Xbox Series X får expanderbar flashlagring

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X får expanderbar flashlagring

SSD-lagringen i Microsofts Xbox Series X-spelkonsoler kan expanderas ytterligare via minneskort av formatet CF Express.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

5000kr för 256GB, BIG OOF.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Indeed...

Gissar att de kommer fortsätta satsningen på "cloud gaming". Känns som att alla kör den vägen nu.
Jag föredrar dock att ha spelet installerat på disken lokalt för att få så bra latens som möjligt

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

5000kr för 256GB, BIG OOF.

Kostar att ligga på topp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

5000kr för 256GB, BIG OOF.

Så får man plats med 1-3 spel på med xD

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är tydligen för mycket begärt att kunna sätta i en vanlig ssd. Tack pyttemjuk, tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Så får man plats med 1-3 spel på med xD

Påminner mig lite om när mp3 spelarna kom för sisådär 20 år sedan, själva tekniken var väldigt smidig jämfört med alternativen CD och MD (mini disk) men mp3 spelarna var dyra och hade väldigt litet minne, 16mb var standard om jag minns rätt, fick oftast bara plats med 3-4 låtar, lol.

Permalänk
Medlem

Okey, men dom första källorna sa att porten var till för system test.

Har baksidan ens visats officielt eller kan det vara så att porten bara finns på dev-kit?

Sen så står det "PROTOTYPE NOT FOR RESALE" på den också...

Flashkasseterna verkar ha alldeles för lågt utrymme för att vara en tänkbar lösning och jag skulle nog säga att även hastigheten ligger en bra bit under vad dom borde eftersträva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är tydligen för mycket begärt att kunna sätta i en vanlig ssd. Tack pyttemjuk, tack.

Möjligheten att använda minneskort exkluderar inte att det går att utöka eller ersätta den interna lagringen, men det är inte mycket som är känt om hur Xbox:en kommer se ut på insidan (eller utsidan för den delen, det här är ju bara ett rykte som vi inte vet är sant eller ej).

Permalänk
Medlem

Hade bara varit bättre med en lucka till en fri m.2 plats...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att den intärna SSD:n är tillräckligt stor då alltså!

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är på prototyp/dev-lådorna bara, inget för en slutanvändare alls... en ledig m.2 eller sata internt däremot skulle vara nice, men gissar att en extern disk över usb är bästa man kan förvänta sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det känns inte troligt med tanke på vad dessa minneskort kostar, det skulle vara så otroligt korkat av dem att ha en sådan lösning, det är så dumt att det inte kan vara sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med tanke på att CFexpress använder sig av PCIe 3 (2x för CFexpress 1.0 och 4x för CFexpress 2.0) så bör det vara väldigt enkelt att göra en adapter för SATA respektive M.2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Det känns inte troligt med tanke på vad dessa minneskort kostar, det skulle vara så otroligt korkat av dem att ha en sådan lösning, det är så dumt att det inte kan vara sant.

Ja, det känns lite långsökt. Om inte pyttemjuk vet något som inte marknaden känner till så är det ju ren spekulation att betta på att just CF kommer vara ett format som står sig över tid och dessutom sjunker markant i pris mot konsument.

Mer troligt att det endast blir extern lagring över USB Type C.
1 år efter release släpps en ny version med mer intern lagring. 1 år senare släpps en tredje version, o.s.v.

Permalänk
Avstängd

Hade aldrig hört talas om CFexpress, så jag tog en kik på wikipediaartikeln, och de stödjer ju NVMe.

Innebär det att man kan köra en M.2. rätt in i porten, eller är det någon sorts adapter som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

5000kr för 256GB, BIG OOF.

Ny teknik är dyr, lär falla rätt ordentligt. Kameror började använda tekniken slutet av 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Hade aldrig hört talas om CFexpress, så jag tog en kik på wikipediaartikeln, och de stödjer ju NVMe.

Innebär det att man kan köra en M.2. rätt in i porten, eller är det någon sorts adapter som gäller?

Adapter, men en okomplicerad sådan så om XBoxen får en sådan port så kommer det snart att krylla av billiga adaptrar på Amazon.

Permalänk
Medlem

Vääääärdelöösst!!! Tillåt oss att utöka med M.2 istället...

Edit: Har läst några inlägg om nån adapterlösning mellan den och M.2 men Microsoft borde ha gjort rätt från början.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hade bara varit bättre med en lucka till en fri m.2 plats...

Verkligen!

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Med tanke på att CFexpress använder sig av PCIe 3 (2x för CFexpress 1.0 och 4x för CFexpress 2.0) så bör det vara väldigt enkelt att göra en adapter för SATA respektive M.2.

Intressant tanke, men CFexpress är ju gjorda för små mobila enheter som ändå behöver prestanda (foto- och videokameror), och för dem vore en adapter (för det mesta) meningslös. Också för xbox kan det vara så att lösningen blir klumpig om t.ex. CF-luckan är slimmad och åtkomlig från utsidan (inte otroligt). En reguljär m.2-plats hade varit otroligt mycket bättre om det inte varit så att m.2 är svårare än CF-kort att hantera för konsument.

Med lite tur kommer CFexpress blir bättre och sjunka i pris, särskilt om formatet blir mer utbrett. Just nu hovrar det i en relativt prisokänslig kategori (ägare av dyr kamera- och videoutrustning).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Angående valet av CF Express måste det inte vara ett så urbota dumt val. De enda rimliga skälet till att priserna är höga idag är låga volymer och att de som faktiskt efterfrågar sådana idag betalar de här priserna. Komponentmässigt borde ett sådant minneskort inte kosta så mycket mer än en SSD med motsvarande kapacitet och hastighet.

Skulle inte bli alls förvånad om tillverkare släpper CF Express-minneskort till vettiga priser i samband med att Xbox Series X lanseras. Eller så är det här bara en lösning för prototypen och den slutgiltiga versionen använder något mer ... utbrett.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Får mig att minnas båda versionerna HDD till Xbox360.
Och som nu med Xbox One ansluta extern disk via USB.

Samtidigt som både PS3 och PS4 har ett uttag och guide i manual för byte av SATA-disk.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Om man får gissa så kommer det sitta en intern HDD och SDDn kommer bara fungera som cache. Finns ingen anledning att slösa hundratals gigabyte på en SSD för filer som kanske aldrig kommer att användas.

Permalänk

Rimligt att göra lagringen på konsolen utökningsbar.

Angående priserna så säger dagens priser inte så mycket. Jag skulle gissa att bara för att CF Express klarar av vissa hastigheter så måste inte all lagringsmedia genom det ha denna hastighet.
Så det skulle kunna säljas typ Samsung 860 EVO med någon adapter för CF Express och bli betydligt billigare. Att det inte görs idag, ja det finns ingen efterfrågan efter såna ssd idag.

Om detta ska slå igenom så får allt Playstation köra med samma lösning, där dessa ssd blir kompatibla eller högst någon egen firmware, så att det blir lite försäljningsvolymer.

Permalänk
Medlem

Onödigt enligt mig, men man kommer väl kunna använda externlagring hoppas jag?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av galenmyra:

Påminner mig lite om när mp3 spelarna kom för sisådär 20 år sedan, själva tekniken var väldigt smidig jämfört med alternativen CD och MD (mini disk) men mp3 spelarna var dyra och hade väldigt litet minne, 16mb var standard om jag minns rätt, fick oftast bara plats med 3-4 låtar, lol.

Off topic, men jag tror aldrig jag sett en mp3-spelare med så lite minne. De fanns men 32 MB var nog vanligare, för att inte tala om HDD-baserade spelare..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Onödigt enligt mig, men man kommer väl kunna använda externlagring hoppas jag?

Så länge det finns USB-anslutningar kan du nog vara trygg. De flesta med stort behov av lagringsutrymme har ju säkert redan externa enheter till de nuvarande konsollerna, myself included.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite märkligt beslut men kan förstå dem att det gäller pengar och exklusivitet, Lite irriterande dock.. ytterligare något som måste hackas

Antingen en slot för 2,5” ssd eller m2 ssd hade varit så lätt att lösa på den maskinen

Onödigt...

De vill sälja sina egna ”certifierade” minneskort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade varit mycket bättre med en 2,5" SATA SSD som bara går att trycka in och knapp för att ejecta.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Nästa Nintendo switch får "kassetter" av CF express. Det vore nåt det haha

Skickades från m.sweclockers.com