Brorsan ska skaffa sin första burk! (tidigare laptop användare) Budget 12-14000kr

Permalänk
Medlem

Brorsan ska skaffa sin första burk! (tidigare laptop användare) Budget 12-14000kr

Hejsan SweC!

Gör som med alla mina tidigare datorköp och vänder mig till er som faktiskt hinner hänga med i alla nyheter kring de senaste datordelarna.

Brorsan spelar rätt så mycket och har alltid haft olika gaminglaptops då föräldrarna är skillda och han behöver ett smidigt sätt att flytta allt fram och tillbaka mellan de två. Men han har haft så otur med överhettning och diverse problem med alla laptops så nu är det dags för något kraftigare!

Han spelar mycket racingspel så som forza horizon, assetto corza, men han har även börjat ge sig in på GTA samt att han är sugen på mer FPS spel. Så ändå rätt så tunga spel.

Planen är att han ska ha en uppsättning av skärmar och sladdar hos varje förälder så att det enda han behöver ta med är självaste datorn. Så ett chassi som är tåligt, lite mer kompakt och lätt att transportera uppskattas. Men inte ett allt för litet så att vi inte stöter på problem med överhettning igen.

Jag har försökt tänka ut någon lösning med att ha två billigare stationära datorer utan grafikkort hos varje förälder, och sen så köper man en Razer Core eller liknande som man tar med fram och tillbaka.. Men vet inte hur det blev med den teknologin och ifall den är prisvärd/hållbar. Så om ni har någon idé på den fronten så hojta till.

Jag kör själv på en ryzen 2700x vilket har funkat strålande för det jag gör. Men jag vet inte riktigt om det fortfarande är intel som är mest aktuellt för gaming datorer (trots allt att AMD börjar/har gått förbi i många andra segment).

Tack på förhand!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Gå på nåt sånt här och fyll med innehåll som passar budget, släpa fram och tillbaka vid behov

https://www.webhallen.com/se/product/184314-Lian-Li-TU100B-mI...

Får jag en stund över så återkommer jag med förslag på elektroniken

Externa gpus är förskräckelsen om du frågar mig. Kanske har någon annan andra erfarenheter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@fabazo: Den här datorn kommer funka bra för honom https://www.inet.se/kundvagn/visa/13324271 Han kommer inte bli besviken på prestandan.

Montera fläktarna i fronten. Det gjorde jag precis i mitt meshify c chassi och jag fick riktigt bra kylning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Axel95:

@fabazo: Den här datorn kommer funka bra för honom https://www.inet.se/kundvagn/visa/13324271

Kompakt chassi skulle det vara...
Sen får Noctua NH-U12A verkligen inte plats i en Lian Li TU100B med CPU kylarhöjd på 60mm.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det chassit med handtaget verkar ju smidigt. Dock är det ju ett mITX chassi, kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut när man var tvungen att anpassa med moderkort osv osv. Och sen tänekr jag även på luftflöder i ett såpass litet chassi.

Den datorn som Axel länkade känns väldigt lockande pga rtx2070. Verkar ju som att 1660ti tappar cirka 10-20 frames i de flesta spelen jämfört med 2070, och det gör ju rätt så stor skillnad. Och 1660 super verkar ju vara ännu klenare i jämförelse med 2070.

Tanken är att han skall kunna ha denna datorn i iallafall 4 innan man börjar tänka på att byta ut separata delar.

@Mordekai Får man i ett 2070 i det chassit? Tänker att man kanske också kan köra på den configen fast med en Amd 3700 istället så man sparar pengar på att inte köpa en extern CPU kylare. Jag har en 2700x med stock cooler och jag kan rendera i en hel vecka i sträck på min dator utan att jag har några som helst problem med värme.

Och med de pengarna man sparar in på att köpa en AMD processor så kan man klämma in ett 2070 istället för ett 1660super möjligtvis?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det är inget krav på ett MITX chassi, de kör oftast bil och hämtar datorn vilket fall. Finns det värdiga mITX chassin så absolut, men prestandan och hållbarhet är det vi/han mest är ute efter

Tack för alla svar förresten, uppskattas enormt!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fabazo:

Finns det värdiga mITX chassin så absolut, men prestandan och hållbarhet är det vi/han mest är ute efter

Node 202 är utmärkt!
Okej kylning, väldigt portabelt!
Både LTT, HardwareCanucks och Sweclockers rekomenderar den!

Dold text

SilverStone Sugo SG13, Cougar QBX, Raijintek Metis, Kolink Satelite, Fractal Design Node 304 och Fractal Design Core 500 är bra alternativ om man vill ha något lite större med mer kylning.

Skrivet av Trigger:

Gå på nåt sånt här och fyll med innehåll som passar budget, släpa fram och tillbaka vid behov

https://www.webhallen.com/se/product/184314-Lian-Li-TU100B-mI...

Väldigt likt Cooler Master Elite 110 fast tre gånger så dyrt ju...
Kanske inte värt, och det kommer från en som köpt Lian Li Mini-ITX chassi för 1700 kronor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Gå på nåt sånt här och fyll med innehåll som passar budget, släpa fram och tillbaka vid behov

https://www.webhallen.com/se/product/184314-Lian-Li-TU100B-mI...

Får jag en stund över så återkommer jag med förslag på elektroniken

Externa gpus är förskräckelsen om du frågar mig. Kanske har någon annan andra erfarenheter

Jag röstar för denna!
Alla andra chassin som länkats anser jag vara för otympliga för ändamålet. Jag har sett samtliga chassin i verkligheten som länkats i tråden, om någon mot förmodan skulle ha åsikter om mitt uttalande. Som jag nämnt i andra trådar under så många år så ser jag absolut 0 i vinst att bygga större än ITX om man enbart ska använda datorn med ett grafikkort. Med ITX får man fullgod prestanda kontra ex. ATX, och det enda man i min mening vinner med större formfaktor än ITX är dödutrymme som i sin tur resulterar i en onödigt stor burk i rummet. Det finns heller ingen anledning att vara rädd för temperatur eller ljudnivå, så länge som man väljer rätt komponenter och bygger med sunt förnuft.

Kika även på louqe ghost s1 om budget tillåter. Det tar ITX till en helt ny nivå av datorstorlek och skulle vara betydligt bättre för ändamålet "bärbar mellan föräldrarna" än många andra ATX-alternativ som har tipsats om i tråden.

Alternativt om du är ute efter ett "vanligt chassi" i ITX så är det nog Fractal Design Define Nano som är det bästa alternativet sett till sin storlek och funktionalitet. Kika på mitt senaste galleri om du är nyfiken!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade nog byggt liknande bygge som Mordekai med några ändringar.
Skippat CPU kylaren och Intel CPU + moderkort och istället Kört på en 3600x + moderkort.
Ca 1500kr billigare skulle man kunna göra det. Utav detta skulle jag lagt några lappar extra på GPU och tagit en Sapphire 5600xt pulse.

5600xt vs 1660 super verkar vara en en no brainier för mig. https://www.youtube.com/watch?v=w045RVxXeSM Rätt bra resultat för ca 800kr extra på GPU sidan.
(Dock inte kollat att den skulle passa i chassit)

3600, 3600x, 9600k jämförelse.
https://www.youtube.com/watch?v=Q0_DBUJrWl4

Nu vet jag inte vad för skärmar som finns på plats om några?
Men med tanke på vad det kostar om man villa ha bättre än 1080p, mer än 60hz, sync technologi, ips, samt alla dom där 1ms bitarna så skulle jag gissa att det kommer vara utav de billigare slaget ett tag i stället för 2st för 6k vardera så vi behöver antagligen inte satsa på dyrare kort. Sedan hade jag ändå inte köpt ett 5700xt eller 20#0 eller upp de närmaste månaderna alls då vi står förhoppningsvis för dörren med nya kort snart i dessa klasser och med tanke på den antagligen tänkta hz & upplösning tror jag 5600xt är bäst värde.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av psilobe:

Sedan hade jag ändå inte köpt ett 5700xt eller 20#0 eller upp de närmaste månaderna alls då vi står förhoppningsvis för dörren med nya kort snart i dessa klasser och med tanke på den antagligen tänkta hz & upplösning tror jag 5600xt är bäst värde.

5700XT kom nyligen ut och Nvidias nya kort ryktas komma efter sommaren.
Jag tycker absolut inte att man bör köpa något billigare bara för att det kommer nytt om ett halvår. Såvida man inte kollar på 2080Ti, men det är ändå inte aktuellt här.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Node 202 är utmärkt!
Okej kylning, väldigt portabelt!
Både LTT, HardwareCanucks och Sweclockers rekomenderar den!

SilverStone Sugo SG13, Cougar QBX, Raijintek Metis, Kolink Satelite, Fractal Design Node 304 och Fractal Design Core 500 är bra alternativ om man vill ha något lite större med mer kylning.
Väldigt likt Cooler Master Elite 110 fast tre gånger så dyrt ju...
Kanske inte värt, och det kommer från en som köpt Lian Li Mini-ITX chassi för 1700 kronor.

Håller inte med där, 202 har inte bra kylning för allt utom grafikkortet. Portabel? Nä... otymplig för frakt. Passar dock perfekt under tvn.
Skuffar runt ett sånt chassi i min mediabänk. Allt över 100w värme på cpu funkar inte bekvämt

Visa signatur
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Trigger:

Portabel? Nä... otymplig för frakt.

En av få chassin i prisklassen som går i en ryggsäck.

Dold text
Skrivet av Trigger:

Allt över 100w värme på cpu funkar inte bekvämt

Ryzen 5 3600 är 65W.
Vill man kan man skaffa en bättre kylare än den som följer med och den kommer klara sig utmärkt!

90° på en överklockad R5 i ett stresstest. Kör man den stock i spel är det inga som helst problem!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En av få chassin i prisklassen som går i en ryggsäck.

Ryzen 5 3600 är 65W.
Vill man kan man skaffa en bättre kylare än den som följer med och den kommer klara sig utmärkt!
https://youtu.be/XK8QQD5gB80?t=310

90° på en överklockad R5 i ett stresstest. Kör man den stock i spel är det inga som helst problem!

Gillar chassiet på flera sätt men tycker nog att det är fel val för en speldator
Du får nog ha en rejäl rygga för att få ner den i, smidigt är det inte..
Vill påpeka att det inte är välventilerat som du nämnde

Generellt är det nog inte att rekommendera att släpa runt en stationär burk hur som helst. Det slutar oftast i olycka som är en dyrköpt erfarenhet

Laptop som är ok för spel är nog det närmaste man kan komma med förutsättningarna för trådskaparen. Rekommenderar sällan det i normala fall, hellre två stationära för samma peng.

Fixa några vettiga prylar på begagnatmarknaden är säkert det mest vettiga (stationärt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Är det 1080p i 60hz han kommer köra så skulle jag hävda att 5700xt är lite overkill men det beror ju på vad för skärmar som sitter på vardera ställe och hur framtidsplanerna ser ut. Och är det så att skärmarna inte är bättre än 1080p 60hz så är det ju bättre i min mening att köpa ett billigare kort och uppgradera i framtiden beroende på behov då.

5600xt ligger bra till i både prestanda och pris för tar man klivet upp börjar det bli så mycket pengar att iaf inte jag kan låta bli att falla i vänta och se facket. Kanske börjar bli gammal som inte tycker 4-5 månaders väntan är särskilt långt? XD

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Trigger:

Gillar chassiet på flera sätt men tycker nog att det är fel val för en speldator

Det ger möjlighet till bra kylning av ett fullstort grafikkort. Det är typ det en speldator behöver.

Skrivet av Trigger:

Vill påpeka att det inte är välventilerat som du nämnde

Aldrig skrivit att det är välventilerat...

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Okej kylning

Skrivet av Trigger:

Generellt är det nog inte att rekommendera att släpa runt en stationär burk hur som helst. Det slutar oftast i olycka som är en dyrköpt erfarenhet

Jag har tagit min dator mellan mina föräldrar en massa gånger. Aldrig blivit problem. Man får se till att grafikkortet har ordentligt med stöd bara!

Skrivet av Trigger:

Fixa några vettiga prylar på begagnatmarknaden är säkert det mest vettiga (stationärt)

Bästa förslaget, om man hittar något. Inte jättegott om kompakta chassin på begagnadmarknaden. En del Bitfenix Prodigy vilka kan funka i och för sig.

Skrivet av psilobe:

@Eric Hjalmarsson: Är det 1080p i 60hz han kommer köra

Ingen har sagt att det är 1080p...

Skrivet av psilobe:

skulle jag hävda att 5700xt är lite overkill

TS pratar om RTX 2070... Då är ju RX 5700XT ändå inte mer overkill.
Men kan hålla med dig. Skulle aldrig få för mig att lägga så mycket på ett grafikkort.

Skrivet av psilobe:

Kanske börjar bli gammal som inte tycker 4-5 månaders väntan är särskilt långt? XD

Nja, kanske mer dubbla det.
RTX 2080 kom 20:e september.
RTX 2070 kom 17:e oktober.
Även om de går att köpa redan i Augusti så är det en väldigt lång tid för någon som likt mig har sommarlov.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det ger möjlighet till bra kylning av ett fullstort grafikkort. Det är typ det en speldator behöver.
Aldrig skrivit att det är välventilerat...
Jag har tagit min dator mellan mina föräldrar en massa gånger. Aldrig blivit problem. Man får se till att grafikkortet har ordentligt med stöd bara!
Bästa förslaget, om man hittar något. Inte jättegott om kompakta chassin på begagnadmarknaden. En del Bitfenix Prodigy vilka kan funka i och för sig.

Ingen har sagt att det är 1080p...
TS pratar om RTX 2070... Då är ju RX 5700XT ändå inte mer overkill.
Men kan hålla med dig. Skulle aldrig få för mig att lägga så mycket på ett grafikkort.
Nja, kanske mer dubbla det.
RTX 2080 kom 20:e september.
RTX 2070 kom 17:e oktober.
Även om de går att köpa redan i Augusti så är det en väldigt lång tid för någon som likt mig har sommarlov.

202 är inte bäst val, cpuns kylning är fortfarande fel ventilerad för en släpbar dator
Gpun kan säkert vara ventilerad ok

Ska du ha verkliga siffror på det så fixas det efter helgen, ska smacka in en gpu med luftkylning på som referens

Vad jag menar med beggat var en build på var ställe, alltså inget som släpas runt

Behövs nytt och förslag därtill så hojta, är gärna behjälplig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD förslagen anser jag vara de helt klart bättre alternativen

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Häj! Här är ett släpbart alternativ, sen om ni fixar Windows och bygger själva kan ni ta bort dom grejerna och slänga in ett 5700xt pulse istället t ex

https://www.inet.se/datorbygge/b1133201/datorbygge

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Jag gillar denna fabian https://www.inet.se/kundvagn/visa/13324271 iallafall chassit med glas och https://www.inet.se/produkt/6903271/fractal-design-meshify-c-... den på kan vara coolt

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag ghosta tråden i en månad.. har haft mycket med plugget.

Har läst igenom alla förslag och konsulterat med min bror om vilket chassi han skulle vilja ha osv. Detta är vad jag kom fram till:

https://www.inet.se/datorbygge/b1138200/kompakt-dator

Det verkar som att AMDs RX5700 är väldigt bra och presterar snarlikt och i vissa fall bättre än 2070. Don't mind RGB fläktarna jag la till, han är 14 så det är klart att datorn ska blinka lite Är det något som inte verkar kompatibelt eller ser denna konfigen rimlig ut?

Mvh.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fabazo:

Det verkar som att AMDs RX5700 är väldigt bra och presterar snarlikt och i vissa fall bättre än 2070.

Nej nej nej.
RX 5700<RTX 2060 Super<RX 5700 XT<RTX 2070<RTX 2070 Super.

Med det sagt är ett RX 5700 ett bra grafikkort till det priset, så kör på, men förvänta er inte att det är i närheten av ett RTX 2070.

Skrivet av fabazo:

Är det något som inte verkar kompatibelt eller ser denna konfigen rimlig ut?

Windows köper ni på ebay eller valfri CD Keys sida för någon hundralapp.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13398904

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Ursäkta att jag ghosta tråden i en månad.. har haft mycket med plugget.

Har läst igenom alla förslag och konsulterat med min bror om vilket chassi han skulle vilja ha osv. Detta är vad jag kom fram till:

https://www.inet.se/datorbygge/b1138200/kompakt-datorhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1138200/kompakt-dator

Det verkar som att AMDs RX5700 är väldigt bra och presterar snarlikt och i vissa fall bättre än 2070. Don't mind RGB fläktarna jag la till, han är 14 så det är klart att datorn ska blinka lite Är det något som inte verkar kompatibelt eller ser denna konfigen rimlig ut?

Mvh.

Kan väl inte påstå att jag är någon AMD expert precis, men bygget ser väl rimligt ut efter en snabb titt.

Det enda som står ut är väl att man kan spara en slant på Windows 10 om du köper någon annanstans.

EDIT: saknar CPU-kylning.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Kikade på denna videon och här verkar det som att 5700 presterar exakt likadant som 2070. Och brorsan spelar väldigt mycket forza horizon där det presterade 15ish fps högre än 2070. Plus att det var 5700XT i bygget vilket kommer över 2060 super i listan som du länkade. RTX 2070 och 2070 super är ju även dyrare än 5700xt vad jag kan se.

Om jag beställer windows från en annan sida.. kan Inet fortfarande montera datorn och testa den utan ett OS? Bor på andra sidan sverige från min bror så kan inte montera den åt honom tyvärr.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Kan väl inte påstå att jag är någon AMD expert precis, men bygget ser väl rimligt ut efter en snabb titt.

Det enda som står ut är väl att man kan spara en slant på Windows 10 om du köper någon annanstans.

EDIT: saknar CPU-kylning.

Det medföljer en stockkylare till AMD 3600. Jag har 2700x med stockcooler i min dator. Och jag sitter och renderar 3D grafik dagligen utan några som helst problem med den Men vet inte hur 3600s coller jämför sig med min wraith prism stock cooler.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fabazo:

Brorsan spelar väldigt mycket forza horizon där det presterade 15ish fps högre än 2070.

Forza Horizon och BFV är spel där Navi presterar otroligt bra.
Då passar säkert ett RX 5700 bra för honom om han spelar mycket Forza Horizon!

Skrivet av fabazo:

Plus att det var 5700XT i bygget

Nu får du nog allt ta dig en andra titt innan du beställer, för det ligger ett RX 5700 i listan. Det ligger inte ett RX 5700XT i listan.

Skrivet av fabazo:

Kikade på denna videon och här verkar det som att 5700 presterar exakt likadant som 2070.

Kollade på videon du länkade och pausade ett par dussin gånger. I GTAV låg RX 5700 på nästan exakt samma som RTX 2060 Super (vilket är ett billigare kort!!!) och i nästa spel, Crysis 3, låg RX 5700 en eller två FPS före RTX 2060 Super.
Alltså bra mycket närmre RTX 2060 Super än RTX 2070.
Sen är det inget fel med det. RX 5700 ligger också mycket mycket närmre i pris till ett RTX 2060 Super än ett RTX 2070.

Rx 5700 är ett bra kort till ett bra pris. Köp det! Försöker inte få dig att köpa Nvidia (varför skulle jag ens när AMD har aningen bättre prestanda per krona?)
Jag försöker bara förtydliga att RX 5700 inte presterar som ett RTX 2070, vilket man till och med tydligt ser i videon som du själv länkade!

Skrivet av fabazo:

Om jag beställer windows från en annan sida.. kan Inet fortfarande montera datorn och testa den utan ett OS?

Jajamensan!

Skrivet av fabazo:

vet inte hur 3600s coller jämför sig med min wraith prism stock cooler.

Högljuddare, varmare, men den duger!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Hopsan.. jag hade flera flikar med olika datorbyggen uppe. Så du har helt rätt, det var inget XT i mitt

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Lian Li släpper nytt chassi, kanske kan vara något?
https://www.inet.se/produkt/6904439/lian-li-tu150-silver-soli...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless