rx 5700xt low clock speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du har köpt det näst sämsta 5700 XT, bara Asus Strix är sämre då kylaren i princip "ramlar" av den med tiden.

Mer om Thicc: https://www.youtube.com/watch?v=IwczmQNHVfo

Säkra 5700 XT köp: Gigabyte Gaming OC, Sapphire Nitro+, PowerColor Red Dragon, om du har tur så fungerar MSI Evoke också, de hade problem med kontakt med kylaren men ska vara fixat i senare kort.

Tillhören inte även Sapphires kort Pulse denna kategori? deras Vega 56 va riktigt bra å spanat på Pulse 5700XT.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Tillhören inte även Sapphires kort Pulse denna kategori? deras Vega 56 va riktigt bra å spanat på Pulse 5700XT.

Den verkar ha fått fina omdömen och testerna visar goda resultat, skillnaden i pris har inte varit så stor att det funnits något skäl att välja något annat än det bästa, nu skiljer det dock ungefär 500-600kr mellan korten i svenska butiker så nu är det säkert värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Den verkar ha fått fina omdömen och testerna visar goda resultat, skillnaden i pris har inte varit så stor att det funnits något skäl att välja något annat än det bästa, nu skiljer det dock ungefär 500-600kr mellan korten i svenska butiker så nu är det säkert värt det.

Gott! Det va det svaret jag hoppades få, spanat runt lite och det verkar ju som att Navi serien generellt har haft lite barnsjukdomar så det bästa vore kanske att vänta på Navi Refresh eller rent av RDNA 2.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Gott! Det va det svaret jag hoppades få, spanat runt lite och det verkar ju som att Navi serien generellt har haft lite barnsjukdomar så det bästa vore kanske att vänta på Navi Refresh eller rent av RDNA 2.

De flesta ( alla? ) har väl fått BIOS-uppdateringar för de vanligaste felen, resten uppdateras i drivrutinspaketen.

Något jag själv märkte för ca 2 veckor sen var att avinstallationen inte fungera alls, lämnade kvar radeon settings utan att ha drivers, blev kaos, bara köra DDU och installera senaste så lirade fint.

Sitter själv och funderar på 5600XT nu till tjejens dator, även där verkar Pulse ligga högt på listan ser ut som exakt samma kylare som på 5700 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De flesta ( alla? ) har väl fått BIOS-uppdateringar för de vanligaste felen, resten uppdateras i drivrutinspaketen.

Något jag själv märkte för ca 2 veckor sen var att avinstallationen inte fungera alls, lämnade kvar radeon settings utan att ha drivers, blev kaos, bara köra DDU och installera senaste så lirade fint.

Sitter själv och funderar på 5600XT nu till tjejens dator, även där verkar Pulse ligga högt på listan ser ut som exakt samma kylare som på 5700 XT.

Hm såpass, tycker mig endå se en del nyskapade trådar med problem gällande dessa kort, kan ju dock vara de som inte har uppdaterat Bios då en sådan uppdatering kan verka lite mer riskfylld än drivrutiner.

Se där ja, ska själv ha kortet till en 4K skärm och där har väll AMD sagt att 5700 serien är främst för 1440, gick från ett 7970 till Vega 56 som nämndes innan och det var ju inget dåligt kort men orkade inte 4K på det senaste, så frågan är ju om 5700XT kommer göra det.

Visserligen är 56:an såld nu och är tillbaka på 7970 som endå är ett förvånansvärt kompetent kort i 4k på lägra inställningar.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det verkar vara en rätt vanlig lösning på problem med 5700xt. Vi får hoppas att det håller sig stabilt också!

yep det enda jag kunde göra XD. hoppas det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Måste bara påpeka att jag inte tror downclockningen står för hackig upplevelse. Kör msi 5700xt och clocken hoppar hejvilt men ligger och tuffar på stadiga 140 i apex. Kör allt avstängt förutom freesync och AMD chill på 140/140.

Skickades från m.sweclockers.com

har inte haft problem med fps den håller sig stabil men problemet var att jag får stutter när clock speed hoppar up och ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

har inte haft problem med fps den håller sig stabil men problemet var att jag får stutter när clock speed hoppar up och ner

Och jag får inget stutter när den klockar ner, menade jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Och jag får inget stutter när den klockar ner, menade jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad bra det skönt jag var väldigt nöjd med färger och sharpnes