Intel Core i9-10900K med 10 kärnor i 5,1 GHz hittar ut i prestandatest

Permalänk
Medlem

Vi får väl vänta och se vad dessa Intel monster kostar, och vad moderkorten kostar, innan vi kan säga om det är flipp eller flopp av Intel.

Det vi vet är att launchen är kraftigt försenad pga den höga effektförbrukningen, och Z490 ser ut att bli ersatt av en annan plattform fort nog dvs DOA. Men med rätt pris/prestanda kan det vara värt det ändå, vi får se.

Den enda hårdvara jag själv är taggad för är Nvidia Ampere, ska bli spännande att se vad Nvidia har hittat på!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Kan nån förklara enkelt för mig vad som menas med "Minnesstöd" t.ex 2666Mhz.?

Det innebär vilken hastighet på minnena som Intel/AMD kan garanterar att de fungerar. Allt över det beror fullständigt på moderkort, kylning och en hel del tur.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Om man väldigt enkelspårigt klassificerar prestanda till fåtrådad prestanda så kan den, trotts sin lägre IPC, ha högre prestanda pga sin höga frekvens (och förmodligen höga effektförbrukning och temperatur). Men är man ute efter detta så köper man inte en 10-kärning processor. Så, om man spelar OCH faktiskt använder en processor med många kärnor effektivt till annat så kommer 3950X förmodligen vara ett ett mera logiskt val. Det kommer ge prestanda man förmodligen inte kommer märka någon större skillnad på utan fps-räknare i spel. Den kommer göra detta medans den har märkbart lägre effektförbrukning, kör svalare och ger bättre prestanda i multitrådade laster (som bör vara varför man köper sådana här processorer).

Som synes så slår AMD till och med Intel i en del spel, även i 1080p... detta mot en 9900K @5GHz

https://www.youtube.com/watch?v=CGQY9yJqfMs

Råkar man sedan köra i 1440p, vilket många i denna prisklass säkert gör, så är skillnaden i spel i princip helt borta.

Att för en het, effekttörstig CPU att vara "bättre" bara för att den ger lite mer fps i några givna spel är som att hävda att en Ferrari är bättre än en Volvo V90. Men om man inte enbart begränsar vad man jämför till just det som Ferrarin förmodligen är bättre på så riskerar man som barnfamilj att sitta med en bil som är i det närmaste oanvändbar. När man skall packa mycket, köra långt och ha med hela familjen så spelar Ferrarins acceleration mindre roll tex.

Visst, jag håller med om att 10 kärnor nog är overkill för spel och kanske inte det bästa valet därav (för mig). Men fortfarande, för den som vill ha det absolut bästa så kommer denna antagligen vara aktuell i alla fall en stund, beroende på hur nya AMD kommer prestera. (Det samma gällde ju med 9900k och nu senare 9900ks, fastän nog många hade fått nära samma resultat med en 9600k @5ghz i alla fall i dom flesta spel)

Sen kan vi kan väl hålla oss till Sweclockers spelprestanda på processorer, jag litar flera gånger mer på dom än någon på Youtube som hyllar AMD för att få mer visningar, de är alldeles för många som livnär sig på "hylla AMD och skit på Intel" för tillfället imo.

Edit: Sen om man har behov av flera kärnor och trådar tror jag också AMD är ett bättre val precis som du säger. Jag själv och många andra har nog dock inte så stor fördel av detta som många vill få det att låta, hade det inte varit för spel hade jag nog klarat mig hyfsat på 2 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

än någon på Youtube som hyllar AMD för att få mer visningar

Det är ju dock en rätt instängd syn att anta sådant om folk utan minsta bevis. Hardware Unboxed, Gamers Nexus med flera har gång på gång varit kritiska mot AMD och det finns inga som helst belägg för att de skulle vara några som "hyllar AMD för att få mer visningar". Deras resultet backas också upp av flera andra källor som fått liknande resultat.

Så vare sig man vill det eller inte så är nuvarande AMD Ryzen generation väldigt nära och i flera fall förbi Intel i populära spel.
En del äldre motorer, speciellt Dunia som ligger till grund för Far Cry, är riktigt dåligt optimerad för Ryzen dock. Men i FarCry 4 tex får jag iaf 100+ fps i 1440p så det är ju inte så att jag inte kan spela spelet.

Att AMD gått om Intel i IPC är rätt stort och första gången sedan... ja jag vet inte... K6 (möjligen Athlon 64) kanske. Det som fortfarande ger Intel en liten vinst i de flesta spel är att de pressar högre klockfrekvenser. Det är dock väldigt tydligt att de är nära gränsen för sin arkitektur och att vinsterna med högre frekvenser börjat avta samtidigt som värme, effektförbrukning osv skjutit i höjden. Intel är där AMD var med FX-9590. Skulle AMD bara få upp hastigheten lite till i Ryzen 4000 så skulle Intel's enda kvarvarande argument försvinna. Att de pratar om 10-15% IPC ökning ovanpå det och att det ser ut som att folk med AM4 kommer kunna byta till dem så finns risken att vi ser något vi inte sett på länge.

Skrivet av anon201296:

Sen om man har behov av flera kärnor och trådar tror jag också AMD är ett bättre val precis som du säger. Jag själv och många andra har nog dock inte så stor fördel av detta som många vill få det att låta, hade det inte varit för spel hade jag nog klarat mig hyfsat på 2 kärnor.

Precis, så denna CPU kommer finnas i ett konstigt ingemansland. De som endast spelar och måste ha Intel kan lika gärna köra en 9900K, de som faktiskt behöver fler kärnor gör bättre i att välja något annat.

Det som kan påverka är självklart priset och skulle denna kosta typ 3000kr så skulle den vara ett givet val frö de flesta. Tror dock 6-9000kr är ett mera rimligt spann att gissa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Det är ju dock en rätt instängd syn att anta sådant om folk utan minsta bevis. Hardware Unboxed, Gamers Nexus med flera har gång på gång varit kritiska mot AMD och det finns inga som helst belägg för att de skulle vara några som "hyllar AMD för att få mer visningar". Deras resultet backas också upp av flera andra källor som fått liknande resultat.

Så vare sig man vill det eller inte så är nuvarande AMD Ryzen generation väldigt nära och i flera fall förbi Intel i populära spel.
En del äldre motorer, speciellt Dunia som ligger till grund för Far Cry, är riktigt dåligt optimerad för Ryzen dock. Men i FarCry 4 tex får jag iaf 100+ fps i 1440p så det är ju inte så att jag inte kan spela spelet.

Att AMD gått om Intel i IPC är rätt stort och första gången sedan... ja jag vet inte... K6 (möjligen Athlon 64) kanske. Det som fortfarande ger Intel en liten vinst i de flesta spel är att de pressar högre klockfrekvenser. Det är dock väldigt tydligt att de är nära gränsen för sin arkitektur och att vinsterna med högre frekvenser börjat avta samtidigt som värme, effektförbrukning osv skjutit i höjden. Intel är där AMD var med FX-9590. Skulle AMD bara få upp hastigheten lite till i Ryzen 4000 så skulle Intel's enda kvarvarande argument försvinna. Att de pratar om 10-15% IPC ökning ovanpå det och att det ser ut som att folk med AM4 kommer kunna byta till dem så finns risken att vi ser något vi inte sett på länge.

Precis, så denna CPU kommer finnas i ett konstigt ingemansland. De som endast spelar och måste ha Intel kan lika gärna köra en 9900K, de som faktiskt behöver fler kärnor gör bättre i att välja något annat.

Det som kan påverka är självklart priset och skulle denna kosta typ 3000kr så skulle den vara ett givet val frö de flesta. Tror dock 6-9000kr är ett mera rimligt spann att gissa.

Får väl hoppas att "nya 9900k" blir bättre i pris, men knappast. Nya 9900k avser i7 10700k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Tack! Något i den stilen jag misstänkte men inte riktigt kunde sätta fingret på.
Så mitt moderkort som har stöd för upp till 4133Mhz RAM-minne, innebär rent i praktiken inte att den garanterar att jag kan få ut sån hastighet från ett minne men den hastigheten?
Men Intel-processorn garanterar ett minimi på t.ex 2666Mhz ?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det som fortfarande ger Intel en liten vinst i de flesta spel är att de pressar högre klockfrekvenser. Det är dock väldigt tydligt att de är nära gränsen för sin arkitektur och att vinsterna med högre frekvenser börjat avta samtidigt som värme, effektförbrukning osv skjutit i höjden.

Det är inte sant. Anledningen till att Intel får mer fps är pågrund av latenserna mellan minnerna och processorn som AMD har. (Bara för att jag är så detaljfokuserad )

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Intressant om denna artikel stämmer.
https://wccftech.com/intel-core-i9-10900k-10-core-cpu-300w-po...

Det skulle innebära att Intels 10C drar lika mycket effekt som AMDs 32c.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

... Problemet är ju att Intel inte släpper sin processor, logiskt launchdatum vore kanske i Oktober 2019 ... Tiden går och konkurrensen inväntar sin nästa generation

Det är inte logiskt att släppa en produkt innan den går att tillverka.
Som jag skrivit ett antal gånger tidigare: Enligt Intels ursprungliga roadmap skulle Cannon Lake, med en krympt Skylake-arkitektur, varit första generation på 10nm och släppas 2015. Sedan skulle Coffee Lake med helt ny arkitektur på 10nm komma sent 2016.
Den tekniska utvecklingen ville annorlunda, först med försening i utvecklingen av 14nm ...

Skrivet av muSashi:

Inte ett dugg oklart vad den syftade på, läs om, läs rätt!

Dags för en lektion i svensk grammatik:
Pronomen syftar alltid tillbaka på det senast använda passande objektet!
Ett paradexempel är den kända sångstrofen "Hon har blommor i sitt hår, som bara jag kan se." Här är det grammatiskt uppenbart att som syftar tillbaka på håret. Alla utom "jag" ser en skallig kvinna med blomsterkrans på huvudet.

Det textavsnitt som är aktuellt i denna tråd ser ut som följer, med objekten understrukna:
"Denna CPU kommer vara relevant i någon månad och zen kommer Zen 3. Märkligt att inte släppa den tidigare må jag tycka..."
Grammatiskt är det solklart att "den" syftar på (arkitekturen) Zen 3. Fortsättningen av texten blir med denna tolkning en aning märklig, men inte alls orimlig:
"... för [Zen 3] är ju definitivt jämförbar med Ryzen 3000, såvida man inte bryr sig om elräkningen och värmen."
Det är helt rimligt att jämföra Zen 3 med Zen 2, och där lär vara skillnader i energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Det är inte sant. Anledningen till att Intel får mer fps är pågrund av latenserna mellan minnerna och processorn som AMD har. (Bara för att jag är så detaljfokuserad )

Skulle säga att det beror på lasten. I många fall beror det på motorn och eventuella optimeringar eller brist därpå. Men i vissa fall spelar det självklart roll. Men som du kan se att vid samma klockfrekvens (dvs så att endast IPC och eventuella latenser, som iofs blir en del av IPC jämförs) så är Ryzen snabbare än, eller i paritet med, en 9900K i rätt mycket.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Skulle AMD kunna öka sin IPC ännu mer genom att få ner latensen, absolut. Det visar möjligen potentialen som finns inför Ryzen 4000.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hur ofta byter du cpu egentligen för att hunnit med alla dessa cpuer?!

Sitter själv med en drygt två år gammal 1950X och får klara mig många år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa byter ofta bara för att testa, eller har hållit på ett tag

På de datorer jag spelat på genom åren har jag haft, om jag minns rätt i ögonblicket:

10st Intel CPUs från Pentium 2 - i7 5820k (egentligen till 8300h men då jag inte kan överklocka den och det är en laptop-cpu så inkluderar jag inte den)

4st AMD CPUs från Athlon 1100 - 3900x

18 Nvidia GPUs från Geforce 256 - 2080S

13 ATI/AMD GPUs från något ATI Rage till Vega 64

1st annan GPU som jag vill få för mig var Voodoo, men var bokstavligt talat en livstid sedan

Och då har jag inte räknat in alla laptops och tablets jag köpt förutom de två laptops jag ägt som varit byggda specifikt för gaming, och har även egentligen spelat många många timmar på intels iGPU's.
Efter att ha hanterat problem och buggar till viss grad på nästan varje plattform så är det svårt att verkligen se någon riktig trend över åren utöver att samtliga märken och modeller har problem för vissa användare medan det är 100% för andra.

Det jag fattar köpbeslut på numera är 70% ren prestanda, 30% huruvida produkten faktiskt erbjuder något nytt för att väcka entusiast-aptiten.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Multitrådprestanda är det som spelar roll vid videokomprimering, videoredigering, stackning och registrering av bilder och film.

Jag vill bara påpeka att det kan vara en smula mer komplicerat än så. En del program för videoredigering, som Premiere Pro (för att inte tala om Final Cut i macOS), använder även Intels integrerade grafikdel för att accelerera _videodekomprimeringen_ vid redigering/rendering.

iGPUn arbetar parallellt med CPU/GPU för att leverera dekomprimerade/framräknade bildrutor från strömmen och avlastar övriga systemresurser. Detta ger en extra skjuts i realtidsprestanda i tidslinjen när man arbetar med vanliga, hårt komprimerade codecs som H.264/H.265. Därför kan en i9-9900K vara ett bättre val för en redigeringsdator än 3900X/3950X (eller Intels X299-serie), beroende på vad man arbetar med för media och hur ens arbetsflöde ser ut, och i9-10900K gör det förmodligen inte sämre.

För mig är idag denna realtidsprestanda under redigeringen långt viktigare än hur lång tid det tar att rendera ut slutresultatet, men på tidigare jobb, där jag arbetade med långa sekvenser som sällan behövde klippas, hade AMD varit ett klart bättre val. Arbetar man främst med Apple ProRes-codec eller RAW-format är det snarare många trådar som gäller.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jag vill bara påpeka att det kan vara en smula mer komplicerat än så. En del program för videoredigering, som Premiere Pro (för att inte tala om Final Cut i macOS), använder även Intels integrerade grafikdel för att accelerera _videodekomprimeringen_ vid redigering/rendering.

iGPUn arbetar parallellt med CPU/GPU för att leverera dekomprimerade/framräknade bildrutor från strömmen och avlastar övriga systemresurser. Detta ger en extra skjuts i realtidsprestanda i tidslinjen när man arbetar med vanliga, hårt komprimerade codecs som H.264/H.265. Därför kan en i9-9900K vara ett bättre val för en redigeringsdator än 3900X/3950X (eller Intels X299-serie), beroende på vad man arbetar med för media och hur ens arbetsflöde ser ut, och i9-10900K gör det förmodligen inte sämre.

För mig är idag denna realtidsprestanda under redigeringen långt viktigare än hur lång tid det tar att rendera ut slutresultatet, men på tidigare jobb, där jag arbetade med långa sekvenser som sällan behövde klippas, hade AMD varit ett klart bättre val. Arbetar man främst med Apple ProRes-codec eller RAW-format är det snarare många trådar som gäller.

Är väl generellt så att arbetar man med specifika mjukvaror som kräver hög prestanda så är det alltid värt att bygga utefter vilken hårdvara de fungerar bäst med, potentiell prestanda < verklig prestanda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Eftersom alla är 14nm fortfarande så borde ju bara toppmodellen vara nytt kisel, resten rebrands:

7700k -> 10k i3
8700k -> 10k i5
9900k -> 10k i7
Nytt kisel -> 10k i9

Nytt namn på samma chipset igen (z270)

Ingen som ser detta?
Dom säljer bara restlager vad jag kan se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Tror inte jag hittade dom på någon QVL nej, detta är moderkort och minnen

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-I-AORUS-PRO-WIFI...
https://www.komplett.se/product/1139425/datorutrustning/dator...

Enligt komplett "Konstruerad och optimerad för full kompatibilitet på de senaste processorerna i AMD Ryzen 3000-serien, på AMD X570 chipset moderkort, ger Trident Z Neo en enastående minnesprestanda och strålande RGB-belysning till en gaming-PC eller arbetsstation med AMD Ryzen 3000-processorer och AMD X570-moderkort."

Har G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3200MHz CL14, men kör 3900X på X470.

Skrivet av Lussarn:

Det är ju möjligt att datorn blir stabilare om jag struntar i XMP, men CPU flaskar en del redan nu med 2070S kortet i vissa spel. Och som sagt, för honom spelar det ju mindre roll med en krash varannan månad, men för mig hade det varit oanvändbart.

Sätt volten för minnena till 1.35v om den inte redan är det. Om det är minnena som är problemet så kommer det att hjälpa tror jag, för jag när jag körde minnena i 3200 så behövde de högre volt för att inte ge memory errors (testade det med OCCT: https://www.ocbase.com/). Vet inte om XMP:n för de har 1.35V satt. Jag har ju kört ryzen memory calc och satt allting manuellt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

"Intel Comet Lake benchmarks show clocks mean more than cores against AMD Ryzen.

Fire Strike Extreme Time Spy
Intel Core i9 10900K 28462p 13142p 125W
AMD Ryzen 9 3900X 27137p 12624p 105W
Intel Core i9 9900K 24794p 11353p 95W"

https://www.pcgamesn.com/intel/core-9-10900k-benchmarks?amp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Dags för en lektion i svensk grammatik:
Pronomen syftar alltid tillbaka på det senast använda passande objektet!
Ett paradexempel är den kända sångstrofen "Hon har blommor i sitt hår, som bara jag kan se." Här är det grammatiskt uppenbart att som syftar tillbaka på håret. Alla utom "jag" ser en skallig kvinna med blomsterkrans på huvudet.

Det textavsnitt som är aktuellt i denna tråd ser ut som följer, med objekten understrukna:
"Denna CPU kommer vara relevant i någon månad och zen kommer Zen 3. Märkligt att inte släppa den tidigare må jag tycka..."
Grammatiskt är det solklart att "den" syftar på (arkitekturen) Zen 3. Fortsättningen av texten blir med denna tolkning en aning märklig, men inte alls orimlig:
"... för [Zen 3] är ju definitivt jämförbar med Ryzen 3000, såvida man inte bryr sig om elräkningen och värmen."
Det är helt rimligt att jämföra Zen 3 med Zen 2, och där lär vara skillnader i energieffektivitet.

Vad jag skrev i min ursprungspost:

"Intel väntas lansera Core 10000-serien tidigt under år 2020" - Citerat från artikeln
Jaså? Det är inte vad jag har hört, den ska tydligen släppas runt april-maj som tidigast.

Du har fortfarande helt fel. Går inte att misstolka den här meningen. Du behöver se över dina svenska kunskaper.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är väl generellt så att arbetar man med specifika mjukvaror som kräver hög prestanda så är det alltid värt att bygga utefter vilken hårdvara de fungerar bäst med, potentiell prestanda < verklig prestanda.

Jo, men många användare här rekommenderar gärna hårdvara till specifik användning utan att ha den insikten. Många benchmarks för just video tycks bara gå ut på export, där många kärnor ofta är en fördel, men går inte alltid att översätta till den situation där man oftast spenderar mest tid, redigeringen.

Även inom DAW/ljudproduktion har man liknande förutsättningar där vikten av latens är större är exporttid.

Extremt smala områden men viktigt för dem som bygger med dessa syften. Och så är det ju skoj

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@Xinpei: Tack! Något i den stilen jag misstänkte men inte riktigt kunde sätta fingret på.
Så mitt moderkort som har stöd för upp till 4133Mhz RAM-minne, innebär rent i praktiken inte att den garanterar att jag kan få ut sån hastighet från ett minne men den hastigheten?
Men Intel-processorn garanterar ett minimi på t.ex 2666Mhz ?!

Det innebär att du kan använda minnen upp i den hastigheten. Däremot garanterar den inte att alla minnen går upp i den hastigheten.. för det ligger snarare på minnestillverkarna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel fungerar.

Bygger ihop en 3600 Ryzen med äldre moderkort just nu. Sämsta skit jag någonsin gjort. Omöjligt att få igång skiten.
Aldrig mer.

Såg i en annan tråd att AMD/Ryzen i slutändan inte var "sämsta skit".
https://imgur.com/a/L0Hicwq

Dock tråkigt att höra att grafikkortet är paj. Har själv ett 1080Ti och är väldigt nöjd med det.
Sur extrakostnad

Hur som haver, jag hoppas att du får ett bättre intryck av Ryzen nu när plattformen får en rimlig chans

Blev fel i bildlänken. Testar igen
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jo, men många användare här rekommenderar gärna hårdvara till specifik användning utan att ha den insikten. Många benchmarks för just video tycks bara gå ut på export, där många kärnor ofta är en fördel, men går inte alltid att översätta till den situation där man oftast spenderar mest tid, redigeringen.

Även inom DAW/ljudproduktion har man liknande förutsättningar där vikten av latens är större är exporttid.

Extremt smala områden men viktigt för dem som bygger med dessa syften. Och så är det ju skoj

Yup. Har du stött på några områden där hårdvara (utöver ljudkort) spelar stor roll för latens i ljudproduktion?
Utöver min XPS som har ökända DPC problem har jag aldrig hittat någon riktig röd tråd för latensproblem- med bra ljudkort funkar det 98% av tiden känns det som, med sämre ljudkort är det helt slumpat typ. Dock aldrig haft mer än fem-sex ljudkällor (via samma interface) heller, antar att om du har en hel studio inkommande och utgående så blir det annorlunda.

Kan tänka mig att om man ska köra liveuppträdanden så blir det en helt annan nivå av prestandakrav.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Och 300W vs 140W ....

Över 300 Watt vid maxlast verkar det som enligt flera moderkorts-tillverkare.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Över 300 Watt vid maxlast verkar det som enligt flera moderkorts-tillverkare.

Ligger inte AMD threadripper på 280W med upp till 64 kärnor? Intel har 10... är det ett skämt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ligger inte AMD threadripper på 280W med upp till 64 kärnor? Intel har 10... är det ett skämt?

Är väl inte konstigt om en rejält överklockad CPU drar hög effekt?

Situationen blir inte bättre av att de har olika sätt att bestämma TDP.
Min Ryzen 5 3600X drar elektrisk effekt klart under TDP vid max boostfrekvens. (70W användning, 95W TDP)
Intels processorer har TDP som matchar effektuttaget vid lägre frekvenser, i bästa fall något över basfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ligger inte AMD threadripper på 280W med upp till 64 kärnor? Intel har 10... är det ett skämt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nackdelen med att maximera en arkitektur. Strömförsörjningen skenar. Vilket man även såg när man försökte överklocka Zen 1 och Zen+.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Känns bara orimligt att den ska kunna dra så mycker mer än 9900K bara. Vist högre klocks och mer kärnor, men öka med 50% känns som i högsta laget. Kanske vid peak, men knappast sustained load...

Skickades från m.sweclockers.com