Permalänk

dålig hastighet med asus rt-ac1200

Tjena
Jag har fiber från bahnhof 250/100 mbit
när jag kör dator direkt i fiberdosan får jag ut dom hastigheterna men när jag går genom min router asus rt-ac1200 så får jag bara ut 94 mbit.
Nån som har någon ide?

Permalänk

Den routern har bara 100 Mbit på WAN och LAN så det är max du kan få. Routern måste ha 1000Mbit eller mer på WAN porten för att du ska komma upp i högre hastighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Hjälpsam

Från ASUS AC66U och uppåt så får du prestandan du önskar via kabel med ASUS routrar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

@Basketigge: okej, va lite så jag misstänkte men såg nått test där dom påstod dom fått ut 900 mbit genom kabel samt har jag läst att den ska ha gigabyte portar men jag är rätt kass på nätverk överlag så kanske missuppfattade.

Permalänk
Medlem

bruka ångerrätten om den är ny.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd: tyvärr inte ny och har haft 100/10 förut men nu kunde inte bahnhof leverera det längre så dom höjde till 250/100 o känns ju surt att pröjsa för de o inte kunna använda mer än 100

Förändring av din tjänst
Vi samarbetar med kommunikationsoperatören IP-Only för att leverera ditt bredband hem till dig, och de har nu valt att ta bort din nuvarande hastighet 100/10 Mbit/s från sitt utbud. Vi och övriga tjänsteleverantörer kommer därför inte längre att kunna leverera den hastigheten till din adress, istället uppgraderar vi din tjänst till 250/100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MolleMeck:

@hakd: tyvärr inte ny och har haft 100/10 förut men nu kunde inte bahnhof leverera det längre så dom höjde till 250/100 o känns ju surt att pröjsa för de o inte kunna använda mer än 100

Förändring av din tjänst
Vi samarbetar med kommunikationsoperatören IP-Only för att leverera ditt bredband hem till dig, och de har nu valt att ta bort din nuvarande hastighet 100/10 Mbit/s från sitt utbud. Vi och övriga tjänsteleverantörer kommer därför inte längre att kunna leverera den hastigheten till din adress, istället uppgraderar vi din tjänst till 250/100 Mbit/s.

Kör din dator / torrentklient eller vad du nu har direkt i fiberdosan (dom brukar ha flera uttag) och dina trådlösa via routern. 100mbit räcker väl gott och väl för mobiler mm ändå.

Då får du "max" där du vill ha det och mindre på trådlösa. Nackdelen är dock att du inte får NAT skydd och alla din portar blir öppna.

Alternativet är ju också att köpa en ny router.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@MolleMeck: Det har funnits en rt-1200g+ modell, vet ej om den säljs ännu. Den routern har gigabit portar så det kanske är den du blandat ihop det med.

Jobbigt för konsumenter när tillverkare släpper två olika routrar men med typ samma namn...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av Basketigge:

@MolleMeck: Det har funnits en rt-1200g+ modell, vet ej om den säljs ännu. Den routern har gigabit portar så det kanske är den du blandat ihop det med.

Jobbigt för konsumenter när tillverkare släpper två olika routrar men med typ samma namn...

Asus nomenklatur är inte kul, AC 2900 är exakt samma som 86U, samma sak med AC1900 och 68U, De diffar såklart i pris och de återfinns hos olika återförsäljare.
Gäller att läsa på ordentligt innan man köper router har jag märkt..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Asus routers mjukvara är inte överhuvudtaget speciellt rolig när det gäller stabil mjukvara,själv ångrar inte sekund när vi gick över till pfSense på en gammal garderobsdator (i5-3450 8 Gb ram) från en asus router, gör en inte saker precis sämre när elen dessutom ingår i hyran i vår brf som bor i OpenVPN funkar tillfredsställande för våra behov hos oss hos Telia isp på 250/250

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt kunnig men har samma problem som ovanstående. Kör kabel och med router limiteras det till 80mbit utan får jag 250mbit. köpte den här https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Tycker det står tydligt att den ska klara snabbare än 100mbit. Vad har jag missförstått?

Med vänlig hälsning
K

Permalänk
Medlem

via Wifi kan du få ut mer än 100. Med kabel är det max 100

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Mer än 100 internt på nätverket, ja. Men eftersom WAN-porten är 100, så blir det inge högre
mot internet vare sig man kör trådat eller trådlöst.