Uppnå låg ljudvolym genom mesh eller dämpning?

Permalänk
Medlem

Uppnå låg ljudvolym genom mesh eller dämpning?

Sitter här och drömmer/planerar nästa bygge som är tänkt till hösten. Lite för hypad och vill egentligen inte vänta så länge så känner att jag behöver få lite utlopp för hypen genom att prata om det ^_^

Ljudkänslig - Det är viktigt att påpeka att jag är ganska känslig för ljud. Jag har bra hörsel och hör höga frekvenser vilket jag vet inte alla gör. Ljud uppfattas ju olika och en tickande vattenpump är mer störande än ett konstant buller från luftflödet. Högre frekvenser är mer störande än låga etc.

Vill man ha en knäpptyst dator så behöver den ju vara passiv, och då går prestandan ner och kostnaden upp. För mig behöver det inte vara så svart på vitt. Första prion är att datorn ska vara tyst, men inte till orimliga gränser. Efter det är uppnått vill jag ju få ut så mycket prestanda jag kan och tredje hålla kostnaderna rimliga.

Jag har kommit fram till att jag står och velar mellan tre (typer) av chassin.

  • Fractal R6/S2 - Chassit som är byggt för att vara just tyst. Dämpade paneler och begränsat luftflöde. Jag har ett NZXT 440H idag som tillhör den här kategorin. Överlag nöjd med chassit även att det absolut går duktigt varmt när man börjar överklocka lite och spelar tunga spel en längre stund.

  • Fractal R6/S2 Meshify plötsligt så ligger ju fokusen mer på att det ska ha högt luftflöde. Men här tänker jag också att högt luftflöde = lägre temps = fläktarna kan arbeta långsammare = tystare. Att fläktarna kommer vara tystare i ett meshify är ju garanterat, dock är ju inte ljudet alls lika inkapslat som i standardvarianten. Hur väger det här emot varandra? Kan det till och med bli så att ett meshat chassi blir tystare? Eller smyger coilwhine och andra ljud fram som man annars inte skulle ha hört med en dämpad panel?

  • Lian Li O11 Dynamic - Jag har inte haft AiO på 5 år nu. Anledningen att den åkte ut var på grund av den tickande pumpen. O11 har ju fått väldigt fina betyg rent allmänt i tester och det verkar ju som att om man sätter upp det med 6 fläktar så är kylningen riktigt bra. Frågan är ju dock om man kan sänka kylningen en gnutta och göra datorn tyst med kostnaden av högre temperatur. Det som jag funderar på här är hur glaset ställer sig mot en dämpad panel när det kommer till att stänga inne ljudet. För mig så skulle också O11 hamna upp på bordet, där utblåset hamnar till höger och bort från mig. Inte mycket mening att ha ett snyggt chassi om man gömmer det på golvet

Egentligen skulle jag vilja ha datorn ovanpå bordet, men jag är rädd att få alla delarna i öronhöjd kommer påverka ljudbilden negativt. Någon som har bra erfarenheter här? Funderar potentiellt på att sätta ljuddämpande material i hela hörnet där datorn står isf för att minska ljud som studsar mot väggen.

Delarna är ju inte spikade, då de inte ens är släppta. Men tanken är Ryzen 4700X med NH-D15 eller bra AiO. RTX 3080 av mellanmodell, inte budget men inte strix. Totalt 6 fläktar så de kan köra i lägre varvtal är nog troligt.

Skulle verkligen uppskatta er egna feedback och hur ni hade tänkt med tanke på mina krav.

Bild på datorhörnan så det blir lite tydligare hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Jag har ett Meshify C och det här är nog den tystaste burk jag har haft som inte varit mITX.
Två "vanliga" insug, push-pull à 4 x 120 mm på radiatorn fronten, 2 utblås på toppen och ett baktill. Det är sällan något går över 1000 RPM och datorn hörs bara när jag spelar.
Dessutom är den vansinnigt snygg och man kan till och med köpa olika fronter till den vilket jag glömmer varje gång jag har pengar... Kan bara tala varmt om mesh helt enkelt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Mesh med bra luftflöde sen ljuddämpningsmaterial på så många ställen som möjligt mot GPU som antagligen kommer snurra rätt hårt?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billj...

Aldrig behövt använda ljuddämpningsmaterial då jag inte är så känslig men i ditt fall kanske det är ett måste för att slippa resonans/reverb samt coilwhine lär försvinna. Då den enda riktningen för ljudet att komma ur lådan är genom Meshen så bör inte ljudet ta sig så långt i rummet.

Hur du riktar datorn sen på plats kan va avgörande också beroende på var du sitter, hur ljudet studsar. Sätta upp dämpningsmaterial på väggarna?

Rummet på bilden ser otroligt odämpat ut. Reverb lär vara ett problem i nuvarande stund? Om du sätter upp några tavlor/dämpning så kanske du får ett härligare ljud från subben/diskanterna?

Sätta datorn på bordet lär nog skapa vibrationer på bordet i onödan (kanske kommer kännas i armbågar/handled?).

50 cents

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag har ett Meshify C och det här är nog den tystaste burk jag har haft som inte varit mITX. Kan bara tala varmt om mesh helt enkelt

Intressant. Tack för din feedback. Jag gick faktiskt och ryckte av fronten på mitt chassi nu för att "simulera" mesh, och ljudnivån gick upp i idle tyvärr. Men sen drog jag igång furmark + prime 95 och datorn brydde sig typ inte. Fortsatte på mer eller mindre samma fläktkurva de fösta 10 minuterna iaf. Så lite sämre, och lite bättre på olika saker antar jag

Skrivet av MeSaber:

Mesh med bra luftflöde sen ljuddämpningsmaterial på så många ställen som möjligt mot GPU som antagligen kommer snurra rätt hårt?

Då den enda riktningen för ljudet att komma ur lådan är genom Meshen så bör inte ljudet ta sig så långt i rummet.

Hur du riktar datorn sen på plats kan va avgörande också beroende på var du sitter, hur ljudet studsar. Sätta upp dämpningsmaterial på väggarna?

Rummet på bilden ser otroligt odämpat ut. Reverb lär vara ett problem i nuvarande stund? Om du sätter upp några tavlor/dämpning så kanske du får ett härligare ljud från subben/diskanterna?

Du kanske är något på spåret här hmm. Rummet är som du säger ganska duktigt odämpat med 2 betongväggar och en spegelvägg. Rummet är också ganska litet, jag står i dörröppningen på fotot. Jag har även planer på att göra mig av med soffan vilket inte kommer göra det bättre. Drar man igång musik på högre nivå så låter det helt klart sådär pga allt reverb. Kunde ju vara värt att testa och se vad som händer ifall man fäster upp massa tungt tyg runtom väggarna.

Tack för tipset och feedbacken!

Permalänk
Medlem

Inte vad du efterfrågade, men bästa ljuddämpningen är avstånd. Är det otänkbart att ha datorn i ett annat rum?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Inte vad du efterfrågade, men bästa ljuddämpningen är avstånd. Är det otänkbart att ha datorn i ett annat rum?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tanke, har själv klurat på ifall det finns något sätt som hade gått att lösa det på. Tyvärr är det inte möjligt i min planlösning =(

Permalänk
Avstängd

Om du känner att du inte vill kompromissa med buller så kan du inte kompromissa med lösningen; du åker på att bygga custom loop. Där ser du till att skaffa en kompetent pump du kan sänka varvtalet på tills den inte hörs.

En Lian-Li O11 har bra stöd för att få till en tyst custom loop under de svettigaste gamingsessionerna, liksom utmärkt stöd för luftkylning. Fractal inte så kompetent annat än till budgetkyllösningar (då är de i topp), men om stora chassin är OK har Phanteks ett nytt prisvärt chassi (Enthoo 719) som bör fungera ypperligt vad du än väljer för kyllösning.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: det beror lite på hur du använder din maskin skulle jag säga.

Jag är också känslig och går ofta till överdrift för att få ned ljudnivån på mina burkar. Kör i dagsläget med båda alternativen du nämner: spelmaskin med mesh och en arbetsmaskin som är ljuddämpad. Som på din bild har jag spelmaskinen på skrivbordet och min andra maskin står på golvet under skrivbordet.

Spelmaskinen är den i signaturen, och Meshify C gör att grafikkortet inte väsnas mer än nödvändigt då det har tillgång till frisk luft. Jag använder uteslutande be Quiet! Silent Wings 3-fläktar, som förvisso inte är de allra bästa men de har i mitt tycke den bästa "ljudsignaturen". Noctua som de flesta hyllar är absolut jättebra, och flyttar lite mer luft, men de låter lite annorlunda och jag upplever dem som mer störande. Noctuas ljudsignatur är lite mer högfrekvent än be Quiet, som genererar ett dovt brus som jag rätt enkelt kan ignorera. I Meshify C med Dark Rock Pro 4 samt 2x140 i fronten + 1x120 utblås är maskinen ljudlös i idle, och vid spelande är det enda som väsnas grafikkortet. Dark Rock Pro hör jag aldrig så länge jag undviker Prime95.

För att få ned ljudet på grafikkort har du i princip bara två alternativ: vattenkylning eller ett underklockat/voltat kort i ett chassi med bra luftflöde. Jag gick på det senare då jag tycker vattenkylning är för krångligt, men det ger ju markant bättre prestanda om man är ute efter det.

Min andra burk (Skylake-X 7940X med en massa disk & minne och mitt gamla 980Ti för bild) kör i ett Fractal Define R6 med Noctua D15S (Dark Rock Pro 4 får inte plats på moderkortet annars hade jag kört den här med) och samma be Quiet-fläktar (2x140 i front, 1x140 i bak). Den använder inte grafikkortet till nåt ansträngande så det funkar fint i ett dämpat chassi och hela systemet är i princip ljudlöst.

Till sist: AIO vattenkylning är ett fett no-no. De låter mycket mer än en luftkylare, och presterar inte märkbart bättre om man inte anstränger sig rejält, dvs överklockar hårt med en 360 AIO. Tänk på att en AIO adderar 2-3 fläktar extra + pumpen låter konstant oavsett modell, och är man känslig kan det driva en till vansinne. Been there, done that.

Så: har du behovet av att spela, kör ett mesh-chassi så grafikkortet kan andas. I andra fall: ljuddämpat alla dagar i veckan. Kör luftkylning rakt av eller custom vattenkylning om du kan/orkar för bästa prestanda. Undervolta/klocka tills du blir nöjd.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag är också känslig och går ofta till överdrift för att få ned ljudnivån på mina burkar. Kör i dagsläget med båda alternativen du nämner: spelmaskin med mesh och en arbetsmaskin som är ljuddämpad. Som på din bild har jag spelmaskinen på skrivbordet och min andra maskin står på golvet under skrivbordet.

Tack! Det var precis dig och andra likasinnade jag hoppades på att hitta med denna post. (skalade ner citatet men har läst igenom allt)

När det kommer till CPU kylare så vill jag inte att du har rätt, men jag vet att du har det. En fet Dark Rock Pro eller NH-D15 går ju typ inte att rubba om man inte har ett överklockat monster. Drog bort fronten på mitt chassi igår (utblåset var fortfarande kasst). Körde Prime 95 i 30 min och CPUn gick aldrig över 60 grader på relativt tyst fläktkurva. Ska man vara ärlig så är jag mest sugen på AiO för att det ser nice ut med RGBn, men jag vet med mig att jag kommer stänga av det med en gång då ljuset bara skulle bli distraherande för mig.

När det kommer till chassit så har jag nog kommit fram till att ett "Tyst och kvävt" chassi egentligen gör saker bakvänt då fläktarna får arbeta hårdare för att hålla okej temps. Det jag reagerade på igår när jag ryckte bort fronten på mitt chassi var att jag direkt började höra betydligt mycket mer ljud i idle, vilket inte är så konstigt. Jag tänker dock att avtagen front och mesh borde låta ungefär lika, så det är ju inte super positivt. Jag har potentiellt kommit på en lösning på detta som jag tror är en bra mellanväg.

Potentiell Lösning: Fractal's Define R6 har ju en dörr fram som går att öppna och mer eller mindre göra om det till ett "mesh" chassi. Stängd dörr vid låg belastning och låta det andras lugnt igenom sidointagen, sen när man spelar något krävande kan man öppna dörren och låta chassit andas ordentligt för att hålla fläktkurvan och temps låga. Videoklipp tidsmärkt för just dörr öppningen. Lossar front meshen någon minut senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag använder uteslutande be Quiet! Silent Wings 3-fläktar, som förvisso inte är de allra bästa men de har i mitt tycke den bästa "ljudsignaturen". Noctua som de flesta hyllar är absolut jättebra, och flyttar lite mer luft, men de låter lite annorlunda och jag upplever dem som mer störande. Noctuas ljudsignatur är lite mer högfrekvent än be Quiet, som genererar ett dovt brus som jag rätt enkelt kan ignorera.

Det här är väldigt intressant och absolut något jag behöver undersöka lite mera. Jag kör Fractal's Venturi serie idag och jag upplever att de också har en väldigt dov ljudbild. Är ju framför allt deras High Pressure fläktar jag sitter på då det är jobbiga 90 graders svängar vid intag/utlopp. Förutom att jag fick byta ut 2 av 6 fläktar för att de började "ticka" så har jag varit väldigt nöjd med dem. Ska försöka lyssna på Be Quiet vid något tillfälle.

Synd att ingen butik har en rad fläktar uppmonterade så man kan gå och lyssna på dem, hade varit riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

@Chrisism8: det beror lite på hur du använder din maskin skulle jag säga.

Jag är också känslig och går ofta till överdrift för att få ned ljudnivån på mina burkar. Kör i dagsläget med båda alternativen du nämner: spelmaskin med mesh och en arbetsmaskin som är ljuddämpad. Som på din bild har jag spelmaskinen på skrivbordet och min andra maskin står på golvet under skrivbordet.

Spelmaskinen är den i signaturen, och Meshify C gör att grafikkortet inte väsnas mer än nödvändigt då det har tillgång till frisk luft. Jag använder uteslutande be Quiet! Silent Wings 3-fläktar, som förvisso inte är de allra bästa men de har i mitt tycke den bästa "ljudsignaturen". Noctua som de flesta hyllar är absolut jättebra, och flyttar lite mer luft, men de låter lite annorlunda och jag upplever dem som mer störande. Noctuas ljudsignatur är lite mer högfrekvent än be Quiet, som genererar ett dovt brus som jag rätt enkelt kan ignorera. I Meshify C med Dark Rock Pro 4 samt 2x140 i fronten + 1x120 utblås är maskinen ljudlös i idle, och vid spelande är det enda som väsnas grafikkortet. Dark Rock Pro hör jag aldrig så länge jag undviker Prime95.

För att få ned ljudet på grafikkort har du i princip bara två alternativ: vattenkylning eller ett underklockat/voltat kort i ett chassi med bra luftflöde. Jag gick på det senare då jag tycker vattenkylning är för krångligt, men det ger ju markant bättre prestanda om man är ute efter det.

Min andra burk (Skylake-X 7940X med en massa disk & minne och mitt gamla 980Ti för bild) kör i ett Fractal Define R6 med Noctua D15S (Dark Rock Pro 4 får inte plats på moderkortet annars hade jag kört den här med) och samma be Quiet-fläktar (2x140 i front, 1x140 i bak). Den använder inte grafikkortet till nåt ansträngande så det funkar fint i ett dämpat chassi och hela systemet är i princip ljudlöst.

Till sist: AIO vattenkylning är ett fett no-no. De låter mycket mer än en luftkylare, och presterar inte märkbart bättre om man inte anstränger sig rejält, dvs överklockar hårt med en 360 AIO. Tänk på att en AIO adderar 2-3 fläktar extra + pumpen låter konstant oavsett modell, och är man känslig kan det driva en till vansinne. Been there, done that.

Så: har du behovet av att spela, kör ett mesh-chassi så grafikkortet kan andas. I andra fall: ljuddämpat alla dagar i veckan. Kör luftkylning rakt av eller custom vattenkylning om du kan/orkar för bästa prestanda. Undervolta/klocka tills du blir nöjd.

Mycket bra saker där men jag vill inte hålla med dig om AIO; kör pumpen på lågt varv och skaffa en stor radiator, byt sedan till tystare fläktar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Mycket bra saker där men jag vill inte hålla med dig om AIO; kör pumpen på lågt varv och skaffa en stor radiator, byt sedan till tystare fläktar.

Pratar vi AiO eller custom nu?

Måste erkänna att jag blivit lite fundersam i kväll. Kikat igenom en del olika AiO videos och vissa säger att pumpljudet är ett problem, andra säger att det inte är ett problem, vet inte riktigt vad man ska tro. Inte heller super sugen på att köpa en för 1500 kr för att "testa" Gjorde även en tråd om detta där det var ganska 50/50 mellan folk. Svårt att säga ifall det handlar om att hälften stör sig lätt/har bra hörsel, eller ifall det handlar om att hälften har pumpar som inte hörs

Permalänk

Vill du ha en tyst dator så gäller följande har jag lärt mig:

"Öppet" chassi med mesh-front.
En riktigt stor LUFT cpu-kylare.
Samt ett grafikkort med bra eftermarknadskylare.

Sen det vanliga med bra fläktar etc såklart.

Sitter själv på ett Meshify C, otroligt nöjd om man jämför med gamla burkar jag haft. Hör ingen skillnad i idle eller vid fullbelastning. Grafikkortet ligger <50% på fläkten i maxload och CPU-fläkten snurrar runt 600 RPM i max load.

Ingen super CPU (4670k) men ett 1080 Ti. Har datorn på bordet, kanske 50 cm ifrån örat och har också perfekt hörsel (gjorde nyss test för en utbildning).

Edit: Såg du hade lite funderingar kring AIO.

I min erfarenhet (H100i) så hörde jag inte pumpen alls. Däremot dog en pump för mig, men fick en ny på garanti. Det jag tycker är "värst" med AIO är att det låter så hemskt när luften pressas genom radiatorn. Kan bero på att jag använt medföljande fläktar, men de snurrar alltid i 500-600 RPM. Trots det låter de betydligt mer än luftkylare. Min gissning är att det är p.g.a. trycket när fläktarna ska pressa luften genom radiatorn.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: min burk ser du i signaturen.
Låter extremt lite (helt okej ljud med låga knappt märkbara frekvenser i idle) originalfläktar dvs 2st 140 fram och en 140 bak ca 700rpm
Vid spelandet börjar GPU fläktar låta. Dessa låter mer än chassifläktar, men inget som stör mig.

Bor du i Stockholms området kan du svänga förbi och lyssna på hur det låter

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Pratar vi AiO eller custom nu?

Måste erkänna att jag blivit lite fundersam i kväll. Kikat igenom en del olika AiO videos och vissa säger att pumpljudet är ett problem, andra säger att det inte är ett problem, vet inte riktigt vad man ska tro. Inte heller super sugen på att köpa en för 1500 kr för att "testa" Gjorde även en tråd om detta där det var ganska 50/50 mellan folk. Svårt att säga ifall det handlar om att hälften stör sig lätt/har bra hörsel, eller ifall det handlar om att hälften har pumpar som inte hörs

Är du superkänslig skulle jag rekommendera att du bygger in hela datorn i ett ljudisolerat skåp istället. Det går att få en i princip helt tyst lösning om man planerar det väl. Det kan dock vara utmanande att få ett effektivt luftflöde i en sådan lösning, så det är inget för den som jagar efter maximal fps.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vill du ha en tyst dator så gäller följande har jag lärt mig:

"Öppet" chassi med mesh-front.
En riktigt stor LUFT cpu-kylare.
Samt ett grafikkort med bra eftermarknadskylare.

Sen det vanliga med bra fläktar etc såklart.

Sitter själv på ett Meshify C, otroligt nöjd om man jämför med gamla burkar jag haft. Hör ingen skillnad i idle eller vid fullbelastning. Grafikkortet ligger <50% på fläkten i maxload och CPU-fläkten snurrar runt 600 RPM i max load.

Ingen super CPU (4670k) men ett 1080 Ti. Har datorn på bordet, kanske 50 cm ifrån örat och har också perfekt hörsel (gjorde nyss test för en utbildning).

Edit: Såg du hade lite funderingar kring AIO.

I min erfarenhet (H100i) så hörde jag inte pumpen alls. Däremot dog en pump för mig, men fick en ny på garanti. Det jag tycker är "värst" med AIO är att det låter så hemskt när luften pressas genom radiatorn. Kan bero på att jag använt medföljande fläktar, men de snurrar alltid i 500-600 RPM. Trots det låter de betydligt mer än luftkylare. Min gissning är att det är p.g.a. trycket när fläktarna ska pressa luften genom radiatorn.

Tack för din input på alla sätt o vis. Intressant rörande både mesh och placering på bordet. När det kommer till AiO så verkar det vara så splittrat beroende på vem man pratar med och vilken video man kikar på. Snubblade över videon här under tidigare ikväll och jag hade ju absolut föredragit ljudet från NZXT fläktarna än NH-D15. Nu kör jag ju inte originalfläktarna på min D15, och saken med det är väl att den typ aldrig kör i 1400 RPM utan ligger och tuffar på ganska långsamt för det mesta. Fortfarande så blir man ju lite fundersam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Chrisism8: min burk ser du i signaturen.
Låter extremt lite (helt okej ljud med låga knappt märkbara frekvenser i idle) originalfläktar dvs 2st 140 fram och en 140 bak ca 700rpm
Vid spelandet börjar GPU fläktar låta. Dessa låter mer än chassifläktar, men inget som stör mig.

Bor du i Stockholms området kan du svänga förbi och lyssna på hur det låter

Det är ju typ din rigg som det verkar luta mot att det blir till hösten, fast med Ryzen 4000 och Nvidia 3000 istället (om de nu släpps, vet man ju aldrig). Använder du dig någonsin av att öppna/stänga chassidörren när du spelar? Jag reflekterade över att min GPU gick ner 6 grader och 20% på fläktkurvan när jag tog bort min front för att simulera meshchassi. Vad jag förstått från reviews så blir det ju ganska mycket "mesh front" när man öppnar dörren, eller vad säger du som äger chassit?

Tyvärr bor jag i Jönköping så lite långt att åka för att lyssna ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Är du superkänslig skulle jag rekommendera att du bygger in hela datorn i ett ljudisolerat skåp istället. Det går att få en i princip helt tyst lösning om man planerar det väl. Det kan dock vara utmanande att få ett effektivt luftflöde i en sådan lösning, så det är inget för den som jagar efter maximal fps.

Jag har redan gjort det i vardagsrummet faktiskt Irriterade mig på tickande HDD när jag satt och läste i vardagsrummet.
- Skåpen hänger på en rektangel gjord av 2x3" reglar. Båda skåpen har utsågat bakstycke för luftflöde och kablar.
- Sitter 2 fläktar som transporterar runt luft i skåpet. Den ena sitter i höger skåp och drar luft från det vänstra skåpet, framför allt från förstärkaren. Den andra fläkten sitter i botten på det högra skåpet och blåser ner mot golvet. Allt är uppkopplat med en Phanteks fläktkontroller så alla fläktar är typ ljudlösa med stängda dörrar. Det går nog att höra fläktarna om det inte fanns några andra ljud, men kylen som står 5 m till höger låter högre så det spelar ingen roll Nästa plan är att bygga in kylen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hör ingen skillnad i idle eller vid fullbelastning. Grafikkortet ligger <50% på fläkten i maxload och CPU-fläkten snurrar runt 600 RPM i max load.

Ingen super CPU (4670k) men ett 1080 Ti. Har datorn på bordet, kanske 50 cm ifrån örat och har också perfekt hörsel (gjorde nyss test för en utbildning).

Jag gissar att du kanske inte förstår TS med överkänslig hörsel. Perfekt hörsel har inget att göra med det hela, visst man hör bra men man uppfattar inte ljud på samma sätt och möjligen inte i samma spektrum (gissar jag då jag inte har normal hörsel).

Nu vet jag inte till vilken grad han har det, men 50cm från örat och en 600 rpm fläkt låter som en riktig skördetröska, mina glidestreamfläktar på 200 rpm låter en del två meter bort bakom en decimeter tjock soffkant. Hör han högfrekventa ljud (som jag) så hör man mer eller mindre skivorna spinna i hårddiskar, elektriskt ljud eller rättare sagt vitt brus som inte går att lokalisera, man hör att någon enhet får ström helt enkelt. Kanske också variation i fläkthastighet, obalans pga damm, coilwhine, fingrarna glider mot varandra. Kolsyra mot glas är rätt olidligt, också läckande flaskor, luft eller kolsyra.

Jag har också problemet att man inte kan filtrera bort ljud, och har man en gång hört dom så sitter dom i "vad-i-helvete" minnet.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: om du tar bort HDD korgarna och flyttar in hela frontpanelen så är det MYCKET mesh när du tar bort eller öppnar frontpanelen ja.
Men jag har den stängt.
Å andra sidan spelar jag ganska sällan, högst 30-60 minuter och det jag ofta spelar är spel som xcom, pheonix point, ibland lite Witcher3, Metro Exodus.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag gissar att du kanske inte förstår TS med överkänslig hörsel. Perfekt hörsel har inget att göra med det hela, visst man hör bra men man uppfattar inte ljud på samma sätt och möjligen inte i samma spektrum (gissar jag då jag inte har normal hörsel).

Nu vet jag inte till vilken grad han har det, men 50cm från örat och en 600 rpm fläkt låter som en riktig skördetröska, mina glidestreamfläktar på 200 rpm låter en del två meter bort bakom en decimeter tjock soffkant. Hör han högfrekventa ljud (som jag) så hör man mer eller mindre skivorna spinna i hårddiskar, elektriskt ljud eller rättare sagt vitt brus som inte går att lokalisera, man hör att någon enhet får ström helt enkelt. Kanske också variation i fläkthastighet, obalans pga damm, coilwhine, fingrarna glider mot varandra. Kolsyra mot glas är rätt olidligt, också läckande flaskor, luft eller kolsyra.

Jag har också problemet att man inte kan filtrera bort ljud, och har man en gång hört dom så sitter dom i "vad-i-helvete" minnet.

Din beskrivning stämmer ganska väl, men jag är kanske 20% så känslig som dig/personen du beskriver. Problemet jag har är precis som du säger att jag har svårt att sortera ut ljud, vilket gör att jag hör "allt". Samtidigt stämmer inte detta heller helt riktigt då jag kan filtrera bort det konstanta suset från ventilationen, som har lite mellanfrekvens. Jag kan också sortera bort det mer ojämna ljudet från högljudda fordon på motorvägen en bit bort, då ljudet som kommer fram är ganska lågfrekvent. Just när jag sitter och skriver detta så leker några barn 2-300 m bort och någon gång i minuten så tjuter ett av barnen till i glädje som barn gör. Det ljudet fokuserar min hjärna direkt på då det är högfrekvent och ojämnt/spontant.

Slår man om detta till PCn så är ett dovt sus från fläktar som konstant surrar helt okej. Däremot så blev två av mina fläktar sämre och började "ticka" vilket var mer högfrekvent och ojämnt och det blev ett stort störningsmoment. Coilwhine är hemskt då det är väldigt högfrekvent.

Jag tror jag hade haft svårt att förstå detta innan jag fick denna problematiken själv. Men om någon är nyfiken så tänk er ett café med mycket folk. Du sitter och lyssnar på en specifik person och allt annat tonas ju då ner. Tänk dig nu istället att du ska lyssna på alla ljud samtidigt, 15 olika personer som pratar, ljudet från kaffekoppar som sätts ner, grannen som biter i sitt knäckebröd etc. Försök nu att lyssna på en person specifikt, samtidigt som du hör allt annat utan att tona ner det. Man blir ganska trött i huvudet eller hur?

Tack Dalton för din förklaring ^_^ Och tack alla andra för eran feedback. Med er hjälp är jag säker på att jag ska lyckas reda ut vad den optimala lösningen är för mig innan det är dags för ryzen 4000!