Är det en bra idea att plugga IT hos yrkeshögskolan?

Permalänk
Medlem

Är det en bra idea att plugga IT hos yrkeshögskolan?

Hej! Jag har jobbat som handläggare i sverige 2 år. Men i år har jag sagt upp mig för att jag skulle vilja att studera vidare, till exempel utvecklare, UX designer eller data analyst. Jag har en fundering om yrkeshögskolan för att det är inriktad mot arbetsmarknaden. Det innebär att man får ett jobb lättare efter examen, eller hur?

Min fråga är:

Examen påverkar lön och karriär i IT branschen?

Jag har kollat några skolor:

Nackademin:https://nackademin.se/utbildningar-kurser/
Hyper island: https://www.hyperisland.com/programs-and-courses/data-analyst
STI:https://www.sti.se/vara-utbildningar-kurser/vara-yh-utbildningar/#it
chas akademy ab:https://chasacademy.se/

Har ni hört talas av dessa? Har ni rekommendation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

Examen påverkar lön och karriär i IT branschen?

Ja, initialt i alla fall. Generellt så kommer man in på ett par tusen mindre i ingångslön efter en YH vs. en högskoleexamen.
Däremot så kommer det inte spela någon roll efter ett par års arbetserfarenhet, då jämnar det ut sig.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Du kommer ju också undan ett år sv studier på YH vs. kandidat. Blir väl ca. 80 000kr/ året du sparar in i studielån (om det är aktuellt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på YH om du inte har planer på att flytta utomlands på sikt. Tänk dock på att lägga ner tiden som krävs på egenstudier vid sidan av lektionerna oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag pluggade 2 år yrkeshögskola med inriktning systemutvecklare. Då jag inte hade lust att plugga i så många år som en högskoleutbildning är tycker jag att det passade perfekt. Angående lön så vet jag inte vad man får efter en högskoleutbildning men jag fick en ingångslön på 32000 efter min yrkeshögskoleutbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske för sent nu, men du behöver inte säga upp dig för att studera. Du har rätt att vara ledig för att studera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

OnT, det som påverkar din lön och karriär i ITbranchen är väl främst ditt intresse och driv.
Konstig fråga då det är ganska stor skillnad på utvecklare, ux och analys. Är du ute efter pengar och karriär är väl analys bäst i långa loppet, ta dig in i fintech. Lättast att få jobb är nog utvecklare, där man kan gå in på ganska låg nivå och sedan gå vidare mot tech/teamlead, arkitekt etc. Ux är är lite speciellt då många struntar i det och just nu är det lite som testare, dom behövs men få vill betala för det. Klart sämst möjligheter till att göra karriär och få lön på Ux iallafall. Ux är nog närmast det du gör nu, man analyserar bla användare, beteende, och design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Det är ganska olika yrken du siktat in på även om det är i samma bransch.

Jag kan inte svara för yrkeshögskolan då jag gick universitet själv. Jag tyckte sista året var slöseri med tid för mitt jobb idag. Dock tyckte jag det var kul och lärorikt att göra examensarbetet. Erfarenhet och driv är mycket viktigare. Lönen är nog detsamma, runt 30 k i ingång, sedan upp till 40 k efter några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick på en något sämre högskola och tog aldrig examen, har runt 180hp men inte gjort ex-jobbet. Min ingångslön hamnade på 33000kr i en medelstor svensk stad. Det jag vill få sagt är att du nog inte behöver övertänka det hela, du lär få jobb med okej lön oavsett vad du väljer

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"