Veckans fråga: Använder du en synkteknik i skärmen?

Permalänk
Medlem

Nope. Klarar mig väldigt bra utan.
Det blir det sista jag tänker på vid nästa skärmbyte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Körde G-Sync med en Acer Predator XB71hu tills den helt plötsligt bara slocknade några månader efter garantin/reklamationsrätten gick ut. Har sedan dess skaffat en Asus PG279Q. Skaffade också nyligen en notebook till mina studier, och då G-Sync är nu bara ett absolut måste för mig blev det en Zephyrus S.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Önskar man kunde, men kör en treskärms-installation så det vore dyrt att byta alla tre. Jag vore glad att få högre uppdateringshastighet med. När det skall köpas tv till den "snart" färdigbyggda bio/spelrummet blir det LG oled och då får man ju vrr.

Permalänk
Medlem

Min "spelmonitor" är nu LG OLED B9. Helt underbar på alla sätt. Även den bästa emulator "skärmen" jag haft. Vet inte hur eller varför men är på LG B9 som jag lyckades få lägsta input lag och no tear någonsin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

G-Sync Compatible för mig. Fungerar bra.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Kör RTX2070 och första genrationens G-sync 27" 1440p IPS-skärmarna och jag är nöjd, dom nyare är säkerligen bättre med lite lägre input lag, skärmen gör ju sig inte bäst i högfps-spel men för mig funkar det utmärkt.
Det går framåt i utvecklingen, tom TN-panelerna verkar bli bättre för det måste dom annars kommer jag fortsätta köra IPS då jag inte bara spelar utan gör mycket annat med datorn.

Permalänk
Medlem

Ser jag ett synkfel i bilden så är det som att grafiken stannar upp, så jag körde gladeligen med VSync på förr i tiden. Freesync var en frälsning när det kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

X34 Predator 3440x1440. Underbart med G-Sync då jag ofta i tyngre titlar spelar mellan 45 och 100 FPS med nuvarande grafikkort. Måste dock erkänna mig lite bitter över att jag är låst till att köpa Nvidia tills jag byter skärm. Hade inkomsten varit högre hade jag nog sålt min och köpt en nyare freesync modell istället så man är mindre låst till vad för grafikkort man kan köra.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med tester på olika synktekniker om det finns mätbara skillnader.
När freesynk först kom så hade det en del barnsjukdomar och g-synk med modul ansågs vara bättre och även tester visade på det. Vore intressant att se hur det är idag. Freesynk 2/Vesa-synk har väl blivit hästlängder bättre än det va i början. Kanske @Laxpudding kan svara på det eller göra test?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kör än idag med världens första nästan hela 5 år senare och fungerar lika bra än.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

När jag provade Vsync back in the day så kändes det som om siktet satt fast i musen med en gummisnodd, helt sjuk delay.

Sedan dess har jag kört utan sync, tearing stör mig inte särskilt när det väl uppstår.

Däremot kör jag fps limit vid skärmens uppdateringsfrekvens för att det ska vara sånär i sync, en bieffekt av det är att datorn inte behöver jobba massa i onödan och då håller sig lite kyligare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte alls eller knappt märker de, dock är jag väldigt känslig för HZ på skärmarna, därför jag lirar 240hz skärm men faktiskt testat gsync och tyckte de va knappt nått att bry sig om men dock jag vet att gsync är bäst vi 45ish fps men mina spel går alltid över 100fps så då tycker jag de inte gör mycket för mig iallafall

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

sitter på en Acer Predator XB271HU.
ångrar inte en enda sekund att jag köpte skärmen när jag jämför med mina gamla.. ingen jävla screentearing och stuttering... som jag har plågats av sedan man fick sin första egna dator.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag använder ingen synkteknik i mina skärmar alls.

Är ett stort fan av multiskärmar, och har varit det i många år, kör 3 x 24" alla samma fabrikat och model.

En stor superbred skärm @ 21:9 format tilltalar mig inte alls (det skulle vara 3st isåfall)
En stor 40" eller 55" på skrivbordet, går fetbort för mig. Har testat och upplevde bara att jag fick huvudvärk och kännde mig obekväm.

När det är dags för nästa inköp av skärmar, så kanske?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Aldrig upplevt problem med tearing, ägt datorer sedan 486:or existerade.
Kör Freesync nu, kul att testa, det bästa är väl att man kan gå ner en fps och inte behöva uppleva stutter, vilket v-sync gav, stora hopp i fps/hz.

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Master of Overkill

Kör både g-sync och utan och med kappad fps under Hz helt beroende på spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Fortfarande för hög input lag för att det (i min mening) ska gå att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Battle(non)sense har ett par videor gällande detta.

Ingen inputlag du kommer märka av. I vissa fall var inputlagget lägre med Gsync än utan.

Skrivet av HoK:

Aldrig upplevt problem med tearing, ägt datorer sedan 486:or existerade.
Kör Freesync nu, kul att testa, det bästa är väl att man kan gå ner en fps och inte behöva uppleva stutter, vilket v-sync gav, stora hopp i fps/hz.

Spelar du i helskärm eller i Borderless? De flesta kör nog i dag borderless och får därmed ingen tearing då man oftast aktiverar (utan veto) Windows egna Vsync.

Permalänk
Medlem

Jag använder G-sync mest för att det är aktiverat som standard. Kan inte påstå att jag märker någon skillnad om det är av eller på ärligt talat.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Enligt Blur Busters så skiljer det typ 2ms.

Fast du känner att det inte känns riktigt lika bra iaf i Frostbitemotorn. Upplever t.o.m att uncapped känns bättre dock med lite tearing men det stör inte spelandet. I Quake3-motorn var tex låst fps och rätt hz extremt viktigt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Har inga såna nymodigheter.
Och inget jag prioriterar heller för jag stör mig inte på tearing eftersom jag sen the beginning avskytt v-sync pga feta hack och inputlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nautilus011:

Freesynk 2/Vesa-synk har väl blivit hästlängder bättre än det va i början. Kanske @Laxpudding kan svara på det eller göra test?

Varje skärm med VESA Adaptive är sin egen lilla värld och måste nystas upp var för sig. Vilket är hela poängen – eller förbannelsen om man så vill. Du kan inte testa "Freesync mot G-Sync [med Nvidias modul då]" eftersom det bokstavligen är 1000 olika varianter(*) mot en hårt kontrollerad och sluten lösning.

Därför finns det VESA-adaptive-skärmar som är direkt oanvändbara för adaptiv synk liksom de som fungerar riktigt bra. Den stora ironin är att Nvidias lista över "G-Sync Compatible" antagligen är de mest tillförlitliga listan här över vilka VESA-adaptive-skärmar som faktiskt fungerar vettigt.

(* )Det finns enligt uppgift närmare tusen olika skärmar som idag använder VESA Adaptive i någon form. Ingen verkar var den andra given när det kommer till hur synkroniseringen faktisk fungerar.

Permalänk
Musikälskare

Använder G-Sync, se sign

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

G-Sync på en Acer Predator XB271hu.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag har freesync på min skärm och kör med AMD grafikkort, har dock freesync avstängt eftersom jag inte upplever den behövs eller gör något i det "fps-spann" jag spelar. (uncapped på 144hz skärm, ligger ofta en bit över)

Ligger du över gränsen så behöver du nog inte stänga av det eftersom det stänger av sig själv. Med det sagt tycker jag mig ha sett märkliga saker i CS GO när man haft GSync aktiverat trots att man legat långt över GSync gränsen, men just Source Engine har som bekant sina utmaningar på många sätt och vis

Permalänk
Medlem

Att döma av svarsalternativen är det ju "Använder du en adaptiv synkteknik i skärmen?" som är frågan.

Svaret för men del är nej. Ibland vsync för lättdrivna spel men oftast frikörande bildklocka eftersom jag inte är särskilt störd av synkroniseringsfel när jag spelar snabba spel som FPS eller racing.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Enligt Blur Busters så skiljer det typ 2ms.

Jo, många myter kring GSync och dess inputlag tyvärr. Man måste vara en riktigt vass gamer för att det ska göra någon större skillnad (speciell med hänsyn taget till annan lag, som network lag osv). Är väl överlag lite väl mycket hysteri kring detta med input lag och många som överskattar sin egen snabbhet. Jag är inget undantag själv för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Handlar om 4-5 ms om det används korrekt:
https://www.youtube.com/watch?v=L42nx6ubpfg

Ingenting jag märker av i alla fall.

Rätt är väl snarare att det handlar om en frame om jag minns rätt, hur mycket det är i ms beror på vilken uppdateringsfrekvens man har på skärmen. En frame på 60 hz och en på 240 hz är inte samma delay i ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Fast du känner att det inte känns riktigt lika bra iaf i Frostbitemotorn. Upplever t.o.m att uncapped känns bättre dock med lite tearing men det stör inte spelandet. I Quake3-motorn var tex låst fps och rätt hz extremt viktigt.

Fast det beror väl på att man ofta blandar ihop två saker som inte är samma sak (om än närliggande) - FPS hos skärmen och FPS i spelmotorn. T.ex. Source Engine i CS GO sägs fungera klart bättre med högre FPS vilket väl kan tala för att köra utan GSync (eller snarare att man tappar det när FPSen går över GSync gränsen), men det innebär inte i sig att GSync skulle vara dåligt. Själv har jag en 240 hz GSync skärm vilket är det bästa av två världar, önskar bara att jag själv vara så pass bra att skärmen skulle vara den begränsande faktorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Ligger du över gränsen så behöver du nog inte stänga av det eftersom det stänger av sig själv. Med det sagt tycker jag mig ha sett märkliga saker i CS GO när man haft GSync aktiverat trots att man legat långt över GSync gränsen, men just Source Engine har som bekant sina utmaningar på många sätt och vis

Antagligen inte men jag tyker det känns bättre när det är av, speciellt i titlar som Battlefield där fps ibland sjunker ner till 110-120ish fps

Permalänk

Kör med en gaming bärbar med g-sync och för mig som alltid haft tearing eller lag eller stutter i alla spel var det ett riktigt lyft.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB