Vågar man köpa RX 5600 XT: Videolänk GN

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa RX 5600 XT: Videolänk GN

Har just beställt en ny dator, valde grafikkort bland annat på grund av sweclockers egen recension av Sapphires RX 5600 XT med performance bios flash. Köpte just Sapphires kort.

Nu börjar jag fundera på om det är dumt efter att ha tittat på följande video och läst några artiklar kring potentiell problematik i amd:s "paniklösning". https://www.youtube.com/watch?v=sDyP9nDw_q0&t=98s

Frågan är om jag ska lämna tillbaka kortet till netonnet och ta ett 2060 kort istället..? Och vilket 2060 i så fall?

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Sapphire verkar var de som är mest förberedda (de gör även AMDs referenskort, så de får heads up säkert även i designstadiet). En del kort har redan fått vBIOS uppdateringen, men en enkel guide finns här. Vissa verkar redan ha flashade vBIOS.

Om du känner att det är jobbigt så bör man inte gå alltför mycket över 5600XTs pris. I stort sett alla recensioner av Gigabyte RTX 2060 på netonnet som kostar 100kr mer säger att kortet är högljutt. KFA kortet kostar 200kr mer , men har ingen aning om hur mycket det låter, hur bra det fungerar och så. De för 400kr mer funkar nog bra, men hamnar väldigt nära andra, bättre kort. Med Sapphire 5600XT så vet man att kortet är tyst och svalt iallafall.

Vet inte dock om du kommer bli drabbad av buggar och så med drivrutinerna för 5600XT. Finns vissa som har problem, finns andra som aldrig stött på några problem. Finns säkert någon annan som är mer insatt än mig på vad netonnet har för returpolicy som kan inflika om du kan testa kortet först och sen byta om du stöter på problem.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Sapphire RX 5600 XT Pulse till min son. Han har kört det i en vecka helt utan problem. Fick uppdatera bios själv, men det var straight fwd och gick utan problem.

Kortet körs i 1080p med en 4690k cpu som flaskar en del. Varit lite tveksam till dessa Navi kort men pris /prestanda förhållandet fick med mig på tåget till slut.
Kortet går tyst och svalt, riktigt nöjd med inköpet hittills!

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera det. Köpte också ett 5600 XT Sapphire Pulse förra veckan och har haft en del tid att testa det. Med facit i hand kan jag konstatera en del saker; kylningen är adekvat, som med de flesta kort från Sapphire. Det är i princip ljudlöst förutom ett svagt spoltjut.
Vissa spel fungerar helt okej, andra mindre bra, vissa inte alls. Det verkar ganska godtyckligt.
Jag har tweakat runt och prövat lite allt möjligt utan framgångar.
Orkar du vänta och se ifall AMD kommer lösa problemen som finns inom en överskådlig framtid så kan det säkert bli bra i slutändan, men personligen har jag låg toleransnivå för skit som detta.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Jag skulle inte rekommendera det. Köpte också ett 5600 XT Sapphire Pulse förra veckan och har haft en del tid att testa det. Med facit i hand kan jag konstatera en del saker; kylningen är adekvat, som med de flesta kort från Sapphire. Det är i princip ljudlöst förutom ett svagt spoltjut.
Vissa spel fungerar helt okej, andra mindre bra, vissa inte alls. Det verkar ganska godtyckligt.
Jag har tweakat runt och prövat lite allt möjligt utan framgångar.
Orkar du vänta och se ifall AMD kommer lösa problemen som finns inom en överskådlig framtid så kan det säkert bli bra i slutändan, men personligen har jag låg toleransnivå för skit som detta.

Kan ju va bra att nämna några spel du har problem med, och vad för fel

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Jag skulle inte rekommendera det. Köpte också ett 5600 XT Sapphire Pulse förra veckan och har haft en del tid att testa det. Med facit i hand kan jag konstatera en del saker; kylningen är adekvat, som med de flesta kort från Sapphire. Det är i princip ljudlöst förutom ett svagt spoltjut.
Vissa spel fungerar helt okej, andra mindre bra, vissa inte alls. Det verkar ganska godtyckligt.
Jag har tweakat runt och prövat lite allt möjligt utan framgångar.
Orkar du vänta och se ifall AMD kommer lösa problemen som finns inom en överskådlig framtid så kan det säkert bli bra i slutändan, men personligen har jag låg toleransnivå för skit som detta.

Grafikkort från AMD är som köpa en bingolott. You win some but most often you loose. Nvidia är premium som alltid funkar

Permalänk

Monster Hunter: World - extremt låg fps och krascher. Battlefield 1-4-5, fluktuerande fps och krascher. Witcher 3 - fluktuerande fps. Fallout 4 låg fps, betydlig sämre än med mitt 1070. Dark Souls 3 - random krascher. Etc etc.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk

@Slägge: Ja. Har aldrig haft problem med kort från Nvidia, men AMD har det där fina vinet som folk pratar så mycket om...

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Grafikkort från AMD är som köpa en bingolott. You win some but most often you loose. Nvidia är premium som alltid funkar

Förutom när de har problem. Vilket är lite här och var.

https://www.tomshardware.com/news/rtx-2080-ti-gpu-defects-lau...

Så att påstå att de alltid fungerar går ju inte. Sedan fungerar AMDs kort nästan alltid. Precis som Nvidias.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förutom när de har problem. Vilket är lite här och var.

https://www.tomshardware.com/news/rtx-2080-ti-gpu-defects-lau...

Så att påstå att de alltid fungerar går ju inte. Sedan fungerar AMDs kort nästan alltid. Precis som Nvidias.

Haha... härlig kille som hittat en snart 2år gammal story. AMD fan boy förnekelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Haha... härlig kille som hittat en snart 2år gammal story. AMD fan boy förnekelse

"Nvidia är premium som alltid funkar"

Kasta inte sten i ett glashus... Har haft både felfria och problematiska kort från båda sidorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Haha... härlig kille som hittat en snart 2år gammal story. AMD fan boy förnekelse

Suck... Min poäng var att även Nvidia har haft problem av och till. Att du går till ad hominem gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

"Nvidia är premium som alltid funkar"

Kasta inte sten i ett glashus... Har haft både felfria och problematiska kort från båda sidorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Det variera på båda sidor och det finns båda bra och dåligt med dom båda. AMD är mycket prestanda för pengarna men dom har lite att ta igen på Nvidias grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acees88:

Samma här. Det variera på båda sidor och det finns båda bra och dåligt med dom båda. AMD är mycket prestanda för pengarna men dom har lite att ta igen på Nvidias grejer.

Så är det, toppsegmentet är riktigt tråkigt. Jag har dock aldrig köpt ett kort som marknadsförts som 4 GB VRAM när det i själva verket var 3.5 + 500 MB med mindre bandbredd. Det får jag tacka nVidia och deras GTX 970 för och det gör att jag har svårt att känna något större förtroende för deras produkter än vad jag har för AMDs.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag har genom åren haft 4 amd och 3 nvidia kort + hjälpt andra bygga amd o nvidia system med utan att de fått problem. Ingen av dem har krånglat mkt utan båda har som värst kraschat i specifika spel en kort stund. Något som båda varit relativt snabba med att fixa i och med uppdateringar av drivrutiner. Att säga att den ena alltid funkar och den andra inte ä därför ett dåligt tips. Det bästa är att läsa på lite recensioner själv,som du gjort då får man reda på de verkliga olycksfåglarna såsom 5700 eller 970 t ex med sin skumma minneslösning.

I det här fallet verka 5600xt i värsta fall behöva en bios update? Om du är obekväm att fixa sånt så go for 2060. Men jag skulle rekommendera 2060 super över vanliga 2060, som jag inte tycker har mkt ställt mot 5600xt , vilket även går att se i sweclockersprestandatest. Om du vill gå för 5600xt så är sapphire stabila kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

5600XT kommer nog bli 2020 års gtx 970.

Katastrof Release men kommer hålla otroligt väl för många speciellt om man spelar i 1080P.

så kan du byta Vbios själv är 5600XT ett bra köp se dock till att ta de senaste biosen då det var problem med fläktstyrningen på den första bosstade versionen.

om du inte känner dig bekväm vänta lite eller satsa på Nvidia?

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!