Veckans fråga: Använder du en synkteknik i skärmen?

Permalänk

Jag svarade att jag använder G-sync med deras modul, men jag kör egentligen mest ULMB i 120Hz eller 100Hz om jag behöver undvika drops (som i Control med Raytracing)

Det är fan en dröm när ULMB/MBR fungerar problemfritt. Jag spelar hellre 100Hz ULMB än VRR upp till 165Hz (vilket är max för min skärm). Problemet är spel som har för inkonsekvent prestanda, för all stuttering eller bara enstaka frame drops är extra märkbart med ULMB.

Permalänk
Medlem

Kör VESA Adaptive sync på min gamla trotjänare Asus MG279Q. Modifierat spannet till 56-144Hz med CRU. Fungerat utmärkt både med Freesync förut och nu idag med G-sync Compatible (1080Ti) båda med LFC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, många myter kring GSync och dess inputlag tyvärr. Man måste vara en riktigt vass gamer för att det ska göra någon större skillnad (speciell med hänsyn taget till annan lag, som network lag osv). Är väl överlag lite väl mycket hysteri kring detta med input lag och många som överskattar sin egen snabbhet. Jag är inget undantag själv för övrigt

Ja, jag tycker väl mer att man borde ifrågasätta när tearing påverkar ditt spelande mer än ett par-tre millisekunders extra input lag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺

En 144 Hz-skärm behöver ≈7 ms på sig att uppdatera hela skärmen från toppen till botten.

Detta eftersom LCD-paneler (och OLED) adresseras radvis från toppen till botten. Kan man som människa märka av en skillnad på 1-2 ms borde man som följd direkt märka av att botten av skärmen "laggar mer" än toppen av skärmen. Alla forum vore fyllda av diskussioner om hur mycket snabbare spelen blir när du tittar på toppen av skärmen. Särskilt på 60 Hz-skärmar där det är 16,7 ms skillnad topp till botten.

Vilket förstås är en skillnad ingen någonsin har påpekat

Så när någon kan mäta 1-2 ms skillnad på något sätt och samtidig påstå sig uppleva skillnader i spelupplevelsen finns det tre grundförklaringar:

(1) 1-2 ms påstådd skillnad i latens är rimligtvis inom felmarginalerna för de mätmetoder som används (*)

(2) Hjärnan är expert på relativa skillnader. Men usel på absoluta skillnader. Så att någon märker skillnad när de byter synkmetod kan ha väldigt många förklaringar. En latens på 1-2 ms är högst troligt inte den skillnad som faktiskt påverkar upplevelsen. Det är troligtvis något annat som påverkar upplevelsen, vilket kan vara vad som helst egentligen. Inte minst själva spelmotorns beteende.

(3) Placebo och nocebo. Eller "siffersyndromet" som jag kallar det. Vi tenderar att tänka på siffror som heliga absolut. 2 är dubbelt så mycket som 1 och där är det dubbelt så bra eller dubbelt så dåligt. Om någon trovärdig källa säger att det är 1-2 ms sämre så kommer vi tolka detta som sanning och märka en skillnad oavsett om den är där eller inte.

(*) En skärm jag är hyfsat bekant med vid det här laget är LG 27GL850 som enligt tftcentral.co.uk (gör utmärkta tester – läs dem) hävdar att input lag/latens på skärmen är 2,7 ms totalt med 0,3 ms latens och 2,4 ms pixeltröghet. rtings däremot (gör utmärkta tester – läs dem) hävdar att input lag/latens på skärmen är 4,3 ms utan tydligare beskrivning.

Så någon av tftcentral eller rtings har rätt och någon har fel. Eller så är båda rätt men vi är på nivåer där vi klyver hårstrån och allt bara handlar om hur man definierar saker och ting. Plus felmarginaler.

Rtings gör för övrigt latenstester på möss. De snabbaste spelmössen har latenser som ligger på 7–16 ms: https://www.rtings.com/mouse/tests/control/latency Detta är ganska betydande skillnader jämfört med 144 Hz-skärmar. Fast diskussioner om latens i möss är ovanliga. Samtidigt som 1-2 ms i skillnad på en skärm anses vara kritiskt viktigt.

Tittar man på latenser på spelen som helhet blir det många faktorer som adderar. Siffrorna varierar hej vilt, men för ett nätvärkande spel av olika sorter ser jag uppgifter om allt från 50 till 100 ms av total lag genom hela spelmotorn. Skärmen är såklart viktig. Men förändringar på 1-2 ms? Tror inte det.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Rätt är väl snarare att det handlar om en frame om jag minns rätt, hur mycket det är i ms beror på vilken uppdateringsfrekvens man har på skärmen. En frame på 60 hz och en på 240 hz är inte samma delay i ms.

Verkar inte så. Enligt hans tester är det bara 1ms extra inputlag vid 138fps. Däremot är det 4-5 ms skillnad om man jämför freesync vid 138fps mot 300fps när freesync är av.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med gamla vanliga 60Hz skärmar utan några sådana funktioner, både vad gäller monitorer och tv-apparater.

Har dock länge varit sugen på en snabbare skärm med någon form av adaptiv synkronisering, just nu lutar det väldigt mycket åt en LG OLED TV eftersom majoriteten av mitt spelande ändå sker i soffan framför TV:n.

Permalänk
Medlem

Kör just nu en BenQ EX2780Q som inte är med i Nvidias lista, men enligt mig fungerar den felfritt och beter sig som man förväntar sig när det gäller adaptiv synk. Inget flimmer eller andra konstiga fel som annars är vanligt på många freesync-skärmar.

Min gamla AOC AG273QCX flimmrade ofta i menyer och laddscener, ibland la även synk av och för att åtgärda så var jag tvungen att avaktivera och aktivera igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Nä, min skärm är runt 10 år gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Verkar inte så. Enligt hans tester är det bara 1ms extra inputlag vid 138fps. Däremot är det 4-5 ms skillnad om man jämför freesync vid 138fps mot 300fps när freesync är av.

Precis, det handlar om uppdateringsfrekvensen. Den videon verkar dock handla om FreeSync (samt NVidias stöd för det under namnet GSync Compatible).

Permalänk

Dessa funktioner kommer långt ner i listan. Jag jobbar ibland med tung grafik och det laggar till den förbannelse nere i runt 0,5 fps ibland och man undrar vad man håller på med. Men dessa synktekniker löser ej problemet. Min känsla är att ligger man i runt 5-10fps i cad så ger dessa funktioner ej så mycket.
Cad kan för vissa låta konstigt, men man kan idag gå runt i 3D hus i princip som ett fps spel. Bara det att det kräver en extremt mycket kraftigare dator än vad gamers har och det laggar något extremt.

Permalänk
Medlem

G-Sync användare sedan det kom ut och fullkomligt älskar det. Bland det bästa som hänt pc gaming, helt klart. Skulle aldrig kunna tänka mig vara utan VRR.

Önskar min Sony Tv - XE9005 - 55 skulle ha det. Får nog bli en av de nya kommande LG's Oled för det.
Är en plåga att spela utan VRR!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Freesync på en XB271HU (IPS, 1440p, 144 Hz) med ett RX 56.
Riktigt nöjd, finns dock någon punkt där freesync:en ballar ur och ger hack och skit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

PG279Q, bästa skärmen jag haft! 1440p, IPS, 165hz och G-sync. Tidigare satt jag på en 60hz-skärm och stan vilken skillnad det blev.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nej. Jag har en gsync skärm, men det krånglar mest för mig så jag har inte haft det påslaget på länge. När det väl funkar så är det dock bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det beror väl på att man ofta blandar ihop två saker som inte är samma sak (om än närliggande) - FPS hos skärmen och FPS i spelmotorn. T.ex. Source Engine i CS GO sägs fungera klart bättre med högre FPS vilket väl kan tala för att köra utan GSync (eller snarare att man tappar det när FPSen går över GSync gränsen), men det innebär inte i sig att GSync skulle vara dåligt. Själv har jag en 240 hz GSync skärm vilket är det bästa av två världar, önskar bara att jag själv vara så pass bra att skärmen skulle vara den begränsande faktorn

För mig är FPS enbart i spel, Hz när det gäller skärm och visst är det bra när de synkas. Ja, många klarar köra CS i 240 fps och därmed synkas det med 240 Hz utan G-Sync vilket är aningen bättre men G-Sync är riktigt bra, jag håller med. En sak som kan påverkas med varierande fps vilket man oftast har om man väljer att köra G-Sync är att musen beter sig olika vid olika fps (sensen) . Det innebär att du inte kan förlita dig på muskelminnet och känsla lika mycket i spel som CS tex, därför vill du ha stabil fps och inte bara matchande FPS och Hz men det går utmärkt att lära sig aima bra ändå. Finns andra saker som är viktigare som speluppfattning, rätt beslut, position och bra rörelsen, förutse den andras rörelser och vad de gör. Detta gör dig till en smart spelare. Har kört 120 Hz CRT sedan 2006 ända tills i helgen så nu har jag också G-Syncskärm upp till 0.4 ms på 240 Hz och jag tycker den känns utmärkt och ungefär lika rapp.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

är glad om jag kommer upp i 60fps alls...

Permalänk
Medlem

Vill ha men har inte hittat en skärm med den sammansättning features jag vill ha till ett pris jag är villig att betala

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Trodde gsync/fresync var onödigt då jag inte upplevde någon tearing på min skärm med Vsync av.
Tills jag skaffade gsync.
Är natt och dag skillnad när FPS är tvåsiffrigt!
Med tresiffrig FPS så är det inte lika märkbart.

Permalänk

Själv använder jag Vsync på 60Hz det räcker för mej för mina behov. är inte så kräsen som andra bara det inte fladdrar såsom om man stänger av syncningen... men i skärmen nej.

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Helt ointressant.

Permalänk
Medlem

G-sync modul sedan fyra år tillbaka, 165hz.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad man spelar för spel, ett spel med mycket rörelser (tex first person shooter) så behöver man hög framerate för att kunna följa med i förflyttningen, istället för att när skärmen uppdaterar sig nästa gång så har man redan flyttat sig 1 meter.
Däremot gör ju inte g-sync (kompatibel) så stor skillnad för mig i höga fps, får ingen screentearing vare sig med den av eller på.
Däremot ökar ju inputlaggen med gsync på så det är en nackdel på så sätt.

och skulle frameraten i ett sådant spel gå under 100fps så känner man av det direkt som "lagg" (även om skärmen inte får screentearing), vilket gör att gsync spelar ingen roll för spelkänslan är förstörd.

Däremot om man sitter med lugna spel så kan jag anta att man till och med tycker att runt 40fps med g-sync ner dit känns bra (och då kanske man kan spela i 1440P dessutom utan att man störs av den låga frameraten)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Allt beror på vad man spelar för spel, ett spel med mycket rörelser (tex first person shooter) så behöver man hög framerate för att kunna följa med i förflyttningen, istället för att när skärmen uppdaterar sig nästa gång så har man redan flyttat sig 1 meter.
Däremot gör ju inte g-sync (kompatibel) så stor skillnad för mig i höga fps, får ingen screentearing vare sig med den av eller på.
Däremot ökar ju inputlaggen med gsync på så det är en nackdel på så sätt.

och skulle frameraten i ett sådant spel gå under 100fps så känner man av det direkt som "lagg" (även om skärmen inte får screentearing), vilket gör att gsync spelar ingen roll för spelkänslan är förstörd.

Däremot om man sitter med lugna spel så kan jag anta att man till och med tycker att runt 40fps med g-sync ner dit känns bra (och då kanske man kan spela i 1440P dessutom utan att man störs av den låga frameraten)

Mycket felaktig info/missuppfattningar i ditt inlägg.

Det du känner vid 100 fps är stutter och beror inte på någon adaptiv synkronisering, det är något helt annat och kan hända om du har 10 fps eller 600 fps.

Vi snackar millisekunders skillnad, du flyttar dig inte "1 meter" under dessa tider i något spel.

Input lag av synken är som redan diskuterats i tråden så låg att du inte märker av det.

Permalänk
Medlem

Kör V-sync på en asus 144 hz 27" 1440p sen några månader tillbaka. Vilken skillnad mot min 60 hz på 1440p.
Har nyligen införskaffat en LG oled 55" B9 till vardagsrummet (från 40" LCD Philips). Valet av den föll till 90% på att den hade HDMI VRR för Nvidiakort. Har inte ens en dator i vardagsrummet så nu ska jag släpa ner åbäket och testköra. Funkar detta bra då måste jag skaffa en tyst monsterdator till vardagsrummet också.
Behöver nog köpa en HDMI-kabel av bättre kvalité också.
Passade även på att uppgradera kanalpaketet till ett sånt där med massa HD-kanaler (hade bara 1:an och 2:an i HD) nu när 4K är std.

Många inköp har det blivit efter att vi bara skulle köpa en ny TV-bänk på IKEA för 800:-

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Jag kör g-sync på en Dell S2716DG. Det blev den skärmen för den såg minst "gejmig" ut när jag letade 1440p och g-sync för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Benq BL3200, inte en spelskärm alls egentligen utan en CAD skärm, men den funkar kanon för mig, det hade ju varit väldigt nice med någon form av VRR men däremot har jag inget behov av mer än 60hz, har aldrig noterat någon skillnad när jag kört med hög uppdateringsfrekvens ändå. (Vilket alla andra som varit närvarande gjort, antar att jag är blind eller nått)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Använder det inte och har för tillfället inga planer på att köra det heller. Mina skärmar går i 144hz och allvarligt talat ser jag aldrig någon tearing när jag lirar så har inte sett vitsen med det än så länge. Kan se ibland om jag letar efter det. Men inte annars. Kan tillägga att jag självklart kör utan möget kallat Vsync. Blir ju som att sitta berusad framför skärmen med den fördröjningen på allt Näe, jag kör helt upplåst eller ev begränsar till 144hz om spelet har ngt inbyggt för det.

Med det sagt, om jag använder något i framtiden är det en öppen standard och inte Nvidias låsta skit som kostar massa extra och låser mig dessutom till deras GPUer. Köper om man tar mer betalt för väl implementerad Sync. Men Gsync är för mycket och låser mig som sagt till Nvidia vilket i min värld är helt absurt och gör det extremt ointressant.

Får se när jag skaffar en 3440x1440 skärm. 144hz och riktigt bra panel osv kräver väl att jag säljer en njure så kan ju tex gå ner lite i frekvens. Bibehålla bra bild men tex nöja mig med 90hz. Då däremot kan nog Sync vara aktuellt. Men det tar jag då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Inget.

Ser ändå typ inga sträck över skärmen. Kör f.ö. med ULMB @ 120hz istället.

Samma här. Har en Acer Predator XB271HU med Gsync, men aldrig haft något behov av Gsync.
Tearing verkar vara ett icke-existerande problem, iallafall för min setup.
Däremot det där ULMB är guld värt. Så otroligt mycket lättare att sikta i snabba first person shooters, nästan lika stor effekt som att byta från 60 till 120HZ.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Installerade om datorn för 2 månader sedan och såg precis nu att G-sync var avslaget. Så mycket brydde jag mig tydligen Går iväg och skäms, hej.

Permalänk
Medlem

HP Omen 27" 1440p 165Hz, kör med G-Sync.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS | 2x24GB G.Skill 8000C36 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz