Bredband2 - Sämre val kunde jag inte gjort!

Permalänk
Medlem

Bredband2 - Sämre val kunde jag inte gjort!

Kort historia:
Jag fick fiber i september installerat. Toppen! Beställde 1000/1000 av bredband2, men när det kom så nådde jag som oftast max 700/40.
Kontaktade dem och de ville felsöka med direktkoppling som skulle ta minst 5 arbetsdagar vilket inte var aktuellt för mig. Jag förstår att de måste men det kändes overkill. Jag hade 4 månaders prova på kampanj för halvapriset. Men jag sa upp det snabbt. Fick ett mail där jag ombads att komma tillbaka med 6 mån halva priset och 6 mån ordpris (binding 1 år). Fine, över jul skulle jag bort i 10 dagar och då kunde de felsöka tänkte jag. Men till min förvåning så la de först på mina 4 månader och sedan la till 12 månader när dessa 4 månader är kvar. Jag har mailat dem, jag har ringt dem och jag har chattat med dem för att reda ut farsen men inget händer.
Trots att jag ringde och påpekade detta rätt snabbt, så händer inget. På telefon igår var killen extremt otrevlig och tyckte "du får skylla dig själv ingen har lovat dig något gratis".

Så jag mailade igår och bestred fakturan, ni kan se mailet nedan. Deras svar, som inte har någonting med min bestriding att göra, var att summera det jag skrev?! Se nedan.

Mitt mail som de svarade på:
Hej!

Efter att ha varit i kontakt med er kundtjänst och inte riktigt fått framföra det jag vill provar jag därför att skicka in en skriftlig bestridning.

När jag fick fiber installerat hoppade jag på ert erbjudande direkt men märkte ganska snabbt att allt inte stod rätt till. Mitt internet var oerhört slött. Jag kontaktade er för att få hjälp och ni kunde inte erbjuda mig någon hjälp då jag inte hade en direktkopplad dator (Jag äger 4 laptops, alla nyare och ingen har längre ethernet-koppling). Så eftersom jag har 1000/1000 och vill utnyttja detta så kontaktade jag er på nytt efter att ha köpt en dator enbart för ändamålet att prova. Samma fel. Jag låg mellan 500-700mb och ner ca 40mb.

Jag kontaktade er på nytt och då ville ni att jag skulle direktkoppla min dator i minst 5 dagar, vilket inte fungerar då jag har en hel familj som är beroende av internet (och då vi bor i bushen någonstans fungerar tyvärr inte mobiltäckningen så att vi kan surfa på den, varför vi är extremt beroende av internet för arbete, skoluppgifter och Netflix and chill.....)

Så jag sa upp mitt internet och några dagar innan avslutningsdagen fick jag ett mail där ni erbjöd att binda upp sig i 12 månader och få 6 mån för halva priset. Tänkte att äh, jag kan nog när jag åker på semester till jul koppla in datorn och då får ni de "minst 5 dagar" som behövs och jag får förhoppningsvis det jag betalar för. Men innan allt detta fick jag hem en konstig faktura, där det stod att jag hade bindningstid till 2021. Detta kunde inte stämma då jag hoppade på 12 månaders perioden i september. Så jag ringde er och tjejen jag pratade med visste inte varför det blev så och skulle kontakta ekonomi som sedan skulle kontakta mig. Jag meddelade tjejen att jag inte är intresserad av att ha bindningstid till den perioden och om det var så det var så vill jag säga upp mitt abonnemang. Jag vill med andra ord självklart inte ha 4 månader för halva priset och sedan hoppa på 12 månaders bindningstid med 6 mån halvapriset.

Men ingen ringde mig. Nu får jag en till faktura och samma sak står där. Bindningstid till 2021. Så här stod det i mailet angående om jag vill stanna kvar som kund:

Hej Romeo

För ett litet tag sedan skickade vi ett erbjudande till dig om 6 månader halva priset*med en bindningstid på 12 månader med förhoppningen att du kan tänka dig att fortsätta vara kund hos oss.

Nu vill vi påminna dig om att du fortfarande kan tacka ja till erbjudandet, men då måste du göra det nu. Snart löper nämligen din uppsägningstid ut och tjänsten avaktiveras automatiskt om vi inte hör av dig.

Låter erbjudandet bra för dig är det bara att klicka på knappen nedan så blir uppsägningen annullerad och bredbandstjänsten fortsätter att vara aktiv. Du behöver inte göra något mer.

Ingenstans stod det att gamla abonnemanget fortlöper och att när den tar slut tar det nya vid. Jag känner mig därmed lurad och vill avsluta tjänsten då jag inte gått med på detta.

Bredband2's svar:

Hej,

Tack för att du kontaktar oss.

Du har i dagsläget en kampanj på 4 månader halva priset och när den är slut så hoppar din nya kampanj igång och när den går igång så blir det från det startdatumet bindningstiden börjar gälla.

Tveka inte på att återkomma om du har fler frågor eller funderingar.

Permalänk

Låter mycket oseriöst och som du hanterats av säljare med provision och support med reply-limit.
Du kan ta upp striden "offentligt" på socialamedier om du är lagd åt det hållet, annars skulle jag rekommendera att skicka mail till supporten eller ringa, och direkt be att få prata med någon överordnad.

Lite länkar du kan använda:
https://sv-se.facebook.com/Bredband2/
https://twitter.com/bredband2
https://www.arn.se/
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk

Synd, jag har haft bredband2 i ett par år nu och det har funkat klockrent med bra support o så. Lite beroende på hur nätet är uppbyggt till dig också så kan jag tänka mig att bredband2 bara "hyr" en lina till dig med någon större operatör som har nodutrustningen. Hoppas du lyckas lösa att du kan avsluta ditt abonnemang, som du skrivit låter det riktigt uselt..

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Om du inte får ut mer än 700/40?? så använd det för att bryta ditt avtal.
"Om du upplever att din uppkoppling är långsam får du gärna mäta den via Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 75% av utlovad maxhastighet"

Sure de kommer väl vilja kladda men då får de väl göra det.
Fixar de inte de så använd detta för bryta nya avtalet med 12 mån bindning.

Sen är jag inte säker, men borde du inte kunna använda ångerrätten på de 12 månaders erbjudandet, då de inte aktiverats så kanske det gäller från det att nya tjänsten startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

Låter mycket oseriöst och som du hanterats av säljare med provision och support med reply-limit.
Du kan ta upp striden "offentligt" på socialamedier om du är lagd åt det hållet, annars skulle jag rekommendera att skicka mail till supporten eller ringa, och direkt be att få prata med någon överordnad.

Lite länkar du kan använda:
https://sv-se.facebook.com/Bredband2/
https://twitter.com/bredband2
https://www.arn.se/
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Tack för länkarna! Ska kika på dem och fortsätta kampen. De har svarat igen med att "Du fick en bekräftelse på att det gäller från och med januari". Så de accepterar inte bestridandet. Håller på kontakta ARN också.

Skrivet av DanneBern:

Synd, jag har haft bredband2 i ett par år nu och det har funkat klockrent med bra support o så. Lite beroende på hur nätet är uppbyggt till dig också så kan jag tänka mig att bredband2 bara "hyr" en lina till dig med någon större operatör som har nodutrustningen. Hoppas du lyckas lösa att du kan avsluta ditt abonnemang, som du skrivit låter det riktigt uselt..

Ja det är precis så det är, det är därför de säger minst 5 dagar. Alltså jag kan förstå att man behöver felsöka. Men minst 5 VARDAGAR med direkt kopplat internet i dagens samhälle (när man inte har tillgång till annat nät via mobilen) är rätt förödande. Det var hela vitsen med att betala massa pengar till fiber.

Skrivet av Nivity:

Om du inte får ut mer än 700/40?? så använd det för att bryta ditt avtal.
"Om du upplever att din uppkoppling är långsam får du gärna mäta den via Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 75% av utlovad maxhastighet"

Sure de kommer väl vilja kladda men då får de väl göra det.
Fixar de inte de så använd detta för bryta nya avtalet med 12 mån bindning.

Sen är jag inte säker, men borde du inte kunna använda ångerrätten på de 12 månaders erbjudandet, då de inte aktiverats så kanske det gäller från det att nya tjänsten startar.

Då behöver de testa i minst 5 dagar och just nu med skola och jobb och allt med 7 personer i hushållet är det väldigt svårt att undvara internet i minst 5 dagar (+ helg då). Men de tar inte emot bestridandet ändå, har försökt nu och fick svar för knappt en halvtimme sen angående detta.

Permalänk
Medlem

Du skulle låtit dem felsöka i fem dagar direkt. Då hade du sluppit detta.

Se det som en lärdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du skulle låtit dem felsöka i fem dagar direkt. Då hade du sluppit detta.

Se det som en lärdom.

Det är väl knappast bara det som gör att kunden vill lämna Bredband 2, deras sätt att hantera hans frågor är ju under all kritik samt det minst sagt oseriösa sättet att försöka binda upp kund med hot om att abonnemang stängs av om han inte binder sig (om jag tolkade det rätt).

Permalänk
Medlem

Låter som hyfsad dämpning på fibern någonstans på vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är väl knappast bara det som gör att kunden vill lämna Bredband 2, deras sätt att hantera hans frågor är ju under all kritik samt det minst sagt oseriösa sättet att försöka binda upp kund med hot om att abonnemang stängs av om han inte binder sig (om jag tolkade det rätt).

Binda upp kund med hot om att abonnrmanget stängs av?
Ts har själv valt att avsluta sitt abonnemang. Självklart kommer hans internet från Bredband2 att försvinna om han sagt upp sitt bredband och inte tecknar ett nytt avtal (det nya erbjudandet).

Ts. Jag uppfattar det som att du har ett "paketerbjudande" med 10 mån halva priset och 6 mån ord pris. Men du vill endast teckna ett avtal om 6 mån till halva priset och 6 mån ord pris? Då är det väl bara att förtydliga det till supporten istället för att skicka världens text.

För övrigt anser jag att du bör tillåta Bredband2 att felsöka din tjänst. Eftersom det ger dig ett bättre förhandlingsläge för rabatter m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Binda upp kund med hot om att abonnrmanget stängs av?
Ts har själv valt att avsluta sitt abonnemang. Självklart kommer hans internet från Bredband2 att försvinna om han sagt upp sitt bredband och inte tecknar ett nytt avtal (det nya erbjudandet).

Ts. Jag uppfattar det som att du har ett "paketerbjudande" med 10 mån halva priset och 6 mån ord pris. Men du vill endast teckna ett avtal om 6 mån till halva priset och 6 mån ord pris? Då är det väl bara att förtydliga det till supporten istället för att skicka världens text.

För övrigt anser jag att du bör tillåta Bredband2 att felsöka din tjänst. Eftersom det ger dig ett bättre förhandlingsläge för rabatter m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Alltså att felsöka i sig är inte problemet. Problemet låg i dels i hur de pratade med mig. Han sa ganska tydligt att det tar MINST 5 arbetsdagar. Så mer än 5 dagar, den lyxen har man inte som barnfamilj. Och som jag skrev initialt så kunde jag ju vänta till jul och få de fixat. Men när sedan det dyker upp fakturor på 2 olika abonnemang (samtidigt) så blir man så klart besviken.

Jag ringde dessutom upp direkt efter första fakturan och meddelade att något var fel. Jag kontaktade dem inte bara en, utan fler gånger utan åtgärd. Så jag känner ju mig lurad, att jag fick 12 mån bindningstid - Det var jag medveten om. Men inte 12 mån + de 4 månader jag också hade i deal.

Det är lite så här:

Du skaffar ett abb utan bindningstid till din mobil med 4 månader halva priset. En vecka in känner du att den inte lever upp till förväntningarna. Du avslutar abbet. 1 måns uppsägning. När månaden lider mot sitt slut får du ett mail "stanna hos oss om du binder upp dig på 12 månader, 6 mån halva priset!"... Inte förstår man det som "stanna hos oss, vi väntar ut dina 4 månader som du sagt upp, och lägger på 12".

Ok blev lite förvirrande tråd. Nevermind det är i alla fall löst nu

Permalänk
Medlem

@Romeon:

Dock skriver du att du bara har bärbara datorer utan LAN-port, mäter du hastigheten över Wifi? Man kan aldrig förvänta sig rätt hastighet över ett trådlöst nätverk utan endast via kabel. Det är på grund av bla störningar, enheters begränsningar etc.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Kort version: Jag har nu fått säga upp mitt abb och bytte till Ownit. 950/980 ligger jag på nu.

Lång version
Vår mailkonversation. Jag skickar ett långt detaljerat mail, med screenshots etc och återberättande av vad som hänt, och jag avslutar med att skriva: "Jag känner mig lurad, och vill därför bestrida fakturan och det förlängda avtalet. Jag önskar avsluta mitt abonnemang snarast".

Jag får följande svar:
"Hej,
Tack för att du kontaktar oss.
Du har i dagsläget en kampanj på 4 månader halva priset och när den är slut så hoppar din nya kampanj igång och när den går igång så blir det från det startdatumet bindningstiden börjar gälla.
Tveka inte på att återkomma om du har fler frågor eller funderingar. "

Så jag fortsatte och maila och bråka. 5 mail senare gick de med på att säga upp det. Så nu har jag sen igår skaffat ownit och ligger nästan på 1000/1000.

Som alltiid, kundupplevelser är olika - Min är väldigt negativ av Bredband2.

"

Permalänk
Medlem

Testar du med Bredbandskollen? Väljer du avancerat test och väljer endast websockets?

Edit: Missade sista updaten

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Romeon:

Dock skriver du att du bara har bärbara datorer utan LAN-port, mäter du hastigheten över Wifi? Man kan aldrig förvänta sig rätt hastighet över ett trådlöst nätverk utan endast via kabel. Det är på grund av bla störningar, enheters begränsningar etc.

Ja det var tyvärr enbart över Wifi och PS4 (där jag också testade, men med PS4 kändes det inte riktigt rätt. Så köpte ju sen en dator med Lán-port enbart för ändamålet att testa hastigheten.

Permalänk
Medlem

@Romeon:

Okej, skönt att det löste sig ändå!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om du inte får ut mer än 700/40?? så använd det för att bryta ditt avtal.
"Om du upplever att din uppkoppling är långsam får du gärna mäta den via Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 75% av utlovad maxhastighet"

Sure de kommer väl vilja kladda men då får de väl göra det.
Fixar de inte de så använd detta för bryta nya avtalet med 12 mån bindning.

Sen är jag inte säker, men borde du inte kunna använda ångerrätten på de 12 månaders erbjudandet, då de inte aktiverats så kanske det gäller från det att nya tjänsten startar.

Om säljaren lovar att hålla 75% av vad de lovar. Så borde kunden få kraftig rabatt eller bryta avtalet direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bredband2 har den sämsta supporten som finns. Otrevliga och har aldrig lyckats lösa mina problem.

Inom en vecka så fick jag och en annan vän som bor nära mig drastiskt sänkta hastigheter, men ändå preciiiiiis ovanför gränsen av det minsta dom utlovar. Pingen drog även en skyrocket. Ett solklart fall av kapacitetsbrist och därmed medveten strypning av hastighet.
Deras Kundtjänst stod på sig med att hävda ”kapacitetsbrist i stadsnätet”.

Både jag och min vän bytte operatör. Från sekund 1 med den nya operatören fick vi utlovad hastighet.
Någon automagisk fé hade alltså precis i momentet för att vi båda bytte tjänst i 2 olika stadsnät löst kapacitetsproblemet? Eller så är det som så att Bredband2 har problem...

Precis som TS säger vill dom alltså ha 5 dagar utan att man använder linan. Fick även instruktionen att man skulle koppla bort eventuell ”råjter” och sätta en dator UTAN BRANDVÄGG direkt i jacket för dom ”behöver pinga, trejsråuta wajjershark å sånna grejor”. Bra tipps!

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med bredband2, har haft dem väldigt länge

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W