Nybyggd dator blåskärmar lite då och då med ojämna mellanrum

Dags för memtest, sätter mina pengar på en dålig sticka..

Vilken av minnes listorna är det som gäller av dessa?
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/...

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerat 2020-01-23 00:30: Otydlig
Skrivet av dpj:

Vilken av minnes listorna är det som gäller av dessa?
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/...

Memory_QVL_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors och även --> ROG STRIX B450-F GAMING Memory QVL FOR AMD Ryzen 2000 Series Processors B450 4DIMM

Den första är gissningsvis vad Amd officiellt stödjer, den senare vad moderkortet stödjer. Kan inte tolka det på något annat vis.

Är det så att 3600 betyder att det är generation 3?
Då måste det vara "Memory_QVL_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors"
Det är andra uppifrån.
Den översta i listan "ROG STRIX B450-F GAMING Memory QVL FOR AMD Ryzen 2000 Series Processors B450 4DIMM" verkar syfta på typ 2600 processorer? 2000 serien.
Otydligt.

@krokarn
Vad heter minnet du köpte?

Är ju samma problem med tre olika minnen, så det borde inte vara det.

Nej men det är bara 1 som ska vara godkänt. Det senaste inköpta.

Skrivet av dpj:

Nej men det är bara 1 som ska vara godkänt. Det senaste inköpta.

Bara för att det inte är godkänt betyder det inte att det inte fungerar...

Nej men om det har betydelse vilken ingen av oss vet, så är det bara 1 minne som är aktuellt.

Skrivet av dpj:

@krokarn
Vad heter minnet du köpte?

Jag ska erkänna att jag inte kollat i QVL-listan själv utan förlitade mig på en av trådskrivarna, valde den modellen som han hade hittat.
Corsair Vengeance LPX 2x8Gb 3200MHz, CMK16GX4M2B3200C16.
De förra jag hade hade ett "Z" istället för "B" i artikelnumret.

Jag har funderat en hel del på detta, vet att det strulade ordentligt innan jag fick Windows installerat. Efter drivrutiner till chipset började datorn bli hanterbar. Ser på Asus hemsida att det finns fler drivrutiner till just chipset och att det krävs att en tidigare version installeras före den senaste. Visserligen är det långsökt, men tänkte göra en ominstallation och lägga in drivrutinerna i rätt ordning efter Windows är installerat.

CMK16GX4M2B3200C16(Ver4.24)
Är det ver4.24 du har? Ver=Version?
Finns iallafall med i listan :
"Memory_QVL_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors".

Skrivet av dpj:

CMK16GX4M2B3200C16(Ver4.24)
Är det ver4.24 du har? Ver=Version?
Finns iallafall med i listan :
"Memory_QVL_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors".

Ser inte de uppgifterna på förpackningen, minnena sitter i datorn som jag inte har tillgång till just nu.

Ser inte att det kan vara RAM minnena om tre olika redan testats.
Har själv en pc med Ryzen 2 1200 som använder minnen speciellt specade för Intel, sen så är ju pratet om kravet på Samsung B-die avklingat med tredje generationen = bättre kompatibilitet.

Tänkte på nätagget, har du kollat spänningarna?
Första steget är lätt då dessa rapprteras i bios, det viktigaste är 12v, finns även en utility som visar spänningarna under drift. Har varit med om agg som visar 12.4 till 12,5 v i vila men vid last från främst grafikkort i vissa moment dippar ner till närmare 11 v innan blåskärm.

Ett sätt att utreda den biten är om man har tillgång till ett mindre grafikkort (mindre effekt), försvinner blåskärm så kan man misstänka agget. Alternativt, klocka ner grafikkortet...

flera hade problem med just dessa minnen du har men en hel del har samma minne utan problem (jag själv byggde en dator åt min systerson med samma minne från corsair dock moderkortet är Gigabyte inte Asus). rekommenderar att köpa Gskill trident z, flare X eller fortis

Skrivet av Bengt-Arne:

Ser inte att det kan vara RAM minnena om tre olika redan testats.
Har själv en pc med Ryzen 2 1200 som använder minnen speciellt specade för Intel, sen så är ju pratet om kravet på Samsung B-die avklingat med tredje generationen = bättre kompatibilitet.

Tänkte på nätagget, har du kollat spänningarna?
Första steget är lätt då dessa rapprteras i bios, det viktigaste är 12v, finns även en utility som visar spänningarna under drift. Har varit med om agg som visar 12.4 till 12,5 v i vila men vid last från främst grafikkort i vissa moment dippar ner till närmare 11 v innan blåskärm.

Ett sätt att utreda den biten är om man har tillgång till ett mindre grafikkort (mindre effekt), försvinner blåskärm så kan man misstänka agget. Alternativt, klocka ner grafikkortet...

Kollade i bios på just spänningarna och såg inget märkvärdigt, men skulle ju kunna ta med en extra skärm och lägga in någon utility som visar strömförbrukningen!

@Krokarn
Hur har det gått?
Har du fått någon rätsida på krånglet?

Skrivet av Bengt-Arne:

@Krokarn
Hur har det gått?
Har du fått någon rätsida på krånglet?

Nej, den blåskärmar fortfarande. Är man snabb när datorn startar så man hinner starta Fortnite så kan man ha det i bakgrunden så fungerar det mestadels att spela. Men ibland kommer blåskärmningarna ändå.

Jag har inte haft tid att pyssla något med datorn på ett tag nu. Tanken är i nästa steg att testa att ominstallera W10 igen, och fungerar inte det måste jag nog testa annan ssd, och hjälper inte det blir det nog att byta moderkort.

@Krokarn:

Jag har själv fått liknande problem, har samma moderkort & processor, men andra minnen (ska vara kompatibla) och även ett annat grafikkort. Verkar vara ett jävla elände att felsöka. Fick själv problemet efter en omstart av datorn (tror det var i samband med mindre uppdatering). Lustigt nog så har det fungerat klockrent sen i december och nu helt plötsligt blir datorn en jävla kraschfest.