostad.

Så många har behov av att förbättra interfacet på både den stationära, laptopen, surfplatta, mobilen och smartklockan. Där man på alla dessa vill kunna göra mer arbete. Smartklockan ska ej ersätta ens stationära dator, men om den klarar av fler saker utan man behöver använda mobilen så är det bra.

Dagens surfplattor så skulle jag vilja att standardstorleken ökades, framförallt kunde de minska ner på de där kanterna kring skärmen. Men det finns Apples ipad 12.9" att köpa och man börjar då komma till ett skede att till att bara öka storlek är ej det som är det största problemet med att jobba på den. Bättre sammanhållning med tangentbord och penna är nog det som behövs.
Där det tidigare har varit problem att ha dem i ett samlad paket vid flytt, man vill ju sätta pennan på något bra ställe etc.

*edit*
En surfplatta som går vika ut till 17" och ett tangentbord som sitter lika stadigt som på en laptop, en penna som sitter skitbra i ett pennfäste vore grymt. Men jag tror ej vi får se något sådant som fungerar bra de närmsta 5 eller t.om 10 åren.