Blizzard återbetalar besvikna köpare av Warcraft III: Reforged

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att folk klagade på dessa extrascener efter Blizzcon 2018. Blizzard valde att ta bort de och nu när spelet är släppt så klagas det på att scenerna inte är med.

Sen håller jag med helt om att EULA borde ha kommunicerats om innan, jag förstår Blizzard med tanke på DOTA2 och LOL. Dock så blev det att skjuta sig själv i foten.

UI/UX och prestanda borde man ha tittat mer på i betan tycker jag, kom inte det fram där?

Det känns lite som att det blev en extra stor storm genom dålig kommunikation innan releasen, samt att PR-folket fortfarande kör med 2018-versionen i reklamen.

Sen känns det som att folk klagar numera bara för att klaga? Vad säger ni?

Så är det. Bortskämda elitiska reddit/gamer massor som kritik stormar. Samma som hände Metro när dom valde Epic. Jag tyckte inte heller om det men man sätter inte en låg rating på ett spel bara för att företaget gör dåliga val, det är bara oseriöst och barnsligt. Rating på spel ska vara på spel, sedan hade det vart härligt om Steam eller något kunde göra det möjligt för användare att betygsätta utvecklare och utgivare någonstans så att man faktiskt kan komma åt dom.

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Remakes är en fantastisk möjlighet att återuppleva fantastiska spel som man minns dem - utan de tekniska begränsningarna eller buggar de egentligen hade. Kraven på en remake står i relation till nuvarande skick på originalspelet och där fungerar WC3 fortfarande utmärkt på nya datorer. Utmaningen för spelbolagen är att hitta en bra balansgång utan att göra spelet sämre och här verkar Blizzard misslyckats enormt.

https://i.ytimg.com/vi/aNiIh9CALEA/maxresdefault.jpg

https://i.redd.it/p5qh5n68ptmy.jpg

https://static.techspot.com/images2/news/bigimage/2019/10/2019-10-01-image-3.jpg

Håller helt med. Ett annat bra exempel är
Shadow of the Colossus. Även om orginalet också var riktigt bra när det kom så var spelet väldigt begränsat av hårdvaran som fanns. Väldigt låg framerate var irriterande redan då. Remaken flyter på i 60 fps och ger då en helt annan upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta språket men det är jävligt märkligt hur en tillverkare kan säga vi tillåter inga returer.
Alternativet till att återbetala hade alltså varit småmål där konsumenten som är privatperson har det betydligt lättare än företaget ifråga.
Det hade blivit otroligt dyrt om varje konsument hade valt att ansöka om småmål, bara ansökningsavgiften överstiger beloppet flera gånger om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fått svar om att min refund begäran ska ha gått igenom vilket jag inte hade räknat med. Hade hoppats på att Warcraft III Reforged skulle varit vad blizzard hypade upp det till men inte. Får se om de kan fixa spelet eller om de lägger ner det.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veidit:

Sen känns det som att folk klagar numera bara för att klaga? Vad säger ni?

Så du menar alltså att det inte finns legitima skäll att klaga på WC3Reforge?

Finns många punkter att klaga på, och troligen så håller advokater med då Blizzard auto-refundar spelet nu ist för att ge korkade svar som "Tyvär ingen refund för du har spelat spelet för mycket".

Sen att man blivigt lurad av blizzards marknadsföring och sen göra sig hörd över deras bedrägeri anser jag inte att man "klagar".

Du kan gå till https://www.warcraft3refunded.com/ om du vill se några av punkterna som spelare är upprörda över när det handlar om just Wc3Reforge (Ja någon köpte domänet och har radat up många punkter som blizzard sket i).

Skrivet av Moton:

Så är det. Bortskämda elitiska reddit/gamer massor som kritik stormar. Samma som hände Metro när dom valde Epic. Jag tyckte inte heller om det men man sätter inte en låg rating på ett spel bara för att företaget gör dåliga val, det är bara oseriöst och barnsligt. Rating på spel ska vara på spel, sedan hade det vart härligt om Steam eller något kunde göra det möjligt för användare att betygsätta utvecklare och utgivare någonstans så att man faktiskt kan komma åt dom.

I det här fallet så handlar det ju om ren lögn från deras marknadsföring, menar du att det bara är reddit/gamer nerds som gjort det hela större än det borde vara? då undrar jag vad du anser om bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Så du menar alltså att det inte finns legitima skäll att klaga på WC3Reforge?

Finns många punkter att klaga på, och troligen så håller advokater med då Blizzard auto-refundar spelet nu ist för att ge korkade svar som "Tyvär ingen refund för du har spelat spelet för mycket".

Sen att man blivigt lurad av blizzards marknadsföring och sen göra sig hörd över deras bedrägeri anser jag inte att man "klagar".

Du kan gå till https://www.warcraft3refunded.com/ om du vill se några av punkterna som spelare är upprörda över när det handlar om just Wc3Reforge (Ja någon köpte domänet och har radat up många punkter som blizzard sket i).

I det här fallet så handlar det ju om ren lögn från deras marknadsföring, menar du att det bara är reddit/gamer nerds som gjort det hela större än det borde vara? då undrar jag vad du anser om bedrägeri.

Jag förstår att folk vill visa sin ilska men det är bara oseriöst att ge spelet en nolla. Det är fortfarande WC3, spelet är LÅNGT ifrån en nolla. De flesta personer, mej inkluderat, skiter ju bara i ratingen när det står noll i score i typ metacritics för att vi vet att de är mycket bättre än de så länge det fortfarande är WC3 och inte ett annat spel. Hade det istället vart en trea eller fyra i score så hade man nog backat. Det jag säger att fastän tanken är att skada företaget igenom att göra såhär så tappar man bara all credability och folk köper det ändå.

Förstår du inte skillnaden mellan spel och företag ännu? Spelet har inte begått bedrägeri, kom inte här och försök blanda in min moraliska kompass i detta, typiskt bandwagon mentalitet att attackera bara för att jag inte tycker som "horden". Företaget har kanske begått bedrägeri, de är inget jag har spekulerat i överhuvudtaget men de är ickerelevant om man pratar objektivt om ett spel vilket man borde göra när man sätter betyg på ett SPEL.

Sedan, som jag sagt tidigare i denna tråden så tycker jag att Steam eller något borde fixa ihop något så att man kan betygsätta utvecklare och utgivare så att man kan rikta sin ilska någonstans relevant så att man slipper de här oseriösa och extremt jobbiga bombandet på ställen där det inte ska existera massa oseriöst gnäll. Då hade nog jag också skickat en 0-2/10 som betyg till Blizzard för det dom gjort.

De är väll jätte bra att ni får era refunds? Låter nästan som att du klagar över de med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag förstår att folk vill visa sin ilska men det är bara oseriöst att ge spelet en nolla. Det är fortfarande WC3, spelet är LÅNGT ifrån en nolla.

Nu är det ju inte spelet i sig, utan spelets uppgradering som folk sätter betyg på, vilket jag tycker känns rimligt.
Med tanke på vad dom utlovat och hur dom fortfarande har uppgraderingar i deras reklam och marknadsföring som inte finns med i spelet så tycker jag faktiskt dessa reaktioner är fullt rimliga.

Att dom med Reforged helt tagit bort WC3 och dess online funktionalitet är ju ganska extremt?

Är det så svårt att se varför folk är upprörda?
Och att det är rimligt?

Att deras kundtjänst dessutom ljugit och påstått att deras avtal går före länders konsumentlagar osv gör ju inte saken bättre.

Jag förstår inte hur ni kan ursäkta sånt här beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu är det ju inte spelet i sig, utan spelets uppgradering som folk sätter betyg på, vilket jag tycker känns rimligt.
Med tanke på vad dom utlovat och hur dom fortfarande har uppgraderingar i deras reklam och marknadsföring som inte finns med i spelet så tycker jag faktiskt dessa reaktioner är fullt rimliga.

Att dom med Reforged helt tagit bort WC3 och dess online funktionalitet är ju ganska extremt?

Är det så svårt att se varför folk är upprörda?
Och att det är rimligt?

Att deras kundtjänst dessutom ljugit och påstått att deras avtal går före länders konsumentlagar osv gör ju inte saken bättre.

Jag förstår inte hur ni kan ursäkta sånt här beteende.

Jag skrev ju "Jag förstår att folk vill visa sin ilska" alltså med andra ord förstår jag besvikelsen men 0-1 innebär att spelet är ospelbart vilket det inte är, det är ju liksom också en lögn. Vi kommer inte direkt utveckla hälsan inom spelindustrin som vart nere på botten i flera år nu på detta viset heller.

Det ända som kommer hända är troligtvis att gemene man kommer totalt strunta i betyg, ratings och köpa spelen ändå för att det är totalt ointressant att se tiotusentals oseriösa ratings. När vi väl har kommit dit, ja då är det verkligen kört för då kan företagen lura på dej vad som helst för metacritics och sådana sidor har förlorat all sin cred.

Man får kolla lite längre än vad näsan räcker ibland och det är nog en ganska stor chans att gaming communityn bara skjuter sej själva i foten med dessa rate bombningar.

Bara för att klargöra för det verkar som att allt måste vara super polariserat och att man inte kan diskutera saker vuxet längre, jag står verkligen inte bakom Blizzard och tycker det är riktigt vidrigt det dom gjort men jag är också rädd för att detta kommer göra mycket mer skada än nytta i framtiden.

Hade man kunna sätta ratings på utvecklare och utgivare (Vilket borde finnas, varför finns inte detta?) så hade jag gett Blizzard en 1/10 i betyg istället för att total trasha rating system med totalt irrelevanta kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag skrev ju "Jag förstår att folk vill visa sin ilska" alltså med andra ord förstår jag besvikelsen men 0-1 innebär att spelet är ospelbart vilket det inte är, de

Men, det är ju det? Warcraft 3 orginal och Frozen Throne går inte att spela längre.
Reforged har ersatt det och gjort allt det som försvunnit ospelbart.

Ett spel som förstör och tar bort kartor och spellägen tycker jag förtjänar 0-1.

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Blizzard är en skugga av sitt forna jag.

Detta. Går inte känna igen kvalitetskänslan som fanns förr. Nu är det bara $$$ och fansen kissar de på.

Back in the days var det spelkänsla och kvalitét framför allting annat och fansens input värderades högt.

Blizzard var min absoluta favorit inom spelbranchen då. Diablo 1-2, Warcraft 1-2 & Starcraft. <3

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Förstår du inte skillnaden mellan spel och företag ännu? Spelet har inte begått bedrägeri, kom inte här och försök blanda in min moraliska kompass i detta, typiskt bandwagon mentalitet att attackera bara för att jag inte tycker som "horden". Företaget har kanske begått bedrägeri, de är inget jag har spekulerat i överhuvudtaget men de är ickerelevant om man pratar objektivt om ett spel vilket man borde göra när man sätter betyg på ett SPEL.

De är väll jätte bra att ni får era refunds? Låter nästan som att du klagar över de med.

Jag förstår skillnaden, och det är därför jag tycker det är konstigt att du säger detta då det är företagets marknadsföring som sett till att det blev bedrägeri.

Varför skulle jag klaga på att folk fått tillbaka pengar från bedragare? tycker det är bra, men besviken på vad blizzard nu för tiden gör.
Själv köpte jag inte reforged för att jag sett vilket skit blizzard blivigt under åren så beslutade mig för att vänta och se, och nu lär jag ju absolut inte köpa det, kanske i framtiden om dem gör det till ett värdigt köp, just nu kan jag inte säga att det är värt mina pengar.

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka detta att de godkänner returer nu när rapporten nyss släppts? Ett spel för rapporten?

Hur som haver så är det ett sjukt beteende som inte bör belönas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag förstår att folk vill visa sin ilska men det är bara oseriöst att ge spelet en nolla. Det är fortfarande WC3, spelet är LÅNGT ifrån en nolla. De flesta personer, mej inkluderat, skiter ju bara i ratingen när det står noll i score i typ metacritics för att vi vet att de är mycket bättre än de så länge det fortfarande är WC3 och inte ett annat spel. Hade det istället vart en trea eller fyra i score så hade man nog backat. Det jag säger att fastän tanken är att skada företaget igenom att göra såhär så tappar man bara all credability och folk köper det ändå.

Förstår du inte skillnaden mellan spel och företag ännu? Spelet har inte begått bedrägeri, kom inte här och försök blanda in min moraliska kompass i detta, typiskt bandwagon mentalitet att attackera bara för att jag inte tycker som "horden". Företaget har kanske begått bedrägeri, de är inget jag har spekulerat i överhuvudtaget men de är ickerelevant om man pratar objektivt om ett spel vilket man borde göra när man sätter betyg på ett SPEL.

Sedan, som jag sagt tidigare i denna tråden så tycker jag att Steam eller något borde fixa ihop något så att man kan betygsätta utvecklare och utgivare så att man kan rikta sin ilska någonstans relevant så att man slipper de här oseriösa och extremt jobbiga bombandet på ställen där det inte ska existera massa oseriöst gnäll. Då hade nog jag också skickat en 0-2/10 som betyg till Blizzard för det dom gjort.

De är väll jätte bra att ni får era refunds? Låter nästan som att du klagar över de med.

Recensionsbomba verkar ha blivit en grej att kalla detta, som ett slags försök att ta på sig skygglappar och förneka varför folk på legitim basis ger spelet lägsta möjliga betyg.

Istället för att repetera mitt genomgående resonemang varför spelet på goda grunder förtjänar en nolla, så länkar jag in min post istället:
#18276341

Skrivet av Kilroy:

Nu är det ju inte spelet i sig, utan spelets uppgradering som folk sätter betyg på, vilket jag tycker känns rimligt.
Med tanke på vad dom utlovat och hur dom fortfarande har uppgraderingar i deras reklam och marknadsföring som inte finns med i spelet så tycker jag faktiskt dessa reaktioner är fullt rimliga.

Att dom med Reforged helt tagit bort WC3 och dess online funktionalitet är ju ganska extremt?

Är det så svårt att se varför folk är upprörda?
Och att det är rimligt?

Att deras kundtjänst dessutom ljugit och påstått att deras avtal går före länders konsumentlagar osv gör ju inte saken bättre.

Jag förstår inte hur ni kan ursäkta sånt här beteende.

Skrivet av Lithium81:

Detta. Går inte känna igen kvalitetskänslan som fanns förr. Nu är det bara $$$ och fansen kissar de på.

Back in the days var det spelkänsla och kvalitét framför allting annat och fansens input värderades högt.

Blizzard var min absoluta favorit inom spelbranchen då. Diablo 1-2, Warcraft 1-2 & Starcraft. <3

Precis! Om jag skulle bedöma spelet för precis den stund då det fungerar, att jag "råkade" hamna i en jämnstark grupp och avslutar betygsättningen i precis det ögonblick då spelet avgjordes, då är jag en urkass resencent. En bra resencent bedömer inte bara gameplay (när det väl fungerar), utan även flera aspekter runt i kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Precis! Om jag skulle bedöma spelet för precis den stund då det fungerar, att jag "råkade" hamna i en jämnstark grupp och avslutar betygsättningen i precis det ögonblick då spelet avgjordes, då är jag en urkass resencent. En bra resencent bedömer inte bara gameplay (när det väl fungerar), utan även flera aspekter runt i kring.

Och en annan jämförelse, en bedömning utifrån vad som marknadsförs tycker jag är rimligt.

Om jag går in på Max och beställer en burgare, och istället så får jag en halv ljummen pizza, så skulle jag sätta en nolla i betyg. Även om jag gillar ljummen pizza och pizzan jag fick var ganska god.
Men nu hade jag beställt en burgare, då ger jag pizzan en nolla i betyg.

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka mina pengar på under en minut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tur att detta inte var den enda RTS remaken som släpptes nyligen! En stor eloge till Microsoft för att dom inte förstöred Age of empires II:DE på det hära sättet (tvingadupdate/nedlåsta funktioner/inge qua förbättringar/greeeeed.../mm), där har ni en remake som gjorts på rätt sätt och som blizzard borde ta lite inspiration ifrån!

stavfel