Jättetråkigt resonans problem på Fractal R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Börjar bli så pass less på detta att ja börjat kolla på just ett bequiet 801. Får ja inte bukt på detta med ny fläkt/klippa lite i gallret så blire ett köp. Gillar inte det upponer vända hittepåt från det chassit dock

801 har väl inte inverterad layout? Vill minnas att det bara är dark base 700 och 900 som har det (men det är valbart då moderkortsplåten+I/O-delen är vändbar). ^^

Förstår dig dock, tar hellre "vanligt" fläktljud/vinande över resonansmurr alla dagar i veckan - och just att ta reda på var vibrationer kommer från och fortplantas kan vara hopplöst! Hoppas problemet är lösbart så smidigt som möjligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

801 har väl inte inverterad layout? Vill minnas att det bara är dark base 700 och 900 som har det (men det är valbart då moderkortsplåten+I/O-delen är vändbar). ^^

Förstår dig dock, tar hellre "vanligt" fläktljud/vinande över resonansmurr alla dagar i veckan - och just att ta reda på var vibrationer kommer från och fortplantas kan vara hopplöst! Hoppas problemet är lösbart så smidigt som möjligt!

du hade rätt i att layouten va normal, va bara det att man har möjlighet till o invertera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

du hade rätt i att layouten va normal, va bara det att man har möjlighet till o invertera.

Håller även där med dock, är inte heller förtjust i inverterad layout i regel. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suttit o pulat mer idag, bytte fläkten på cpu kylaren då den vibrerade något tyckte jag. andra vibrerar exakt lika mycket så det va inget fel på den. Märkte dock att det är även cpu fläkten som får datorn o låta så förbaskat.

Så drar ja ner bakre fläkten på chassit o drar upp cpufläkten får ja samma ljud fast lite lägre som ja får av bakre chassi fläkten. Det får mig o tro att det är 100% någon vibration som får allt o låta. Men kan för mitt liv inte hitta vad det är som skulle kunna vibrera så dant.

Jag har tryckt o hållit i varenda del ja kan komma åt o ljudet håller fortfarande på, ska försöka dra åt att lite extra imorgon o se om det gör nån skillnad men har ingen förhoppning om det direkt då allt redan sitter.

Några tips mer om detta?

Permalänk
Medlem

Har du någon hårddisk i chassit? Prova skruva ur den och lägg vid sidan av eller liknande och se om det påverkar ljudet.
(I det här fallet är det nog mer troligt det är fläktresonans-ljud som stör, men det är värt att testa ändå!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Säker på att det verkligen är något i datorn och inte sidopanelerna? Jag har en R5 som har drivit mig till vansinne i flera år, där jag i princip bankat och slagit på saker för att skiten ska bli tyst... bara för att inse, när alla komponenter bytts ut naturligt, att det är Fractals sketna upphängning av sidopanelen som är problemet. Det tog år att märka det för det hjälper inte att trycka på panelen, man måste foga fast den i överkant eller underkant med något som är tunt nog att den fortfarande går att stänga men tjockt nog att det sluter riktigt tätt och itne kan skapa mikrovibrationer. Kör på flingpaketskartong i bakre övre hörnet just nu tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Säker på att det verkligen är något i datorn och inte sidopanelerna? Jag har en R5 som har drivit mig till vansinne i flera år, där jag i princip bankat och slagit på saker för att skiten ska bli tyst... bara för att inse, när alla komponenter bytts ut naturligt, att det är Fractals sketna upphängning av sidopanelen som är problemet. Det tog år att märka det för det hjälper inte att trycka på panelen, man måste foga fast den i överkant eller underkant med något som är tunt nog att den fortfarande går att stänga men tjockt nog att det sluter riktigt tätt och itne kan skapa mikrovibrationer. Kör på flingpaketskartong i bakre övre hörnet just nu tror jag.

Hör det tyvärr fortfarande när sidorna är helt av så tyvärr funkar inte det.

Skrivet av Roger W:

Har du någon hårddisk i chassit? Prova skruva ur den och lägg vid sidan av eller liknande och se om det påverkar ljudet.
(I det här fallet är det nog mer troligt det är fläktresonans-ljud som stör, men det är värt att testa ändå!)

Had en 5400 rpm hdd. Men den påverkar inget alls. Va det första ja testade. Har något med vibrerande bak o cpu fläkt o göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Honeycomb delen över utblåsen brukar jag alltid klippa bort. Varför ha nått som bromsar luften är mitt tänk.
Sen vill jag tippsa om mina två favoritmatrial när det gäller skallrande saker.
Tjock dubbelhäftande tejp för diverse monteringar https://www.biltema.se/bygg/tejp/dubbelhaftande-tejp/dubbelha...

tätninglist som vibrationsdämpande matrial mellan saker som inte ska fästas ihop https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslist...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Slutlig update.

Bytte cpufläkten på min noctua u14s till en noctua 12x25. Resonansen är som bortblåst. Även fast bakre fläkten lät innan så har den slutat låta nu nästan helt.

Tempsen under aida ligger på samma som innan +- 1 grad.

Fläkten är mer högljudd under max load tyvärr men det va o vänta sig. 2000 rpm på en 120mm vs en 150mm på 1500 rpm. Funderar på om ja ska ha en till 12x25 som pull på flänsen o kanske kunna få ner tempsen några grader så han lugnar ner sig lite o inte skjuter på 2000 rpm så ofta. Elelr kankse till o med använda originalfläkten i pull o maxa den på 500 rpm eller så.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att någon att Noctuas 140mm fläktar har fungerar bra. Rekommenderar noctua a12x25 alternativt BeQuiet Silent Wings 3 om det måsta vara 140mm

Permalänk
Medlem

@mrwu: 2st 150mm o 1st 140mm noctua testade, alla hade ett hummande om sig. Så jag håller med dig. Trodde noctua gjorde bra saker överlag. kommer hålla mig långt borta från deras 140mm hädanefter.

a12x25 där imot, redigt trevlig fläkt o låter lustigt lite på hög rpm ändå.

Ska nog klä om r6:an med silent wing 3 fläktar med, se om ja kan få upp luftflödet lite utan att förstöra ljudet något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hade liknande problem som drev mig till vansinne, löste det med butylmatta. Mycket lätt att jobba med och luktfritt (betydligt bättre än bitumen). Inte vackert men det hjälper verkligen mot resonansljud.

Jag får en del resonansljud som sannolikt beror på vibrationer från hårddiskarna. Numera verkar nästan alla chassin ha sidopaneler av antingen tunn stål (eller glas), möjligen med lite tunnt material för stabilisering men antagandet verkar vara att bara kör SSD:er så disk-vaggorna är ofta under all kritik. Det är stor skillnad mot mitt gamla Antec P180 som hade väldigt trevliga och stumma sidopaneler som inte vibrerade det minsta.

Hur väl fungerar det där materialet på sidopaneler enligt din erfarenhet? Jag skulle helt enkelt vilja göra dem lite stummare om möjligt, utan att de blir allt för tjocka.

Skrivet av mats42:

Sen vill jag tippsa om mina två favoritmatrial när det gäller skallrande saker.
Tjock dubbelhäftande tejp för diverse monteringar https://www.biltema.se/bygg/tejp/dubbelhaftande-tejp/dubbelha...

Den där borde man väl kunna använda som dämpningsmaterial mellan delar som man måste kunna ta isär om man lämnar den röda plastfilmen kvar på ena sidan? Kanske värt att köpa en rulle för att testa.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag får en del resonansljud som sannolikt beror på vibrationer från hårddiskarna. Numera verkar nästan alla chassin ha sidopaneler av antingen tunn stål (eller glas), möjligen med lite tunnt material för stabilisering men antagandet verkar vara att bara kör SSD:er så disk-vaggorna är ofta under all kritik. Det är stor skillnad mot mitt gamla Antec P180 som hade väldigt trevliga och stumma sidopaneler som inte vibrerade det minsta.

Hur väl fungerar det där materialet på sidopaneler enligt din erfarenhet? Jag skulle helt enkelt vilja göra dem lite stummare om möjligt, utan att de blir allt för tjocka.

Ja mina resonansproblem berodde på hårddiskar, har gjort samma iakttagelse som dig. Min erfarenhet är att det fungerar riktigt bra på sidopaneler så länge man kan täcka en tillräckligt stor del av panelen. Är som natt och dag gällande resonans, knackar man på panelen före och efter så är de väldigt mycket stummare och känns som betydligt tjockare paneler.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja mina resonansproblem berodde på hårddiskar, har gjort samma iakttagelse som dig. Min erfarenhet är att det fungerar riktigt bra på sidopaneler så länge man kan täcka en tillräckligt stor del av panelen. Är som natt och dag gällande resonans, knackar man på panelen före och efter så är de väldigt mycket stummare och känns som betydligt tjockare paneler.

Det låter lovande. Jag borde nog kunna täcka nästan 3/4 av den ena sidopanelen. Den andra har jag inte märkt av någon märkbar resonans än så länge men går säkert att få plats med en del där också. Får kanske testa att köpa en förpackning av de där och prova helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

När ja höll på med den idag så testade ja o bända o böja o ha mig samt bara lägga tryck här o var, inget gjorde någon skillnad. Men mycket pekar ju faktiskt på att det är just för att fläkten är så pass nära gallret det låter.
Taggad på o pula med datorn imorron.

Om fläkten är nära gallret så sitter den ju åt fel håll? Om jag nu tolkar det rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Resonans uppstår ju av vibrationer typ. Vad händer om du ställer hela datorn på nåt vibrationsdämpande?

Förlåt om jag upprepar nåt tidigare tips för jag har inte läst igenom hela tråden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@filski:

@daspunner

Problemet är mer eller mindre åtgärdat. Sista ja har o göra är att byta grafikkortet då det har lite av ett irriterande åååhh ljud. Annars är allt så pass tyst att ja knappt hör det på natten ens.