DTX form faktor moderkort och passform chassin

Permalänk
Medlem

DTX form faktor moderkort och passform chassin

Hej forumet,

Behöver er expertis då jag har ett lite ovanligt problem som supporten på diverse sidor inte klarat att hjälpa mig med.

Jag har en 10 månader gammal dator (Acer Nitro N50-600) med ett DTX moderkort vilket tydligen är tämligen ovanligt.. Datorn är bra undantaget att kylningen är ett problem då chassit är väldigt trångt och jag ville därför byta till ett lite större chassi. Tyvärr verkar dock inga större tillverkare sälja chassin som passar DTX varför min fråga till er är om ni vet huruvida man kan köpa chassin som passar för ATX, mini-ITX eller microATX och om dessa passar med skruvhålen i mitt DTX moderkort? Någon som vet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tjena.
Enligt bilden jag länkar så ska det inte vara problem att sätta ett DTX moderkort i chassin med ATX stöd. Enda problemet är i nederkant då det kan saknas stöd för en distans.

https://imgur.com/a/VWltLQV

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

DTX är bara mATX men med ännu färre PCIe slots, ska passa fint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnituden:

Tjena.
Enligt bilden jag länkar så ska det inte vara problem att sätta ett DTX moderkort i chassin med ATX stöd. Enda problemet är i nederkant då det kan saknas stöd för en distans.

https://imgur.com/a/VWltLQV

Tack. Okej och det är inget problem? Bilden är ju lite svårtolkad, ett ATX har väl inte 10 distanser? svårt att veta vilka som finns på vilka så att säga.

Skrivet av medbor:

DTX är bara mATX men med ännu färre PCIe slots, ska passa fint

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Något du testat eller kvalificerad gissning?

Permalänk
Medlem

Acer-moderkortet har en väldigt udda form då även portarna i framkant på chassit sitter direkt på MB. Sambon har en likadan burk och hon tröttnade så jag har faktiskt idag köpt ett nytt moderkort och kylning, sen kommer hon att transplantera resten till ett vanligt chassi, med ett gammalt nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Acer-moderkortet har en väldigt udda form då även portarna i framkant på chassit sitter direkt på MB. Sambon har en likadan burk och hon tröttnade så jag har faktiskt idag köpt ett nytt moderkort och kylning, sen kommer hon att transplantera resten till ett vanligt chassi, med ett gammalt nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen? Det gör det inte på denna vad jag kan se.. Däremot har de satt allt upp-och-ned i det att GPU:n är längst ned (därav dålig vent)

Permalänk
Medlem

Jo, jag kan skicka en bild strax. Inga problem att flytta hårdvaran till nytt chassi, och det räckte bra med en bequiet pure rock-kylare. Nu är det nätaggregatet som väsnas mest så det blir till att säga in ett passivt seasonic i lådan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

https://m.imgur.com/a/onkWIpu
Hoppas det går att se vad jag menar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@d3lux3: DTX har samma skruvhål som ATX, fast färre.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|