Kan inte söka i Windows 10?

Permalänk

Tjena.

Avinstallera Bing sökmotor så kommer det fungera igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Win-tangent + R så kan du skriva in (exakta) kommandot, i det här fallet "regedit" utan "-tecken.

Vilken nåb man är Varför tänkte jag inte på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Först fungerar inte Teams och nu detta. Allvarligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fixa multiboot av Linux (eller på USB-sticka), installera mlocate, kör updatedb, sedan

locate xxx

så har du en blixtsnabb sökfunktion!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade windows och det löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem

Tidigare i veckan hade Microsoft problem med Teams och nu detta. Förstår inte hur man ens kan knyta funktioner i Windows så hårt till molntjänster att Windows blir i det närmaste obrukbart när molnet går ner. Någon på Microsoft lär ha fått sparken idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Uppdaterade windows och det löste problemet för mig.

Mer troligt att du därmed antingen startade om datorn eller att Windows startade om komponenter efter att Microsoft löst problemet (fast det finns ju kvar eftersom sk*ten är felkonstruerad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Fixa multiboot av Linux (eller på USB-sticka), installera mlocate, kör updatedb, sedan

locate xxx

så har du en blixtsnabb sökfunktion!

Jag funderar på att satsa på kartotek. Det kräver vare sig ström, servrar eller ständigt buggiga uppdateringar.

Permalänk

Bing-nollningen i regedit löste problemet för mig, men på sätt och vis gör det mig bara ännu mer irriterad. Varför tvärdör grundläggande funktionalitet i Windows bara så där, och varför ska jag behöva googla fram något random fulhax för att få det att fungera igen? I skrivande stund arbetar Microsoft enligt nyhetsartiklar "diligently" med att avhjälpa felet, men de kunde ju lika gärna säga åt folk att gå in i regedit och utföra den där proceduren som någon länkade. Sen att namnet Bing är en del av ekvationen får en ju att vilja dunka huvudet i väggen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Starta om hjälpte inte, felsökaren hjälpte inte. Men att uppdatera windows löste problemet för mig. Håller dock med dig om windows.

Permalänk
Medlem

Fan i helvete. I samma veva som det där börjar hända så hade jag disablat en del services som jag förövrigt googlade noga om. Var bombsäker på att det jag gjorde var orsaken till detta och kastade bort en del rage. Hade aldrig en tanke på att det var en global grej.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har samma problem nu. Win Pro 1909.

Edit:
Testade regedit fixen men det löste inget för mig. Samma problem fortfarande att sökfunktionen är paj.

döda processen searchui efter applicerat fix eller explorer eller starta om datorn

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trickeh2k:

Ctrl+Shift+Esc - leta upp explorer.exe och avsluta. Välj Arkiv - Kör ny aktivitet och skriv explorer.exe så slipper du starta om.

Skrivet av huxflux:

döda processen searchui efter applicerat fix eller explorer eller starta om datorn

Testar detta när jag är på plats med jobbdatorn imorgon.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

De flesta program startar jag genom denna sökruta, ska jag starta excel så är det windowstangenten + ex. Inte leta runt i trädet som en dåre. Jag var helt handlingsförlamad vid datorn, jag fick öppna task managern, File new task och skriva in namn där för att starta program.

Det gick åt rätt mycket tid för mig att felsöka. Vem ska jag fakturera denna tid till? För precis all arbetstid måste vissa arbetare fakturera någon för.. Så det får min fritid jag offrar.

Svårigheten i att hitta felet var att hjälpen man fick på internet och med felsökningshjälpen inte gav mycket. Det var en massa saker som man skulle göra men det löste ej problemet. Att hitta att felet låg i Bing, ja Bing ska inte ha ett skit med den sökrutan att göra.

Jag förstår dock varför Microsoft vill ha in Bing där, men EU borde sätta stop för detta av konkurrensskäl. Som de tidigare har gjort emot Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta program startar jag genom denna sökruta, ska jag starta excel så är det windowstangenten + ex. Inte leta runt i trädet som en dåre. Jag var helt handlingsförlamad vid datorn, jag fick öppna task managern, File new task och skriva in namn där för att starta program.

Win+r är enklare (eller högerklicksmenyn på startknappen/win+x).

Jag håller dock med om att det är problematiskt. Det går inte ens att ordna startmenyn på ett vettigt sätt i moderna versioner av Windows utan att modifiera dem. Det mest rationella i så fall är att fästa de vanligaste i aktivitetsfältet. Då kan man även starta dem med win+[antalet från vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta program startar jag genom denna sökruta, ska jag starta excel så är det windowstangenten + ex. Inte leta runt i trädet som en dåre. Jag var helt handlingsförlamad vid datorn...

Jag med började googla på keyboard shortcuts som funkade men jag använder windows+skriv till i princip allt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag funderar på att satsa på kartotek. Det kräver vare sig ström, servrar eller ständigt buggiga uppdateringar.

Ja. det finns vita tunna skärmar som är vikbara, stapelbara och inte drar ström. Man kan skriva på fram och baksidan med en så kallad kulspetspenna. Och de är mycket billiga! De var vanliga förr i tiden.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur många använder ens den funktionen ?
Jag döljer den alltid har aldrig tittat bakåt...

Men kanske är dum eftersom jag lever under en sten och inte insett vad det kan ge mig?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur många använder ens den funktionen ?
Jag döljer den alltid har aldrig tittat bakåt...

Men kanske är dum eftersom jag lever under en sten och inte insett vad det kan ge mig?

Tänker du på sökfunktionen?

Jag har alltid stängt av rutan med förstoringsglaset men har använt den sen MS tog bort startmenyn i någon äldre version, nu söker jag nästan enbart genom att trycka på Win + skriver in vad jag söker på.

Blir en vana, när det sen inte fungerar alls så blir man frustrerad.

Permalänk
Medlem

AHh Har inte tittat tillbaka en sekund sen bytte till Linux ett halvår sedan.. Efter 20 år av windows.
Kommer aldrig gå tillbaka

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av HerrNilsson:

Verkar finnas en workaround. Inaktivera Bing-integrationen - https://www.windowslatest.com/2020/02/05/its-not-just-you-win...

Sökningen var fortfarande trasig för mig idag så provade det ovan och fick igång det igen.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Hur många använder ens den funktionen ?
Jag döljer den alltid har aldrig tittat bakåt...

Men kanske är dum eftersom jag lever under en sten och inte insett vad det kan ge mig?

Hur gör du för att starta olika program? Navigationsträdet används av förståeliga skäl ytterst sällan. Lägga ut ikoner som på Windows 3.1 tiden fungerar idag sämre än för 25år sedan, då katalogerna nu inte är lika bra som då.

Ta Excel. Word, remote desktop, vmware, control panelen etc.
Windows + skriv tycker jag är det enklaste.

Permalänk
Medlem

Jag installerade om Windows haha... och det funkade ändå inte.

Skapade ett nytt konto, lokalt konto. Där funkar sökningen.

Så visade sig att när man loggar in med MS konto i Windows så funkar inte sökfunktionen.

Vad jag förstått så är det i grund och botten så att de ändrat sökrutan till Javascript (react) och det är ett fel där. Osnyggt att de pushat ut en så stor ändring med en JS bugg... Men de lär sig nog av detta misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur många använder ens den funktionen ?
Jag döljer den alltid har aldrig tittat bakåt...

Men kanske är dum eftersom jag lever under en sten och inte insett vad det kan ge mig?

Jag använder den i princip alltid, allt från program till inställningar i Windows. Vi känner oss helt handikappade här på jobbet idag...

Bra tryck windows-tangenten och sen bara skriver du in vad du ska göra.. fast svårt att testa nu om du också är drabbad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av saturday_sun:

Jag använder den i princip alltid, allt från program till inställningar i Windows. Vi känner oss helt handikappade här på jobbet idag...

Bra tryck windows-tangenten och sen bara skriver du in vad du ska göra.. fast svårt att testa nu om du också är drabbad.

Tror vi pratar om varandra dock...
Att trycka win-tangent och sedan skriva gör jag helt tiden, förstår inte hur man orkade med livet innan dess...

Det artikeln menar och som vart problem med vad "Cortana" -sökningen, eller ?

Skrivet av GuuFi:

Tänker du på sökfunktionen?

Jag har alltid stängt av rutan med förstoringsglaset men har använt den sen MS tog bort startmenyn i någon äldre version, nu söker jag nästan enbart genom att trycka på Win + skriver in vad jag söker på.

Blir en vana, när det sen inte fungerar alls så blir man frustrerad.

Precis, den funktionen har jag skippat!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tror vi pratar om varandra dock...
Att trycka win-tangent och sedan skriva gör jag helt tiden, förstår inte hur man orkade med livet innan dess...

Det artikeln menar och som vart problem med vad "Cortana" -sökningen, eller ?
https://i.ibb.co/z5ND94P/windows-s-k.png

Precis, den funktionen har jag skippat!

Jag har inte rutan framme och har även lokalt konto. Det fungerade _inte_ att trycka Win och börja skriva igår. Sent igår kväll hoppade det dock igång efter att jag startade om på rapporter om att M$ enligt amerikanska sidor åtgärdat problemet. Rutan som kommer upp var stendöd och helt tom innan dess.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det igen.
Jag har inte själv gjort något för att det ska fungera.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Är fan riktigt obehagligt att windows måste prata med en Bingtjänst hos Microsoft när man vill söka bland sina lokala filer.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Vi fick via jobb reda på att Microsoft löste detta problem i natt.
Vad vi gör på jobb är att stänga av SearchUI i processen på datorn och sedan startas den upp automatiskt och därefter funkar det för oss. Vet dock inte om det är skillnad på felet när det gäller Enterprise och vanliga versioner.