Jacob hatälskar Warcraft III: Reforged

Permalänk
Melding Plague

Jacob hatälskar Warcraft III: Reforged

Det stormar runt Blizzards hantering av Warcraft III: Reforged. Jacob håller med om kritiken, men kan inte hålla fingrarna borta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag nog skulle uppskatta spelet om jag spelade det, men, denna typen av bedrägeri är inte okej. Enda sättet att protestera är att begära återköp.

Det är så tragiskt att dom inte gav en tiondel av vad dom utlovade...

Permalänk
Medlem

Ställer mig tyvärr i klungan som röstar med plånboken. Eventuellt köp när/om de fixar tillräckligt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jacob är en svikare, trots allt!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

”I said a bowstring, not a G...”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade varit någorlunda okej med hela grejen om det inte påverkade de som ägde originalet, nu gör det ju tyvärr det ändå. Så även jag som inte köpt "Reforged" måste patcha 20GB extra när jag egentligen behöver 1.5GB~? Och sedan ha generellt sämre upplevelse med spelet pga andra ändringar i onlineupplevelsen och vissa borttagna features.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jag hade varit någorlunda okej med hela grejen om det inte påverkade de som ägde originalet, nu gör det ju tyvärr det ändå. Så även jag som inte köpt "Reforged" måste patcha 20GB extra när jag egentligen behöver 1.5GB~? Och sedan ha generellt sämre upplevelse med spelet pga andra ändringar i olnineupplevelsen och vissa borttagna features.

Fast det finns ju även en god tanke bakom, att splittra spelarbasen är ju eventuellt något negativt när det kommer till släpp som dessa. Tanken med att kunna spela ihop är väl någonstans en fin tanke så att de som redan äger spelet och villl försätta spela online inte känner sig tvingade att uppgradera.

Att de fallerat i utförandet är ju dock såklart dåligt. Men att offra något kan ju i viss mån vara acceptabelt imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det absolut värsta dom har gjort är ju att ta bort rättigheterna från custom maps, så om du gör en ny version av någon skön TD eller Dota osv så äger Blizzard rättigheterna till det sen.

Permalänk
Medlem

dom kommer fortsätta släppa dåliga spel sålänge folk betalar. att folk ens spelar fallout 76 tex är en gåta för mig.
vet många som klagar men ÄNDÅ spelar dåliga spel och köper saker i dom vilket nog kan få tillverkarna att tänka "spelet är rent skit och bara för att tjäna pengar men jag verkar ju ha fel eftersom folk betalar trots dåliga kommentarer"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skäggig legend

Jag älskar det! Alla andra: Taste my spear! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Blizzard har bokstavligt skämt ut sig punkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ogillar hanteringen av releasen av Reforged. Men jag gillar uppdateringen av menyn och hur man söker custom games nu för tiden. Mycket enklare än att behöva skapa nytt konto varje gång man är sugen på lite Wintermaul. Knepigt att personer som har Classic måste tanka hem allt som har med Reforged att göra dock. Kunde det inte bara vara typ ett DLC som tankas hem när man köper Reforged?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ens spelat spelet eller köpt Reforged men har fått mycket underhållning helt gratis!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Det absolut värsta dom har gjort är ju att ta bort rättigheterna från custom maps, så om du gör en ny version av någon skön TD eller Dota osv så äger Blizzard rättigheterna till det sen.

Vad är det egentligen som är ett problem med det? Hade du tänkt tjäna pengar genom deras custom map builder? Förstår inte problemet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@juggaz: Tror du skaparna av dota skulle ens komma på tanken att skapa den custom mappen om blizzard ägde allt material DOM skapade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Vad är det egentligen som är ett problem med det? Hade du tänkt tjäna pengar genom deras custom map builder? Förstår inte problemet...

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet blir Dota. Skaparen till costum banan Dota fick erbjudande från flera, så även Blizzard. Han valde inte Blizzard. Nu är Dota2 ett stort spel med egna esports turneringar. Blizzard vill se till att det inte kan hända igen, varvid dom har alla rättigheter till dom egna banor du gör.

Du gör en bana och lägger ner tid och kärlek, det har potential att bli ett eget spel som Dota2,
Grattis Blizzard äger rättigheterna till din skapelse.

Hade dom reglerna funnits när detta var aktuellt, hade Dota2 inte existerat så som det gör idag.

Lite som att Photoshop ska ha rättigheter till dom bilder du skapar i programmet,weird och ingen kommer lägga sin själ på att göra bilder.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Å andra sidan kommer ingen göra ett "Dota Next Generation" iom detta. Så Blizzard skjuter sig själva i foten. Nu kommer inte Custom Maps bli någon stor grej alls.

Ungefär som 1000:e gången Linus får frågan varför han ger bort Linux gratis. Om jag inte gjort det så hade ingen betalt för Linux 1.0 iaf. Så det skulle inte finnas några pengar att tjäna på det.

Precis som du säger med Photoshop, hade de ägt alla bilder gjorde i detta, så skulle ingen använda det...

Permalänk

Jakob det är fullständigt orimligt! Detta måste upprepas igen och igen köp aldrig Blizzard produkter någonsin mer. Ni nämnde inte att de hade raderat Wacraft III classic det är väl ändå den värsta de gjort.

Visa att dessa fasoner är inget vi stöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

dom kommer fortsätta släppa dåliga spel sålänge folk betalar. att folk ens spelar fallout 76 tex är en gåta för mig.
vet många som klagar men ÄNDÅ spelar dåliga spel och köper saker i dom vilket nog kan få tillverkarna att tänka "spelet är rent skit och bara för att tjäna pengar men jag verkar ju ha fel eftersom folk betalar trots dåliga kommentarer"

Menar du att Warcraft 3 reforged är ett dåligt spel?
För mig som aldrig spelade orginalet och aldrig kommer göra custom maps eller spela custom maps borde väl spelet vara ett bra spel fortfarande?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Angående att Blizzard äger rättigheterna tycker jag är väldigt fegt och girigt som att dom är rädd att andra ska tjäna pengar på det.

Men som vanlig gamer så vet jag att alla mina favorit TD banor kommer vara kvar så jag kommer glatt fortsätta spela. Jag hoppas dock inte att folk slutar uppdatera dota eller andra maps på grund av detta eller att en del slutar göra nya custom maps.

Har inte något emot dom nya menyerna och det är skönt att man inte behöver logga in på sin användare varje gång. Tycker original grafiken såg lite bättre ut nu. Jag vet inte exakt varför men det såg ut som dom bara mjukat ut fula pixlar lite grann.

Han som är "ledare" för reforged har sagt att dom jobbar på spelet fortfarande. Orginal wc3 haade ju konstant uppdateringar, jag hoppas samma kommer hända för reforged.

Jag borde väl vara mer upprörd men livet känns för kort för det.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Gillar spelet än sålänge. Väldigt underhållande campain.
Angående custom maps kan man ju alltid göra en som lyckas bli super populär där man stavar te.x 'Blizzard Sucks' med byggnader eller nån typ av meterial på själva banan. Tror inte Blizzard vill ha den då ^^

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av FredrikMH:

Jacob är en svikare, trots allt!

Skrivet av Dinkefing:

Jakob det är fullständigt orimligt! Detta måste upprepas igen och igen köp aldrig Blizzard produkter någonsin mer. Ni nämnde inte att de hade raderat Wacraft III classic det är väl ändå den värsta de gjort.

Visa att dessa fasoner är inget vi stöder.

Jag är en svag människa (när det kommer till Blizzard). Ska jag vara riktigt seriös nu så är deras sista chans Diablo IV, lyckas de fucka upp även det spelet / lanseringen tror jag att den här för mig livslånga relationen är historia.

Skrivet av XHI:

Jag älskar det! Alla andra: Taste my spear! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Taste my spear! (it was implied!)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja det är en äcklig liten rad dom har lagt till i avtalet men sedan är det inte alls lika farligt som många verkar tro, dom äger din bana men dom äger inte din idé. Så även om DoTA hade blivit gjort just idag efter detta avtalet så hade fortfarande idén vart skaparens och denne hade fortfarande kunna kapitalisera på sin idé.

Rätta mej gärna om jag har fel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Neldor:

@sleepyoh: Å andra sidan kommer ingen göra ett "Dota Next Generation" iom detta. Så Blizzard skjuter sig själva i foten. Nu kommer inte Custom Maps bli någon stor grej alls.

Ungefär som 1000:e gången Linus får frågan varför han ger bort Linux gratis. Om jag inte gjort det så hade ingen betalt för Linux 1.0 iaf. Så det skulle inte finnas några pengar att tjäna på det.

Precis som du säger med Photoshop, hade de ägt alla bilder gjorde i detta, så skulle ingen använda det...

Eller om nästa stora spelläge tar fart så äger Blizzard det, vad jag förstått det hela som (nån med stenkoll får gärna säga exakt vad som gäller!). Tycker det är riktigt synd då det finns en påtaglig risk att de riktigt bra kreatörerna inte vill investera tid i Warcraft III längre.

För mig är det i princip bästa med Starcraft (II) och Warcraft III just Custom Maps, utöver kampanjerna som jag finner riktigt underhållande. Finns det några andra RTS som bjuder på liknande verktyg och också har en utbredd bas av kartor?

Skrivet av Ironmad:

Gillar spelet än sålänge. Väldigt underhållande campain.
Angående custom maps kan man ju alltid göra en som lyckas bli super populär där man stavar te.x 'Blizzard Sucks' med byggnader eller nån typ av meterial på själva banan. Tror inte Blizzard vill ha den då ^^

I sådana fall tar de nog bort delen om att de suger och behåller nästa stora spelläge snillet i fråga kom på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Problemet blir Dota. Skaparen till costum banan Dota fick erbjudande från flera, så även Blizzard. Han valde inte Blizzard. Nu är Dota2 ett stort spel med egna esports turneringar. Blizzard vill se till att det inte kan hända igen, varvid dom har alla rättigheter till dom egna banor du gör.

Du gör en bana och lägger ner tid och kärlek, det har potential att bli ett eget spel som Dota2,
Grattis Blizzard äger rättigheterna till din skapelse.

Hade dom reglerna funnits när detta var aktuellt, hade Dota2 inte existerat så som det gör idag.

Lite som att Photoshop ska ha rättigheter till dom bilder du skapar i programmet,weird och ingen kommer lägga sin själ på att göra bilder.

Fast Dota2 är ju ändå ett nytt spel? Möjligen att man kan ta rättigheterna på namnet, men det hindrar ju ingen från att göra ett nytt spel, League of Legends exempelvis. Samma med Auto Chess, finns flera varianter av det nu också, Valve gjorde Undergrounds och Riot gjorde Teamfight Tactics.

Förstår dock lite liknelsen med Photoshop, varför det känns fel.

Hur tjänar/tjänade man pengar på custom maps om det nu är drivet som vissa behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Fast Dota2 är ju ändå ett nytt spel? Möjligen att man kan ta rättigheterna på namnet, men det hindrar ju ingen från att göra ett nytt spel, League of Legends exempelvis. Samma med Auto Chess, finns flera varianter av det nu också, Valve gjorde Undergrounds och Riot gjorde Teamfight Tactics.

Förstår dock lite liknelsen med Photoshop, varför det känns fel.

Hur tjänar/tjänade man pengar på custom maps om det nu är drivet som vissa behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Har väl inte med att tjäna pengar eller inte att göra för oss spelare /map tillverkare . Är väl snarare principen att blizzard äger vad du skapar varvid det blir mindre nya custom maps när folk inte vill lägga samma energi på att skapa banor. Det gör spelet sämre, jämfört med tidigare villkor. Tror knappt någon har som mål att bli rik på att göra custom banor.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Menar du att Warcraft 3 reforged är ett dåligt spel?
För mig som aldrig spelade orginalet och aldrig kommer göra custom maps eller spela custom maps borde väl spelet vara ett bra spel fortfarande?

mot originalet är det rätt dåligt gjort av blizzard att nerfa så mycket och inte hålla vad dom mer eller mindre lovat. du skulel nog få betydligt roligare i det gamla med gamla bnet delen eftersom de nerfat den med uppenbarligen.
jag menade mer generellt att alla köper dåliga spel och fortsätter supporta spelen på olika sätt vilket gör att företagen fortsätter. om alla köper reforgen kommer nästa remaster bli likadan eller värre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Har väl inte med att tjäna pengar eller inte att göra för oss spelare /map tillverkare . Är väl snarare principen att blizzard äger vad du skapar varvid det blir mindre nya custom maps när folk inte vill lägga samma energi på att skapa banor. Det gör spelet sämre, jämfört med tidigare villkor. Tror knappt någon har som mål att bli rik på att göra custom banor.

Så man klagar bara på principen, men egentligen är det ingen som påverkas av det alltså, utan allt är spekulationer? Har inte hört ett enda argument mer än "ah men de äger det!" hittills, så känns ju mer som ett hatetrain på Blizzard istället för faktisk kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag känner mig precis som Jacob i detta fall. Jag körde WarCraft jätte mycke på 90-talet och vill köra det av ren nostalgi för det var så bra på den tiden. Fast jag ska nog avvakta med detta tills dom sänker priset. Jag får köra StarCraft II medans som jag tycker blev en succé

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Så man klagar bara på principen, men egentligen är det ingen som påverkas av det alltså, utan allt är spekulationer? Har inte hört ett enda argument mer än "ah men de äger det!" hittills, så känns ju mer som ett hatetrain på Blizzard istället för faktisk kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae.

Jag tänker att det är lite som vilket annat verktyg som låter dig arbeta kreativt, för i slutändan är det faktiskt det som lockar många att skapa Custom Games. Tänk om i EULAn i Photoshop det stod följande;

"Edited Images are and shall remain the sole and exclusive property of Adobe. Without limiting the foregoing, you hereby assign to Adobe all of your rights, title, and interest in and to all Edited Images, including but not limited to any copyrights in the content of any Edited Images."

Nu används de två verktygen väldigt olikt, men principen är densamma. Att skapa Custom Games har för många varit ett sätt att utforska nya idéer och testa nya sätt att spela spelet på. För somliga, typ Legion TD och DOTA teamen så lyckades de ta sin idé vidare och utveckla fulla spel på sin skapelse. Något som Blizzard inte tycker ska kunna ske något mer.

Något klarare eller rör jag bara runt det mer?

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.