Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dunde:

Det kitobjektiv som tidigare följde med Canons spegellösa EF-M var definitivt inget fel på. Matchar kameran mera än väl, men de kanske har bytt modell på objektiven?

18-55mm som medföljde tidiga EF-M-kameror var schysst. 15-45mm-objektivet som medföljer M100 är ännu bättre. DPReview körde sitt test med en fast 22mm f/2.8 som bundlats i vissa regioner, det är nog det absolut bästa EF-M-objektivet som finns.

Jag köpte M100 delvis för 15-45mm-objektivet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Det kitobjektiv som tidigare följde med Canons spegellösa EF-M var definitivt inget fel på. Matchar kameran mera än väl, men de kanske har bytt modell på objektiven?

Jag som var lite otydligt. 15-45mm-objektivet är bra ja, men tyckte det var värt att nämna att inte alla bilderna togs med kitobjektivet. Mer så att ev. oerfarna köpare inte blir besvikna.
Följande objektiv användes i Dpreviews test:
EF-M 11-22mm F4-5.6, EF-M 15-45mm F3.5-6.3 IS STM, EF-M 22mm F2 och EF 50mm F1.8 STM

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, det får nog ses som en sanning med modifikation

Dagens mobiler är så pass duktiga på att hantera kamerornas brister samt att (för det mesta) göra riktigt bra automatiska justeringar. Sammantaget så är det inte alltid helt lätt att åstadkomma bättre bilder med en systemkamera än med en mobil. Ibland ser det överprocessas ut med en mobil, men generellt sett så krävs det en del efterarbetning för att få bilder från en systemkamera att se lika bra ut som lyckade bilder direkt från en mobil.

Sedan finns det såklart en hel del saker som systemkameran klarar av bättre, men i säg 75% av normalfallen så skulle jag tro att mobilen är minst lika kapabel för en normalanvändare som inte är intresserad av att justera inställningar och efterarbeta i lightroom/photoshop och liknande.

Det är i alla fall min erfarenhet av ca 15 år med digital systemkamera och digital bildberabetning, jämfört med vad dagens mobiler spottar ur sig direkt...

Nej, det är klart att man behöver klara av att hantera kameran för att få bra bilder. Men rent objektivt så är större sensor bättre än mindre sensor. Större sensor = mindre brus = bättre på att hantera dåligt ljus. De automatiska korrigeringarna ser mest till att få bort brus och annat genom att lägga på ett lager gröt.

Sen kan vi lägga på möjligheten att ställa in bländaröppningen. Större sensor=roligare skärpedjup vid samma bländarvärde. För att få till samma skärpedjup med en telefon måste du vara oerhört nära motivet eller att den lilla sensorn i en telefon kräver att vi går ner på sjukligt låga bländarvärden. Sen har vi även skillnad i möjligheten att byta objektiv samt optisk zoom.

Men visst, är målet att trycka på en knapp och sen ladda upp det rakt upp i Instagrams komprimeringsfunktion och titta på den i 1000x1000 pixlar på en mobiltelefonskärm på 60 centimeters avstånd så lär man inte märka någon större skillnad i ren "bildkvalité", men den kreativa processen är fortfarande bredare/mer möjligheter med systemkameran.

Har provat eller ägt allt mellan EOS M, Lumix G9, Sony A7 III till Nikon D4 med objektiv för 100 000 SEK. Alla är bättre än en smartphone om man använder dem rätt.

Men sen ska man inte snöa in sig på utrustning allt för hårt heller. Det går att ta extremt bra bilder med en riktigt kass kamera, men ju sämre kamera ju mindre flexibilitet.

Permalänk
Medlem

Finns en deal på :

Symantec Norton 360 Deluxe
https://www.dustinhome.se/product/5011164465/norton-360-delux...

Någon som vet hur många koder man kan aktivera per konto totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Osram smart+ plug outdoor på webhallen just nu för 199:-

Jag har haft en ute hela vintern gör julbelysningen och den har varit awesome! Funkar jättebra med Hue.

https://www.webhallen.com/se/product/283061-Osram-Smart-Plug-...

Jag antar att dessa inte funkar med Homekit, även om de körs via Hue bryggan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@richie80: Nej, Hue släpper inte igenom andra fabrikat till Homekit. Om du ska styra ett Osram-uttag länkat till Hue, med hjälp av Homekit behöver du Home assistant.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom Jag misstänkte det, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Viewsonic 24" freesync-skärm med 144hz välvd VA-panel (1920x1080) för 1190 kr: https://www.maxgaming.se/datorskarm/vx2458-24-led-144hz-1ms-c...

Lägsta pris efter detta enligt prisjakt är 2204 kr: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4938779

Ska man ha en bättre skärm än så för 1200 kr får man nog leta länge, verkar ju otroligt prisvärt.

Letat efter en billig & bra skärm till en kompis i Polen.
Denna passar ju perfekt! Tack

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Bakgrund:

Viewsonic 24" freesync-skärm med 144hz välvd VA-panel (1920x1080) för 1190 kr: https://www.maxgaming.se/datorskarm/vx2458-24-led-144hz-1ms-c...

Lägsta pris efter detta enligt prisjakt är 2204 kr: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4938779

Ska man ha en bättre skärm än så för 1200 kr får man nog leta länge, verkar ju otroligt prisvärt.

Finns inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Finns inte längre.

Tog slut fort, fanns 20+ när jag postade, eller så var det bara prisfel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tog slut fort, fanns 20+ när jag postade, eller så var det bara prisfel.

Finns fortfarande i lager, men till 2490:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Finns inte längre.

Skrivet av Bakgrund:

Tog slut fort, fanns 20+ när jag postade, eller så var det bara prisfel.

Jag beställde en och fick orderbekräftelse OCH leveransbekräftelse med Kolli-ID.
Fick detta mail efter leveransbekräftelsen: "Vi måste tyvärr meddela att denna produkten utgått från vårt sortiment och vi kommer därför inte kunna leverera er order. Vi har avbokat ordern och krediterat er faktura. Har ni redan betalat så kommer pengarna återbetalas till samma konto som ni använde vid beställning. "

Skärmen fanns kvar på hemsidan, men priset hade ändrats till 2490:-. (Finns för runt 1900:-) på prisjakt, så det vore inte orimligt att lagerrensa den för 1190:-.

Jag kan ju tycka att de bör leverera skärmen, men vi får se vart man hamnar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag beställde en och fick orderbekräftelse OCH leveransbekräftelse med Kolli-ID.
Fick detta mail efter leveransbekräftelsen: "Vi måste tyvärr meddela att denna produkten utgått från vårt sortiment och vi kommer därför inte kunna leverera er order. Vi har avbokat ordern och krediterat er faktura. Har ni redan betalat så kommer pengarna återbetalas till samma konto som ni använde vid beställning. "

Skärmen fanns kvar på hemsidan, men priset hade ändrats till 2490:-. (Finns för runt 1900:-) på prisjakt, så det vore inte orimligt att lagerrensa den för 1190:-.

Jag kan ju tycka att de bör leverera skärmen, men vi får se vart man hamnar.

Beställ den igen och se om de levererar, bestrid sen fakturan med hänvisning till din tidigare avbokade order till det lägre priset samt deras meddelande om att produkten utgått (vilket då är en lögn om de lyckas leverera den när du beställt till det högre priset).

Permalänk
Medlem

@timeus: Fast det är bara häva uppenbart prisfel från butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@timeus: Fast det är bara häva uppenbart prisfel från butiken.

Även fast de använde annan motivering för att avbryta ordern?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Troligtvis. Butiken behöver bara argumentera att avbokandet är ett automatiskt utskick för det är uppenbart att priset är helt felaktigt och det finns inget krav på att genomföra försäljningen. §31 och §33 AvtL är det väl man brukar hänvisa till.

Att tvista om det är slöseri med din tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@timeus: Fast det är bara häva uppenbart prisfel från butiken.

Skrivet av Gainsgoblin:

@frong: Troligtvis. Butiken behöver bara argumentera att avbokandet är ett automatiskt utskick för det är uppenbart att priset är helt felaktigt och det finns inget krav på att genomföra försäljningen. §31 och §33 AvtL är det väl man brukar hänvisa till.

Att tvista om det är slöseri med din tid.

Fast i det här fallet kan det inte ses som ett uppenbart prisfel, då det inte är orimligt att en skärm som kostar 1900:- hos andra återförsäljare säljs för 1190:- på Rea.

Det vore annat om den låg ute för 119:-.

I och med att jag fått orderbekräftelse OCH leveransbekräftelse med Kolli-ID så anser jag att de bör leverera skärmen eller en likvärdig. Ringde lokala konsumentombudsmannen som höll med mig i frågan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast i det här fallet kan det inte ses som ett uppenbart prisfel, då det inte är orimligt att en skärm som kostar 1900:- hos andra återförsäljare säljs för 1190:- på Rea.

Det vore annat om den låg ute för 119:-.

I och med att jag fått orderbekräftelse OCH leveransbekräftelse med Kolli-ID så anser jag att de bör leverera skärmen eller en likvärdig. Ringde lokala konsumentombudsmannen som höll med mig i frågan.

Jag vill minnas att ordinariepriset som stod på sidan också var felaktigt lågt. De har fått in en felaktig prisuppgift helt enkelt.

Men visst, om du skriker tillräckligt högt och mycket antar jag det finns en chans att du kan få loss skärmen till det priset om du vill vara sån...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag vill minnas att ordinariepriset som stod på sidan också var felaktigt lågt. De har fått in en felaktig prisuppgift helt enkelt.

Men visst, om du skriker tillräckligt högt och mycket antar jag det finns en chans att du kan få loss skärmen till det priset om du vill vara sån...

Ordinarie var 1390:-

Det handlar väl inte om att skrika högt.
Om man driver en webbshop så ska man inte annonsera ett felaktigt pris, vilket resulterar i massiv fri reklam med vilje utan repressalier. Det låg ute en hel dag innan jag drog en beställning och lagersaldot gick från +20 till +5.

Då kan man anta att det inte handlar om en prissättning som blivit fel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ordinarie var 1390:-

Tack
... vilket du själv väl inser är orimligt, då priset på alla andra butiker låg runt 2000kr?
Tycker ditt argument att priset var rimligt inte riktigt håller i och med detta.

Skrivet av Lodisen:

Det handlar väl inte om att skrika högt.
Om man driver en webbshop så ska man inte annonsera ett felaktigt pris, vilket resulterar i massiv fri reklam med vilje utan repressalier. Det låg ute en hel dag innan jag drog en beställning och lagersaldot gick från +20 till +5.

Massiv reklam utan repressalier? De har ju fått mer badwill än goodwill från detta i slutändan eftersom ju inget kunnat köpa för det priset. (bara att läsa det du skriver för att bekräfta det )
De har tabbat sig med priset, och valde att sota för det genom badwill istället för att förlora ekonomiskt på det.
Surt, men om de nu följt regler för felaktig prissättning (vilket inte jag kan avgöra) så är det väl bara att acceptera det, eller försöka skrika till sig en skärm.
Men nu räcker det nog för min del med argumenterande i detta ämne även om det är en diskussionstråd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Då är din lokala konsumentombudsman en klåpare eller så var du ganska selektiv i hur du beskrev det. I en så prispressad bransch som elektronik är 50% väldigt mycket.
Du inser själv att priset är orimligt lågt men ja lägg ner tid att skrika och gnälla om det tills du får ett avslag av ARN om du vill

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Those Seagate Expansion Desktop drives are Shingled Magnetic Recording (SMR). Terribly slow compared to normal hard drives. Really only suitable for cold storage and hardly cheaper enough to justify the slowness.

Clarified that this comment applies to just the Seagate drives.
Permalänk

@Super Älg: What about the other one he recommended? Does it use the same tech?

Skrivet av Meantek:
Permalänk
Moderator
Forumledare

@zipparn: Vi håller det inlägget till prisjaktstråden. Här ligger fokusen att diskutera de fynd som postas i ”Dagens fynd”-tråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av skitfarlig:

@Super Älg: What about the other one he recommended? Does it use the same tech?

Sorry, my comment applied to the Seagate Expansion type only. I think the WD Mybook are rated as normal (CMR) disks, but of course don't take my comment as gospel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har 500GB varianten och funkar utmärkt dock är den 1 av sämre NVMe diskarna men för priset så är det ett kap.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Priserna på SSD verkar ju på väg uppåt. Ska bygga nytt i höst men funderar på att beställa den här för att lägga undan. Frågan är ju bara hur svårt det är att hitta ett "motsvarande Tomahawk B450" bräda med 2 st m.2 platser. Har redan en Corsair MP510

Permalänk
Medlem

Det är en budgetdisk, så användningsområdet avgör om ett köp är befogat. För 999:- är det dock med rejäl marginal den billigaste SSDn i storleksklassen.

Saxat ur Anandtechs recension:

Citat:

There are a few benchmarks where the A1000 is far faster than a decent SATA drive like the Crucial MX500, but there are just as many situations where the A1000 ends up being slower. Overall, the A1000 is a bit faster than SATA SSDs, but not by enough to be really noticeable.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är en budgetdisk, så användningsområdet avgör om ett köp är befogat. För 999:- är det dock med rejäl marginal den billigaste SSDn i storleksklassen.

Saxat ur Anandtechs recension:

För mig kommer det vara en till speldisk. Har 1.7 TB idag, men kommer bara ta med 1TB över till nästa bygge och sälja det andra med datorn. Och med tanke på att det är billigare än en vanlig Sata disk + att det är skönt att slippa dra sladdar till SATA diskar så hade det varit smutt med enbart m.2. Kikade på prisjakt och tydligen finns det en del budgetbrädor med 2 st m.2 slots, så det känns ganska safe. Får bli en sådan tror jag!