Veckans fråga: Använder du en synkteknik i skärmen?

Permalänk
Medlem

Lite special case här, men det beror på. När jag spelar in video så blir det v-sync off och fps limit satt till 120fps. För jag spelar in video i 60, och det hackar som fan på inspelningen annars, plus att när jag kör pinball så är det viktigt att få samma input delay och att den är låg. Just pinball har en statisk skärm, så tearing är inget man märker av alls. (om man inte följer bollen med kamera, men det är inget kul att se på.) Just g-sync och liknande skulle inte funka alls när man spelar, för man är beroende av att man har samma input delay, annars blir det svårt att träffa det man siktar på. Kan tänka mig att det är samma med FPS pangare och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Mycket felaktig info/missuppfattningar i ditt inlägg.

Det du känner vid 100 fps är stutter och beror inte på någon adaptiv synkronisering, det är något helt annat och kan hända om du har 10 fps eller 600 fps.

Vi snackar millisekunders skillnad, du flyttar dig inte "1 meter" under dessa tider i något spel.

Input lag av synken är som redan diskuterats i tråden så låg att du inte märker av det.

Det jag känner av när spelet droppar ner ifrån 144Hz till 100Hz är lagg / stutter, kalla det vad du vill och jag skrev ganska tydligt att det INTE har med screentearing att göra. Men Det jag ville få fram var att G-sync spelar ju ingen roll då om själva fpsen åker upp och ner, för det ända som händer är att du inte får screentearing.
Många användare tror att G-sync betyder bättre framerate vilket är helt felaktigt, och det jag försökte få fram i mitt inlägg.

Angående att flytta sig en meter så gör man faktiskt det i bilspel när man åker i 300km/h och har en bildfrekvens på 75Hz.
(man förflyttar sig 1,11 meter per bildruta då..)

Angående att inputlaggen inte märks. Nej, har användarna här testat att spela med 20ms inputlag och 100ms inputlag?

Jag märker direkt när jag valt fel drivarrutiner till mitt ljudkort och ska spela in musik.. allt över 50ms är laggigt!. runt 10 och ner så märker man inte så stor skillnad och det känns direkt däremot.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kör Nvidia G-Sync med modul över Displayport på en Dell AW3418DW

Visa signatur

Fractal Design Meshify C || AMD Ryzen 7 5800X || Noctua NH-D15 || Gigabyte B550 AORUS PRO || Corsair Vengeance LP 32GB 3600MHz || ASUS TUF RTX3080 || Intel 660P 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det jag känner av när spelet droppar ner ifrån 144Hz till 100Hz är lagg / stutter, kalla det vad du vill och jag skrev ganska tydligt att det INTE har med screentearing att göra. Men Det jag ville få fram var att G-sync spelar ju ingen roll då om själva fpsen åker upp och ner, för det ända som händer är att du inte får screentearing.
Många användare tror att G-sync betyder bättre framerate vilket är helt felaktigt, och det jag försökte få fram i mitt inlägg.

Det du märker av är nog då förmodigen när GSynk (eller vad man nu kör) aktiveras/inaktiveras, det är därför man vill cappa FPS på en 3-4 under sin maxgräns för att slippa det. Jag har faktiskt aldrig sett att någon hävdat att man skulle få bättre FPS med GSync, däremot är det vanligt att folk tror det omvända, att man får en massa input lag osv med GSync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du bör dock kanske cappa några FPS längre ner för att vara säker på att du inte hamnar precis på gränsen för GSync på och av (eller vilken VRR du nu kör). Men egen erfarenhet är att FPS har viss felmarginal, du lär inte märka skillnad på typ 161 och 163, däremot på 164 och 166.

Skall genast prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej inget, anser att det inte behövs om man kör 144hz. Märker inte av någon tearing alls.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nope, tv'n har ingen synk

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Er1kssoN:

Nej inget, anser att det inte behövs om man kör 144hz. Märker inte av någon tearing alls.

Fast renderar du spelen i 144 FPS och högre på din 144 Hz-skärm?

Om svar ja: då kan man per definition inte vinna någon fördel med adaptiv synk eftersom detta sätter den adaptiva synken ur spel.

Kör man spelen i lägre än 144 FPS på skärmen kommer man i någon form få användning för adaptiv synk. Det är personligt var gränsen går men jag ser tumregeln från @dr904 om att tvåsiffrig FPS har stor skillnad med adaptiv synk. Tresiffrigt FPS och v-sync:ON-rycken eller v-sync:OFF-tearingen är inte längre lika tydliga för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast renderar du spelen i 144 FPS och högre på din 144 Hz-skärm?

Om svar ja: då kan man per definition inte vinna någon fördel med adaptiv synk eftersom detta sätter den adaptiva synken ur spel.

Kör man spelen i lägre än 144 FPS på skärmen kommer man i någon form få användning för adaptiv synk. Det är personligt var gränsen går men jag ser tumregeln från @dr904 om att tvåsiffrig FPS har stor skillnad med adaptiv synk. Tresiffrigt FPS och v-sync:ON-rycken eller v-sync:OFF-tearingen är inte längre lika tydliga för många.

Det går under 144 FPS ibland och jag märker ingen tearing.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Kör med g-sync på en 100hz skärm och tycker det fungerar väldigt bra dock händer det i nästan alla spel att man hoppar ner under 30fps ish vid specifika tillfällen i 1 sekund och då flimmrar skärmen till (epilepsivarning), kanske bara min skärm det märks extra tydligt på, jag har inte undersökt så mycket, AOC Agon AG352UCG

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har både skärm och gpu som stödjer freesync, men då min skärm endast klarar 90Hz (eller något) i freesync har jag valt att bara köra fullt fräs med 144Hz på skärmen istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har första 120hz skärmen och den har ingen Synkteknik.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]