Bredband2 - Sämre val kunde jag inte gjort!
Kort historia:
Jag fick fiber i september installerat. Toppen! Beställde 1000/1000 av bredband2, men när det kom så nådde jag som oftast max 700/40.
Kontaktade dem och de ville felsöka med direktkoppling som skulle ta minst 5 arbetsdagar vilket inte var aktuellt för mig. Jag förstår att de måste men det kändes overkill. Jag hade 4 månaders prova på kampanj för halvapriset. Men jag sa upp det snabbt. Fick ett mail där jag ombads att komma tillbaka med 6 mån halva priset och 6 mån ordpris (binding 1 år). Fine, över jul skulle jag bort i 10 dagar och då kunde de felsöka tänkte jag. Men till min förvåning så la de först på mina 4 månader och sedan la till 12 månader när dessa 4 månader är kvar. Jag har mailat dem, jag har ringt dem och jag har chattat med dem för att reda ut farsen men inget händer.
Trots att jag ringde och påpekade detta rätt snabbt, så händer inget. På telefon igår var killen extremt otrevlig och tyckte "du får skylla dig själv ingen har lovat dig något gratis".
Så jag mailade igår och bestred fakturan, ni kan se mailet nedan. Deras svar, som inte har någonting med min bestriding att göra, var att summera det jag skrev?! Se nedan.
Mitt mail som de svarade på:
Hej!
Efter att ha varit i kontakt med er kundtjänst och inte riktigt fått framföra det jag vill provar jag därför att skicka in en skriftlig bestridning.
När jag fick fiber installerat hoppade jag på ert erbjudande direkt men märkte ganska snabbt att allt inte stod rätt till. Mitt internet var oerhört slött. Jag kontaktade er för att få hjälp och ni kunde inte erbjuda mig någon hjälp då jag inte hade en direktkopplad dator (Jag äger 4 laptops, alla nyare och ingen har längre ethernet-koppling). Så eftersom jag har 1000/1000 och vill utnyttja detta så kontaktade jag er på nytt efter att ha köpt en dator enbart för ändamålet att prova. Samma fel. Jag låg mellan 500-700mb och ner ca 40mb.
Jag kontaktade er på nytt och då ville ni att jag skulle direktkoppla min dator i minst 5 dagar, vilket inte fungerar då jag har en hel familj som är beroende av internet (och då vi bor i bushen någonstans fungerar tyvärr inte mobiltäckningen så att vi kan surfa på den, varför vi är extremt beroende av internet för arbete, skoluppgifter och Netflix and chill.....)
Så jag sa upp mitt internet och några dagar innan avslutningsdagen fick jag ett mail där ni erbjöd att binda upp sig i 12 månader och få 6 mån för halva priset. Tänkte att äh, jag kan nog när jag åker på semester till jul koppla in datorn och då får ni de "minst 5 dagar" som behövs och jag får förhoppningsvis det jag betalar för. Men innan allt detta fick jag hem en konstig faktura, där det stod att jag hade bindningstid till 2021. Detta kunde inte stämma då jag hoppade på 12 månaders perioden i september. Så jag ringde er och tjejen jag pratade med visste inte varför det blev så och skulle kontakta ekonomi som sedan skulle kontakta mig. Jag meddelade tjejen att jag inte är intresserad av att ha bindningstid till den perioden och om det var så det var så vill jag säga upp mitt abonnemang. Jag vill med andra ord självklart inte ha 4 månader för halva priset och sedan hoppa på 12 månaders bindningstid med 6 mån halvapriset.
Men ingen ringde mig. Nu får jag en till faktura och samma sak står där. Bindningstid till 2021. Så här stod det i mailet angående om jag vill stanna kvar som kund:
Hej Romeo
För ett litet tag sedan skickade vi ett erbjudande till dig om 6 månader halva priset*med en bindningstid på 12 månader med förhoppningen att du kan tänka dig att fortsätta vara kund hos oss.
Nu vill vi påminna dig om att du fortfarande kan tacka ja till erbjudandet, men då måste du göra det nu. Snart löper nämligen din uppsägningstid ut och tjänsten avaktiveras automatiskt om vi inte hör av dig.
Låter erbjudandet bra för dig är det bara att klicka på knappen nedan så blir uppsägningen annullerad och bredbandstjänsten fortsätter att vara aktiv. Du behöver inte göra något mer.
Ingenstans stod det att gamla abonnemanget fortlöper och att när den tar slut tar det nya vid. Jag känner mig därmed lurad och vill avsluta tjänsten då jag inte gått med på detta.
Bredband2's svar:
Hej,
Tack för att du kontaktar oss.
Du har i dagsläget en kampanj på 4 månader halva priset och när den är slut så hoppar din nya kampanj igång och när den går igång så blir det från det startdatumet bindningstiden börjar gälla.
Tveka inte på att återkomma om du har fler frågor eller funderingar.