Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

https://www.youtube.com/watch?v=jebcce1vCdM

Tänkte lite när jag kollade på videon, är det möjligt för att apple att once and for all ta död på hackintosh och blockera all användning av macOS som inte apple tillåter?

Apple har 3 val framför sig, Stanna kvar vid intel för deras bästa grejer eller Byta till AMD Ryzen. Men vad jag tror är att klämma in deras egna underpresterande Mobila chip och försöka sälja det som om det vore det nästa stora steget inom persondatorn. Vi som är normala PC användare vet att Ryzen är det nästa steget med Chiplets.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag förstår verkligen inte hur folk kan bli så uppjagade på Apple, i synnerhet personer som uppenbarlgen inte själva köper deras produkter och därmed rimligtvis inte själva bör kunna drabbas av de problem som de anser hänger ihop med dom. Jag har själv slutat köpa Apple-produkter då jag tycker dom idag är för dyra i förhållande till vad man får och att dom gjort en del tveksamma designval, men finner det ändå svårt att jaga upp mig över det. Är ju inte direkt så att någon är tvingad att köpa deras produkter om man inte gillar dom.

@Mizzarrogh Det kan nog vara en idé att i första inlägget skriva något om vem det är och varför han är intressant om inte tråden bara ska vara för dom som redan vet det och sett hans videor.

Därför att Apples korkade idéer fortfarande inspirerar andra tillverkare. Vem var först med att ta bort 3.5 porten eller introducera en notch?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Därför att Apples korkade idéer fortfarande inspirerar andra tillverkare. Vem var först med att ta bort 3.5 porten eller introducera en notch?

Skickades från m.sweclockers.com

Essential phone , som släpptes två månader ish innan iphone x hade faktiskt både notch och avsaknad av 3,5 port. Iofs var Essentials utförande mil över Apple i utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Därför att Apples korkade idéer fortfarande inspirerar andra tillverkare. Vem var först med att ta bort 3.5 porten eller introducera en notch?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka var först med att introducera det vi idag kallar smartphone för den breda massan? Om Apple har korkade idéer och andra följer efter så säger det nog mer om bristen på kreativitet hos efterföljarna, det står dom fritt att lansera något bättre och håller kunderna med så kommer det lösa sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Essential phone , som släpptes två månader ish innan iphone x hade faktiskt både notch och avsaknad av 3,5 port. Iofs var Essentials utförande mil över Apple i utseende.

Men det var så klart ändå Apples fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka var först med att introducera det vi idag kallar smartphone för den breda massan? Om Apple har korkade idéer och andra följer efter så säger det nog mer om bristen på kreativitet hos efterföljarna, det står dom fritt att lansera något bättre och håller kunderna med så kommer det lösa sig själv.

Ledsen men Nokia hade en långt innan men den var för tidig och slog inte igenom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av improwise:

Men det var så klart ändå Apples fel

Skickades från m.sweclockers.com

Apples fel att de själva valde en den design de gjorde? Absolut. Sen är ju det där med notch eller inte en smaksak, men jag tycker verkligen att sättet Apple gjorde det på är rätt upochner dåligt. Jag ser inget värde i att skärmen sträcker sig upp i två flärpar. Don't get me wrong, jag gillar inte essential något vidare heller, men där var det mer skärm än notch däruppe, vilket ser mil bättre ut. Men again, smaksak. Skulle aldrig frivilligt ha någon av de två lurarna.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vilka var först med att introducera det vi idag kallar smartphone för den breda massan? Om Apple har korkade idéer och andra följer efter så säger det nog mer om bristen på kreativitet hos efterföljarna, det står dom fritt att lansera något bättre och håller kunderna med så kommer det lösa sig själv.

Blev två inlägg nu hehe. Apple var absolut först med det vi idag kallar smartphone. Det gjorde de ändå ganska bra. Och jag håller med dig om att det inte är Apples fel att andra följer efter dem. Men det betyder inte att deras idéer blir mindre korkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ledsen men Nokia hade en långt innan men den var för tidig och slog inte igenom.

Precis som jag sa med andra ord. Fanns fler än Nokias men som likt Communicatorn (som jag gissar du syftar på) inte var konsumentvänliga nog utan bara hade fokus på "business". Touchskärmar (utan penna) var väl det som alla missade (inkl mig själv som inte alls trodde på det i början).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Blev två inlägg nu hehe. Apple var absolut först med det vi idag kallar smartphone. Det gjorde de ändå ganska bra. Och jag håller med dig om att det inte är Apples fel att andra följer efter dem. Men det betyder inte att deras idéer blir mindre korkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl detta som är pudelns kärna. Jag har själv övergett Apple och iOS men sett till antalet användare som dom har, den impact dom haft på branschen och mängden pengar dom tjänat så har dom gjort en hel del rätt. Om man sen har en personlig åsikt om att Apple är skit och iPhone är skit så fine, lär finnas många på andra sidan som tycker detsamma om Samsung och min S10+, helt ok det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Apples fel att de själva valde en den design de gjorde? Absolut. Sen är ju det där med notch eller inte en smaksak, men jag tycker verkligen att sättet Apple gjorde det på är rätt upochner dåligt. Jag ser inget värde i att skärmen sträcker sig upp i två flärpar. Don't get me wrong, jag gillar inte essential något vidare heller, men där var det mer skärm än notch däruppe, vilket ser mil bättre ut. Men again, smaksak. Skulle aldrig frivilligt ha någon av de två lurarna.

Jag håller med men tycker ändå att kurvade kanter som Samsung var först med är en än mer idiotisk idé. Det gör dock inte att jag har nån större aggression mot dom som så och har trots det köpt 3 Samsung på raken nu. Dessutom vet jag att många gillar det, förmodligen främst för att det är snyggt, men ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag håller med men tycker ändå att kurvade kanter som Samsung var först med är en än mer idiotisk idé. Det gör dock inte att jag har nån större aggression mot dom som så och har trots det köpt 3 Samsung på raken nu. Dessutom vet jag att många gillar det, förmodligen främst för att det är snyggt, men ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med där. Tyvärr verkar det vara så att tillverkarna bryr sig mer om hur telefonen ser ut på bild/i reviews, istället för att tänka på slutkunden. För några år sedan gjordes ändå lite framsteg, det var ganska stor skillnad mellan årsmodellerna. Tycker personligen att det är ett enormt slöseri med alla gimmicks de slänger med, istället för att fokusera på kvalité och användarupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

https://www.youtube.com/watch?v=jebcce1vCdM

Tänkte lite när jag kollade på videon, är det möjligt för att apple att once and for all ta död på hackintosh och blockera all användning av macOS som inte apple tillåter?

Med tanke på att de återlanserar mac pro med sin "cheese grater" så känns det helt logiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Håller med där. Tyvärr verkar det vara så att tillverkarna bryr sig mer om hur telefonen ser ut på bild/i reviews, istället för att tänka på slutkunden. För några år sedan gjordes ändå lite framsteg, det var ganska stor skillnad mellan årsmodellerna. Tycker personligen att det är ett enormt slöseri med alla gimmicks de slänger med, istället för att fokusera på kvalité och användarupplevelse.

Jag tror att "problemet" är att mobilerna är för bra idag, det finns just nu inga uppenbart logiska skäl att uppgradera jämfört med några år sedan för normalkunden om man inte ligger långt efter. Och gör man det kan man köpa en mid range telefon och sakna ytterst lite mot high end.

Då blir det lite som med kurvade TV-apparater vilket inte gav några fördelar annat än i marknadsföringen, snarare det omvända. Därför behövs det nu faktiskt innovation snarare än att nån tillverkare kopierar nån annan. Det skulle tex kunna vara ett batteri som höll i en vecka osv. Till det händer, och teknikutvecklingen hänger med, tror jag vi får leva med "snake oil" finesser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men det var så klart ändå Apples fel

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och det vet du nog egentligen också.

Klart andra tillverkare hakar på också. Som ingenjör skulle jag stå och klia mig i huvudet när en telefon som har en sämre design och färre features än tidigare modell fortsätter att sälja.

Skrivet av TwentyØnePenguins:

Essential phone , som släpptes två månader ish innan iphone x hade faktiskt både notch och avsaknad av 3,5 port. Iofs var Essentials utförande mil över Apple i utseende.

Att kalla essential phone för trendsättaren är dock att göra en höna av en fjäder.

Vi har apple att tacka för att ha skapat den första smartphonen men det som görs idag kan knappast påstås vara innovation.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Klart andra tillverkare hakar på också. Som ingenjör skulle jag stå och klia mig i huvudet när en telefon som har en sämre design och färre features än tidigare modell fortsätter att sälja.

Genomsnittsingenjören på ett storföretag är sällan den bästa personen att fråga vad kunderna vill ha, däremot klart bättre på att bygga det. Eftersom jag var konsult på Ericsson när det begav sig kan jag berätta att du inte är en enda ingenjören som tänkt på det sättet för det var ung så man såg på Nokias telefoner. Och förmodligen hur man på Nokia såg på iPhone när den lanserades. Och vi vet alla hur det gick sen. Och förmodligen hur det kommer gå tids nog med Apple också.

Att många företag försöker kopiera Apple är nog främst för att dom vill tjäna pengar, något som Apple är riktigt bra på som bekant.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Ja och det vet du nog egentligen också.

Klart andra tillverkare hakar på också. Som ingenjör skulle jag stå och klia mig i huvudet när en telefon som har en sämre design och färre features än tidigare modell fortsätter att sälja.

Att kalla essential phone för trendsättaren är dock att göra en höna av en fjäder.

Vi har apple att tacka för att ha skapat den första smartphonen men det som görs idag kan knappast påstås vara innovation.

Nja, trendsättare skulle jag inte heller vilja kalla den. Det finns ju alltid någon "innan Apple" men när Apple gör grejer får det en helt annan genomslagskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Louis Rossmann har problem med USPS, så det är tydligt att det inte bara är Postnord som är ett problem: https://www.reddit.com/r/videos/comments/cuacpn/usps_loses_18...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ganska intressant video trots längden.

Permalänk
Medlem

Vad en person kan göra.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nya intressanta aktiviteter som verkar irritera en del företag.

Permalänk

Har aldrig gillat Rossmann.

Han är en raljerar och överdriver grovt. Han må ha en och annan poäng, men han liksom mången annan YT-snubbe tjänar mer ju mer de gapar, för det skapar uppmärksamhet.

Han må vara en duktig reparatör, men det är nog rätt lika med en elektronikreparatör som med bilmekaniker. De kan vara jäkligt bra på sitt jobb men ändå förvånansvärt ofta ha rätt dålig koll på varför tillverkaren gjort si eller så. Har själv erfarenheter av det där vissa bilmekar eller motorrenoverare tvärsäkert ”visste” än det ena än det andra om varför det såg ut si eller så i vissa motorer. Jag hade dock en vän som faktiskt var djupt delaktig i utvecklandet hos aktuell motor, som ingenjör hos biltillverkaren, och som kunde förklara för de envisa mekanikerna etc att det inte alls var så som de bestämt trodde... Jag är övertygad om att Apples ingenjörer skulle kunna ge Rossmann rosiga kinder i de flesta fall där han bergsäkert påstår sig veta varför Apple gjort som de gjort.

Rossmann gör en massa påståenden, varav flera av dem är mer eller mindre fel, vissa faktiskt rena lögnerna.

En lögn han kör med är där han raljerar över Apple om att de skulle ljuga om att MBP har ett chassie fräst ur ett enda stycke Alu. Rossmann sitter och visar upp hur skalet till skärmen består av två limmade bitar aluminium, som i några få fall (procentuellt sett) kan släppa i limningen.

Men fakta visar att Apple aldrig påstått att precis hela MBP är fräst ur ett stycke. Kikar man på Apples presentation, och demo-filmen där man får se hur chassiet görs, så handlar det endast om bottendelen, inte ett ord om skärmdelen. Men Rossmann sitter och gapar om just skärmdelen och påstår att Apple skulle ljuga, men det är han själv som ljuger....

Sen är det ju så att för lekmän så kan ju Rossmann raljerande, pekande och uppvisande av saker han påstår är dåliga och fel etc, verka trovärdiga. Men hur ska lekmän kunna avgöra det....?

Ser vi sen till hur livslängden är för Apples grejor i praktiken, så har de generellt sett alltid legat långt över medel. Och då kan man ju tycka att Rossmann gapande om att Apple skulle vara så dåliga är lite märkligt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Har aldrig gillat Rossmann.

Han är en raljerar och överdriver grovt. Han må ha en och annan poäng, men han liksom mången annan YT-snubbe tjänar mer ju mer de gapar, för det skapar uppmärksamhet.

Han må vara en duktig reparatör, men det är nog rätt lika med en elektronikreparatör som med bilmekaniker. De kan vara jäkligt bra på sitt jobb men ändå förvånansvärt ofta ha rätt dålig koll på varför tillverkaren gjort si eller så. Har själv erfarenheter av det där vissa bilmekar eller motorrenoverare tvärsäkert ”visste” än det ena än det andra om varför det såg ut si eller så i vissa motorer. Jag hade dock en vän som faktiskt var djupt delaktig i utvecklandet hos aktuell motor, som ingenjör hos biltillverkaren, och som kunde förklara för de envisa mekanikerna etc att det inte alls var så som de bestämt trodde... Jag är övertygad om att Apples ingenjörer skulle kunna ge Rossmann rosiga kinder i de flesta fall där han bergsäkert påstår sig veta varför Apple gjort som de gjort.

Rossmann gör en massa påståenden, varav flera av dem är mer eller mindre fel, vissa faktiskt rena lögnerna.

En lögn han kör med är där han raljerar över Apple om att de skulle ljuga om att MBP har ett chassie fräst ur ett enda stycke Alu. Rossmann sitter och visar upp hur skalet till skärmen består av två limmade bitar aluminium, som i några få fall (procentuellt sett) kan släppa i limningen.

Men fakta visar att Apple aldrig påstått att precis hela MBP är fräst ur ett stycke. Kikar man på Apples presentation, och demo-filmen där man får se hur chassiet görs, så handlar det endast om bottendelen, inte ett ord om skärmdelen. Men Rossmann sitter och gapar om just skärmdelen och påstår att Apple skulle ljuga, men det är han själv som ljuger....

Sen är det ju så att för lekmän så kan ju Rossmann raljerande, pekande och uppvisande av saker han påstår är dåliga och fel etc, verka trovärdiga. Men hur ska lekmän kunna avgöra det....?

Ser vi sen till hur livslängden är för Apples grejor i praktiken, så har de generellt sett alltid legat långt över medel. Och då kan man ju tycka att Rossmann gapande om att Apple skulle vara så dåliga är lite märkligt....

Du har aldrig funderat på att bli en lobbyist för Apple, för så där brukar det ju låta.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Du har aldrig funderat på att bli en lobbyist för Apple, för så där brukar det ju låta.

Du ger ett klassisk svar från nån som inte riktigt tål att det finns folk som inte håller med i alla negativa påståenden om Apple. Istället för att svara i sak på det jag faktiskt skrev, så väljer du att gå på mig som person istället. Varför det...?

Har du själv kollat upp om all det Rossmann påstår om Apple och deras produkter verkligen stämmer...? Att det kan han påstår låta trovärdigt för en lekman förstår jag, men det betyder inte att allt han säger och påstår verkligen är sant.
Kolla t ex upp hans raljerande om att Apple skulle ljuga när de säger att MBP är fräst ur ett stycke. Där är det bevisligen han själv som fattat fel och ljuger själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Du ger ett klassisk svar från nån som inte riktigt tål att det finns folk som inte håller med i alla negativa påståenden om Apple. Istället för att svara i sak på det jag faktiskt skrev, så väljer du att gå på mig som person istället. Varför det...?

Det är lika bisarrt som det är orosväckande att läsa ovanstående; du har precis hoppat på en person vars åsikter du inte tycker om. En person som inte ens kan ge dig svar på tal när du anklagar denne för lögn. Att du dessutom har mage att tycka att jag går på dig för att jag frågar om du har någonsin tänkt på att bli en lobbyist för Apple får mig undra om du har alltid varit en snöflinga eller blev du det efter du började köpa Apple prylar?

Skrivet av Dr Tinnitus:

Har du själv kollat upp om all det Rossmann påstår om Apple och deras produkter verkligen stämmer...? Att det kan han påstår låta trovärdigt för en lekman förstår jag, men det betyder inte att allt han säger och påstår verkligen är sant.
Kolla t ex upp hans raljerande om att Apple skulle ljuga när de säger att MBP är fräst ur ett stycke. Där är det bevisligen han själv som fattat fel och ljuger själv.

Nej, det har jag inte men å andra sidan så tror jag inte att du har någon större inblick till Apples egna påståenden heller. För Apple skulle aldrig vilseleda för sin egen vinning, eller hur?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Rossman kapitaliserar på apple-hatare. Smart snubbe. Han vet hur han ska spela sin publik. Typ som dom youtube-kanaler som varje vecka kritiserar nya filmer för att "dom e för mycket PK nuförtiden" och tjänar en skaplig slant på hatet i den sektorn.

Inget större värde att kolla igenom hela kanalen eller så men right to repair argument är i det hela mycket vettiga.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Rossman kapitaliserar på apple-hatare. Smart snubbe. Han vet hur han ska spela sin publik. Typ som dom youtube-kanaler som varje vecka kritiserar nya filmer för att "dom e för mycket PK nuförtiden" och tjänar en skaplig slant på hatet i den sektorn.

Inget större värde att kolla igenom hela kanalen eller så men right to repair argument är i det hela mycket vettiga.

Det tycker jag inte för faktum är att Rossmann har gett ris åt bl a. Lenovo när denne började tumma på kvaliteten i de dyrare Thinkpad segmenten. Ett annat faktum är att han rekommenderar äldre Macbooks än nyare modeller av flera skäl som han går igenom. Så nä, jag tycker inte att Rossmann försöker kapitalisera på "apple hatare", han vill se grejer som håller och när du betalar premium för Apple så ska du också ha en premium service något som Apple vill jättegärna slippa.

Oavsett vilka elektroniska produkter man använder så är jag säker på att ni vill gärna ha hjälp med att reparera eller möjligheten till det istället för att köpa nytt. Något du (@Teddis) även instämmer med att right to repair är den rätta inställningen. Men för all del, länka gärna någon som än lika insnöad Apple fanboy med full-on Apple Reality Distortion Field där denne kritiserar Apple eller "hatar på Apple".

derps
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det är lika bisarrt som det är orosväckande att läsa ovanstående; du har precis hoppat på en person vars åsikter du inte tycker om. En person som inte ens kan ge dig svar på tal när du anklagar denne för lögn.

LR har på eget bevåg gjort sig till en publik person. Att någorlunda sakligt kommentera de åsikter LR ger uttryck för i sina videor är därmed inte på långt håll något "påhopp". Tråden är därutöver till just för diskussion kring denna person och dennes youtubekanal.

Det är förvånansvärt att du själv inte bryr dig om att kommentera Dr Tinnitus påståenden, utan direkt hänfaller till ad hominem. Det vore väl på sin plats att du istället korrigerar dessa påstådda lögner?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720