Kan inte söka i Windows 10?

Permalänk
Medlem

Det kom precis en uppdatering genom Windows update som löste problemet, installerade den precis och nu funkar sök funktionen

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Först fungerar inte Teams och nu detta. Allvarligt.

Jag märkte inte mycket av någotdera, men det var i alla fall litet bra tips i tråden här hur man minskar sin exponering mot Microsoft samtidigt som det blir tydligt hur beroende världen har blivit av Microsofts online-tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur gör du för att starta olika program? Navigationsträdet används av förståeliga skäl ytterst sällan. Lägga ut ikoner som på Windows 3.1 tiden fungerar idag sämre än för 25år sedan, då katalogerna nu inte är lika bra som då.

Ta Excel. Word, remote desktop, vmware, control panelen etc.
Windows + skriv tycker jag är det enklaste.

Viktigaste i taskbar, sen i startmenyn och skrivbordet. Precis som innan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering för mig. Kan fortfarande inte använda "sök". Klickar jag på/i den för att få upp mina senaste sökningar (eller om det är mest sökta?) så får jag bara en mörkgrå ruta. Söker jag något får jag inga sökresultat som är synliga för den mörkgrå rutan.

"Bara" på bärbara. Stationära spelburken har inga problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen löste det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Senaste uppdateringen löste det för mig.

Inte fått någon uppdatering. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur gör du för att starta olika program? Navigationsträdet används av förståeliga skäl ytterst sällan. Lägga ut ikoner som på Windows 3.1 tiden fungerar idag sämre än för 25år sedan, då katalogerna nu inte är lika bra som då.

Ta Excel. Word, remote desktop, vmware, control panelen etc.
Windows + skriv tycker jag är det enklaste.

Man installerar Start10 och får tillbaka den klassiska Windows 7 start meny och där har man alla program och den sparar också hela tiden dom senaste programmen man haft igång, går betydligt fortare en att använda sök metoden.

Permalänk
Medlem

Löste sig för mig med efter uppdatering.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering för mig men fungerade helt plötsligt idag igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Eftersom Windows 10 1909 ersatt sökfunktionen i Explorer.exe med en UWP-app och av anledning till problemen i denna tråden, så vill jag dela med mig av en lösning på det hela:

mach2.exe disable 18755234

Mer info om Mach2 finns här:
https://github.com/riverar/mach2

Detta gör att söken fungerar precis på samma sätt som i 1903 igen

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Eftersom Windows 10 1909 ersatt sökfunktionen i Explorer.exe med en UWP-app och av anledning till problemen i denna tråden, så vill jag dela med mig av en lösning på det hela:

mach2.exe disable 18755234

Mer info om Mach2 finns här:
https://github.com/riverar/mach2

Detta gör att söken fungerar precis på samma sätt som i 1903 igen

Hej hej!

Jag fattar inte hur den funkar?

Jag ladda hem och packa upp sen Kör som administratör på mach2.exe men den funkar inte? :/

Permalänk
Medlem

Kör ju ett antal windows 10 burkar på jobbet i labbmiljö, och ca 50% av gångerna så fungerar ej sök. Klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Jag ladda hem och packa upp sen Kör som administratör på mach2.exe men den funkar inte? :/

Vilken version av Windows kör du? Mitt tips fungerar enbart i Windows 10 Version 1909

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken version av Windows kör du? Mitt tips fungerar enbart i Windows 10 Version 1909

Version: 20H2

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=9Hw8QfnlcEo så funkar Windows Search igen

EDIT2: https://blog.pcrisk.com/windows/12441-how-to-fix-windows-sear...

Permalänk
Medlem

EDIT3: Omstart dator idag och Windows Search funkar inte igen....