Problem med internet, fungerar med ethernet-kabel men inte via ASUS-routern

Permalänk
Medlem

Problem med internet, fungerar med ethernet-kabel men inte via ASUS-routern

Hej!
Har ett problem med mitt internet. Har köpt en ny router (ASUS RT-N12E) och har lyckats följa installationsguiden för att få igång den och även att logga in i dess meny, via ip-adressen.

När jag är är inloggad på routern så står det under rubriken "anslutningsstatus" att internetuppkoppling saknas. Testade därför att strunta i routern helt och drog ethernet-kabeln direkt från uttaget i väggen till laptopen och då fungerar det som det ska.
Någon som har något tips eller så om hur man ska få internet att gå via routern?

Permalänk
Medlem

Din ISP har mest troligt MAC-lås. Prova att koppla in din laptop och kör ipconfig /release i kommandotolken.
Koppla in routern och ser om den får en IP. Kan du i routern se om WAN-interfacet är inställt till DHCP?

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Tack för tipset! Ska testa detta när jag kommer hem senare i eftermiddag och skriver här igen om det löser sig. Har googlat fram en tutorial om hur man utför ipconfig, så ska utföra den. Routern är inställd på automatisk och då står det DHCP i parentesen bredvid om det är det du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ES11:

@HerrNilsson: Tack för tipset! Ska testa detta när jag kommer hem senare i eftermiddag och skriver här igen om det löser sig. Har googlat fram en tutorial om hur man utför ipconfig, så ska utföra den. Routern är inställd på automatisk och då står det DHCP i parentesen bredvid om det är det du syftar på?

Det är olika på olika routrar. Ta en skärmdump och lägg upp så kan vi se om det ser rätt ut :).

Permalänk
Skrivet av ES11:

@HerrNilsson: Tack för tipset! Ska testa detta när jag kommer hem senare i eftermiddag och skriver här igen om det löser sig. Har googlat fram en tutorial om hur man utför ipconfig, så ska utföra den. Routern är inställd på automatisk och då står det DHCP i parentesen bredvid om det är det du syftar på?

att släppa ett ip kan ta upp till 30min så efter att du pluggat in routern låt den gärna stå ett tag inkopplad för inte alltid den får uppkoppling direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Drog ut lite på tiden men har testat att utföra ipconfig/release/renew och har väntat ca 1 timme. Internet fungerar men slutade igen efter ca 6-7 timmar. Ska kolla med bredband2 om det kan vara något på deras sida som är knasigt.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat alla dina enheter på insidan av routern? Om du har kvar din laptop kopplad direkt ut mot nätet (parallellt med din router) och du får en extern/publik IP från din ISP så kommer din laptop och din router att konkurrera om den. Eftersom bägge enheter förmodligen är konfigurerade på dhcp så kommer den ena enheten att kunna begära ett ip efter att mac-låset släppt och då koppla internet-accessen till just den enheten. Den andra enheten kan inte få ett ip då mac-låset blivit aktiverat igen. Se till så att du bara har din router inkopplad mot internet och sätt alla andra enheter på insidan av routern.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ES11:

Hej!
Har ett problem med mitt internet. Har köpt en ny router (ASUS RT-N12E) och har lyckats följa installationsguiden för att få igång den och även att logga in i dess meny, via ip-adressen.

När jag är är inloggad på routern så står det under rubriken "anslutningsstatus" att internetuppkoppling saknas. Testade därför att strunta i routern helt och drog ethernet-kabeln direkt från uttaget i väggen till laptopen och då fungerar det som det ska.
Någon som har något tips eller så om hur man ska få internet att gå via routern?

Ett generellt tips. Om du kan så skulle jag lämnat tillbaka den där routern och köpt en med stöd för AC och 5 ghz. Den du har nu klarar bara N-standard och 2.4 ghz. Det fungerar men är en onödig begränsning utan orsak.

Som svar på ditt problem, dra ur allt och vänta 1-2h och koppla in igen. Och var noga med vad du stoppar vart i routern. Din enheter i LAN och inkommande internet i WAN/Internet. Sen ska det fungera inom 1 minut. Om det inte kommer igång så ring din leverantör och se om de kan behöva nollställa uppgifterna ifall det är låsta längre tid.

Visa signatur

.